راه اندازی مطب در عمان

می‌توان با طی کردن مراحل قانونی، اقدام به راه اندازی مطب یا کلینیک کرد و به صورت مستقل و یا با همکاری دیگر پزشکان ایرانی و یا عمانی، به انجام خدمات درمانی و پزشکی پرداخت.

  • تخصص و تجربه فرد
  • شهر محل طبابت
  • میزان کارکرد در مراکز درمانی

یک پزشک خارجی قبل از اینکه بتواند در عمان کار کند باید مراحل خاصی را طی کند. این فرایند شامل آزمایش Prometric، فرایند Dataflow و viva است.

پرومتریک (Prometric) یک آزمون بین‌المللی و به زبان انگلیسی است که پیش نیاز استخدام شما برای طبابت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های کشور عمان است.

راه اندازی مطب در عمان یکی از پیشنهادهای جذابی است که در TEBex نیز سال‌ها است مورد بررسی و واکاوی قرار رفته است.

با افزایش نرخ رسمی و غیر رسمی دلار، فرصت‌های کاری مناسبی برای پزشکان ایرانی در کشورهای دیگر فراهم شده است. انجام خدمات پزشکی در کشورهای منطقه و دریافت دستمزد به صورت ارزی، مسیر مناسبی برای کسب درآمد بیشتر و ورود ارز به کشور است. در این میان دو راهکار پیش روی جراحان و یا متخصصان قرار دارد:

  • با بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی در کشور مقصد به صورت تمام وقت یا پاره وقت همکاری کنند.
  • به صورت شخصی و یا با کمک دیگر سرمایه‌گذاران و شرکا، یک مطب یا کلینیک راه اندازی کنند.

در این میان کشور عمان به یکی از فرصت‌های مناسب برای حضور پزشکان ایرانی تبدیل شده است. جالب است بدانید طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۹، حدود ۱۰ هزار ایرانی در عمان زندگی می‌کنند. یعنی ۰.۲ درصد از جمعیت ۵ میلیون نفری این کشور را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز ملی سلامت عمان، این کشور به بیش از ۱۳۰۰۰ پزشک و ۲ هزار داروساز، تا سال ۲۰۴۰ نیاز دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با جذب این مقدار پزشک، نیاز باشد. این پیش بینی توسط دفتر رسمی مرکز ملی آمار و اطلاعات (NCSI) منتشر شده و بخشی از طرح چشم انداز ۲۰۴۰ عمان را بیان می‌کند.

به این ترتیب می‌توان متصور بود که در سال‌های آینده، روند مشغول به کار شدن پزشکان ایرانی در کشور عمان رو به افزایش باشد. در این میان حتما راه اندازی مطب در عمان، یکی از گزینه‌های قابل قبول برای افزایش درآمد پزشکان خواهد بود.

در این مقاله با ما همراه باشید تا نظر کارشناسان TEBex را در مورد راه اندازی مطب در عمان بدانید.

برای شروع راه اندازی مطب در عمان چه باید کرد؟

پزشکان آموزش دیده خارجی می‌توانند پس از دادن امتحانات و مصاحبه‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت، در کشور عمان به طبابت مشغول شوند. معمولا پزشکان به یک حامی محلی در عمان نیازد دارند تا برای آنها دعوتنامه همکاری ارسال کنند. بنابر این می‌توان با بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان الرفاح یا مراکز درمانی خصوصی در مسقط (پایتخت عمان) تماس گرفت و اعلام آمادگی کرد. ممکن است این فرصت را پیدا کنید که به صورت تمام وقت یا حتی متخصص پاره وقت مشغول به کار شوید.

از سوی دیگر می‌توان با طی کردن مراحل قانونی، اقدام به راه اندازی مطب یا کلینیک کرد و به صورت مستقل و یا با همکاری دیگر پزشکان ایرانی و یا عمانی، به انجام خدمات درمانی و پزشکی پرداخت.

اداره کل تأسیسات بهداشتی خصوصی (DGPHE) زیر نظر وزارت بهداشت مسئول صدور مجوز، تأیید، بازرسی و تمدید مجوزهای کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در عمان است. هر مرکز درمانی و پزشکی باید بتواند حاکمیت و ساختار مدیریتی واضح در چارچوب قوانین سلطان‌نشین عُمان، ارائه دهد. همچنین داشتن زیرساخت مناسب، اقدامات احتیاطی کنترل عفونت، ایمنی کارکنان و موارد دیگر را رعایت کند. در صورتی که این اقدامات به تایید مراجع قانونی برسد، آنها قادر به ارائه مجوز راه اندازی مطب یا کلینیک خواهند بود.

