قیف بازاریابی پزشکی چیست و چقدر در کلینیک زیبایی اهمیت دارد؟

تبلیغات و بازاریابی، برای توسعه فعالیت‌های کلینیک‌های زیبایی اهمیت بسیار زیادی دارد. امکان ندارد که شما یک کلینیک زیبایی تاسیس کنید و بتوانید بدون بازاریابی به درآمد بالایی برسید. تنها راهی که به یک کلینیک زیبایی کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه خود را حفظ کرده و به صورت پیوسته مشتریان جدید را جذب کند، انجام درست تبلیغات و استفاده از روش‌های صحیح بازاریابی است. بازاریابی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و شامل مراحل گوناگونی است. تنها بازاریابان حرفه‌ای و افرادی که به صورت تخصصی در این رشته تحصیل کرده‌اند، از پیچ و خم‌های بازاریابی و تبلیغات اطلاع دارند.

به همین دلیل، برای موفقیت در یک کلینیک زیبایی باید ابتدا یک تیم بازاریابی استخدام کنید. این تیم بازاریابی در مرحله اول تشخیص می‌دهد که به کدام نوع از روش‌های بازاریابی نیاز دارید. به عنوان مثال، ممکن است از بازاریابی مجازی برای توسعه فعالیت‌های کلینیک زیبایی استفاده شود. گاهی اوقات، از بازاریابی تلفنی نیز استفاده می‌شود. سپس تیم بازاریابی، از قیف بازاریابی پزشکی برای پیشبرد اهداف استفاده می‌کند. در ادامه این مقاله قصد داریم به طور کامل درباره قیف بازاریابی پزشکی و مزایا و اهمیت آن برای کلینیک زیبایی صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قیف بازاریابی پزشکی چیست؟

قیف بازاریابی مانند یک پل ارتباطی بین شما و مشتریان به بالقوه عمل می‌کند. قیف بازاریابی پزشکی شامل چند مرحله مختلف است که در نهایت منجر به تعامل بیشتر مراجعه کنندگان با کلینیک زیبایی می‌شود. عمل به اصول اصلی قیف بازاریابی، یکی از مهم‌ترین مراحل انجام تبلیغات و بازاریابی موفق است. بنابراین اگر می‌خواهید به نتیجه برسید، باید به قوانین قیف بازاریابی پایبند باشید و در میانه راه مسیر خود را تغییر ندهید.

این قیف درست مانند سایر قیف‌هایی که از نزدیک با آن برخورد داشته‌اید، از یک حفره کوچک شروع می‌شود و در نهایت شما را به یک منطقه وسیع می‌رساند که در آن به راحتی می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و مراجعه کنندگان بالقوه را حفظ کنید.

قیف بازاریابی، در حرفه‌های مختلف مثل خرده فروشی یا کسب و کارهای تجاری با عنوان قیف فروش یا قیف تبدیل نیز شناخته می‌شود. با این حال، عملکرد آن برای تمامی حرفه‌ها یکسان است. در قیف بازاریابی، مراجعه کنندگان طی چهار مرحله با برند شما ارتباط برقرار می‌کنند. در ادامه بیشتر درباره اهمیت قیف بازاریابی برای کلینیک‌های زیبایی صحبت خواهیم کرد.

قیف بازاریابی پزشکی چیست؟

چرا قیف بازاریابی برای پزشکان اهمیت دارد؟

امروزه مردم نسبت به سلامت و زیبایی خود بسیار حساس‌تر شده‌اند و استفاده از خدمات کلینیک‌های زیبایی را در اولویت قرار می‌دهند. همچنین، مراقبت‌های بهداشتی نیز در کنار خدمات کلینیک زیبایی با محبوبیت بسیار زیادی مواجه شده است.

