۸ راهکار تضمینی برای استخدام مشاور پوست و زیبایی+ نمونه قرارداد

تغییرات سبک زندگی و خورد و خوراک مردم باعث شده است تا میزان آسیب‌های پوست و مو نسبت به دهه‌های گذشته چندین برابر افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم به دلیل مصرف بی‌رویه فست فود و غذاهای چرب یا آلودگی بیش از حد هوا، به عارضه‌هایی مثل پوست پرتقالی یا جوش فعال مبتلا هستند. علاوه بر این، مصرف داروهای شیمیایی بر ریزش مو نیز موثر بوده است. طی ۲۰ سال گذشته، میزان اضطراب و استرس مردم در جهان چندین برابر افزایش پیدا کرده است. همین موضوع به تنهایی بر ریزش موی سر و ابرو تاثیر گذار است.

به همین دلیل، امروزه بسیاری از افراد خواستار مراجعه به کلینیک‌های زیبایی و درمان مشکلات پوست و مو هستند. با این حال، مشکلات مربوط به پوست و مو مانند سایر بیماری‌ها نیستند. بنابراین متخصصین پوست و مو نمی‌توانند برای همه مراجعه کنندگان یک نسخه بپیچند! به همین دلیل، معمولاً متخصصین پوست و مو به مراجعه‌کنندگان پیشنهاد می‌کنند که ابتدا در یک جلسه مشاوره شرکت کنند. در واقع، شرکت در جلسه مشاوره برای تمامی مراجعین الزامی است. 

گاهی اوقات پزشکان متخصص شخصا وظیفه مشاوره پوست و مو را بر عهده می‌گیرند. گاهی اوقات نیز ترجیح می‌دهند فردی را به عنوان مشاور پوست و مو استخدام کنند. در ادامه این مقاله درباره استخدام مشاور پوست و زیبایی به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

مشاور پوست و زیبایی کیست؟

مشاور پوست و زیبایی فردی است که به طور کامل میزان عارضه‌های پوست و مو را مورد بررسی قرار داده و شرایط بدنی فرد را بررسی می‌کند. آسیب‌های پوست و مو در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. دلایل بروز این عارضه‌ها در هر فرد متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است فردی به علت مصرف غذاهای نامناسب و ناسالم به مشکلات پوست و مو دچار شده باشد. در عین حال، ممکن است فردی دیگر به علت بیماری‌های داخلی مثل بیماری‌های رحم و تخمدان به عارضه‌های پوست و مو مبتلا باشد.

بنابراین، مشاور پوست و زیبایی موظف است شرایط بدنی و روحی مراجعه کننده را بررسی کرده و مطابق با آن بهترین روش درمانی را به متخصص پوست و مو پیشنهاد دهد. مشاوران مراقبت از پوست، متخصص زیبایی نیستند و وظیفه درمان را بر عهده ندارند. در جلسه مشاوره پوست و زیبایی، ممکن است سوالات مختلفی از مراجعه‌کنندگان پرسیده شود. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید در جلسه مشاوره مطرح شود، عادات غذایی و سبک زندگی فرد است.

همچنین مشاور پوست و مو باید مطمئن شود که مراجعه کننده از چه لوازم مراقبت از پوستی استفاده می‌کند. لوازم مراقبت از پوست نامناسب، خود عاملی برای بروز مشکلات پوست و مو هستند. مشاوران پوست و مو می‌توانند در پایان جلسه، بهترین لوازم پوست و روش‌های درمانی مناسب را به مراجعه کنندگان ارائه دهند.

مشاور پوست و زیبایی

وظایف مشاور پوست و زیبایی چیست؟ 

مشاوران پوست و زیبایی وظایف مختلفی را بر عهده دارند. در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم تا هنگام استخدام مشاور پوست و زیبایی، اطلاعات کافی در این باره داشته باشید:

  • مشاوره با مشتریان و بحث در مورد نگرانی های مراقبت از پوست

یکی از مهم‌ترین وظایف مشاورین پوست و زیبایی این است که به بررسی سلامت پوست و مو مراجعه کنندگان بپردازند. مشاورین پوست و مو موظف هستند درباره نگرانی‌های مراقبت از پوست با مراجعه کنندگان صحبت کرده و به بهترین راه حل برسند. زیباجویانی که به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند، معمولاً درباره عارضه‌های پوستی یا مشکلات مربوط به موی سر نگران هستند و قصد دارند علت یا منشا اصلی این مشکلات را پیدا کنند.

