سرمایه گذاری پزشکان در ترکیه

توسعه صنعت گردشگری ترکیه راه را برای سایر بخش‌ها باز کرده است که در میان آنها، گردشگری پزشکی یا گردشگری سلامت، یکی از مهمترین شاخه‌ها است. جدا از این، ترکیه به دلیل دارا بودن یکی از بهترین صنایع تولید تجهیزات پزشکی در بین کشورهای اروپایی و آسیایی، بسیار شناخته شده است.

محیط سرمایه گذاری مطلوب، رشد پایدار در بخش درمان و پزشکی، فرصت‌های شغلی در زیرمجموعه‌ها و حضور قوی بین المللی.

آنکولوژی، جراحی پلاستیک، کاشت مو و دندانپزشکی.

در ترکیه، خارجی‌ها هرگز با نگرش منفی مردم محلی روبرو نمی‌شوند. همه می‌دانند که اقتصاد کشور تا حد زیادی به تعداد گردشگران بستگی دارد، بنابر این چه شما به عنوان پزشک و چه بیماران خارجی شما، همیشه در ترکیه مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

سرمایه گذاری پزشکان در ترکیه به یکی از دغدغه‌های جدید مخاطبان ما در TEBex تبدیل شده است. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم به این موضوع به صورت جامع بپردازیم.

توسعه صنعت گردشگری ترکیه راه را برای سایر بخش‌ها باز کرده است که در میان آنها، گردشگری پزشکی یا گردشگری سلامت، یکی از مهمترین شاخه‌ها است. جدا از این، ترکیه به دلیل دارا بودن یکی از بهترین صنایع تولید تجهیزات پزشکی در بین کشورهای اروپایی و آسیایی، بسیار شناخته شده است. از جمله دستگاه‌های تولید شده در ترکیه، تجهیزات تخصصی پزشکی و دندانپزشکی نیز وجود دارد. به همین دلیل است که ایجاد یک کسب و کار در صنعت مراقبت‌های پزشکی و درمانی، فرصت‌های زیادی را پیش روی علاقمندان به سرمایه گذاری در این بخش، قرار می‌دهد.

در این میان جامعه پزشکی ایران به دلیل شرایط کشور ترکیه، دسترسی به بازارهای آزاد جهانی، امکان ایجاد درآمد دلاری و البته با داشتن تخصص و تجربه پزشکی بالا، این امکان را دارند تا با سرمایه گذاری در ترکیه، به سود بالا و درآمد ارزی دست پیدا کنند. حال بیایید با هم نگاهی مختصر به این بازار گسترده داشته باشیم.

سرمایه گذاری پزشکان در ترکیه

ترکیه با ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع در بسیاری از مناطق خود، در حال تبدیل شدن به یک قطب پزشکی و درمانی (و البته قطب فناوری‌های پزشکی) است. ما در اتاق فکر و مشاوره TEBex سه شیوه سرمایه گذاری و فعالیت پزشکی در ترکیه را پیشنهاد می‌کنیم:

  1. فعالیت و طبابت به صورت پزشک همکار و عقد قرارداد با دیگر کلینیک‌ها و مراکز پزشکی در ترکیه
  2. پس از گذشت مدت زمان مشخص و قانوی از طبابت در ترکیه، راه اندازی کلینیک یا مطب خصوصی
  3. سرمایه‌گذاری در راه اندازی کلینیک، بیمارستان و یا شرکت‌های تهیه دارو یا تجهیزات پزشکی و حتی بیمه خدمات درمانی

اگر از ما در مورد سرمایه گذاری پزشکان در ترکیه بپرسید، خواهیم گفت که چند دلیل بسیار مهم برای سرمایه‌گذاری در ترکیه وجود دارد؛ از جمله:

محیط سرمایه گذاری مطلوب

  • رشد اقتصاد کلان قوی با افزایش درآمد سرانه و طبقه متوسط بورژوایی
  • جمعیت شناسی مطلوب با وجود استعدادهای پویا، جوان و ماهر که نیروی انسانی ماهر برای کسب و کارهای پزشکی را تامین می‌کند
  • افزایش امید به زندگی و هزینه بیشتر در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی
  • حمایت قوی دولت از طریق مشوق‌های تولید، تحقیق و توسعه