بنابراین، تمامی کلینیک‌های زیبایی می‌توانند با بازاریابی مناسب تعداد بیشتری از مراجعه کنندگان را به سمت خود جذب کنند. در یک کلینیک زیبایی، همواره تعدادی مشتریان بالقوه وجود دارند. به عنوان مثال فردی که برای لیزر موهای زائد به کلینیک شما مراجعه می‌کند، قطعاً برای ماه‌های بعدی یا سال‌های بعد ترجیح می‌دهد مجدداً همین کلینیک را انتخاب کند. در این حالت، می‌توان گفت چنین فردی به مشتری بالقوه کسب و کار شما تبدیل شده است. اما هدف اصلی قیف بازاریابی، این است که مشتری بالقوه را به مشتری واقعی تبدیل کند. این زیباجو، زمانی به یک مراجعه کننده واقعی تبدیل می‌شود که کلینیک  در هر شرایط شما را انتخاب کند. به عنوان مثال، فرض کنید که قیمت جلسات لیزر موهای زائد در کلینیک زیبایی افزایش پیدا کرده است.

در این حالت، مشتری واقعی ترجیح می‌دهد با وجود افزایش قیمت باز هم همین کلینیک زیبایی را انتخاب کند و به کلینیک دیگری مراجعه نکند. بنابراین اگر تمامی مراحل قیف بازاریابی را انجام دهید، در نهایت به این مرحله می‌رسید و تمامی مراجعه‌کنندگان خود را حفظ خواهید کرد. ابزارهای مختلفی برای عملی سازی قیف بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، می‌توان از وب سایت برای طراحی قیف بازاریابی استفاده کرد. علاوه بر این با کمک یک قیف بازاریابی پزشکی، درک رفتار مراجعه‌کنندگان بالقوه آسان‌تر خواهد بود.

چرا قیف بازاریابی برای پزشکان اهمیت دارد؟

مزایای قیف بازاریابی پزشکی برای کلینیک‌ های زیبایی

همانطور که گفته شد، قیف بازاریابی پزشکی اهمیت بسیار زیادی برای بهبود فعالیت‌های کلینیک زیبایی دارد. در این مقاله ما قصد داریم تمامی مزایای قیف بازاریابی پزشکی برای انجام فعالیت‌های کلینیک زیبایی را به شما معرفی کنیم:

  • درک بهتر رفتار مراجعه کنندگان

یکی از مهم‌ترین مزایای قیف بازاریابی پزشکی برای کلینیک‌های زیبایی، درک بهتر رفتار مراجعه کنندگان است. زمانی که هر مرحله از قیف بازاریابی را کامل می‌کنید، متوجه خواهید شد که مراجعه کنندگان به چه دلیل تصمیم گرفتند کلینیک شما را رها کرده و به یک مرکز زیبایی دیگر مراجعه کنند. همچنین متوجه خواهید شد چرا برخی از مراجعه‌کنندگان ترجیح می‌دهند برای انجام خدمات زیبایی فقط به کلینیک شما مراجعه کنند.

در واقع، با کمک قیف بازاریابی می‌توانید نقاط ضعف و نقاط قوت خود را شناسایی کنید. نقاط قوت مجموعه اعمال و فرایندهایی هستند که در نهایت منجر به جذب مراجعه‌کنندگان جدید و حفظ آنها می‌شوند. نقاط ضعف مجموعه اتفاقات و اعمالی هستند که منجر به از دست دادن مراجعه‌کنندگان قبلی یا مانع از جذب مراجعه‌کنندگان جدید خواهند شد. برای اینکه این موضوع را متوجه شوید، یک مثل کوتاه می‌زنیم:

فرض کنید بعد از گذشت یک سال از تاسیس کلینیک زیبایی، تصمیم گرفته‌اید مواد اولیه لازم برای انجام خدماتی مثل تزریق ژل و بوتاکس را تغییر داده و مواد اولیه ارزان‌تر از بازار خریداری کنید تا از این طریق سود بیشتری به دست آورید. زمانی که این کار را انجام می‌دهید، طی یک الی دو هفته متوجه می‌شوید که بسیاری از مراجعه کنندگان قبلی شما مرکز دیگری را برای انجام خدماتی مثل تزریق ژل و فیلر انتخاب کرده‌اند.

با توجه به اینکه قیف بازاریابی به صورت جزئی تمامی فعالیت‌های کلینیک زیبایی را مورد بررسی قرار می‌دهد، بنابراین می‌توان متوجه شد که تغییر کیفیت مواد اولیه، منجر به از دست دادن مراجعه‌کنندگان شده است. این موضوع در نهایت به یکی از نقاط ضعف شما تبدیل خواهد شد. اما با کمک قیف بازاریابی، چنین مسئله‌ای خیلی زود شناسایی شده یا راهکار جدیدی برای آن طراحی می‌شود.