بنابراین مشاور پوست و زیبایی، باید در ابتدا تمامی آسیب‌های پوست و مو را مورد بررسی قرار داده و روی کاغذ یادداشت کند. سپس می‌تواند سوالاتی درباره سبک زندگی و آداب غذا خوردن شخص بپرسد.  همچنین مشاور پوست و زیبایی باید درباره مسائل زندگی و میزان استرس یا اضطراب شخص تحقیقاتی انجام دهد. در مرحله بعد، مشاور زیبایی باید شرایط بدنی مراجعه کننده را مورد بررسی قرار دهد. در این حالت، مشاوره زیبایی باید از وجود هرگونه بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف داروهای خاص اطلاع پیدا کند.

در نهایت، تمامی اطلاعاتی که در جلسه مشاوره دریافت شده است مورد بررسی قرار گرفته و بهترین روش برای درمان مشکلات پوست و مو انتخاب می‌شود. برخی مواقع ممکن است عارضه‌های مربوط به پوست و مو منشا هورمونی داشته باشند. به همین دلیل، قبل از اینکه از روش‌هایی مثل میکرونیدلینگ یا مزوتراپی برای درمان جوش یا لک استفاده شود، مشاور پوست و زیبایی به مراجعه کننده پیشنهاد می‌کند به پزشک مرتبط مراجعه کرده و مشکلات هورمونی و بیماری‌های زمینه‌ای را درمان کند.

  • توصیه محصولات متناسب با نیاز ها و بودجه مشتری

همانطور که می‌دانید، انجام خدمات زیبایی مثل مزوتراپی یا فیشیال تنها بخشی از مراحل درمان هستند. مهم‌ترین مرحله داشتن یک روتین شبانه روزی است. یک روتین شبانه روزی مناسب، اثرات خدمات زیبایی مثل تزریق کوکتل‌های شیمیایی یا دستگاه‌های لیزر را چندین برابر افزایش خواهد داد. معمولا بعد از به پایان رسیدن جلسات درمان یا همزمان با درمان، مراجعه کننده باید از لوازم مراقبت پوستی که توسط مشاور پوست و زیبایی پیشنهاد شده است استفاده کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نتایج دست برسد.

بنابراین، مشاور پوست و زیبایی باید اطلاعات کاملی درباره انواع لوازم مراقبت از پوست داشته باشد. همچنین باید با برندهای مختلف آشنا بوده و روش استفاده از آن‌ها را آموزش دیده باشد. در جلسه مشاوره، مشاور پوست و زیبایی ابتدا میزان بودجه مراجعه کننده و نیاز او را مورد بررسی قرار می‌دهد و متناسب با آن محصولاتی را به مراجعه کننده پیشنهاد خواهد داد.

توصیه محصولات متناسب با نیاز ها و بودجه مشتری
  • آموزش به مشتریان در مورد نحوه استفاده از محصولات مراقبت از پوست و ارائه نمایش محصول

یکی از مهم‌ترین وظایف مشاور پوست و زیبایی این است که نحوه استفاده از محصولات مراقبت از پوست را به مراجعه کنندگان آموزش دهد. در اولین مرحله، باید نوع پوست شخص مشخص شود. به طور کلی، افراد دارای سه نوع پوست چرب، خشک و متوسط هستند.

مشاور پوست و زیبایی بر اساس نوع پوست شخص، بهترین محصولات مراقبت از پوست که باید همزمان با جلسات درمانی مورد استفاده قرار بگیرند را به مراجعه کننده معرفی خواهد کرد. با توجه به اینکه لوازم مراقبت از پوست باید به ترتیب و در مقدار مناسب مورد استفاده قرار بگیرند، مشاور پوست و زیبایی موظف است در این باره نیز اطلاعاتی در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهد.

