۱۰ اصول طراحی کلینیک زیبایی باید رعایت شود

تقاضا برای عمل های زیبایی در سراسر جهان به خصوص ایران در حال افزایش است و با شدت گرفتن رقابت، چگونه می توانید کلینیک زیبایی پزشکی خود را از دیگران متمایز کنید؟ برای تقویت تصویر برند و افزایش اعتبار و اعتماد بیماران خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ یکی از راه هایی که بسیار هم مفید و کارآمد است رسیدگی به ظاهر کلینیک زیبایی و طراحی داخلی آن است. بدون شک مطب شما اولین برخورد را با بیماران آتی شما دارد و بنابراین می تواند گزینه مهمی در جذب بیماران باشد.

ما در این مطلب روی تکمیل ایده ‌های طراحی برای کلینیک پزشکی و زیبایی کار کرده ‌ایم که به شما در ایجاد اعتبار و القای اعتماد به بیمار کمک شایانی می‌ کند. در ادامه راهنمای جامعی در مورد اینکه چگونه قدرت طراحی می ‌تواند به ایجاد کاربردی ‌ترین، معتبر ترین و از نظر بصری زیبا ترین کلینیک زیبایی کمک کند، ارائه می‌ کنیم و با هم اصول طراحی کلینیک زیبایی مدرن و شیک را بررسی می کنیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

برترین اصول طراحی کلینیک زیبایی 

طراحی معماری و دکوراسیون داخلی کلینیک زیبایی پوست و مو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تمامی نکات بهداشتی و اصول زیبا سازی محیط باید رعایت شود تا فضایی آرام و دلچسب برای پزشک و بیمار فراهم شود. در عین حال نقش مهم و اساسی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی را در طراحی فضا ها نباید نادیده گرفت.

متأسفانه در طراحی و ساخت فضا ها فقط به موضوع زیبایی توجه می شود و به مسئله مهم عملکرد و دسترسی و تهویه و روشنایی مناسب بها داده نمی شود. کلینیک پوست و مو جایگاه ویژه ای دارد که در حین طراحی، شرکت تامین کننده دستگاه ها و تجهیزات کاتالوگ های فنی باید تمهیدات لازم را به پزشک ارائه دهد. با توجه به توضیحات ارائه شده لازم است ۱۰ مورد از برترین اصول طراحی کلینیک زیبایی را با هم بررسی کنیم:

  1. نه مطب دکتر، نه اسپا!

تا همین اواخر، هیچ تمایز ویژه ای در مورد نحوه طراحی کلینیک های زیبایی وجود نداشت تا شبیه مطب پزشک نباشند، اما مانند یک اسپا نیز احساس نشوند. عملکرد بیش از حد و رسمی نگه داشتن یک کلینیک پزشکی معمولی، می تواند باعث شود بیمار احساس استرس کند و اگر طراحی داخلی خیلی شبیه سالن اسپا یعنی خیلی غیر رسمی باشد، ممکن است سطح تخصص پزشکی را کمی پایین نشان دهد. در واقع تاکید شدید بر زیبایی بدون داشتن حس علم پزشکی برای حمایت از آن می تواند منجر به از دست دادن اعتماد بیمار به کلینیک و در نهایت پزشک جراح شود. یافتن تعادل همیشه آسان نیست، اما با تحقیق کامل و مشاوره تخصصی امکان پذیر است.

نحوه طراحی کلینیک های زیبایی
  1. اتاق های مختلف

اتاق انتظار اولین فرصت برای انتقال تصویری است که می خواهید به بیماران خود ارائه دهید. هدف ما بیان هدف نهایی است که بیماران برای رسیدن به آن در آنجا هستند یعنی زیبایی، اعتماد به نفس، سلامتی، موفقیت و تندرستی. ما می ‌خواهیم بیمار احساس کند که آماده یک زیبایی بی نظیر است و استفاده از مبلمانی که بیشتر احساس می ‌کند به لابی هتل رفته تا یک مطب پزشکی واقعاً به انتقال این حس کمک می‌ کند. گیاهان زنده، نور های تزئینی، مبلمان نرم و سایر عناصر دکوری فضای چشم نوازی را ایجاد می کنند که در آن بیماران احساس آرامش و آسودگی می کنند.

