ابزار برندسازی کلینیک درمانی

جعبه ابزار برندسازی

برای برندینگ کلینیک درمانی یا مطب خود به چه چیزهایی در گام نخست نیاز دارید؟

برندینگ پزشکی به چه ابزاری نیاز دارد؟ و چرا برندسازی کلینیک درمانی یا مطب اهمیت دارد؟ چه کلینیک شما تازه شروع به فعالیت کرده باشد و چه پس از سال‌ها تصمیم به تغییر ساختار و استراتژی‌های خود گرفته باشید، برای گسترش نام خود، نخست باید برندینگ را در پیش بگیرید. برند همچون یک روح زندگی بخش به کلینیک درمانی شما انرژی و جنبش می‌بخشد تا به سوی اهدافی که برایش درنظر گرفته‌اید حرکت کند. حال برای برندسازی کلینیک یا مطب یک پزشک، از کجا باید شروع کرد؟

نخست اهداف و تعهدات برند خود را مشخص کنید. این کار خط مشی شما را برای گام‌های بعدی مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که برند شما به چه دلیل شکل گرفته‌ است. برای مثال اگر برند شما در زمینه دندانپزشکی کودکان ایجاد شده است، در تمام مسیر برندسازی، المان‌ها و ساختارهایی که شکل می‌دهید باید متناسب با همین هدف باشد: کودکانه و جذاب برای خردسالان! و همچنین جلب اعتماد و ایجاد آرامش برای والدین نگران.

سپس ابزارهای برندسازی را بر اساس اهدافتان، بسازید. برند خود را رفته رفته شکل دهید. در کنار برندسازی، آیین‌نامه اجرایی کلینیک یا مطب خود را آماده کنید. هر پزشک، همکار یا کارمندی که به کلینیک شما می‌پیوندد با کمک این راهنمای اجرایی، اهداف برند و شیوه دست‌یابی به آن را درک خواهد کرد و به کار خواهد بست. مثلا در کلینیک دندانپزشکی کودکان شما، قوانینی وجود دارد که همه باید آن را رعایت کنند:

  • همیشه یک اسباب‌بازی کوچک اما جذاب در جیبتان باشد. (برای آرام کردن فرشته‌های پر سر و صدا!)
  • همیشه چند آهنگ کودکانه در گوشی تلفن همراه خود ذخیره داشته باشید.
  • میز، صندلی و مبلان لبه‌تیز با گوشه‌های برنده، درون کلینیک ممنوع! (برای محافظت‌ از وروجک‌هایی که به دور از چشمان پدر و مادرشان در سالن انتظار پرسه می‌زنند.)
  • پوشیدن لباس‌های مشکی و تیره ممنوع
  • کودک باید همیشه با نام کوچکش صدا شود

و قوانینی از همین دست که به همه کمک می‌کند تا حتی بدون حضور و نظارت شما بدانند در هر موقعیت جدیدی، چگونه باید رفتار کنند و چه مسیری را در پیش بگیرند تا اهداف برند کلینیک درمانی شما تامین شود. حال با برخی از ابزارهای اساسی برندسازی آشنا شوید:

 

نام شما

همه چیز از اینجا شروع می‌شود. نامی که با اهداف کلینیک درمانی شما همخوانی داشته باشد، برند را معرفی کند، به سادگی خوانده شود و در ذهن بماند. برای مثال “کلینیک تخصصی دکتر محمدی‌نسب”، نه بیان‌گر برند و اهداف این کلینیک است و نه به سادگی خوانده می‌شود یا در ذهن می‌ماند (چرا که محمدی نام خانوادگی پر تکراری در ایران است).

 

لوگو

یک شناسه بصری یا نمادی دیداری که دنیایی از معانی را در یک طرح گرافیکی کوچک خلاصه می‌کند: بحر در کوزه! طراحی لوگو بی‌شک کار دشواری است و نیاز به تفکر و خلاقیت زیادی دارد چرا که نمی‌توانید هر زمان که اراده کنید تما ساختار آن را تغییر دهید؛ پس باید دور اندیش باشید. لوگو باید ساختار گرافیکی گیرایی داشته باشد چرا که یکی از نخستین چیزهایی است که بیمار از برند شما به یاد خواهد آورد.

