۱۱ قدم برای ارائه موثر خدمات کمک های اولیه

اهمیت خدمات کمک های اولیه چیست ؟ در نتیجه ی خدمات کمک های اولیه و سیستم مراقبت های بهداشتی که به دنبال تشکیل سازمان بیمه پزشکی سالمندانACO) )هستند، بسیاری از اقدامات خصوصی برای گردآوری پزشکان و امکانات، توسط بیمارستانها انجام می شود. این مالکیت و ادغام مراکز به این معنی است که شبکه های مراجعه سخت تر می شوند و سهم آن ها  تا حد زیادی به ظرفیت و منابع کمک های اولیه وابسته می شود. در همین زمان، رقابت در حال افزایشی بین خدمات کمک های اولیه و داروخانه هایی که مراقبت های اولیه را ارائه می دهند با همان هزینه بعنوان حق الزحمه وجود دارد.

نقش افزایشی کمک های اولیه در بهبود بیمار

بیمارستانها و مراکز پزشکی و درمانی به دنبال مالکیت مراکز مراقبت‌های اولیه هستند تا هزینه های بهبود سطح سلامت جامعه را تامین کنند و هزینه ها و روش های غیر ضروری را حذف کنند. با فشار برای کاهش مراحل پذیرش و بستری، بیمارستانها به مراکز کمک های اولیه و پزشکان روی می‌آورند تا درآمدهای معالجات سرپایی را از وقت‌های تعیین شده، تشخیص بیماری در مطب، ارجاع به مراکز زیردست و افزایش عمومی سهام بازار بدست آورند.

از طرف دیگر، مراقبت‌های اولیه و اقدامات خصوصی ، همکاری با بیمارستان یا شبکه‌های درمانی بزرگتر را به دلایل زیر جذاب می‌کند:

کمک به هزینه‌های ادارای و IT برای فناوری‌های پیشرفته همچون سیستم الکترونیکی سوابق درمانی و بهداشتی، دسترسی به بیماران بیشتر، افزایش درآمد برای اینکه برای برخی نظام‌های پرداختی و مدل‌های مراقبتی بیمار واجد شرایط باشد و برای رسیدن به تعادل بیشتر کار- زندگی.

پزشک مراقبت‌های اولیه در تضمین موفقیت مراقبت پاسخگو نقش حیاتی دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که دسترسی مطلوب به مراقبت‌های اولیه به بهبود سلامت جامعه، کاهش تعداد بیمارن بستری و ویزیت‌های اورژانسی، کاهش هزینه‌های مراقبتی و کاهش بیماری‌های درمان نشده می‌انجامد. اکنون که میلیون ها ایرانی تحت قانون مراقبت مقرون به صرفه بیمه شده اند، برای معالجه‌ی این جمعیت جدید پزشکان مراقبت‌های اولیه بیش از پیش مورد نیاز می‌باشند. بعلاوه، ما جمعیت سالخورده ای داریم که نیازمند توجه و درمان هستند و تعداد آن‌ها در حال افزایش است و از آن طرف تعداد دانشجویان دانشکده‌های پزشکی که اشتغال در مراکز مراقبت‌های اولیه را انتخاب می‌کند رو به کاهش است. تحت این تغییرات اعمال شده که توسط اصلاحات مراقبت‌های اولیه اعمال شده است، پزشکان مراقبت‌های اولیه با توانمند سازی بیماران برای حفظ سلامتی خود  به جای آن که ارائه دهنده‌ی کمک و مراقبت باشند، نقش مدیر مراقبتی را ایفا می‌کنند. به لحاظ تئوری وقتی که مراقبت‌های تخصصی و یا اعمال جراحی بستری مورد نیاز باشد، پزشکان عمومی باید بیمار را متخصص یا بیمارستان تخصصی متناسب با آن بیماری ارجاع دهند.