در این میان، شرکت‌هایی مانند الفارسی نیز در عمان وجود دارند که امکان تامین تجهیزات، ملزومات و مواد مصرفی پزشکی و دندانپزشکی را برای کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی، به ویژه با مدیریت پزشکان خارجی، فراهم می‌کنند. این شرکت‌ها در زمینه راه‌اندازی مطب‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و دیگر خدمات پاراکلینیک، ارائه مشاوره و اجرا را بر عهده خواهند داشت.

برای راه‌اندازی مطب در عمان، چه مدارک پزشکی نیاز است؟

بر اساس بررسی‌های تیم کارشناسی TEBEx، یک پزشک خارجی قبل از اینکه بتواند در عمان کار کند باید مراحل خاصی را طی کند. این فرایند شامل آزمایش Prometric، فرایند Dataflow و viva است. برای هر دسته (پزشک عمومی، متخصص، پرستار و غیره) معیارها متفاوت است. به طور کلی در عمان پزشکان یا به صورت دولتی برای وزارت بهداشت و وزارت دفاع و یا با یک بیمارستان یا مرکز درمانی خصوصی کار می‌کنند.

برای دریافت پروانه طبابت، علاوه بر این که باید مدارک پزشکی و دانشگاهی خود را ترجمه کنید؛ باید بدانید که در این میان، وزارت بهداشت عمان به طور سالانه یک یا دو بار، امتحاناتی را به صورت کتبی و شفاهی در مسقط برگزار می‌کند. این امتحانات البته در نمایندگی‌های برخی کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود.

با پشت سر گذاشتن این امتحان و دریافت گواهی‌نامه OMSB، صدور ویزای کار پزشکی و درمانی، تسهیل خواهد شد. پشت سر گذاشتن این آزمون به معنی دریافت گواهینامه (Certificate) پرومتریک است که مورد تایید وزارت بهداشت عمان می‌باشد.

درآمد پزشکان در عمان

آزمون پرومتریک

پرومتریک (Prometric) یک آزمون بین‌المللی و به زبان انگلیسی است که پیش نیاز استخدام شما برای طبابت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های کشور عمان است. این آزمون به صورت حضوری در مرکز مورد تایید وزارت بهداشت در شهر مسقط و برخی شهرهای دیگر جهان انجام می‌شود. در نهایت گواهی پرومتریک برای عمان نیز زیر نظر وزارت بهداشت این کشور صادر می‌گردد.

سوالات آزمون پرومتریک به صورت تستی یا چند گزینه‌ای است و آنلاین (روی کامپیوترهای مرکز انجام آزمون) برگزار خواهد شد. نتایج آزمون بلافاصله پس از امتحان (۵ تا ۱۰ دقیقه بعد)، به شما اعلام می‌شود و مدرک آن به شما ارائه می‌شود. سوالات چند گزینه ای آزمون، ۶۵ تا ۷۰ امتیاز است که حدود ۷۵ دقیقه طول می‌کشد. برای هر رشته پزشکی (عمومی یا تخصصی)، سوالات به صورت جداگانه طراحی می‌شود.

شما باید امتیاز ۶۰٪ را در آزمون کسب نمایید. سپس باید برای ادامه مسیر، نوعی مصاحبه شفاهی حضوری با شما برگزار خواهد شد. پس از گذراندن این مرحله، می‌توانید بیمارستان‌های خصوصی را برای پیشنهاد کار یا همکاری، بررسی کنید. برای شروع سریع کار پزشکی در عمان به پیشنهاد کار نیاز خواهید داشت.

لطفا توجه داشته باشید که:

گزارش نمره آزمون فقط یک بار، درست بعد از پایان امتحان داده می‌شود و از دست دادن آن یا سوء استفاده‌ی دیگران، تنها بر عهده داوطلب است. امکان صدور مجدد گزارش نمره دیگر وجود نخواهد داشت. با این حال، داوطلب می تواند حداکثر تا یک (۱) ماه از روز امتحان، درخواست صدور نامه مکتوب برای گواهینامه درخواست کند. البته این کار هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت.

برای شرکت در این آزمون باید از وب‌سایت هیأت تخصصی پزشکی عمان (OMSB) دیدن کنید تا تاریخ مورد نظر خود را ثبت نمایید. در این میان برخی از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی به پزشکان خارجی کمک می کنند تا در امتحان شرکت کنند و در نهایت آنها را استخدام کنند.

