بازگشایی در دوره اول عصر کرونا

پژمان رضوی هستم از شرکت TEBex

شیوع بیماری کورونا در وحله اول یک بحران انسانی است. بسیاری از مردم و خانواده ها در این بحران آزرده شدند و خانواده های بسیاری داغدار عزیزانشان شده اند. حفظ سلامتی و کاهش تلفات ناشی از این بیماری، مهمترین وظیفه ما است. بیماری کورونا همچنین تاثیر مخربی بر محیط سیاسی – اجتماعی و نیز بر اقتصاد خواهد داشت.

ما در شرکت TEBex بدلیل مسئولیتی که در همراهی و راهنمایی مراکز درمانی داریم، همزمان به فکر دغدغه مدیران و مالکین بیمارستانها، مراکز جراحی، کلینیکها و مطبهای خصوصی هستیم. به همین دلیل در حال جستجو برای درک صحیح تری از این بحران و یافتن راه حل برای کاهش اثرات مخرب آن در حوزه اقتصاد سلامت برای مراکز درمانی خصوصی کشور هستیم.

امروز هشتم فروردین ماه ۱۳۹۹ است و به زودی همه ما باید در مورد بازگشایی مجدد محل کارمان تصمیم گیری کنیم. ما نمی دونیم تاریخ شروع به کار شما چه زمانی خواهد بود، اما هر زمان که بخواهید کارتان را شروع کنید نیازمند یک برنامه هستید که کمک کند تا ضرر و زیان ناشی از کورونا را به حداقل برسانید.

ما با مطالعه مقالات متعدد از بررسی آنچه در کشور چین اتفاق افتاده و نیز پیشبینی محققین اقتصادی در کشور امریکا و مطابقت آنها با شرایط واقعی کشورمان، این برنامه را در ۴ سرفصل برای شما جمع آوری کرده ایم:

سرفصل ۱- بلافاصله یک تریاژ مالی انجام دهید

اولین و مهمترین کار برای پزشکان و مدیران کلینیک ها انجام یک بررسی اولیه مالی خواهد بود. حفظ نقدینگی و امکان ایجاد درآمد برای پرداخت هزینه ها، مهمترین وظیفه این مدیران خواهد بود، چون شروع بکار ممکن است بدون مراجعه بیمار یا با تعداد اندک متقاضی باشد ولی پرداخت حقوق، قبوض و هزینه های جاری الزامی است. پیشنهاد می شود قبل از شروع به کار مجدد مرکز، این قدمها را بردارید:

  • مطابق شکل زیر، یک جدول برای بودجه بندی ساده تهیه کنید. ابتدا موضوع درآمد و هزینه های ثابت و جاری مانند اجاره، بدهی بانکی، حقوق پرسنل، حق بیمه کارکنان، قبوض و شارژ و … را ثبت کنید.
انجام تریاژ مالی در دوره ی بازگشایی بعد از کرونا

در ادامه مبالغ هر هزینه را در ستون مربوط به اولین ماه کاری مرکز درج کنید. پیشبینیتان از درآمدهای تقریبی مرکز را هم به همین ترتیب در زیر هزینه ها و به تفکیک هرماه ثبت کنید.

مراحل انجام تریاژ مانلی بعد از بازگشایی

سپس یک لیست از اولویتهای پرداخت به ترتیب اهمیت و زمان پرداخت تهیه کنید و تلاش کنید تا وجه مورد نیاز آنها را با توجه به زمان پرداختشان، کنار بگذارید.

اولویت بندی مخارج بعد از بحران کرونا

اگر مجموع کل هزینه ها از مجموع کل درآمد پیشبینی شده بیشتر است، از الان باید به فکر تامین کسری نقدینگی باشید.