مراکز مراقبت‌های اولیه ارائه‌ دهنده‌ی مراقبت‌ها و درمان‌های ابتدایی هستند تا اطمینان حاصل شود که بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص تنها به درملن بیمارانی می‌پردازند که واقعاً نیازمند درمان هستند. اگرچه بیماران همچنان گزینه‌‎های مراقبتی زیادی دارند.

نقش قابل توجه انتخاب بیمار در مراقبت‌های اولیه

در حالیکه در ابتدا اینگونه به نظر می‌رسد که اصلاحات بهداشتی، مالکیت‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان و سازمان بیمه های پزشکی سالمندان (بیمه‌های بازنشستگی) نقش انتخاب بیمار را نادیده می‌گیرند اما در اصل خلاف این وجود دارد. اکنون بیماران نقش عمده‌ای در انتخاب مرکز خدمات درمانی خود دارند زیرا تعداد مراکز درمانی بسیار زیاد است. علاوه بر مطب پزشکان عمومی یا پزشکان متخصص، اکنون بیماران حق انتخاب دارند که درمان خود را هر مرکزی که می‌خواهند انجام دهند یا دارو را با یک قیمت واحد از داروخانه محل خودشان تهیه کنند. خدمات داروسازی  یک شبکه گسترده از توزیع دارو تا ارائه‌ی خدماتی مثل مدیریت دارودرمانی، آموزش داروسازی، تجویز دارو بهبود استفاده به جا و به موقع از دارو می‌باشد.

درمان همیشه در مراکز مراقبت‌های اولیه به اتمام نمی‌رسد، در حال حاضر بسیاری از مراکز خدمات تخصصی مثل چشم پزشکی و … را ارائه می‌دهند و برخی دیگر در پی ایجاد مشارکت‌هایی برای ارجاع بیماران به متخصص می‌باشند.

بنابراین پزشکان و داروسازان با هم همگام هستند و با هم هماهنگ هستند که کدام دارو برای درمان بیمار مناسب است و اطمینان حاصل میکنند که از داروهای مناسب استفاده می شود.
در حالیکه شاید برخی بیماران اعتقادی به مشورت با یک داروساز یا دستیار داروساز نداشته باشند و ترجیح دهند که یک پزشک عمومی آنها را ویزیت کند، واقعیت این است که پزشک های عمومی که در درمانگاه ها کار می کنند خیلی درگیر هستند و سرشان شلوغ است و بیماران نیز علاقه زیادی ندارند که به مطب های خصوصی این پزشکان مراجعه کنند. هرچه جلوتر می رویم، دستیاران پزشک، پرستاران، مددکاران اجتماعی و بهیارها در جهت کمک به منابع پزشکی و ویزیت بیماران بیشتر، قدم برمیدارند.
با توجه به افزایش تعداد تامین کنندگان و هجوم رقبا برای درمان بیماران، مهم است که تجربه بیمار از لحاظ بازاریابی رقابتی بیان شود. بیمارستان ها، پزشکان و ACOها باید به جای تبلیغ خدمات تخصصی، استراتژی بازاریابی خود را در جهت جذب بیماران در سطح پایه تغییر دهند.

۱۱ قدم برای بازاریابی مراقبت های اولیه پیشرفته

مراقبت های اولیه را بعنوان بزرگترین قسمت قیف بازاریابی در نظر بگیرید. همه ی افراد به مراقبت های اولیه نیاز دارند. در حقیقت، به دلیل افزایش بیماری های مزمن مثل دیابت و آسم، مردم نسبت به گذشته نیاز به مراقبت بیشتری دارند. اگرچه، با تغییر روش پزشکان برای توانمندسازی بیماران برای مدیریت سلامتی خود، این قیف بازاریابی را بزرگتر می کند تا مخاطبان بیشتری را نسبت به سلامت و مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه آموزش دهد.