باید توجه داشت که گواهی‌هایی که در OMSB ارائه می‌شود، شامل این دو مورد نیز خواهد بود:

  • صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای مانند مدرک پزشکی، فلوشیپ و البته عضویت رسمی
  • ارزیابی و معادل بودن گواهینامه‌های حرفه‌ای پزشکی کشور مبدا شما

تایید مدرک پزشک خارجی در عمان

از دیگر الزامات طبابت در کشور عمان، داشتن فن بیان مناسب، گذراندن دوره CCT یا مدرک معادل آن در حوزه تخصصی است. معمولا داشتن یکی از مدارک زیر می‌تواند به دریافت مجوز شما کمک کند:

  • مدرک تخصصی از کشور آلمان
  • گواهی انجمن DES فرانسه
  • بورسیه پزشکی کشور استرالیا یا نیوزلند
  • در موارد خاص، مدارک معتبر از دانشگاه‌های کشور هند نیز مورد قبول است.
  • ثبت نام در انجمن پزشکی یا جراحی امریکایی یا کانادایی
  • متقاضیان باید حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط با فعالیت و تخصص خود را داشته باشند.
  • متقاضیان باید بنا به نیاز، در پست‌های مشاوره نیز شرکت داشته باشند.
  • برخی کارفرمایان و مراکز درمانی، دانستن زبان عربی را نیز اولویت استخدام قرار داده‌اند.
  • برای برخی تخصص‌ها مانند زنان و زایمان، انتخاب پزشکان زن در اولویت قرار دارد.
نیاز پزشکان خارجی به یک حامی محلی در عمان

مراحل قانونی راه‌اندازی مطب یا کلینیک پزشکی در کشور عمان

بر اساس دستورالعمل ذکر شده در وب‌سایت رسمی وزارت بهداشت عمان، فرایند اعطای مجوز راه اندازی مطب، کلینیک یا هر مرکز پزشکی و درمانی خصوصی، بر اساس مراحل زیر تعریف شده است:

مرحله اول، درخواست مجوز فعالیت یک مرکز پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی خصوصی

چه کسی می تواند این سرویس را درخواست کند؟

هر فردی (چه پزشک و یا سرمایه‌گذار غیر پزشک) که مایل به افتتاح یک مرکز درمانی و مراقبت‌های بهداشتی باشد، می‌تواند این سرویس را درخواست نماید.

مراحل لازم برای درخواست مجوز:

الف- طی شدن مراحل اجرایی و فرایند درخواست مجوز موسسه یا مرکز درمانی و بهداشتی:

  1. درخواست کتبی مجوز برای افتتاح یک موسسه پزشکی یا بهداشتی خصوصی را به مدیر خدمات عمومی، ارسال کنید.
  2. تکمیل فرم درخواست جابه‌جایی (Mobilization Application Form).
  3. هنگام درخواست مجوز برای افتتاح بیمارستان و مرکز درمانی خصوصی، ارائه یک گزارش مکتوب مورد نیاز است تا نشان دهنده ظرفیت خدمات بالینی و بهداشتی، منابع انسانی پیشنهاد شده برای بیمارستان و تجهیزات آن باشد.
  4. ارائه یک نسخه از ثبت تجاری مرکز درمانی.
  5. پرداخت کلیه هزینه‌ها پس از تأیید درخواست.
  6. پیش نمایش سایت (زمین، ساختمان و یا محل) پیشنهاد شده برای مرکز درمانی و بهداشت خصوصی.
  7. ارائه اجاره‌نامه از شهرداری برای محل مطب یا کلینیک.
  8. نام مرکز درمانی و بهداشتی خصوصی خود را محفوظ بدارید (بر اساس ثبت تجاری انجام شده).
  9. ارائه مدرک ثبت تجاری به وزارت صنعت و تجارت.
  10. آماده‌سازی مرکز درمانی و یا مطب پزشکی مطابق با الزامات وزارت بهداشت.
  11. ارائه درخواست برای معاینه فنی نهایی.
  12. دریافت مجوز فعالیت مرکز (موسسه) درمانی و بهداشتی.

ب- فرم ها و رویه هایی که برای درخواست خدمات به روز می شوند. پس از آخرین نسخه آن استفاده کنید.

– به ویژه فرم درخواست مجوز افتتاح یک موسسه درمانی و بهداشتی.

چه مدارکی برای بررسی مورد نیاز است؟

– کپی کارت شناسایی یا گذرنامه (برای عمانی‌ها)

– کپی گذرنامه برای افراد غیر عمانی

– ۲ قطعه عکس پرسنلی

– کپی ثبت تجاری برند (و نام) کلینیک یا مطب

 

دقت داشته باشید که:

– متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد

– هیچ گونه چک برای پرداخت هزینه ها پذیرفته نمی شود

– اداره ثبت صنعت و تجارت باید راه اندازی مطب یا کلینیک را تایید کند.

نحوه ارائه مجوز خدمات:

– پس از پرداخت هزینه های مقرر، به صورت مستقیم به شما اطلاع رسانی می‌شود و یا از طریق پست و تلفن به شما اعلام خواهد شد.

