۴ نسبت طلایی در بازاریابی درمان

یکی از موضوعاتی که عمدتا در جلسات مشاوره با اون روبرو میشیم این هست که چه تبلیغی و یا چه مدیایی برای اطلاع رسانی، تبلیغات و معرفی خدمات کلینیک و یا مرکز درمانی ما مناسب هست ؟

می خوام در این مقاله در مورد این صحبت کنم که آیا واقعا نیاز به تبلیغات ، یک نیاز واقعی هست و به زبان ساده تر آیا آنچه عمده مراکز درمانی ما نیاز دارند واقعا اطلاع رسانی و تبلیغات ( در هر سطحی از تبلیغات گوگلی گرفته تا شبکه های اجتماعی و … ) هست؟

اگر زمان کافی برای خواندن ادامه  مطلب ندارید، می توانید فایل صوتی زیر را گوش دهید:

همچنین در صورتی که تمایل دارید فایل صوتی ( پادکست ) فوق را دانلود کنید، سری به کانال تلگرام @brandhospital  بزنید.

تجربه به ما ثابت کرده وقتی با این سوال روبرو میشیم که شما چه پیشنهادی برای اطلاع رسانی و تبلیغات کلینیک یا مرکز درمانی ما دارید؟ قبل از اینکه وارد ابزارها و روش های اطلاع رسانی بشیم ، یک تحلیل نسبت به شرایط حال سیستم مرکز درمانی داشته باشیم و چندین مولفه رو مورد ارزیابی قرار بدیم.

یکی از اون مولفه ها ، بررسی نسبت هایی هست که اصطلاحا به اون نسبت های internal marketing میگیم و به نوعی عملکرد داخلی سیستم رو نشون میده :

– نسبت تماس به گرفتن وقت ویزیت ( نسبتی که نشون میده از کلیه افرادی که تماس و یا ارتباط گرفتند اولا به چند نفر پاسخ دادیم و سپس برای چند نفر وقت ویزیت تعیین کردیم ؟ )

– نسبت رزرو وقت به مراجعه حضوری ( نسبتی که نشون میده چقدر وقت های ویزیت ثبت شده واقعی و براساس نیاز بوده و یا صرفا برای پر کردن تایم ها توسط سیستم پذیرش بوده )

– نسبت مراجعه به پروسیجر ( یعنی چند نفر از مراجعین بعد از ویزیت و مشاوره تصمیم گرفتند از خدمات درمانی مرکز ما استفاده کنند )

– و در نهایت نسبتی که اگر یک مرکز درمانی ایده ال و استاندارد رو در ذهن خودمون ترسیم کردیم بایستی اون رو هم محاسبه کنیم : نسبت پروسیجر به توصیه به دیگران ( همه ما می دونیم که بخش اعظمی از بیماران بواسطه خدمات مناسبی که دریافت کردند طبق یک رسم همیشگی پزشک خودشون رو به سایرین معرفی می کنند و این نسبت دقیقا همین رو به ما نشون میده )

حال این نسبت ها لطفا برای یک بازه ۶ ماهه بطور دقیق محاسبه کنید، اون زمان به واقعیتی میرسید که با تفکرات فعلی شما خیلی انطباق نداده، به تعداد مراکزی رو دیدیم که بطور حسی اینطور برداشت می کردند که معمولا ۳۰% از افرادی که مراجعه می کنند بعد از مشاوره، از خدمات درمانی ما استفاده می کنند ولی نکته کلیدی اینجاست که شما باید ببینید چند درصد از افرادی که تماس گرفتند، در حال دریافت خدمت هستند؟؟ و یا معمولا بیان می کنند ۴۰ تا ۵۰% از مراجعین بواسطه معرفی از بیماران قبلی در حال دریافت خدمت هستند که این نکته بسیار خوبیه، ولی این نسبت یک اشتباه بزرگ رو به همراه داره و اون اینکه ما باید نسبت رو به مبدا محاسبه کنیم!!!

تجربه به ما نشون داده وقتی ۳ نسبت اول رو محاسبه می کنیم و یک نسبت کل بین تماس به پروسیجر رو در میاریم این عدد عمدتا در حدود ۱۰ تا ۱۵% در حالت ایده ال قرار داره ، یعنی ما با ۸۵ تا ۹۰ % از مخاطبینمون هیچ ارتباطی نداریم و بهتر بگم براشون هیچ برنامه ای نداریم.

از طرفی اگر نگاه کنید هیچ کدام از این نسبت ها ارتباط مستقیم با تبلیغات مرکز درمانی شما نداره و به نوعی خروجی سیستم اطلاع رسانی شما برای یک مرحله عقب تر هست یعنی :

– نسبت اگاهی از خدمات بواسطه اطلاع رسانی و تبلیغات به تماس

اگر فقط کمی به اعداد نگاه کنیم به این نتیجه میرسیم که با هزینه ای به مراتب کمتر از تبلیغات هم میشه ورودی رو در سطح مناسبی قرار داد و هم دو اتفاق خوب میفته :

  • سیستم برای همیشه در یک وضعیت پایدار قرار میگیره ( یکی از نکات منفی متکی بودن به تبلیغات این هست که تبلیغات اثر کوتاه مدت داره ، عینا مانند مسکنی که ممکنه درد رو برای چند ساعت و یا چند روزی کنترل کنه ولی بیماری رو درمان نمی کنه و اگر عادت کنیم به این سبک درمان همواره باید هزینه های ناشی از مصرف این مسکن ها رو بپردازیم )
  • دومین اتفاق خوب هم اینکه اگر برای یکبار، قبل از اینکه به فکر اطلاع رسانی و پروموشن باشیم به فکر internal marketing باشیم که بیشتر برپایه مدیریت ارتباط با بیماران هست، اون موقع بیماران نیز از ارتباط و توجه بهتری که دریافت می کنند راضی تر هستند.

البته که اطلاع رسانی و یا معرفی خدمات درمانی به شیوه های مختلف بطور مثال از تبلیغات محیطی گرفته ( که الان شاهد اون هستیم در سطح شهر ) تا استفاده از قابلیت های رسانه و شبکه های اجتماعی و یا حضور در صفحات اول گوگل همگی در جای خودش قابل بحث هست و در مواقعی لازم و مورد استفاده ولی بدونیم که به زبان ساده در دانش مدیریت عصر تبلیغات ، تقریبا عصر رو به پایانی هست و الان با توجه به تغییراتی که در دانش و شبکه های ارتباطی اتفاق افتاده اهمیت موضوعاتی مانند برندینگ و جایگاه سازی و یا internal marketing  و یا patient experience جایگزین شدند.

در مقالات بعدی قطعا در ادامه این موضوع رو باهم پی خواهیم گرفت و در مورد internal marketing و همچنین شیوه های کاملا علمی و منطبق با حوزه درمان در بحث اطلاع رسانی و تبلیغات صحبت خواهیم کرد.

اگر از این پادکست راضی بودید لطفا عضو کانال @brandhospital  بشید.

خوب باشید…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 18 =