رشد پایدار در بخش درمان و پزشکی

  • با برنامه تحول مراقبت‌های بهداشتی و بیمه جهانی مراقبت‌های بهداشتی که در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد، دولت ترکیه پوشش رایگان مراقبت‌های بهداشتی را برای ۹۵ درصد از مردم تضمین می‌کند.
  • بازار تجهیزات پزشکی ترکیه طی یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است – رتبه ۳ در CEE با ارزش ۲ میلیارد دلار
  • فرصتهای صادراتی به دلیل مجاورت ترکیه با بازارهای منطقه‌ای

فرصت‌های شغلی در زیرمجموعه‌ها

  • برنامه بومی سازی ترکیه در جهت کاهش وابستگی به واردات و افزایش تولید داخلی است
  • سرمایه گذاری‌های سنگین در زیرساخت‌ها و خدمات درمانی
  • حمایت قوی دولت از بیوتکنولوژی
  • مکان ایده آل برای گردشگری پزشکی و وجود مقررات مطلوب مطابق با استانداردهای بین المللی

حضور قوی بین المللی

  • شرکتهای فناوری جهانی پزشکی با فعالیت‌های مهم تولید و مدیریت در ترکیه حضور دارند و از ترکیه به عنوان قطب دسترسی به بازارهای منطقه استفاده می‌کنند
  • مشارکت‌های موفق با شرکت‌های محلی برای رشد در منطقه، با استفاده از تجربیات و شبکه‌های محلی

در این میان، نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل مشکلات اقتصادی چند سال گذشته در ترکیه و ایران را نیز باید در کنار دلایل ذکر شده، در نظر داشت. در واقع ترکیه به خوبی از فرصت به خوبی استفاده کرده است تا از شرایط آزادتر اقتصادی و اجتماعی خود و دسترسی به بازارهای آزاد جهانی، سرمایه‌های ارزی ایرانی‌ها را به سوی خود بکشاند: یک بازی برد – برد برای سرمایه‌گذاران ایرانی و کشور ترکیه.

پزشکان سرمایه گذار در ترکیه

رشد بازار خدمات پزشکی و درمانی در ترکیه

  • ثبت رکورد رشد و آینده روشن با تاب آوری اثبات شده با ۷۵۴ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (۳۰% بیشتر از ایران)، یکی از مشخصه‌های مهم اقتصادی در ترکیه است.
  • بازار مواد مصرفی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵، ۹ درصد از نظر لیر ترکیه و ۳ درصد از نظر دلار آمریکا افزایش خواهد داشت.
  • تخمین زده می‌شود که رشد در بازار تصویربرداری تشخیصی از طریق ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ قابل مشاهده باشد. گسترش مراقبت‌های اولیه و شیوع بالای بیماری‌های قلبی باعث این رشد خواهد شد.
  • شیوع و رشد ناتوانی‌های نسبی بالا در گردشگری پزشکی، ایجاد فرصت‌های رشد در جراحی‌های ایمپلنت‌ ارتوپدی و مفاصل مصنوعی را در پی داشته است.
  • ترکیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲ میلیون بازدید کننده را برای اهداف سلامتی جذب کند که این امر به رشد در همه حوزه‌های پزشکی و زیبایی، کمک می‌کند.
  • دسترسی آسان به دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و تکنوپارک‌ها، مرکز تولید محصولات ارتوپدی، هزینه‌های کمتر در زمین و دستمزد، از جمله مواردی است که سرمایه گذاری در بخش پزشکی و درمانی ترکیه را سودآور کرده است. مهمترین مناطق پزشکی ترکیه، در نقشه زیر آمده است.
مهمترین مناطق پزشکی ترکیه

بازار تجهیزات پزشکی در ترکیه

بازار تجهیزات پزشکی ترکیه از سال  ۲۰۱۰ حدود ۳.۷ برابر رشد کرده است تا در سال ۲۰۱۹ به ۱۱.۲ میلیارد لیر ترکیه برسد. باید توجه داشت با توجه به کاهش ارزش لیر نسبت به دلار، همچنان این بازار با رشد همراه بوده است. به طوری که دست کم از نظر ارزش دلاری، هیچ افتی را شاهد نبود.

محصولات مصرفی و دندانپزشکی در سال‌های گذشته با رشد بالا همراه بوده است. این امر به دلیل افزایش سطح بهداشت در ترکیه و همچنین جذب توریسم سلامت بوده است. ترکیه در برخی از بزرگترین بازارها در فن‌آوری‌های پزشکی، از نزدیکی جغرافیایی برخوردار است و به عنوان یک مرکز مدیریتی و تولیدی مناسب شناخته می‌شود. جالب است بدانید بیش از ۱۰۰۰ تولید کننده پزشکی در سراسر کشور ترکیه فعالیت می‌کنند.