چقدر طول میکشد؟

– سه روز پس از رسیدن تقاضا و پرداخت هزینه‌ها.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سرمایه گذاری پزشکان در عمان را مطالعه نمایید.

 

هزینه‌های پرداختی برای مجوز راه اندازی مطب یا کلینیک در عمان

هزینه‌هایی که باید برای دریافت مجوز و شروع به کار موسسات بهداشتی خصوصی و برای پزشکانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند، پرداخت شود در ادامه آمده است. توجه داشته باشید که هر ریال عمان معادل ۲.۶ دلار امریکا و معادل ۶۹ هزار تومان ایران، در نظر گرفته شده است.

  • بیمارستان خصوصی ۵۰۰ ریال عمان (۱۳۰۰ دلار یا ۳۵ میلیون تومان)
  • کلینیک، درمانگاه عمومی یا مرکز پزشکی (مطب) در استان مسقط ۲۵۰ ریال عمان (۶۵۰ دلار یا ۱۷ میلیون تومان)
  • کلینیک، درمانگاه عمومی یا مرکز پزشکی (مطب) در دیگر استان‌ها ۱۵۰ ریال عمان (۳۹۰ دلار یا ۱۰ میلیون تومان)
  • کلینیک یا درمانگاه تخصصی در استان مسقط ۳۰۰ ریال عمان (۷۸۰ دلار یا ۲۰ میلیون تومان)
  • کلینیک یا درمانگاه عمومی در دیگر استان‌ها ۲۰۰ ریال عمان (۵۲۰ دلار یا ۱۴ میلیون تومان)
  • کار پزشکی و درمانی در کلینیک‌ها و مراکز درمانی برای استان مسقط ۲۰۰ ریال عمان (۵۲۰ دلار یا ۱۴ میلیون تومان)
  • کار پزشکی و درمانی در کلینیک‌ها و مراکز درمانی برای دیگر استان‌ها ۱۰۰ ریال عمان (۲۶۰ دلار یا ۷ میلیون تومان)
درآمد مطب یک پزشک در کانادا

درآمد یک پزشک در عمان چقدر است؟

میزان در آمد پزشکان در عمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • تخصص و تجربه فرد
  • شهر محل طبابت
  • میزان کارکرد در مراکز درمانی

برای مثال در پایتخت عمان (مسقط) در آمد یک پزشک بیش از به ۴۰ هزار دلار است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۸، درآمد سالانه متوسط یک پزشک در عمان، حدود ۱۶۸۰۰ ریال عمان، معادل حدودا ۴۳۶۵۰ دلار امریکا است.

کمترین درآمد سالانه‌ی یک پزشک در کشور عمان و برای پایین‌ترین میزان تخصص و تجربه حدود ۲۲ هزار دلار و بیشترین درآمد برای یک جراح با تجربه در حدود ۳۴۰ هزار دلار گزارش شده است. البته تنها برخی از پزشکان به چنین درآمد بالایی می‌رسند، به‌طوری که تنها ۲۵ درصد از پزشکان شاغل در عمان، به درآمد سالانه‌ی بیشتر از ۹۰ هزار دلار امریکا دست پیدا می‌کنند.

همچنین بد نیست به این نکته نیز اشاره شود که روزهای کاری در کشور عمان از یکشنبه تا پنج شنبه است و بین ۴۰ تا ۴۸ ساعت در نظر گرفته می‌شود. یعنی تعطیلی هفتگی، روز جمعه و شنبه در نظر گرفته شده است تا بیشترین هماهنگی را با کشورهای اسلامی و کشورهای غربی داشته باشد.

از سوی دیگر هزینه ماهانه زندگی در کشور عمان در حدود ۱۰۰۰ دلار امریکا می‌باشد. این هزینه از بسیاری از کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس، پایین‌تر است. همچنین جالب است بدانید بیشتر درآمدهای فعالیت و اشتغال در عمان، بدون نیاز به پرداخت مالیات می‌باشد.

هزینه‌های زندگی در مسقط، پایتخت عمان بیشتر از دیگر نقاط این کشور است و بنابر آمار Mercer در سال ۲۰۲۰، مسقط از بین ۲۰۹ شهر جهان، در رتبه ۹۶ قرار گرفته است. یعنی هزینه‌های زندگی در مسقط به‌طور میانگین از هزینه زندگی در شهر تورنتو کانادا بیشتر و از شهرهایی مانند رم یا مادرید، کمتر خواهد بود.

اگر برای راه اندازی مطب در عمان و یا تاسیس کلینیک، نیاز به مشاوره بیشتری دارید، با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button