طراحی اتاق معاینه نیز مهم است. در اینجا طراحی فرم و عملکر اهمیت دارد، اما ظاهر بصری همچنان مهم است. این اتاقی است که بیمار احتمالاً بالاترین سطح اضطراب را خواهد داشت، و ما امیدواریم با استفاده از رویکرد های طراحی منحصر به فرد برای ارتقای اعتماد به نفس و آرامش، این استرس و اضطراب را به حداقل برسانیم.

  1. ایجاد ریتم در طراحی داخلی کلینیک های زیبایی

به طور کلی در طراحی داخلی، ریتم به استفاده مکرر از عناصر خاص برای دستیابی به ثبات در طراحی یک فضا اشاره دارد. همانطور که ریتم در موسیقی فرآیند ایجاد یک الگوی موسیقی از طریق ضربات تکراری است، در طراحی داخلی نیز شما می توانید با استفاده از ریتم، یک الگوی طراحی از طریق به هم پیوستگی بین عناصر ایجاد کنید و بدین ترتیب احساس آرامش و سکون در مخاطب ایجاد کنید، یعنی همان چیزی که یک بیمار در فضای انتظار نیاز دارد. استفاده از ریتم در طراحی کلینیک زیبایی می تواند ظریف باشد، مانند استفاده از مواد مشابه در مبلمان و میزهای فضای انتظار بیمار. همچنین می‌تواند از طریق تکرار رنگ ‌ها یا الگوهای پررنگ، مانند چندین سطح مرمر سفید یا به کار بردن شیشه در فواصل یکسان استفاده شود.

  1. پالت رنگ

وقتی صحبت از پالت های رنگی به میان می آید، طراحی کلینیک زیبایی به طور قابل توجهی قابل پیش بینی بوده و رنگ غالب طراحی و چیدمان داخلی مطب را سفید انتخاب می کنند. در حالی که این استراتژی رنگ برای تأکید بر تمیزی اتخاذ شده، اما از دیدگاه روانشناختی موفق نیست. استفاده از یک طرح کنتراست نور از پیش برنامه ریزی شده در کنار استفاده هوشمندانه از یک پالت رنگی متنوع تر می تواند به عنوان یک جایگزین موثر برای فضای داخلی کاملا سفید باشد.

پالت رنگ در طراحی کلینیک زیبایی
  1. طراحی اتاق ویزیت کلینیک زیبایی 

یکی از مهم ترین اتاق های یک کلینیک زیبایی اتاق ویزیت بیماران است. طراحی اتاق ها از همان اصول و مفهوم طراحی ورودی و پذیرایی پیروی می کند، یعنی طراحی مبتنی بر القای حس آرامش و اعتماد. برای این کار می توان از مواد، عناصر و رنگ ‌های یکسان برای طراحی یک فضای تمیز و طبیعی استفاده کرد؛ برای مثال  چوب، رنگ سفید و مشکی، وسایل و دکور های برنجی برای اینگونه دیزاین ها مناسب هستند. از سوی دیگر ذخیره سازی برای مرتب نگه داشتن وسایل اهمیت دارد و مبلمان باید همزمان با پیروی از طرح رنگ پیشنهادی، کاربردی هم باشد تا راحتی بیمار را تکمیل کند.

به طور کلی طراحی اتاق ویزیت باید همان هارمونی را از فضای انتظار به اتاق ها بیاورد. آینه های بزرگ در حین انجام درمان ها مفید هستند و در عین حال که اتاق ویزیت را بزرگ می کنند؛ فضا را روشن تر می کنند و باعث زیبایی و آرامش بیمار هنگام ویزیت می شوند.

