انتظارات بیمار از پزشک چیست؟ (آنچه را که تاالان نمیدانستید)

پزشکان موفق افرادی هستند که می‌توانند انتظارات بیماران را تا حد زیادی برآورده کنند. بیماران با اعتماد کامل به پزشکان مراجعه می‌کنند. بنابراین پزشکان نیز وظیفه دارند تا جایی که می‌توانند به سخنان بیماران گوش کرده و در جهت رفع نیاز آنها تلاش کنند. یک رابطه سالم و صمیمی بین پزشک و بیمار، مهم‌ترین چیزی است که باید در علوم پزشکی و روش‌های مراقبت درمانی مورد توجه قرار بگیرد. زمانی که بیماران از خدمات شما رضایت کافی نداشته باشند، در دفعات بعدی پزشکان دیگری را برای درمان بیماری یا حل مشکلات خود انتخاب می‌کنند. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره انتظارات بیمار از پزشک صحبت کنیم. بنابراین پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

انتظارات بیمار از پزشکان

بیماران به طور کلی خواسته‌های زیادی از پزشکان ندارند. تمام چیزی که بیماران از پزشکان می‌خواهند این است که به خواسته‌های آنها توجه کرده و با نهایت مسئولیت برای درمان بیماری یا حل مشکلات آنها تلاش کنند. برخی از انتظارات بیمار از پزشک شامل موارد زیر هستند:

●      شفافیت سخن با بیماران

یکی از مهم‌ترین انتظارات بیمار از پزشک، این است که تا جایی که می‌تواند به شکل واضح و شفاف با او صحبت کند. گاهی اوقات ممکن است پزشک اطلاعات کامل درباره بیماری فرد نداشته باشد یا به تشخیص خود مطمئن نباشد. در این حالت به جای حاشیه پردازی، کافی است این مطلب را به صراحت عنوان کند تا بیمار به پزشکان متخصص دیگری مراجعه کند. بیماران از پزشکان خود انتظار دارند که تا حد امکان اطلاعات خود درباره بیماری و روش‌های درمان آن را به اشتراک بگذارند. آنها می‌دانند که پزشکان نیز انسان هستند و ممکن است در تشخیص خود دچار اشتباه و خطا شوند.

شفافیت و بیان واضح پزشکان، باعث اعتماد سازی در بین بیماران می‌شود. این موضوع در گذشته یکی از مهم‌ترین معضلات بیماران بوده است. بسیاری از پزشکان به دلیل عدم آگاهی یا تشخیص اشتباه، زندگی تعدادی از بیماران را به خطر انداخته‌اند. به همین دلیل لازم است پزشکان احساس مسئولیت بیشتری نسبت به بیماران داشته باشند و خالصانه آنچه را که در ذهن دارند با بیماران به اشتراک بگذارند تا از بروز مشکلات خطرناکتر جلوگیری شود.

●      گوش دادن فعال

یکی از مهم‌ترین انتظارات بیمار از پزشک، گوش دادن فعال است. بیماران از پزشک می‌خواهند که به نظر آنها احترام بگذارند. آن‌ها می‌خواهند پزشکان به توصیف مسائل بیماری یا علائم سلامتی آنها به طور کامل گوش داده و درباره بیماری صحبت کنند. تا در نهایت بتوانند علت بیماری و روش درمان آن را تشخیص دهند. مطب پزشک، یک جلسه رسمی یا سخنرانی یک طرفه نیست. در واقع پزشک و بیمار باید هر دو از یکدیگر سوال بپرسند.

ارتباط دوطرفه بین بیمار و پزشک باعث تشخیص و درمان سریع‌تر بیماری می‌شود. پزشکانی که برای شنیدن سخنان بیماران بی حوصله هستند، به هیچ وجه مورد توجه بیماران قرار نمی‌گیرند. این دسته از پزشکان خیلی زود کنار گذاشته می‌شوند و بعد از مدتی ممکن است تعداد زیادی از بیماران خود را از دست بدهند. پزشک باید بدون قطع صحبت یا ایجاد احساس عجله، به صحبت بیماران گوش دهند.

این موضوع از نظر روانی نیز بر بیماران تأثیرگذار است. همان طور که می‌دانید، بسیاری از مشکلات روحی، اضطراب یا استرس باعث تشدید بیماری‌ها می‌شوند. برخورد مناسب پزشکان می‌تواند بر روحیه بیماران تأثیرگذار باشد.

پزشکان خوشرو به راحتی با بیماران صحبت می‌کنند

●      قابل اعتماد بودن

یکی دیگر از انتظارات بیمار از پزشک، قابل اعتماد بودن است. پزشک رازدار و محرم بیمار است. به همین دلیل باید به گونه‌ای رفتار کند تا بیمار به راحتی تمامی مشکلات شخصی خود را با او به اشتراک بگذارد. اگر یک پزشک شنونده فعالی باشد یا ارتباط صمیمی و خوبی با بیماران داشته باشد، بیماران به راحتی می‌توانند اطلاعات، موضوعات حساس، فرضیات و نظریات خود درباره بیماری را به راحتی با پزشک به اشتراک بگذارند. این موضوع به نوبه خود به تشخیص دقیق بیماری کمک می‌کند و موجب بهبود فعالیت پزشک می‌شود.

