۲ روش کاربردی برای تدوین پیام تبلیغاتی کلینیک

در بین تمام کلینیک های پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی که این روزها برای کمپین برندینگ و مارکتینگ خود به شرکت TEBex مراجعه میکنند، یک نکته مهم، درد مشترک است. تقریبا هیچ کدام از آنها نمیدانند که پیام اصلی کلینیکشان چیست!؟

معمولا در ۲ تا ۳ هفته اول همکاری ما با این کلینیک ها ابتدا مخاطب مورد نظر کلینیک را مشخص می کنیم، که چه گروهی از مردم در چه رنج سنی و با چه سطح اجتماعی متقاضی دریافت خدمت از کلینیکشان هستند؟ با مقایسه با سایر همکاران و بررسی توانمندی خود کلینیک در ارائه خدمات مختلف، مشخص میکنیم که تمرکز تبلیغاتی کلینیک باید بر روی کدام یک از خدماتش باشه (همینجا بگم که متاسفانه علیرغم توصیه های فراوان ما برای انتخاب ۱ تا ۳ خدمت و تمرکز تبلیغاتی صرفا بر روی این خدمات، برخی کلینیک ها اصرار دارند که تبلیغات بر روی تمام خدمات خود کنند که این استراتژی با بودجه های محدود، اتلاف بودجه زیادی را به همراه داره)

نوع و حجم استفاده از تبلیغات آنلاین یا غیر آنلاین را هم با توجه به شرایط کلینیک، بودجه بندی می کنیم و حالا زمانی است که باید بگیم چه پیامی را با این تبلیغات میخواهیم به مخاطب تبلیغاتمون منتقل کنیم. اینجا پاشنه آشیل اکثر کلینیک های پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی است.

کلینیک های بزرگ بخصوص در ابتدای راه اندازی، نیاز دارند تا پیام واضحی را به مخاطب منتقل کنند تا:

۱) بتوانند جای خودشان را در ذهن مخاطب تثبیت کنند

۲) در طی زمان، هدف و اصول خود را فراموش نکنند و پرسنل و تیم اجراﻳﻴشان از مسیر منحرف نشوند

اما روش تدوین این پیام چیست؟ آیا نیاز به یک شعار تبلیغاتی داریم؟ چقدر باید این پیام زیبا باشد، چقدر مفهومی؟ محک مناسب برای سنجش درستی پیام چیست؟

یکی از توصیه های مهم برای ساختن پیام آنست که از کلمات صریح استفاده کنیم. پیام هایی که از کلمات انتزاعی استفاده میکنند مانند “بهترین کیفیت”، “تکنولوژی پیشرفته” یا “استاندارد جهانی” در ذهن باقی نمی مانند. از آنجایی که نیکره راست مغز پیامهای بصری را دریافت میکند، در مواجهه با کلمات انتزاعی، نمی تواند پیام را درک کرده و برای تحلیل به نیمکره چپ مغز ارسال میکند. اما اگر پیام ما صریح باشد، نیمکره راست بلافاصله، تصویر ذهنی از پیام را ایجاد و درک میکند. از آنجا که نیمکره راست مغز محل تداعی احساسات است، پیامهای صریح و مستقیم، بهتر درک شده و بیشتر در ذهن باقی می مانند.

خود شما فکر کنید زمانی که پیام آژانس علی بابا را خواندید که بیان میکرد ۲۴۷ نفره پشتیبان شما هستیم، درک بهتری از میزان بزرگی این مجموعه پیدا کردید یا اگر می گفت ما بزرگترین سایت ارائه خدمات بلیط آنلاین هستیم؟

یا اگر پیام کلینیکی را ببینید که ادعای مجهزترین کلینیک پوست و زیبایی را داشته باشد، چه تصویری در ذهنتان شکل میگیرد؟

حال اگر پیام بیان کند که با ۳۸ دستگاه لیزر و در ۴ شعبه درحال خدمت به مراجعین است، شما بلافاصله برآوردی از میزان تجهیزات کلینیک پیدا خواهید کرد؟

تحقیقی که در سال ۱۹۷۳ توسط متخصص روانشناسی پروفسور Lionel Standing انجام شد این بود که از شرکت کنندگان خواست تا در طی ۵ روز، ۱۰ هزار تصویر را مشاهده کنند، هر تصویر تنها به مدت ۵ ثانیه نمایش داده می شد. کمی بعد چند جفت عکس به همین افراد نشان داده شد که از هر جفت عکس تنها یکی را دیده بودند. آنها در ۸۰ درصد موارد موفق شدند عکسی را که پیش از این دیده بودند، تشخیص دهند.

حالا فکر میکنید اگر ۱۰ هزار پیام تبلیغاتی را برای افراد نمایش دهید، بعد از یک هفته چندتای آنها را به خاطر می آورند؟

با اینحال اگر بتوانید پیامی بسازید که حاوی واژه هایی باشد که تصویری را تداعی کند، می بینید که پیامتان در ذهنها باقی می ماند. روش دومی که می تواند به شما در طراحی پیام تبلیغ کلینیک کمکتان کند این است که خود را به جای مخاطب (بیماری) بگذارید که از کلینیک شما خدمت دریافت کرده است. سپس از خود بپرسید که آیا این فرد می تواند از پیام شما برای پیشنهاد دادن کلینیکتان به دیگران استفاده کند؟

برخی از پیامها فقط شعارهای یک فروشنده اند ولی برخی از پیامها می خواهند با مخاطب خود حرف بزنند. هدف همه کلینیک ها این است که مردم پیشنهادهای رقبا را کنار بگذارند و برند کلینیک آنها را انتخاب کنند. باید بدانیم که مخاطب ما از این همه پیام تبلیغاتی که در هر نقطه از فضای آنلاین و غیر آنلاین با آن مواجه می شود، اشباع شده است.

اما اگر بتوانیم به مخاطب خود خدمتی رضایتبخش بدهیم و بعد او را مجهز به پیامی کنیم که بتواند ما را به سایر دوستان خود نیز توصیه کند، استفاده درستی از پیام و روش تبلیغات دهان به دهان کرده ایم. در جامعه ارتباط زده امروزی، خوراک رساندن به بازاریابی دهان به دهان، مهم تر از فراهم کردن بستری برای فروش است.

یکی از مشهورترین این پیامها در دنیای بازاریابی، شعار مک دونالد بود که میگفت “حقته که امروز به خودت استراحت بدی” (You deserve a break today) که با زنان و مادران صحبت میکرد و از آنان میخواست که به خود استراحت داده و دیگر آشپزی نکنند. به راحتی می توانید تصور کنید که کسی به مادرش بگوید: “بیا بریم مک دونالد، بهتره امروز به خودت استراحت بدی.”

– چرا این کلینیک را انتخاب کردی؟

– از چه خدمتی در این کلینیک راضی تر هستی؟

– چه فرقی با دکتر قبلیت داشت که عوضش کردی؟

اینست که کلینیک های پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی با استفاده راهکارهای علمی و تجربه های TEBex آرزوی ما در شرکت عملی موفق، بتوانند روش درستی را در مسیر رشد و توسعه فعالیتهای خود انتخاب کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button