  1. استفاده از فضای سبز و عناصر طبیعی در کلینیک زیبایی

طبیعت و هر آنچه به آن مربوط می شود بدون شک هر فضایی را منحصر به فرد و سرشار از آرامش می کند. تحقیقات نشان داده است که بیماران علاوه بر تمایل به داشتن عناصر و صحنه های طبیعی در مطب ها و کلینیک های پزشکی، به تجربه مستقیم طبیعت نیز علاقه مند هستند و آن را برای تسکین علائم جسمی، کاهش استرس و یا بهبود رفاه مفید می دانند.

هیچ کس نمی تواند منکر خواص درمانی و نیروبخش گیاهان شود. قابلیت هایی که گیاهان در اصول طراحی کلینیک زیبایی به ما می دهند آنقدر زیاد و منحصر به فرد است که استفاده از آنها در شکل دادن به فضای داخلی را می توان یکی از ملزومات طراحی دکوراسیون تعبیر کرد. گیاهان علاوه بر خواص درمانی باعث آرامش، رفع تنش و استرس، تصفیه کننده هوای محیط و همچنین زیبایی می شوند. این ویژگی ها کافی است تا گیاهان را به عنوان یک عامل تاثیرگذار در طراحی داخلی کلینیک در نظر بگیریم و حتی لزوم استفاده از آنها را یادآور شویم.

  1. لوازم و مبلمان خاص و خلاقانه 

گاهی اوقات این جزئیات کوچک هستند که بیشترین تفاوت را در طراحی شما ایجاد می کنند. اینجاست که می توانید واقعا خلاق باشید. به لوازم و مبلمان کوچکی فکر کنید که به شخصیت کلینیک زیبایی می ‌افزایند ، از آثار هنری گرفته تا گل و گیاه‌ و به‌ویژه نورپردازی؛ این ویژگی ‌ها و امکانات تقریباً بی‌پایان هستند و واقعاً می ‌توانند طراحی شما را متمایز کنند. فقط مطمئن شوید که این جزئیات را در طول طراحی خود ثابت نگه دارید.

استفاده از مواد طبیعی عنصر کلیدی برای اطمینان از احساس گرما و ایجاد حس دعوت در بیماران است. در عین حال باید به فکر بهترین مواد برای نگهداری و نظافت بود، بنابراین یکی از بهترین متریال ها استفاده از کاشی هایی با طراحی چوب است.

پانل های چوبی و پارکت نیز گرمای کف را برجسته می کند. این مواد و روکش های طبیعی در تضاد با ظاهر تمیز و مینیمال پیشخوان پذیرش عمل می کنند و باعث زیبایی و طراحی فوق العاده کلینیک زیبایی می شوند.

لوازم و مبلمان خاص و خلاقانه طراحی کلینیک زیبایی

در مقاله بیزینس پلن کلینیک زیبایی، اهمیت بیزینس پلن و ماهیت آن خواهید آموخت.

  1. تلفیق فناوری در طراحی کلینیک زیبایی

همانطور که تکنولوژی پیشرفت می کند، روش های استفاده از آنها در مراکز مراقبت های بهداشتی نیز باید انجام شود. کیوسک‌های دیجیتالی و ایستگاه‌های بررسی بیمار هر دو ایده‌هایی هستند که باید در طراحی کلینیک زیبایی در نظر گرفته شوند.

کیوسک‌های دیجیتال فرآیند ورود بیمار را ساده می‌کنند و دسترسی فوری به اطلاعات را بهبود می ‌بخشند. ادغام این ماشین ‌ها در فضای انتظار یا پذیرش، نیاز به یک میز اداری بزرگ را که مردم را از کارکنان شما جدا می‌کند، از بین می‌ برد. همچنین می‌ توانید محل انتظار خود را با صندلی ‌های بیمار طراحی کنید و در عین حال پردازش کارآمد مشتری را حفظ کنید. علاوه بر این، یک کیوسک دیجیتال می ‌تواند به بیماران اجازه دهد تا به کمک یا اطلاعات پزشکی شخصیشان، بدون نیاز به درخواست کمک از کارکنان شما دسترسی داشته باشند.

