استراتژی قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی

همانطور که می‌دانید، خدمات کلینیک‌های زیبایی با قیمت‌های بسیار زیادی به متقاضیان ارائه می‌شوند. این قیمت‌ها به صورت ماهانه یا سالانه در حال تغییر هستند. طی چند سال گذشته، تقریباً تمامی خدمات کلینیک‌های زیبایی رشد قیمت داشته‌اند. علاوه بر این، هزینه خدمات هر کلینیک نسبت به کلینیک دیگر متفاوت است.

معمولاً متخصصین پوست و مو بسته له تجربه و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، هزینه‌های مختلفی را از مراجعه کنندگان دریافت خواهند کرد. با این وجود، برای قیمت گذاری روی خدمات کلینیک زیبایی باید از استراتژی‌های خاصی استفاده کرد. هیچ یک از پزشکان و متخصصین پوست و مو اجازه ندارند قیمت نجومی و دور از تصور برای انجام خدمات به کاربران دریافت کنند. در ادامه این مقاله درباره قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

قیمت گذاری کلینیک زیبایی به چه عواملی بستگی دارد؟

قبل از اینکه درباره استراتژی قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی به طور کامل صحبت کنیم، ابتدا باید ببینیم که قیمت گذاری خدمات کلینیک به چه عواملی بستگی دارد. در ادامه برخی از این عوامل را برای شما بیان می‌کنیم:

۱. تخصص پزشک 

یکی از عوامل موثر بر قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی، تخصص پزشک است. اصولا هر چه تجربه پزشکان برای انجام خدمات بیشتر باشد، هزینه ارائه خدمات نیز بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال، فرض کنید یک کلینیک زیبایی برای ارائه خدماتی مثل میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ صورت هزینه‌‌ای بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند. در حالی که یک کلینیک زیبایی دیگر برای ارائه همین خدمات هزینه‌ای بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. اگر چنین تفاوت چشمگیری بین هزینه‌های خدمات دو کلینیک زیبایی متفاوت وجود داشته باشد، شما باید به دنبال علت این اختلاف قیمت باشید.

به عنوان مثال، ممکن است در کلینیک اول، فرایند میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ توسط یک پزشک عمومی انجام شود. اما در کلینیک دوم خدمات زیبایی توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام گیرد. بدیهی است که در این حالت قیمت ارائه خدمات نسبت به حالت اول بیشتر خواهد بود.

اگرچه با مراجعه به یک پزشک متخصص هزینه بیشتری را پرداخت می‌کنید، اما با خیال شما راحت خواهد بود که برای زیباسازی صورت به یک فرد با تجربه و کاربلد مراجعه کرده‌اید. اصولاً کلینیک‌های زیبایی که توسط پزشکان عمومی مدیریت می‌شوند، هزینه کمتری بابت ارائه خدمات دریافت می‌کنند. دلیل دریافت هزینه کمتر، جذب بیشتر مشتریان و بازاریابی بهتر است.

تخصص پزشک 

۲.مواد اولیه 

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی، تفاوت در قیمت مواد اولیه است. در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده است خدمات کلینیک‌های زیبایی تا این اندازه نسبت به یکدیگر متفاوت باشند، همین موضوع است. بسیاری از خدمات کلینیک‌های زیبایی، علاوه بر تجهیزات باکیفیت به مواد اولیه گران‌قیمت احتیاج دارند. به عنوان مثال، تزریق ژل و بوتاکس یکی از پرطرفدارترین خدمات کلینیک‌های زیبایی است.

همانطور که می‌دانید مواد ژل و بوتاکس برندهای مختلفی دارند. برخی از برندها قیمت بیشتری نسبت به برندهای دیگر دارند. تفاوت قیمت در برندهای مختلف ژل و بوتاکس، بر هزینه نهایی نیز تاثیرگذار خواهد بود. به گونه‌ای که انجام خدمات تزریق ژل و بوتاکس در هر کلینیک با قیمت خاصی انجام می‌شود. با این حال، باید برخی از کلینیک‌های زیبایی ترجیح می‌دهند از مواد اولیه ارزان‌قیمت استفاده کرده و از این طریق مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. توجه داشته باشید که خدمات مربوط به پوست و مو بسیار ریسک پذیر هستند.

بنابراین حتما باید به کلینیکی مراجعه کنید که از مواد اولیه باکیفیت استفاده می‌کند. زمانی که به یک کلینیک زیبایی مراجعه می‌کنید، نام برند مواد اولیه را از پزشک متخصص بپرسید. به عنوان مثال، اگر برای تزریق بوتاکس یا پاکسازی پوست به کلینیک زیبایی مراجعه کرده‌اید، نام برند ژل تزریقی یا لایه بردارهای پوستی که توسط اپراتور یا متخصص پوست مورد استفاده قرار گرفته است را بپرسید.