تولید کننده های پزشکی در سراسر کشور ترکیه
بازار تجهیزات پزشکی در ترکیه

سرمایه‌گذاری پزشکان در بخش تولید تجهیزات پزشکی و درمان ترکیه

دو نوع منطقه ویژه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بخش درمان، در دسترس است.

مناطق سازمان یافته صنعتی:

  • دسترسی به زمین با کیفیت بالا با نرخ‌های یارانه‌ای در مناطق توسعه نیافته (زمین یا ساختمان موجود است.)
  • وجود دفاتر فروشگاهی که مجوزها و پروانه‌های لازم توسط مدیریت حرفه‌ای OIZ صادر می‌شود
  • تصفیه برق، آب و زباله با نرخ کمتر
  • انطباق با مقررات زیست محیطی در جایی که EIA به طور مشترک انجام شود، آسان تر است.
  • خدمات افزایش خوشه‌ای مانند آموزش حرفه‌ای، تدارکات، خدمات توسعه تجارت، تکنوپارک‌ها و غیره.

مناطق آزاد:

  • سایت‌های ویژه‌ای که در خارج از محدوده گمرک محسوب می‌شوند حتی اگر در نزدیکی مرز باشند.
  • برای ترویج سرمایه گذاری و تولید صادرات محور طراحی شده است.
  • سطح بسیار بالایی از مشوق‌ها را دارند، از جمله:
  • معافیت ۱۰۰ درصدی از مالیات بر درآمد شرکت، عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف و غیره
  • معافیت ۱۰۰ درصدی از مالیات بر درآمد کارکنان در صورتی که حداقل ۸۵ درصد تولید صادر شود

فرصت‌های درمانی و زیبایی در ترکیه برای پزشکان ایرانی

بسیاری از پزشکان در مورد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه از ما سوال می‌پرسند. تیم مشاوران ما در TEBex معمولا چند نکته کلیدی را در این زمینه، معرفی می‌کند:

اعتبار JCI. بیش از پنجاه بیمارستان ترکیه دارای گواهی معتبرترین سازمانی هستند که فعالیت‌های کلینیک‌های پزشکی را ارزیابی می‌کند. بر اساس این شاخص، این کشور در اروپا پیشتاز است و رتبه دوم را در جهان دارد. گواهی JCI بدین معنا است که بیمارستان یا کلینیک از روش‌های درمانی موثر و ایمن برای بیمار استفاده می‌کند، کار سازماندهی شده را ارائه می‌دهد و شرایط راحتی را فراهم می‌کند. همین عامل موجب افزایش جذب توریست سلامت در ترکیه شده است.

قیمت. بیمارستان‌های ترکیه خدمات درمانی با کیفیت بالا ارائه می‌دهند اما هزینه آنها ۲-۳ برابر کمتر از اروپای غربی، ایالات متحده یا کشورهای توسعه یافته آسیایی است.

امکانات پزشکی. طی چند سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار در تولید دارو و تجهیزات پزشکی داخلی، سرمایه‌گذاری شده است. اکثر کلینیک‌های خصوصی بزرگ بیماران خارجی را هدف قرار می‌دهند و سطح بالایی را حفظ می‌کنند. به همین دلیل آنها از آخرین فناوری پزشکی استفاده می‌کنند.

زیر ساخت. ترکیه چندین دهه است که در حال توسعه گردشگری خود می‌باشد. بنابر این، فرودگاه‌های بزرگ، تعداد زیادی هتل راحت، جاده‌های خوب و شبکه حمل و نقل مناسب وجود دارد.

مهمان نوازی. در ترکیه، خارجی‌ها هرگز با نگرش منفی مردم محلی روبرو نمی‌شوند. عدم تحمل نژادی، مذهبی و غیره وجود ندارد. همه می‌دانند که اقتصاد کشور تا حد زیادی به تعداد گردشگران بستگی دارد، بنابر این چه شما به عنوان پزشک و چه بیماران خارجی شما، همیشه در ترکیه مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

صرفه جویی. ترکیه یک کشور گران قیمت نیست و بنابراین هزینه‌های غیر پزشکی نیز در اینجا زیاد نخواهد بود که برای بیمارانی که به درمان یا توانبخشی طولانی مدت نیاز دارند، بسیار مهم است.