درک بهتر رفتار مراجعه کنندگان
  • سازگاری با استراتژی بازاریابی

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای بازاریابی پزشکی برای کلینیک‌های زیبایی، سازگاری با استراتژی‌های بازاریابی است. همانطور که می‌دانید، فعالیت‌هایی مثل تبلیغات و بازاریابی بدون استراتژی به موفقیت نمی‌رسند. بنابراین اولین کاری که تیم بازاریابی باید در کلینیک زیبایی انجام دهند، طراحی استراتژی‌های جدید و متمایز نسبت به سایر رقبا است.

قیف بازاریابی پزشکی، به راحتی با استراتژی‌های جدیدی که توسط تیم بازاریابی طراحی می‌شود سازگاری پیدا می‌کند. در واقع، استراتژی‌های بازاریابی به عنوان زیر شاخه‌ای از قیف بازاریابی پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه، با کمک مثال زیر متوجه خواهید شد که منظور از سازگاری قیف بازاریابی پزشکی با استراتژی‌های بازاریابی چیست:

فرض کنید تیم بازاریابی کلینیک زیبایی قصد دارد از تبلیغات صدا و سیما یا سایر تبلیغات‌های رسانه‌ای برای آگاه‌سازی مراجعه‌کنندگان استفاده کند. بنابراین، روش‌هایی برای کاهش هزینه تبلیغات رسانه‌ای و افزایش تاثیر تبلیغات طراحی می‌شود. به عنوان مثال، یکی از روش‌ها برای اجرای این استراتژی این است که تبلیغات کلینیک زیبایی صرفاً در ساعات پربازدید شبانه روز پخش شود یا توسط برخی از وب سایت‌های تبلیغاتی پرطرفدار که بازدید بسیار زیادی دارند، به مخاطبین ارائه شود.

قیف بازاریابی به خوبی این استراتژی را پوشش می‌دهد. چرا که مرحله اول از اجرای قیف بازاریابی پزشکی، آگاه سازی مراجعه کنندگان است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بازاریابی پزشکی کاملاً با استراتژی‌های بازاریابی کلینیک زیبایی سازگاری دارد. در نتیجه، دیگر لازم نیست از یک برنامه مجزا برای اجرای استراتژی استفاده شود. شما می‌توانید از همان ابتدا فعالیت خود را بر اساس مراحل قیف بازاریابی شروع کنید و استراتژی‌ها را در دل این مراحل جای دهید.

  • کاهش تعداد خطا

از دیگر مزایای قیف بازاریابی پزشکی برای کلینیک‌های زیبایی، کاهش میزان خطا هنگام اجرای استراتژی‌ها و فرآیند بازاریابی است. استراتژی‌های بازاریابی با برنامه ریزی و بر اساس تجربه بازاریابان حرفه‌ای طراحی می‌شوند. اما این موضوع به این معنا نیست که همیشه استراتژی‌های بازاریابی موفقیت آمیز بوده و بدون خطا انجام خواهند شد. کوچک‌ترین خطا هنگام اجرای استراتژی‌ها، ممکن است تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را به سمت سایر رقبا هدایت کند.

با توجه به اینکه قیف بازاریابی پزشکی مراحل اجرای استراتژی را به شکل دقیق و جزئی بررسی می‌کند، بنابراین، امکان بروز خطا هنگام پیاده سازی استراتژی وجود نخواهد داشت یا تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. هنگام انجام مراحل قیف بازاریابی پزشکی، باید تمامی تمرکز شما روی مشتریان بالقوه باشد. زیرا هدف اصلی این است که مشتریان بالقوه مشتریان واقعی تبدیل شوند. در ادامه می‌توانید با کمک چند استراتژی جدید مشتریان جدید را به مشتریان بالقوه تبدیل کرد.