قیمت مواد اولیه 

۳.تجهیزات کلینیک زیبایی

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت گذاری خدمات کلینیک زیبایی، تجهیزات کلینیک است. تجهیزات یک کلینیک زیبایی بسیار متعدد هستند. همانطور که مواد اولیه با برندهای مختلفی وارد بازار می‌شوند، تجهیزات کلینیک زیبایی نیز برندهای مختلفی دارند. هرچه برند تجهیزات کلینیک زیبایی مشهورتر بوده و قیمت آن بیشتر باشد، هزینه خدماتی که توسط کلینیک به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود نیز بیشتر خواهد بود. 

به عنوان مثال، دستگاه.های لیزر موهای زائد در چند برند مختلف شامل دستگاه لیزر موهای زائد دایود، دستگاه لیزر موهای زائد الکساندر ایت و دستگاه لیزر موهای زائد IPL وارد بازار می‌شوند. البته برند‌های دیگری نیز از این تجهیزات به بازار عرضه شده است که چندان مورد توجه قرار نگرفته است. به تازگی برخی از دستگاه‌های لیزر وارد کشور شده است که می‌توانند به صورت همزمان از طول موج‌های دایود و الکساندرایت استفاده کنند.

این دستگاه‌های لیزر بسیار گران قیمت هستند و در تعداد زیادی از کلینیک‌های زیبایی داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدیهی است که هزینه لیزر موهای زائد در این کلینیک‌ها بیشتر از سایر کلینیک‌های زیبایی خواهد بود. با توجه به اینکه این دستگاه‌های لیزر به صورت همزمان از چند طول موج استفاده می‌کنند، می‌توانند اثرات بهتری روی موهای زائد بدن داشته باشند. به گونه‌ای که مراجعه‌کننده در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتایج لیزر را مشاهده خواهد کرد.

۴.هزینه خدمات سایر رقبا 

از دیگر عوامل مهم و موثر بر قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی، هزینه خدمات سایر رقبا است. در واقع، این یکی از تکنیک‌های قیمت گذاری است که اکثر کلینیک‌های زیبایی امروزه از آن استفاده می‌کنند. در این تکنیک، هر کلینیک زیبایی قبل از اینکه بر اساس هزینه مواد اولیه یا میزان تخصص پزشک خدمات را قیمت‌گذاری کند، ابتدا به هزینه‌ای که سایر کلینیک‌ها بابت ارائه خدمات خود به کاربران دریافت می‌کنند توجه می‌کند.

به عنوان مثال، اگر هزینه خدماتی مثل پاکسازی صورت در سایر کلینیک های زیبایی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان باشد، کلینیک زیبایی موردنظر می.تواند خدمات خود را بر اساس قیمت خدمات سایر رقبا بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان یا ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در نظر بگیرد. با این حال، برخی از کلینیک‌های زیبایی مواد اولیه ارزان قیمت خریداری کرده و از تجهیزات بی‌کیفیتی استفاده می‌کنند.

با این حال، هزینه خدمات خود را بر اساس قیمت سایر رقبا از مراجعه کنندگان دریافت می‌کنند. تمام افرادی که قصد دارند برای انجام امور زیبایی پوست و مو به کلینیک‌های زیبایی مراجعه کنند، باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که پرداخت هزینه خدمات، باید در ازای استفاده از بهترین مواد اولیه و بهترین تجهیزات باشد.

استراتژی‌ های قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی

همانطور که گفته شد، می‌توان از چند استراتژی مختلف برای قیمت‌گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی استفاده کرد. در ادامه برخی از این استراتژی‌های مهم که توسط متخصصین بازاریابی برای کلینیک‌های زیبایی و درمانی طراحی شده است را به شما معرفی می‌کنیم:

۱.استراتژی اسکیمینگ بازار

یکی از استراتژی‌های رایج برای قیمت‌گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی، استراتژی اسکیمینگ بازار است. به این استراتژی، استراتژی افزایش قیمت این گفته می‌شود. این تکنیک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید خدمات جدید و متمایزی نسبت به سایر رقبا در کلینیک زیبایی خود به مراجعه کنندگان ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از یک دستگاه لیزر جدید استفاده کنید که تاکنون در هیچ یک از کلینیک‌های زیبایی داخل کشور مورد استفاده قرار نگرفته است، می‌توانید از این استراتژی استفاده کنید.

این استراتژی معمولاً مشتریانی را هدف قرار می‌دهد که به دنبال استفاده از خدمات جدید و پیشرفته هستند. مخاطبین این استراتژی مشتریان ثروتمند و مشتریان طبقه متوسط جامعه هستند. نحوه استفاده از این استراتژی به این صورت است که شما ابتدا باید از قیمت بالا برای ارائه خدمات خود به کاربران استفاده کنید. یعنی قیمت اصلی خود را به یکباره به مشتریان نشان دهید. به عنوان مثال، به مراجعه کنندگان خود بگویید که از یک دستگاه پیشرفته و جدید استفاده می‌کنید که تاکنون در هیچ کلینیکی دیگری کاربرد نداشته است.