در اینجا ۱۱ قدم برای خدمات مراقبت های اولیه را بیان می کنیم:

۱. ساخت یک پیام تبلیغاتی. اولین قدم برای جذب بیماران به مراکز درمانی این است که یک وعده و پیام تبیغاتی برای آن داشته باشید که مرکز شما را از سایر مراکز متمایز نماید. چرا یک بیمار به جای آنکه به جای آنکه به درمانگاه نزدیک به خانه اش مراجعه کند باید به مرکز شما بیاید؟ مزایای مراجعه به مرکز یا مطب شما چیست؟ وعده های معقولی که میتوانید به آن عمل کنید را بیان کنید.

  1. برای هر پزشک یک صفحه وب ایجاد کنید: در داخل بیمارستان یا وب سایت شبکه بهداشت ، برای هر پزشک با یک لینک مستقیم و سئو (بهینه سازی موتور جستجو/SEO) ، یک صفحه وب ایجاد کنید. در این صفحه بیوگرافی دقیق پزشک، یک عکس از پزشک، یک فیلم بیوگرافی و تقویمی که مشارکت پزشک در رویدادهای اجتماعی و گفتگوهای او را در خود دارد بگنجانید. این به بیماران کمک می‌کند تا قبل از آنکه وقت ویزیت بگیرند با پزشک خود بیشتر آشنا شوند و یا آنها را از جستجوهای اینترنتی برای اطلاعات بیشتر بازمی‌دارد.

همچنین لیست کردن مطالب و فیلم های ایجاد شده توسط هر پزشک ایده خوبی است.

  1. تبلیغات از طریق تولید محتوا و ویدئو. بازاریابی از طریق محتوا و ویدئو ۲ کار را انجام می‌دهد: پزشکان را به عنوان رهبران فکری و متخصص در این زمینه معرفی می‌کند. به بیماران اجازه می‌دهد تا سبک مراقبتی پزشکان و زمینه‌های مراقبتی آن‌ها آشنا شوند. این محتواها را می‌توان بر اساس تخصص هر پزشک و یا موضوعات مقطعی و خبرساز ایجاد نمود. بازاریابی محتوا به ویژه برای سلامتی و آموزش بیماران بسیار مناسب است زیرا ابزارهایی را فراهم می کند و سلامتی آنها را در دست خود می گیرد.

۴.قابلیت برنامه‌ریزی آن لاین. اگر بیمار آینده‌نگر از طریق صفحات پزشکان جستجو کرده و تمام مطالب آنها را با دقت مطالعه کنند، آیا عالی نیست که بتواند به صورت آن لاین برای خود وقت ویزیت بگیرد؟ لازم نیست با تلفن زدن جهت هماهنگی وقت یک قدم اضافی برای خود درست کنید!

برای بیمارانی که درگیری‌های کاری دارند راحت وقت گرفتن یک نکته مهم و کلیدی است.

  1. جستجو در میان تبلیغات. جستجو در تبلیغات برای بیمارانی که به دنبال پزشک در یک مکان خاص هستند مثلا در نزدیکی منزل یا محل کار، مناسب است. تبلیغات جستجوی پویا که جستجوی مصرف کننده را در عنوان تبلیغات درج می‌کنند بسیار موثر است به خصوص در جستجو برای مکان‌های خاص.
  2. تبلیغات اینستاگرامی. تبلیغات در سایت‌های مرجع یک روش عالی برای رسیدن به دست بیمار است بویژه وقتی که هدف گیری مجدد انجام شود. مثلاً، اگر بیمار آینده‌نگر در صفحات وب سایت بیمارستان شما به جستجوی پزشکان بپردازد، هدف گیری مجدد آنها در اینستاگرام با موضوعات و محتوای مربوطه یا برقراری تماس مستقیم برای تعیین وقت ویزیت ممکن است جالب به نظر بیاید. اگر در صفحه اینستاگرام خود نوبت دهی آن لاین را ایجاد کرده‌اید به جایزه و پاداش آن اشاره کنید.

