تحلیل اولیه‌ی بحران اقتصادی کرونا

بحران اقتصادی کرونا را چگونه می شود تحلیل کرد ؟

پژمان رضوی هستم از شرکت TEBex

امروز پنجم فروردین ۱۳۹۹ است و ما در حال تجربه یکی از بزرگترین بحرانهای سلامتی در کل دنیا هستیم. ویروس کورونا در اغلب کشورهای دنیا من جمله کشور ما موجب به خطر افتادن سلامتی بسیاری از مردم شده است. همزمان با نیاز به تجهیز و مقابله همه مردم برای نجات جان و سلامتی هرچه بیشتر افراد در این بزرگترین چالش انسانی، باید ابعاد اقتصادی و مالی این بحران عظیم را هم بررسی کنیم تا شاید بتوانیم از میزان خسارات مالی آن بکاهیم.

با توجه به عظیم بودن ابعاد این بحران، باید ابتدا شناخت و تحلیل درستی نسبت به بحران اقتصادی ناشی از کورونا بیابیم.

ما از امروز با دو دوره مواجه خواهیم بود:

  • دوره اول تا زمانی است که بیماری کورونا هنوز در جامعه شایع است
  • دوره دوم از زمانی آغاز می شود که شیوع بیماری به میزان گسترده ای کاهش یافته است

در دوره اول بدلیل آنکه هنوز ترس و نگرانی بجا و درستی از شیوع بیماری در جامعه وجود دارد و همزمان محدودیت های متعددی توسط دولت و نهادهای بهداشتی و درمانی برای کنترل بیماری اعمال می شود، بسیاری از مشاغل قادر به انجام فعالیت نیستند.

در حوزه خدمات درمانی بخصوص خدمات دندانپزشکی، پوست و زیبایی، هم از جانب سازمانهای نظارتی محدودیتهایی اعمال می شود و هم مخاطبین این خدمات بدلیل رعایت توصیه های پزشکی و عدم اورژانس بودن این خدمات، از دریافت اون چشم پوشی میکنند و انجام آن را به زمان مناسب تری به تعویق می اندازند.

برای یافتن نمونه قبلی از این شرایط در دنیا، مناسب ترین مدل، اتفاقات سال ۲۰۰۳ میلادی در کشورهای آسیای جنوب شرقی در زمان شیوع بیماری سارس SARS است. در آن زمان هم یک بحران سلامتی، برای مدتی برخی از کشورهای توسعه یافته و یا درحال توسعه دنیا را بشدت تحت تاثیر قرار داد. اساتید و متخصصین اقتصاد در دنیا در حال مدلسازی حوادث ناشی از سارس برای یافتن راه حلهای مناسب اقتصادی در شرایط کنونی بحران کورونا هستند.

تحلیل اولیه بحران اقتصادی کرونا

این نمودار افت شاخص سهام را بعنوان مهمترین عامل رفتار اقتصادی، در کشورهای درگیر با بیماری سارس در فاصله زمانی ژانویه تا می ۲۰۰۳ نشان می دهد. شما هم درصورت تمایل می توانید مقالات متعددی در این خصوص را با جستجوی این کلمات کلیدی در گوگل پیدا کنید:

Lessons from SARS – Coronavirus

اما در دوره دوم و پس از فروکش کردن بیماری کورونا، زمانی که صاحبان مشاغل با خیالی آسوده تر از جهت نگرانی سلامتی به فعالیت خود بازگردند، به پیشبینی متخصصان، با رکود اقتصادی سنگینی مواجه خواهند شد. به زبان ساده رکود به شرایطی گفته می‌شود که در آن فعالیت‌های اقتصادی جامعه برای مدت‌زمان بیشتر از چند ماه با افت زیادی روبرو می‌شود و معمولا تقاضا برای کالا و خدمات کاهش می یابد.

گرچه به تعبیر بسیاری از دوستان، شرایط اقتصادی کشور ما در سال قبل نیز بدلیل افزایش تحریمها، کاملا با الگوهای رکود اقتصادی منطبق بوده است، اما ایستادن کامل چرخهای اقتصاد و گردش مالی در ماههای همیشه پررونق اسفند و فروردین، برای اغلب فعالیتها، حتی برای جامعه درمان که به ندرت افت تقاضا را در این فصل از سال تجربه کرده اند، موجب تشدید این وضعیت و رکود واضح اقتصادی خواهد شد. اساتید اقتصاد در دنیا پیشبینی میکنند که رکود ناشی از شیوع بیماری کورونا در دنیا، به مراتب سنگین تر است از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی که ناشی از ورشکستگی سیستمهای مالی و بانکی در امریکا بود.

با این وجود، تجربیات آن زمان، بهترین راهنما برای یافتن راه حل و راهکار درست مشاغل و شرکتها خواهد بود.

نمودار تحلیل اقتصادی رکود اقتصادی بعد از کرونا

این نمودار نشان میدهد که در دوران رکود ۲۰۰۸ میلادی شاخص سود کالا و خدمات، سود شرکتها، ارزش سهام و درصد اشتغال افراد جامعه چگونه تغییر کرد.

 

اگر تا امروز با برنامه مشخصی کلینیک و یا مرکز درمانی خود را مدیریت میکردید باید بدانید که خیلی زودی با این چالش ها مواجه خواهید شد:

  • از چه زمانی باید کلینیک یا مرکز شروع به کار نماید؟
  • در زمان بازگشایی، مدیریت همکاران و پرسنل به چه نحو باید باشد؟
  • آیا برای کنترل هزینه ها باید تعدیل نیرو کرده و تعداد پرسنل را کم کنیم؟
  • آیا متقاضی برای دریافت خدمت از کلینیک یا مطب ما وجود دارد؟
  • آیا باید سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات بیشتر در کلینیک یا مطب را متوقف کرد؟
  • در هریک از این دو دوره چگونه برای تبلیغات کلینیک برنامه ریزی کنیم؟
  • آیا انجام تبلیغات در دوره اول یعنی در زمان شیوع کورونا درست است؟
  • در دوره دوم و رکود، هنوز روشهای قبلی تبلیغ، موثر خواهد بود؟
  • کدامیک از رسانه ها را برای انجام تبلیغ باید انتخاب کنم؟
  • تبلیغات اینستاگرام بهتر است یا گوگل ادوردز که صرفا کسانی را مطلع خواهد کرد که خدمت ما را جستجو کرده اند؟
  • آیا روشهای قبلی دسته بندی مخاطبین مثل تقسیم بندی خانها/آقایان یا   جوان/میانسال/مسن  یا    سطح درآمدی بالا / متوسط هنوز هم پاسخگو خواهد بود یا روشهای دیگری برای این تقسیم بندی باید انتخاب شود؟

پاسخ تمامی این سوالها و بسیاری سوالات دیگر را می توانید با دنبال کردن پادکست و مقالات ما را که از این پس بطور منظم در وب سایت، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شرکت TEBex منتشر می شود، بیابید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button