 

نشان‌واژه – wordmark

علامتی تجاری که نام برند شما را نشان می‌دهد. درواقع نوشته‌ای که مانند لوگو، برند شما را در ذهن بیمار ثبت می‌کند. بی‌شک نوع فونت و شیوه نگارش نام شما در معنایی که منتقل می‌شود موثر است. به این فکر کنید که قلم نستعلیق با حروفی کشیده و یا فونتی از سری سنس با ساختاری مدرن، چه حس‌های متفاوتی را از برند شما نشان می‌دهند. شاید حتی در اولین برخورد بیمار با برند شما، سنتی یا مدرن بودن اهداف شما نیز از فونتی که نام شما را نشان می‌دهد، دریافت شود.

 

رنگ

رنگ دومین عنصر مهم و به یاد ماندنی در جعبه ابزار برند شما است. تفاوت رنگ سازمانی کلینیک درمانی شما از یک کلینیک دیگر، ایجاد یک امتیاز می‌کند. برای مثال شاید بخواهید یک کلینیک زیبایی لوکس و مجهز را نشان دهید؛ پس شاید بهتر باشد به جای رنگ‌های آرامش‌بخشی مانند سبز-آبی و نیلی، به سراغ ترکیبی از بنفش و طلایی بروید؟!

 

تایپوگرافی یا فن چاپ

این ابزار در مورد طراحی فونت‌های برند شما است. نوشته‌های خود را با چه قلمی می‌نویسید؟ بروشورها، کاتالوگ‌ها، تابلوهای راهنمای درون کلینیک، فرم‌های اطلاعات بیمار، صفحات وب‌سایت و یا متن نوشته شده روی عکس‌هایی که در صفحه اینستاگرام کلینیک به اشتراک می‌گذارید؛ آیا با قلمی مستقیم، بلند و متراکم نوشته می‌شوند یا فونتی نرم و گرد دارند؟ یا چیزی میان هر دو حالت؟ نوشتار شما همیشه باید خوانا باشد بدون اینکه چشم را خسته کند و در عین حال مختص برند خودتان باشد. شاید همه از فونت‌های معمول و رایج استفاده کنند، مانند آنچه در نامه‌های رسمی به کار می‌رود اما برای یک برندسازی خوب، بی‌شک به فونت ویژه خودتان نیاز خواهید داشت.

لحن / گفتار

کلماتی که همواره استفاده می‌کنید چیست؟ چگونه آن‌ها را می‌گویید یا به زبان می‌آورید. لحن و شیوه ادای کلمات چگونه است؟ آیا شخصیت و حالت برند را نشان می‌دهید؟ بد نیست چند ساعت از مکالمات روزانه خود با همکاران یا بیماران را در فضای کلینیک ضبط کنید و در خلوت به آن گوش دهید. آیا شیوه صحبت کردن خود را دوست دارید؟ تلاش کنید همواره شیوه صحبت ما به بیمارانتان حس خوبی بدهد یا پیام درستی را از اهداف برندتان منتقل کند. برای مثال اگر برندسازی کلینیک درمانی شما بر کیفیت خدمات و تجهیزات تاکید دارد، این موضوع باید در کلام شما و همکاران کلینیک نیز همواره شنیده شود.

 

ویدیو

این بسیار ممهم است که داستان‌های برند خدمات درمانی شما چگونه معرفی می‌شود. باید بدانید که شیوه روایت‌ها، اول شخص باشد یا سوم شخص. چگونه داستان‌های خود را می‌گویید؟ آیا از سبک مستند یا عملگرا استفاده می‌کنید و یا از زبان طنز بهره می‌برید؟ ویدیوها یکی از بهترین ابزارهای اطلاع‌رسانی و داستان‌گویی هستند: ابزاری مهم در برندسازی کلینیک درمانی شما.