۷.رویدادهای اجتماعی. در دسترس بودن خارج از مطب و اینترنت برای رویارویی با بیماران بالقوه اهمیت دارد. برای نشان دادن تعهد به جامعه ، معاینه و معالجه‌ی جمعی، درمانگاه، آموزش روش‌های ایمنی و سلامتی در حوادث اجتماعی و رویدادهای دارویی و علمی را ارائه دهید. به یاد داشته باشید که انسان به همه چیز عادت می‌کند، بنابراین بهترین راه برای رسیدن به آن‌ها گاهی عدم حضور در زندگی روزمره‌ی آنهاست.

  1. همکاری با رسانه های محلی: نگذارید که همه محتواهای عالی فقط در وب سایت شما بماند. با رسانه های محلی مشارکت کنید تا بتوانید یک ستون سلامت اجتماعی یا یک سری فیلم در زمینه آموزش بیمار ایجاد کنید. قراردادن محتوا در رسانه های خبری محلی به شما کمک می کند تا بیشتر دیده شوید و افراد بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنید.
  2. رسانه‌های شخصی و منحصربفرد درست کنید. رسانه‌های شخصی شامل کلیه‌ی اقدامات بازاریابی در مطب و یا مرکز درمانی شما است مثل بروشورهایی که در اتاق انتظار می‌گذارید یا پوسترهایی که به دیوار اتاق معاینه می‌چسبانید و یا تراکت‌هایی که پزشک هنگام صحبت با بیمار می‌تواند به آنها استناد کند، یا تصاویر گرافیکی نصب شده روی دیوار و یا طراحی محیطی. این مراکز درمانی می‌توانند از رسانه‌های منحصر بفرد خود بعنوان راهی برای کمک به تجربه‌ی بیمار استفاده کنند مثل کارت‌های یادآوری کننده وقت‌های بعدی بیمار یا دستور کامل استفاده از داروهای تجویز شده و یا دستورالعمل‌های توصیه شده توسط پزشک. به یاد داشتن تمامی مواردی که پزشک به بیمار توصیه می‌کند برای آنها دشوار است بنابراین این دستورالعمل‌های مکتوب به بیماران کمک می‌کند تا در فواصل نوبت‌های بعدی به درستی از خودشان مراقبت کنند و کارهایی که حالشان را بدتر می‌کند را انجام ندهند. همچنین می‌تواند برای پرستار بیمار هم کمک کننده باشد.

۱۰.تجربه‌ی بیمار. با وجود گزینه‌های زیاد برای مراقبت‌های اولیه، اگر بیماران تجربه منفی داشته باشند پزشکشان را تغییر نمی‌دهند.اگر وعده هایی دارید با این عناوین: مدت انتظار کوتاه برای ویزیت توسط پزشک، پرسنل مهربان و مسئولیت پذیر و خدمات داخل مرکز درمانی مراقب باشید که این وعده‌ها به نحو احسن و به صورت مداوم عملی شود.

  1. مدیریت کردن شهرت و اعتبار. بیماران نه تنها به صورت آن لاین پزشک‌های مورد نظرشان را جستجو می‌کنند بلکه از طریق سایت‌های تحلیلی اعتبار و کارآمدی آنها را کنترل می‌کنند. بیماران را تشویق کنید تا تجربه مراجعه به پزشک خود را صادقانه بنویسند.این اجتناب ناپذیر است که آن‌ها تجربیات منفی هم داشته باشند اما چیزی که مهم است نحوه‌ی برخورد شما با این تجربیات است. به نظرات منفی علناً پاسخ دهید و بکوشید تا مخالفان را به طرفدار تبدیل کنید. داشتن جریانی پایدار از محتواها و تبلیغات ویدیویی نیز می‌تواند به خنثی کردن برخی از نظرات منفی کمک کند.

آینده‌ی سلامت درمانی

در وضعیت فعلی اصلاحات مراکز درمانی، تنها گزینه‌ها، سازگاری یا سکوت است. با ادغام بسیاری از مراکز و سازمان‌های درمانی، دسترسی به بیماران آینده‌نگر در سطح مراقبت‌های اولیه و تشویق به سلامت جامعه برای حفظ آینده‌ی مراقبت‌های بهداشتی مقرون به صرفه و قابل دسترس بیش از پیش اهمیت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button