  • هزینه هایتان را مجددا بررسی کنید و هزینه های غیر ضروری که برایتان تولید درآمد نمی کند یا فعالیتهای کلیدی کلینیک را به خطر نمی اندازند، حذف کنید.
  • روشهای جدیدی برای تولید درآمد بیابید. در بازاریابی و تبلیغات خلاق باشید. (در پادکستهای بعدی شرکت TEBex توضیحات کاملی در این خصوص خواهید شنید)
  • همه منابع و ذخایر مالی امکان پذیر برای تهیه نقدینگی (حتی درصورت امکان قرض)، را در نظر بگیرید.

 سرفصل ۲- موارد ایمنی و بهداشتی مربوط به کورونا را تهیه کنید

بهتر است قبل از راه اندازی مجدد مرکزتان، به فکر تامین مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح باشید. همچنین با توجه به فرایند کاری مجموعه، دستورالعمل جدیدی برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، تکمیل و یا اصلاح روشهای ضدعفونی تهیه و نحوه قرار گرفتن و فعالیت نیروها را بازبینی و تدوین کنید.

برگزاری سمینارها و جلسات بزرگ را لغو کنید و تا حد امکان، جلسات را بصورت کنفرانس تلفنی یا تصویری انجام دهید.

در زمان آغاز به کار مجدد، با پرسنل و همکاران برای رعایت این اصول صریح و قاطع صحبت کنید تا در صورت وجود برخی نظرات در مورد جدی نگرفتن این اصول، همگی متوجه تصمیم شما برای رعایت کامل این موارد بشوند.

سرفصل ۳- جلسه ای با همکاران و پرسنل تشکیل دهید

مطمئنا شروع به کار برای اغلب پرسنل و همکارانتان سخت خواهد بود. نگرانی و پرسشهای زیادی در ذهن آنها وجود دارد. برای پاسخ به این سوالات در اولین روز بازگشایی مرکز یا کلینیک باید جلسه ای با حضور همه همکاران تشکیل دهید و در این جلسه:

  • بطور واضح شرایط مجموعه، مشکلات پیش رو و انتظاراتی که از هرکدام ازیشان دارید را اعلام کنید.
  • دستورالعمل بهداشتی و نکات لازم برای رعایت ایمنی خود و مراجعین را یک بار بطور کامل به همه توضیح دهید. اطمینان یابید که خیال پرسنل را در مورد ایمنی خودشان راحت کرده اید.
  • بخواهید تا هرکدام راهکاری برای کاهش خطرات و افزایش ایمنی خود و بیماران دارند، بطور جداگانه به شما اعلام کنند.
  • تعداد پرسنل در هر گروه را با برآوردی که از کاهش تعداد بیماران یا مراجعین دارید، کاهش دهید و برای کسانی که قرار نیست در شیفت حاضر شوند فعالیتهای دیگری را برای کار در منزل مشخص کنید.
  • از فرصت بدست آمده و نیروهایی که قرار است در منزل فعالیت کنند برای تهیه مقاله یا ویدئوهای آموزشی برای بیماران، بررسی و تکمیل وب سایت و تامین محتوا برای شبکه های اجتماعی و نیز ارتباط تلفنی با مراجعین قبلی و … استفاده کنید.

پیشنهاد می شود این نکات را در جلسه رعایت کنید:

  • بسیار مهم است که در این جلسه رهبری تان را نمایش دهید.
  • لحن ملایمی را انتخاب کنید و سعی کنید به طوفان ذهنی پرسنل آرامش دهید.
  • برنامه ریزی را برای طولانی مدت انجام ندهید، ابتدا برای چند هفته، بعد برای یک ماه و سپس ماه بعدی. برای تغییر در همین برنامه کوتاه مدت هم آماده باشید.