اگر بیماران احساس کنند شما به عنوان یک پزشک غیر قابل اعتماد هستید، بسیاری از مسائل شخصی درباره بیماری یا شرایط زندگی خود را بیان نخواهند کرد. به عنوان مثال، بسیاری از بیماری‌های جسمی از مشکلات روحی و شرایط سخت زندگی نشأت می‌گیرند. مشکلات زندگی باعث افزایش اضطراب و در نهایت تشدید بیماری‌های جسمی می‌شوند.

به همین دلیل گاهی اوقات لازم است بیماران علاوه بر علائم جسمانی و روحی، درباره مشکلات شخصی خود نیز صحبت کنند. شما می‌توانید به عنوان یک پزشک قابل اعتماد، سخنان بیماران را گوش داده و در نهایت آنها را به یک روانپزشک یا روانشناس ارجاع دهید. در این حالت علاوه بر مشکلات جسمی، به درمان بیماری‌های روحی آنها نیز کمک می‌کنید.

●      مراقبت و ارتباط با بیماران

از دیگر انتظارات بیمار از پزشک، مراقبت و ارتباط صحیح است. پزشکان باید احساس مسئولیت زیادی نسبت به بیماران داشته باشند و تا جایی که می‌توانند از آنها مراقبت کنند. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد یک بیمار شب در بیمارستان بستری شود و هزینه لازم برای بستری شدن در بیمارستان را به همراه نداشته باشد.

در این حالت پزشکان نباید به منافع مالی خود فکر کنند. آنها باید سلامت بیمار را در اولویت قرار داده و از آنها مراقبت کنند. مشکل بزرگ اینجا است که برخی از پزشکان صرفاً به انگیزه‌های مالی فکر می‌کنند. بیماران خیلی زود متوجه این موضوع می‌شوند. آنها می‌خواهند مطمئن شوند که مراقبت‌هایی خالصانه و متناسب با بیماری خود دریافت می‌کنند.

●      حفظ احترام

حفظ احترام متقابل بین پزشک و بیمار

همانطور که بیماران برای پزشکان احترام قائل هستند، انتظار احترام متقابل نیز دارند. به عنوان مثال، گاهی اوقات بیماران ۳۰ تا ۴۰ دقیقه برای ملاقات پزشکان در مطب یا کلینیک به انتظار می‌نشیند. اما پزشکان حتی ۳ یا ۴ دقیقه برای شنیدن سخنان آنها وقت نمی‌گذارند  و صرفاً می‌خواهند سریع‌تر یک نسخه بنویسند تا بیمار بعدی وارد اتاق شود. مهم‌ترین وظیفه پزشک این است که با احترام کامل با بیمارِ برخورد کند. او باید وقت کافی برای شنیدن سخنان بیمار داشته باشد و با عجله بیمار را از اتاق بیرون نکند.

●      همدلی با بیماران

شما به عنوان یک پزشک، می‌توانید با ارائه پرسشنامه درباره برنامه روزانه یا عادات غذایی بیماران ارتباط بهتری با آنها داشته باشید. در این صورت شما اطلاعات بیشتری درباره بیماران خود به دست خواهید آورد. این تعامل بین شما و بیماران می‌تواند نوعی ارتباط دوستانه و صمیمی ایجاد کند. به علاوه، این موضوع به بیماران نشان خواهد داد که شما به عنوان یک پزشک به آن‌ها اهمیت می‌دهید. همیشه سعی کنید شناخت بیشتری از بیماران خود داشته باشید.

اگر بیمار با شما احساس راحتی می‌کند، بهتر است درباره شرح حال، زندگی شخصی، کارهای روزمره و ترجیحا سبک زندگی او بپرسید. به عنوان مثال، داروهایی که تجویز می‌کنید، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و این وظیفه شما است که به بیماران خود درباره عوارض جانبی و خطرات داروها اطلاع دهید.

اگر بیماران احساس همدلی را از شما دریافت کنند، ارتباط بهتری با شما خواهند داشت. همچنین با احتمال بیشتری دستورالعمل‌های شما را دنبال کرده و خیلی زود سلامتی خود را باز می‌یابند.

