۴ روش بودجه بندی در کمپین های تبلیغاتی و مارکتینگ کلینیک ها و مراکز پزشکی

چقدر باید برای کمپین های تبلیغاتی هزینه کنیم ؟

برای استفاده موثر از سرویس گوگل ادورز چه مبلغی را بایستی در نظر بگیریم ؟

و …

تمامی این سوالات و سوالاتی مشابه به یک موضوع اساسی و مهم اشاره دارند :

آیا روشی برای تعیین بودجه بندی کمپین های تبلیغاتی در کلینیک های پزشکی، دندانپزشکی و همچنین مراکز درمانی وجود دارد؟

در این مقاله می خواهم به ۴ روش در تعیین بودجه بندی کمپین های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و مارکتینگ اشاره داشته باشم که یکی از این روش ها حالت عمومی و غیر علمی دارد و ۳ روش دیگر تماما روش های علمی این حوزه می باشند و در نهایت نیز روشی که خود ما در آژانس TEBex در حال استفاده از آن هستیم را خدمت شما معرفی کنم.

 

اگر زمان کافی برای خواندن مقاله ندارید، می توانید ویدئوی زیر را تماشا کنید:

روش اول : به میزان توان مالی کلینیک هزینه کنیم

روش غیر علمی اما رایج ؛

در این روش با گزارشی که از واحد مالی و حسابداری دریافت می کنیم، توان مالی مرکز برای فعالیت های تبلیغات و مارکتینگ در یک بازه زمانی مشخص می شود.

بطور مثال واحد مالی اعلام می کند بنا به محاسبات هزینه – درآمد صندوق کلینیک می توانیم تا A میلیون تومان در کمپین مارکتینگ و تبلیغات مرکز درمانی هزینه کنیم.

 

روش دوم : درصدی از درآمد مورد انتظار

در این روش درصدی از درآمدی که در بازه کمپین به عنوان درآمد مورد انتظار پیش بینی می کنیم را به عنوان بودجه کمپین درنظر می گیریم. بطور مثال اگر شما می خواهید به درآمدی معادل B میلیون در ۳ ماهه آینده دست پیدا کنید باید درصدی از این B میلیون تومان را به عنوان بودجه کمپین در نظر بگیرید.

ولی سوال اصلی این است که این درصد چه میزان می باشد ؟

  • اگر کلینیک برنامه های تبلیغاتی و مارکتینگ را بصورت پیوسته تاکنون اجرا کرده است و از سطح brand awareness خوبی در جامعه مخاطبین خود برخوردار است و اصطلاحا در چرخه عمر کلینیک در مرحله رشد یا بلوغ قرار دارد این درصد در حدود ۶ تا ۸% می باشد ولی اگر کلینیک چندان برنامه های منسجمی را تاکنون اجرا نکرده است و یا در سطح جامعه مخاطبین هدف خود میزان شناخت کمی را پیدا کرده است، این درصد بایستی در یک بازه زمانی مشخص در حدود ۱۴ الی ۱۷ درصد از درآمد مورد انتظار در نظر گرفت.

حال فرض بگیریم کلینیک مورد نظر ما چندان brand awareness خوبی در بین جامعه مخاطبین خود ندارد ، در چنین شرایطی کلینیک ۱۵ درصد از B میلیون درآمد مورد انتظار خود را به عنوان بودجه کمپین تبلیغات کلینیک بایستی درنظر بگیرد.

 

روش سوم : به میزان هزینه کرد سایر کلینیک ها در کمپین های تبلیغاتی

در این روش براساس میزان بودجه و هزینه ای که سایر کلینیک ها و مراکز درمانی در کمپین های خود هزینه می کنند، بودجه ما تعیین می شود. چرا که براساس حضور سایر کلینیک ها در محیط رقابتی ، ما نیاز داریم ببینیم سایرین چقدر هزینه فعالیت های تبلیغاتی و مارکتینگ می کنند و ما نیز در همان سطح هزینه تبلیغات کنیم.

فقط در استفاده از این روش باید دقت داشته باشیم که نوع کلینیکی که به عنوان رقیب مورد تحلیل قرار می دهیم بدرستی انتخاب شود. به عبارتی اگر ما به عنوان یک کلینیک خدماتی در سطح کلینیک های گرید A تهران در حال ارائه خدمت هستیم و یا در آن جایگاه می خواهیم خودمان را پوزیشن ( جایگاه سازی ) کنیم بایستی کلینیک هایی در همان سطح را مورد مقایسه قرار دهیم و اگر در سطحی دیگر خدمات پزشکی و یا دندانپزشکی را ارائه می دهیم، طبیعتا کلینیک هایی در همان سطح را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

ایراد این روش این است که در بسیاری از مواقع ما نمی توانیم به درستی تخمینی دقیق از رسانه های تبلیغاتی یک کلینیک دیگر داشته باشیم و همچنین هزینه ای که در حال سرمایه گذاری است ، به همین علت عمدتا زمانی از این روش استفاده می شود که ما تحلیل درستی از این هزینه ها داشته باشیم.

 

روش چهارم : براساس هزینه رسانه های دردسترس جامعه مخاطبین

در این روش ما بایستی در ابتدا با توجه به نوع مخاطبین هدف و پرسونایی ( مشخصات و ویژگی ها ) که برای آنها ترسیم کرده ایم ، رسانه های موثر و مفید که در دسترس جامعه مخاطبین قرار دارد را شناسایی کنیم.

سپس براساس تست در چند مرحله متوجه شویم کدام یک از رسانه ها و روش ها نسبت به سایرین عملکرد و بازده بهتری دارند و این میزان چه کمیتی دارد؟ حال می توانیم تعیین کنیم که اگر بخواهیم به تعداد مشخصی از جامعه مخاطبین دست پیدا کنیم بایستی از کدام رسانه و آن هم به چه تعداد تکرار استفاده کنیم.

و درنهایت براساس هزینه ای که باید به این رسانه ها پرداخت کنیم ، بودجه تبلیغات کلینیک تعیین می شود.

نکته ای که در استفاده از این روش وجود دارد این است که ابتدا بایستی عملکرد رسانه های مختلف را حداقل به اندازه ای قابل قبول ( یک عدد دو رقمی یعنی حداقل ۱۱ مرتبه تکرار ) تست کنیم تا بتوانیم عملکرد هر رسانه را بطور دقیق اندازه گیری کنیم.

 

روش پیشنهادی TEBex :

ما براساس تجربه به این نتیجه رسیده ایم که بهترین روش بودجه بندی در کمپین های تبلیغاتی، میانگینی از روش های فوق باشد. یعنی اگر از بین ۴ روش فوق ، صرفا اطلاعات دو روش اول را داریم ( اطلاعات لازم برای این دو روش را یقینا تمامی کلینیک ها در دسترس دارند ) بهترین راهکار این است که میانگین این دو عدد را مدنظر قرار دهیم.

و اگر هم ۳ روش را در حال استفاده هستیم ، میانگین این سه روش را مدنظر قرار دهیم.

 

اما نکته مهم این است که میزان بودجه و تعیین دقیق آن یک موضوع است ولی نحوه تخصیص این بودجه در بین رسانه های مختلف موضوعی دیگر..

در مقاله ای مجزا در مورد نحوه تخصیص بودجه در بین رسانه های مختلف این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

نویسنده : دکتر مسعود یگانه / دکتری مدیریت استراتژیک و دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی

مشاور مراکز درمانی

TEBex نرخ بازگشت سرمایه ( ROI : return on investment ) را در کمپین های تبلیغاتی شما افزایش می دهد. برای مطالعه بیشتر در این مورد کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button