سرفصل ۳- جلسه ای با همکاران و پرسنل تشکیل دهید

مطمئنا شروع به کار برای اغلب پرسنل و همکارانتان سخت خواهد بود. نگرانی و پرسشهای زیادی در ذهن آنها وجود دارد. برای پاسخ به این سوالات در اولین روز بازگشایی مرکز یا کلینیک باید جلسه ای با حضور همه همکاران تشکیل دهید و در این جلسه:

  • بطور واضح شرایط مجموعه، مشکلات پیش رو و انتظاراتی که از هرکدام ازیشان دارید را اعلام کنید.
  • دستورالعمل بهداشتی و نکات لازم برای رعایت ایمنی خود و مراجعین را یک بار بطور کامل به همه توضیح دهید. اطمینان یابید که خیال پرسنل را در مورد ایمنی خودشان راحت کرده اید.
  • بخواهید تا هرکدام راهکاری برای کاهش خطرات و افزایش ایمنی خود و بیماران دارند، بطور جداگانه به شما اعلام کنند.
  • تعداد پرسنل در هر گروه را با برآوردی که از کاهش تعداد بیماران یا مراجعین دارید، کاهش دهید و برای کسانی که قرار نیست در شیفت حاضر شوند فعالیتهای دیگری را برای کار در منزل مشخص کنید.
  • از فرصت بدست آمده و نیروهایی که قرار است در منزل فعالیت کنند برای تهیه مقاله یا ویدئوهای آموزشی برای بیماران، بررسی و تکمیل وب سایت و تامین محتوا برای شبکه های اجتماعی و نیز ارتباط تلفنی با مراجعین قبلی و … استفاده کنید.

پیشنهاد می شود این نکات را در جلسه رعایت کنید:

  • بسیار مهم است که در این جلسه رهبری تان را نمایش دهید.
  • لحن ملایمی را انتخاب کنید و سعی کنید به طوفان ذهنی پرسنل آرامش دهید.
  • برنامه ریزی را برای طولانی مدت انجام ندهید، ابتدا برای چند هفته، بعد برای یک ماه و سپس ماه بعدی. برای تغییر در همین برنامه کوتاه مدت هم آماده باشید.

سرفصل ۴- ارتباط با بیماران و متقاضیانتان را حفظ کنید

جذب مخاطب در عصر کورونا، در هر دو دوره حین و پس از کورونا، بطور کامل با آنچه تاکنون انجام داده اید، متفاوت خواهد بود. حتی فعالیت جذب در خود این دو دوره هم باهم فرق دارند. ما در پادکستهای جداگانه ای روشهای درست جذب بیمار یا مخاطب در عصر کورونا را بطور کامل توضیح خواهیم داد. اما برخی از اصول کلی در این دو دوره یکسانند:

  • مهم است بدانید که روش اطلاع رسانی و جذب در این دوره، تبلیغات به شیوه قبل نیست.
  • تبلیغات به روش قبلی، بخصوص برای مراکز درمانی، از نگاه اغلب مخاطبین یک ضد ارزش تلقی خواهد شد.
  • اطلاع رسانی در این دوره برای تحریک تقاضا نیست بلکه عمدتا با هدف پاسخ به تقاضای موجود است. از آنجا که اغلب مراکز خاموش هستند، باید برای تقاضای موجود، اعلام حضور کنید.
  • از شبکه های اجتماعی برای به روز نگه داشتن مخاطبینتان استفاده کنید. به مخاطبین خود نشان دهید که هنوز مشغول به کار هستید و امکان ارائه خدمت دارید.
  • اطمینان یابید که ارتباط واضح و دائمی با بیماران و متقاضیان خود دارید.
  • اگر شرایط جدیدی برای ارائه خدمت دارید، به تمام متقاضیان و بیماران قبلی خود اطلاع دهید.
  • از برقراری ارتباط با متقاضیان و بیماران قبلی خود استفاده کنید تا علاوه بر اعلام شرایط و خدمات جدید مرکزتان، بپرسید که در شرایط جدید چطور میتوانید به آنها کمک کنید.
  • خلاق باشید و بگردید تا فرصتهای جدیدی را برای ارائه خدمت به مخاطبین خود پیدا کنید.

با دنبال کردن پادکست و مقالات ما که بطور منظم در وب سایت، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شرکت TEBex منتشر می شود، اطلاعات تکمیلی در مورد هریک از نکات فوق را خواهید یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button