ارتباط موثر بیماران با پزشک

●      دسترسی آسان بیمار به پزشک

حرفه پزشکی با سایر مشاغل متفاوت است. کسانی که شغل پزشکی را برای آینده خود انتخاب می‌کنند، باید این تفاوت‌ها را بپذیرند. شغل پزشکی با جان و سلامت انسان‌ها در ارتباط است. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید به علت اینکه مشغول به انجام کار دیگری هستید، جان یک انسان بیمار را نادیده بگیرید و دیدار با او را به زمان دیگری موکول کنید. اگر بیمار شما در وضعیت اورژانسی قرار دارد، باید سریعا او را ببینید. حتی اگر مجبور باشید تا دیر وقت سرکار بمانید یا از ساعت ناهار و شام خود صرف نظر کنید. اگر زمانی که بیماران به شما نیاز دارند در دسترس آنها نباشید، چه سودی برای مراجعه‌کنندگان خواهید داشت؟

●      دستورالعمل واضح درمان

دیگر انتظارات بیمار از پزشک، ارائه دستورالعمل واضح است. شما به عنوان یک پزشک نباید برای ملاقات با بیماران عجله داشته باشید و دستورالعمل‌های پزشکی را با سرعت بالا یا به شکل نامفهومی در اختیار آنها بگذارید.  بیماران مانند شما از مسائل پزشکی اطلاعات کافی ندارند. بنابراین نمی‌توانند به راحتی مواردی مثل ساعت مصرف قرص یا مواد دارویی را به خاطر بسپارند.

این وظیفه شماست که تمامی دستورالعمل‌های پزشکی را به شکل دقیق برای آنها بیان کنید یا نکات مهم را روی کاغذ یادداشت کرده و در اختیار آنها قرار دهید. اگر دستورالعمل‌های پزشکی به شکل نادرست در اختیار بیماران قرار بگیرند، ممکن است به سلامتی و جان بیماران آسیب بزنند. مثلا مثل قرص و شربت نباید در ساعات اشتباهی مصرف شوند.

●      زمان کافی

مهم‌ترین انتظارات بیمار از پزشک، ارائه زمان کافی است. شما به عنوان یک پزشک باید به زمان بیماران احترام بگذارید. ممکن است بیماران مدت زیادی را در سالن انتظار منتظر نشسته باشند تا شما را ملاقات کنند. بنابراین نباید با عجله برای آنها نسخه بنویسید یا نسبت به بیماری آنها بی‌توجه باشید. سعی کنید حداقل ده دقیقه یا ۱۵ دقیقه برای ملاقات بیماران زمان بگذارید. بیماران ویزیت شما را تمام و کمال پرداخت می‌کنند و هر چقدر که لازم باشد منتظر می‌نشینند تا شما را ملاقات کنند. بنابراین از شما انتظار احترام متقابل دارند.

●      بروزرسانی اطلاعات

دیگر انتظارات بیمار از پزشک، بروزرسانی دوره‌ای اطلاعات است. بیماران از پزشکان می‌خواهند که با مطالعه کتاب‌ها یا جستجوی مقالات روش‌های جدیدی که برای درمان و تشخیص بیماری‌ها کشف می‌شود را مورد استفاده قرار دهند. امروزه دیگر از روش‌های قدیمی برای درمان بیماری‌ها استفاده نمی‌شود. زیرا بسیاری از روش‌های گذشته بر اساس امکانات آن زمان ابداع شده بودند و امروزه دیگر کارساز نیستند.

تشخیص بیماری‌ و راه حل درمان توسط پزشک

روش‌های مختلفی برای بروزرسانی اطلاعات پزشکی وجود دارد. به عنوان مثال، پزشکان می‌توانند در دوره‌های آموزشی که در دانشگاه‌ها یا بیمارستان‌های بزرگ کشور برگزار می‌شود شرکت کنند. علاوه بر این، تماس با پزشکان خارجی و مشورت با آن‌ها نیز می‌تواند اطلاعات جدیدی را در اختیار پزشکان قرار دهد.

●      متعهد و مسئولیت پذیر

مسئولیت پذیری، مهم‌ترین وظیفه پزشکان است. پزشکان باید نسبت به کاری که برای بیماران انجام می‌دهند متعهد باشند. به عنوان مثال، پزشک باید اشتباه و خطای خود هنگام تشخیص یا درمان بیماری را بپذیرد و جهت کامل کردن دانش خود تلاش کند. یک پزشک باید حافظ جان و سلامتی بیماران باشد و خود را مسئول مقابل حالات جسمانی و روحانی بیماران بداند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره انتظارات بیمار از پزشک صحبت شد. پزشکان باید برخورد مناسبی با بیماران داشته باشند و به وقت و زمان بیماران احترام بگذارند. تنها در این صورت است که می‌توانند مراجعه‌کنندگان خود را حفظ کنند و به یک پزشک محبوب تبدیل شوند.

علاوه بر این، پزشکان باید تمرکز روی منافع مالی را کنار گذاشته و مراقبت از بیمار حفظ سلامتی بیماران را در اولویت قرار دهند. پزشکان باید تمام و کمال به سخنان بیماران گوش داده و از وضعیت جسمانی و یا روحی آنها مطلع شوند. در این صورت می‌توانند تشخیص دقیق‌تری داشته باشند. تمامی این موارد در نهایت منجر به بهبود ارتباط بین پزشک و بیمار می‌شود و بر حفظ سلامت اجتماعی موثر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button