ایستگاه ‌های نظرسنجی را می ‌توان در کیوسک ‌های چک‌این ادغام کرد، این دستگاه ‌های ساده می ‌توانند به شما کمک کنند مستقیماً و بیشتر بازخورد بیمار را جمع‌آوری کنید. ادغام آنها در فرآیند های خروج بیمار به شما کمک می کند تا داده های زیادی را جمع آوری کنید، و همچنین مشتریان را تشویق می کند تا اطلاعاتی را که احساس ناراحتی می کنند به طور مستقیم به کارکنان شما ارائه دهند و به اشتراک بگذارند.

  1. از نور طبیعی استفاده کنید

یکی از ساده ترین اصول طراحی کلینیک زیبایی طراحی بیوفیلیک است. این تکنیک به معنای آوردن محیط طبیعی بیرون به فضای داخلی است. ادغام عناصر دنیای طبیعی در طراحی کلینیک به بیماران آرامش می دهد و فضا را بازتر می کند. دعوت از نور طبیعی از طریق پنجره های کف تا سقف، دیوارهای پرده شیشه ای و نورگیرها اولین قدم خوب است. افزایش قرار گرفتن در معرض نور روز همچنین می تواند به کاهش سطح باکتری های موجود در گرد و غبار و سلول های مرده پوست انسان کمک کند.

عناصر دیگری مانند آب و پوشش گیاهی، محیطی از آرامش طبیعی را ایجاد می کنند که باعث آرامش بیشتر بیماران و بهبود خلق و خوی آنها می شود. علاوه بر این، گیاهان بیشتر در طراحی داخلی مانند یک آرامش بخش طبیعی، سطح اکسیژن را افزایش می دهند!

در مواردی که افزودن فضاهای سبز یا گسترش پنجره‌ها مقدور نیست، جایگزین ‌های مصنوعی را برای آن در نظر بگیرید، از جمله استفاده از رنگ‌ های خاکی یا تغییر رنگ روشنایی از نور سفید سرد به نور زرد گرم‌تر.

آوردن محیط طبیعی بیرون به فضای داخلی کلینیک

با مهم ترین تجهیزات مورد نیاز کلینیک زیبایی جهت راه اندازی کلینیک زیبایی در این مقاله آشنا شوید.

  1. مقیاس و تناسب

یکی از اصول طراحی کلینیک زیبایی ضروری، دستیابی به تعادل، اطمینان از مقیاس و نسبت مناسب است که به اندازه عناصر در رابطه با عناصر دیگر یا کل فضا اشاره دارد. ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما به آن به عنوان راهی برای ارزیابی اینکه آیا طراحی شما خیلی به هم ریخته یا بیش از حد ساده به نظر می رسد؛ فکر کنید. آیا اشیاء و ویژگی های فضای کلینیک زیبایی شما نسبت به یکدیگر به خوبی تناسب دارند؟ برای مثال، کوسن ‌های کوچک باعث می ‌شوند مبل ‌های بزرگ خالی و ساده به نظر برسند، بنابراین اگر فضای شما سقف کوتاهی دارد (مانند اکثر کلینیک‌های پزشکی)، باید از مبلمان کم ارتفاع مانند استفاده کنید.

مقیاس و تناسب در اصول طراحی کلینیک زیبایی

در آخر

طراحی یک کلینیک زیبایی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در حالی که عملکرد در اولویت قرار دارد، جلوه های بصری را نباید نادیده گرفت. هدف از طراحی باید ترکیبی هماهنگ از عملکرد، راحتی و جذابیت بصری باشد. اگر در حال برنامه ریزی کلینیک جدیدی هستید یا قصد بازسازی آن را دارید، ما اینجا هستیم تا به شما در معرفی اصول طراحی کلینیک زیبایی کمک کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button