شاخه‌های پزشکی

آنکولوژی: حدود ۴ نفر از ۱۰ بیمار مراجعه کننده به بیمارستان‌های ترکیه برای درمان سرطان به این کشور می‌آیند. این کشور در درمان‌های انکولوژی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است. متخصصان ترک در بهترین بیمارستان‌های جهان تحت آموزش و کارآموزی قرار می‌گیرند. بیمارستان‌ها، تجهیزات مدرن در اختیار دارند؛ به همین دلیل پیشرفته‌ترین انواع درمان‌های سرطان در ترکیه استفاده می‌شود.

جراحی پلاستیک: بازار جراحی پلاستیک و زیبایی در توریسم سلامت ترکیه، محبوبیت زیادی دارد. در ترکیه، کلینیک‌های پزشکی، بزرگ کردن سینه، ابدومینوپلاستی، عمل بینی (جراحی بینی) و سایر اقدامات را ارائه می‌دهند. برخی از مراکز جراحی پلاستیک حتی پیچیده‌ترین عمل‌های ترمیمی را پس از جراحات، سرطان یا ناهنجاری‌های مادرزادی با موفقیت انجام می‌دهند. همچنین در بین بیماران پس از ۴۰ سال، درمانهای ضد پیری رایج است.

کاشت مو: بسیاری از مردان برای پیوند مو سفرهای پزشکی به ترکیه انجام می‌دهند. بیمارستان‌های ترکیه ترمیم موهای مادام العمر شامل موهای سر، کاشت سبیل و ریش را به خوبی و با نرخ کمتر از اروپای غربی ارائه می‌دهند. به همین دلیل برای متخصصان کاشت مو، ترکیه یک بستر بسیار مناسب است.

دندانپزشکی: بیماران اروپای غربی و ایالات متحده آمریکا اغلب برای درمان دندانپزشکی از کلینیک‌های ترکیه دیدن می‌کنند. دندانپزشکی در اینجا بسیار ارزان‌تر است، اما از نظر کیفیت پایین‌تر از کلینیک‌های کشورهای توسعه یافته نیست. یکی از دلایل این امر، تولید بخش زیادی از تجهیزات به صورت داخلی می‌باشد.

سرمایه گذاری پزشک ها در کشور ترکیه

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش درمان ترکیه

مطمئناً سرمایه گذاری‌ها و استراتژی‌های تجاری جهانی به سمت راهی برای مراقبت‌های سرپایی پیش می‌رود. به استثنای ترکیه، جایی که بخش خصوصی و دولتی به طور واضح در بخش بیمارستان آن مشغول به فعالیت گسترده هستند.

در دهه گذشته، بخش بیمارستان‌های ترکیه متحول شده است؛ عمدتا به عنوان بخشی از برنامه تحول سلامت. در سال ۲۰۱۲، دولت ترکیه مدیریت بیمارستان‌های مبتنی بر اتحادیه را معرفی کرد. بر اساس این مفهوم، شهرها تحت نظارت یک اتحادیه (یا چند اتحادیه، اگر شهر بسیار پرجمعیت باشد) قرار گرفتند که بر خرید، تأمین و مدیریت مالی کلیه امکانات بیمارستان‌های دولتی در منطقه، نظارت می‌کنند. هدف اصلی این طرح مبتنی بر اتحادیه، افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی میان همه مردم بود. پیش از این، نگرانی اصلی در بخش مراقبت‌های بهداشتی ترکیه، محدود بودن خدمات درمانی با کیفیت برای اکثر جامعه بود. طرح ادغام به خوبی عمل کرد، زیرا پوشش آن از زمان اجرا تا به امروز، به میزان زیادی گسترش یافته است.

در این میان بخش خصوصی نیز بیکار نبود و به ساخت و سازهای بسیاری پرداخت. برای مثال با هزینه کل ۶۰۰ میلیون یورو، بیمارستانی در غازیانتاب ساخته شد که از نظر اندازه و دسترسی به بیماران، قابل توجه است. این هزینه نسبت به دیگر کشورهای توسعه یافته بسیار پایین‌تر است.

همه نشانه‌ها بیان می‌کند که ترکیه با وجود تمایل جهانی بر تمرکز زیاد بر خدمات سرپایی، همچنان به تعهد خود برای ساخت بیمارستان‌های برتر ادامه خواهد داد. اگر این کشور با این سرعت و با این میزان اشتیاق از حوزه خصوصی و عمومی ادامه یابد، ممکن است کشور خود را به عنوان یک مدل جایگزین برای توسعه مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان، نشان دهد.