 

موسیقی و صدا

آیا برند شما دارای یک سبک موسیقی یا یک آهنگ خاص است؟ برای مثال آیا هر بار که ویدیو برند شما در فضای مجازی پخش می‌شود، مخاطبان بدون تماشای تصویر می‌دانند که ویدیو مربوط به چه کلینیکی است؟ باید مشخص شود که چه نوع موسیقی برای برند شما مناسب است؛ شاد و پرانرژی یا ملایم و آرامش‌بخش؟ از سازهای مدرن استفاده شده یا سنتی؟ همین تصمیمات به‌ظاهر ساده در بلند مدت روی  احساس بیماران و البته برند شما تاثیر می‌گذارد.

 

سبک عکاسی

این مفهوم بسیار شبیه به ویدیو است البته بدون حرکت و صدا. مشخص کنید که نقطه نظر شما در هر تصویر چیست. آیا افراد در عکس شما حضور دارند؟ نمایش امکانات و تجهیزات کلینیک بدون حضور اشخاص و نشان دادن همان مکان و تجهیزات همراه با پزشکان و بیماران، در پیامی که منتقل می‌شود تفاوت ایجاد می‌کند. برای مثال در تصویرسازی ممکن است شما بالینی و تخصصی به این قضیه نگاه کنید و یا رویکرد شما بیشتر بر جنبه‌های انسانی و احساسی متمرکز باشد. ممکن است عکس‌ها را برش خورده به نمایش در آورید و یا بخواهید بیننده همه چیز را از راه دور ببیند. این موارد گوشه‌ای از مفاهیمی است که خواسته یا ناخواسته به ذهن بیماران منتقل می‌کنید؛ پس باید روی تک‌تک جزئیات آن فکر کنید.

 

تصویرها و تابلوها

شاید کلینیک شما از تصاویری برای فضاسازی استفاده می‌کند. اگر چنین است، آیا جذاب و سرگرم‌کننده است؟ یا جدی و علمی؟ برای نمایش اطلاعات آن را به دیوار زده‌اید و یا برای زیباتر شدن محیط؟ در هر صورت باید طراحی‌ و المان‌های بصری که در تصویرها به‌کار رفته است با برند شما همخوانی داشته باشد. برای نمونه نباید با نشان دادن یک لثه بیمار و زخمی، خردسالانی را که به کلینیک دندانپزشکی ویژه کودکان شما آمده‌اند بترسانید! شاید تصویر شخصیت ماموت انیمیشن “عصر یخبندان” که عاجش را کشیده، برای کودک جذاب‌تر باشد! تصاویر و تابلوهای خود را با فرایند برندسازی کلینیک درمانی خود، هماهنگ کنید.

 

عناصر گرافیکی

بیاندیشید که چه عناصر گرافیکی بیشتر در برند شما تکرار شده است؟ آیا در برند شما از بافت‌ها یا الگوهایی استفاده شده است؟ آیا احساس عادی در آن وجود دارد یا طرح‌های گرافیکی قوی و جسورانه‌ای هستند؟ برای نمونه با استفاده از خطوط و طراحی‌های نرم و گرد، می‌توان احساس بیماران را هدف گرفت. همچنین با طرح‌های متقارن، گوشه تیز و مستقیم، از راه منطق و تفکر استدلالی روی بیماران اثر گذاشت. اگر می‌خواهید توانمندی خود را در یک عمل جراحی زیبایی نشان دهید طرح‌های احساسی مناسب‌تر هستند. اگر قصد دارید بیمارانتان از دقت در طبابت و کیفیت تجهیزات کلینیک شما، اطمینان پیدا کنند، سراغ طرح‌های منطقی بروید.

جعبه‌ابزار برندسازی کلینیک را از کجا می‌شود پیدا کرد؟

مواردی که معرفی شدند، برخی از ابزارهای اساسی است که برای برندسازی کلینیک یا مطب خود به آن نیاز خواهید داشت. برای بهره‌گیری از هرکدام، وجود کمی تجربه و تخصص در آن زمینه ضروری است. شاید وقت یا امکان سر و کله زدن با دوربین‌های عکاسی و یا نرم‌افزارهای گرافیکی را ندارید؛ یا مطمئن نیستید که که ترکیب کدام رنگ‌ها، المان‌های گرافیکی و تصاویر، برند شما را بهتر معرفی می‌کند:  با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده هستند که از صفر تا ۱۰۰ برندسازی کلینیک درمانی یا مطب، در کنار شما باشند.

 

مازیار پاکدامن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button