همچنین اعلام کنید که قصد دارید برای اولین کسانی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، تخفیف ویژه قائل شده و خدمات خود را با قیمت پایین‌تری عرضه کنید! (با وجود عرضه خدمات با قیمت بالا، باید کاربران را متوجه ارزش خدمات خود سازید) این موضوع به مراجعه‌کنندگان نشان می‌دهد که شما در حال ارائه خدمات منحصر به فرد و شایسته با قیمت عالی هستید.

۲.استراتژی قیمت گذاری نفوذ

این استراتژی یکی دیگر از بهترین استراتژی‌های قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی است. عملکرد این استراتژی برعکس استراتژی قبلی است. یعنی به جای اینکه از قیمت‌های بالا شروع کنید، خدمات خود را با حداقل قیمت به کاربران عرضه خواهید کرد. مخاطبین این استراتژی، مشتریان از طبقه متوسط و طبقه پایین جامعه هستند این دسته از مشتریان معمولا از قیمت‌های پایین استقبال می‌کنند و سعی دارند خدمات کلینیک زیبایی را با کمترین قیمت و بالاترین میزان تخفیف دریافت کنند.

برای استفاده از این استراتژی، ابتدا باید خدمات خود را با پایین‌ترین میزان قیمت به کاربران عرضه کنید. سپس به تدریج قیمت را به موازات قیمت سایر رقبا افزایش دهید. با این حال، این استراتژی ریسک بسیار زیادی دارد. ریسک اصلی این استراتژی، خطر دریافت سود کم یا حتی سود صفر است. بهتر است در ابتدای کار به میزان سود خود توجه نداشته باشید. اگر چه این استراتژی شما را در معرض خطر سود محدود یا سود صفر قرار می‌دهد، اما می‌تواند مانند یک تونل شما را به درآمدهای بالا برساند.

زیرا این روش مشتری را تشویق می‌کند تا به صورت مداوم از خدمات شما استفاده کند. زمانی که مراجعه کنندگان صرفاً کلینیک خاصی را برای انجام امور زیبایی پوست و مو انتخاب کنند، در مراحل بعدی، قادر به پرداخت هزینه‌های بیشتر نیز خواهند بود. در واقع این استراتژی، مشتریان وفادار به شما هدیه می.دهد. توجه داشته باشید که همزمان با این استراتژی از روش‌های مناسب بازاریابی نیز استفاده کنید.

در ابتدا یک لیست قیمت از خدمات خود تهیه کرده و حداقل سود ماهانه را محاسبه کنید. گاهی اوقات ممکن است هنگام اجرای این استراتژی با ضررهای مالی نیز مواجه شوید. تمام تلاش خود را انجام دهید تا به نقطه سر به سر برسید و ضررهای مالی کوچک را بپذیرید. هدف اصلی یک کسب و کار از اجرای این استراتژی جذب سود بیشتر نیست. بلکه هدف، جذب سهم جدیدی از بازار است.

۳.استراتژی قیمت گذاری رقابتی

یکی دیگر از انواع استراتژی برای قیمت‌گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی، استراتژی قیمت گذاری رقابتی است. فراموش نکنید که در بازار کلینیک‌های زیبایی تنها نیستید. در واقع شما در یک میدان کشتی قرار دادید که دورتادور آن رقبا هستند. بنابراین باید همیشه از حرکات رقبا آگاه باشید. این استراتژی قیمت گذاری تفاوت چندانی با استراتژی قیمت گذاری نفوذ ندارد. تنها تفاوت این است که در این استراتژی شما به جای هدف قرار دادن بازار، رقبای خود را هدف قرار می‌دهید. یعنی هدف اصلی شما این است که رقبای خود را از مشتریان دور نگه دارید.

برای استفاده از این استراتژی، باید خدمات خود را در سطح رقابتی با سایر رقبا قیمت گذاری کنید و واکنش آنها را نسبت به این تغییرات قیمتی بسنجید. همچنین به صورت همزمان، واکنش مشتریان را نیز مورد بررسی قرار دهید. سعی کنید مشتریان حساس به قیمت را، به برند خود وفادار نگهدارید. به عنوان مثال، به صورت هفتگی یا ماهانه تخفیف‌های دوره‌ای ارائه دهید تا مشتریان حساسیت قیمت کلینیک زیبایی دیگری را برای انجام امور زیبایی پوست و مو انتخاب نکنند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره استراتژی قیمت گذاری خدمات کلینیک جراحی زیبایی صحبت شد. با توجه به اینکه خدمات کلینیک های زیبایی با قیمت های متنوع به مراجعه کنندگان عرضه می‌شوند بنابراین باید از استراتژی های خاصی برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کرد. در ابتدا بیان شد که قیمت خدمات کلینیک های زیبایی به عوامل مختلفی بستگی دارد و همچنین در ادامه چند روش برای قیمت گذاری خدمات معرفی شد. سعی کنید در عصر حاضر که بازار امور از زیبایی پوست و مو بسیار داغ است، ولی گدار به آب نزنید و برای قیمت گذاری خدمت خود هوشمندانه عمل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button