کاهش تعداد خطا
  • صرفه جویی در وقت و زمان

دیگر اهمیت قیف بازاریابی پزشکی برای کلینیک زیبایی، صرفه جویی در وقت و زمان است. صرفه جویی زمان برای کلینیک‌های زیبایی که به تازگی راه اندازی شده‌اند اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اینکه تعداد کلینیک‌های زیبایی به خصوص در کشور ایران به حد اشباع رسیده است، بنابراین اگر بخواهید به عنوان یک عضو جدید کلینیک زیبایی تاسیس کنید، در ابتدا باید به دنبال روش‌هایی باشید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را با سایر رقبا هم سطح کند.

زمانی که تمامی پله‌های رشد و توسعه را طی کرده و به سایر رقبا نزدیک شدید، می‌توانید از روش‌های جدید‌تری برای پیشی گرفتن از رقیبان استفاده کنید. سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که پزشک چگونه موجب صرفه جویی در وقت و زمان می‌شود؟

پاسخ این است که بازاریابی پزشکی مراحل لازم برای موفقیت در بازاریابی را کوتاه می‌کند. به عنوان مثال ممکن است تعداد زیادی از مراحل بازاریابی، با کمک قیف بازاریابی پزشکی تنها در یک مرحله انجام شوند. قیف بازاریابی، میزان اشتباه و خطا هنگام اجرای فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات را کاهش می‌دهد و از این طریق سریع‌تر شما را به هدف اصلی خود (یعنی حفظ مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان واقعی) می‌رساند.

  • افزایش آگاهی و ارزش کسب و کار

در صورتی که بازاریابی پزشکی به درستی طراحی شده و به خوبی اجرا شود، در نهایت اعتبار و ارزش برند شما در میان سایر رقبا یا تمامی مراجعه کنندگان افزایش پیدا خواهد کرد. با استفاده از قیف بازاریابی پزشکی، نام کلینیک زیبایی در ذهن تمامی مردم جای می‌گیرد. در نتیجه زمانی که به خدمات زیبایی مثل لیزر موهای زائد، تزریق ژل و بوتاکس یا کاشت مو و ابرو نیاز داشته باشند، می‌توانند شما را انتخاب کنند.

قیف بازاریابی پزشکی تمام چیزی است که باید تیم بازاریابی در یک کلینیک زیبایی مورد بررسی قرار دهند. به جای اینکه از برنامه‌های مختلف برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید، بهتر است از همان ابتدا قیف بازاریابی پزشکی طراحی کرده و مطابق با آن پیش بروید. در نهایت مطمئن باشید که در سریع‌ترین زمان ممکن به هدف خود می‌رسید.

مطالعه مقاله گرفتن مجوز کلینیک لاغری را پیشنهاد میدهیم.

قیف بازاریابی پزشکی شامل چند مرحله است؟

قیف بازاریابی پزشکی، مدل‌های مختلفی دارد. در برخی از مدل‌ها صرف مراحل کلی بیان شده است. اما در برخی دیگر، تمامی مراحل به صورت جزئی و کامل معرفی شده است. به طور کلی، بهتر است کلینیک زیبایی به جزئیات مراحل بازاریابی توجه بسیار زیادی داشته باشد. مراحل قیف بازاریابی پزشکی شامل موارد زیر هستند:

  • آگاهی (Awareness)
  • تمایل یا ابراز علاقه (Interest)
  • اشتیاق (Desire)
  • اقدام (Action)

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره اهمیت قیف بازاریابی پزشکی در کلینیک زیبایی و اطلاعات مربوط به آن صحبت شد. تبلیغات و بازاریابی برای بهبود فعالیت‌های یک کلینیک زیبایی اهمیت بسیار زیادی دارد. تمامی مراکز درمانی و کلینیک‌ها بدون انجام تبلیغات، درآمد چندانی نخواهند داشت. همچنین نام برند آنها به مراجعه کنندگان و مردم یک منطقه معرفی نمی‌شود.

بنابراین باید از روش‌های مناسب برای معرفی فعالیت‌های کسب و کار به مراجعه‌کنندگان استفاده کرد. همچنین تمامی کلینیک.های زیبایی باید سعی کنند تا مراجعه کنندگان بالقوه خود را حفظ کرده و آنها را به مرور زمان به مراجعه کنندگان واقعی تبدیل کنند. تنها راه برای انجام این کار استفاده از قیف بازاریابی پزشکی است که به طور کامل در این مقاله درباره آن توضیح داده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button