در این میان حضور شرکت‌های بزرگ بین المللی مانند GE و زیمنس و نقش پررنگ آنها در تجهیز مراکز درمانی، ترکیه را به یک منطقه فوق العاده درمانی تبدیل کرده است. با توجه به همه این موارد، یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در راه اندازی مراکز درمانی در ترکیه، پیش روی پزشکان و بخش درمان قرار دارد.   

 

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله راه اندازی مطب در ترکیه را مطالعه نمایید.

 

ثبت شرکت بهداشتی و درمان ترکیه

بر اساس بررسی‌های کارشناسان ما در TEBex، قانون ثبت شرکت در ترکیه انواع ساختارهایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای تأسیس یک شرکت در بخش مراقبت‌های بهداشتی در ترکیه مورد استفاده قرار گیرد. سرمایه گذاران خارجی می‌توانند شرکت‌های خصوصی یا دولتی محدود را ثبت کنند. با این حال متخصصان مانند پزشکان نیز می‌توانند برای ارائه خدمات خود، مشاغل انفرادی ایجاد کنند.

لازم به ذکر است که نه تنها پزشکان می‌توانند خدمات خود را در صنعت مراقبت‌های بهداشتی ترکیه ارائه دهند، بلکه در زمینه راه اندازی کسب و کارهای درمانی نیز کاملا آزاد هستند. اگر این بخش بتواند توسط سرمایه گذاران خارجی مورد بهره برداری قرار گیرد، امکانات بسیاری در اختیار دارد که قابل ارائه هستند. در میان این دسته‌بندی‌های پزشکی و درمانی، موارد زیر در اولویت قرار دارد:

  • شرکتهای دارویی
  • کلینیک‌های ارائه دهنده خدمات آبگرم و ماساژ درمانی
  • شرکتهای تولید کننده مواد و تجهیزات پزشکی
  • کلینیک‌های پزشکی خصوصی
  • حتی شرکت‌های بیمه نیز در ترکیه می‌توانند در ارائه خدمات بیمه خدمات درمانی به صورت خصوصی فعال باشند. بنابر این سرمایه‌گذاران می‌توانند فرصت‌های متعددی در این صنعت پیدا کنند.

مجوز برای بخش مراقبت‌های بهداشتی در ترکیه

پس از انتخاب شاخه صنعت مراقبت‌های بهداشتی و تکمیل تشکیل شرکت ترکی، صاحبان مشاغل باید برای مجوز مربوط به خدمات یا محصولاتی که شرکت ارائه می‌دهد، درخواست کنند. در مورد محصولات دارویی باید برای مجوز ویژه از وزارت بهداشت در کشور ترکیه درخواست کرد. الزامات مشابهی برای شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی اعمال می‌شود. همچنین با توجه به اینکه اکثر این محصولات برای صادرات ایجاد شده اند، قبل از ارسال آنها به کشورهای مقصد، باید مجوز صادرات دریافت کنید. مجوزهای وزارت بهداشت ترکیه، برای کلینیک‌های پزشکی و مراکز درمانی یا زیبایی نیز باید دریافت شود.

در این میان اگر هنوز برای سرمایه‌گذاری در ترکیه، نیاز به تجربه پزشکی در این کشور دارید، می‌توانید به صورت پزشک مهمان، مشغول به طبابت شوید. برای شروع کار به عنوان پزشک در ترکیه، ابتدا باید مجوز کار / ویزای کار بگیرید. این ویزا توسط وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی داده می‌شود. می‌توانید برای دریافت این ویزا در کنسولگری جمهوری ترکیه در کشور ایران درخواست دهید. برای درخواست، قبلاً باید یک قرارداد کار از یک بیمارستان یا کلینیک خصوصی در ترکیه داشته باشید. بیمارستان همچنین باید یک درخواست آنلاین به وزارتخانه مذکور ارائه دهد و اطلاعات و اسناد اضافی را در اختیار آنها قرار دهد. پس از صدور ویزای کار، داوطلبان باید ظرف ۱۸۰ روز وارد خاک ترکیه شوند.

اگر برای سرمایه‌گذاری یا طبابت در ترکیه و راه اندازی مطب نیاز به مشاوره بیشتر دارید، با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button