  • پاسخگویی به سوالات مشتریان بصورت آنلاین، تلفنی یا حضوری

فعالیت مشاور پوست و زیبایی همیشه به شکل حضوری و در کلینیک‌های زیبایی انجام نمی‌شود. گاهی اوقات ممکن است فرایند مشاوره پوست و زیبایی به شکل آنلاین یا تلفنی انجام شود. این موضوع کاملا به سلیقه پزشک متخصص و مدیریت کلینیک زیبایی بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر کلینیک زیبایی از پلتفرم‌های مجازی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کند، بدون شک تعداد زیادی از مراجعه کنندگان سوالات خود را در این بسترها مطرح خواهند کرد. بنابراین، مشاور پوست و زیبایی علاوه بر انجام وظیفه در کلینیک زیبایی، موظف است در ساعات مشخص شده به سوالات کاربران که در فضای مجازی مطرح شده است نیز پاسخ دهد.

شرایط استخدام مشاور پوست و زیبایی 

در بخش‌های قبلی درباره مهم‌ترین وظایف مشاور پوست و زیبایی صحبت شد. در ادامه مهم‌ترین شرایط استخدام مشاور پوست و زیبایی برای شما بیان می‌شود. بنابراین، در صورتی که قصد دارید برای کلینیک زیبایی خود یک مشاور استخدام کنید، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱.تسلط به مهارت‌های ارتباطی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام استخدام مشاوره پوست و زیبایی مورد توجه قرار بگیرد، میزان تسلط فرد به مهارت‌های ارتباطی است. همانطور که گفته شد، مشاور پوست و زیبایی موظف است به خوبی با مراجعه کنندگان ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مهمی درباره سبک زندگی و مشکلات بدنی و روحی شخص به دست آورد. در صورتی که فرد متقاضی توانایی لازم برای ارتباط با افراد دیگر را نداشته باشد، قادر به دریافت اطلاعات مهم نیز نخواهد بود. بنابراین نمی‌تواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد.

مشاوران پوست و زیبایی به طور مداوم با مشتریان و مراجعه کنندگان مختلف در ارتباط هستند. هر کدام از مراجعه‌کنندگان، نیازها و ترجیحات منحصر به فرد به فرد خود را دارند. بنابراین توضیح درباره نوع مشکلات پوستی، بحث درباره روش درمان، نوع لوازم مراقبت از پوست و کمک به تصمیم گیری مراجعه کنندگان از مهم‌ترین مسائلی است که باید در جلسه مشاوره مورد توجه قرار بگیرد. در واقع، مشاور پوست و زیبایی باید قدرت تعامل بالا و مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشد. این مهارت‌ها به مشاور کمک خواهند کرد که ارتباط بهتری با مراجعه‌کنندگان برقرار کرده و ارزش و اعتبار کلینیک زیبایی شما را افزایش دهد.

۲.مهارت های خدمات رسانی به مشتری

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که باید هنگام استخدام مشاور پوست و زیبایی مورد توجه قرار بگیرد، تسلط به مهارت‌های  خدمات رسانی به مراجعه کنندگان است. مشاورین پوست و مو باید در هر جایی که می‌توانند به سوالات مراجعه‌کنندگان کلینیک زیبایی پاسخ دهند. شاید تصور کنید مشاوره پوست و زیبایی فقط در یک جلسه انجام می‌شود. در حالی که برگزاری جلسه مشاوره و قرار ملاقات کار چندان ساده‌ای نیست.

گاهی اوقات لازم است مشاور پوست و زیبایی چندین روز در فضای مجازی یا به صورت تلفنی به سوالات مراجعه‌کننده پاسخ دهد تا در نهایت زیباجو تصمیم بگیرد برای درمان به کلینیک زیبایی مراجعه کرده و به صورت حضوری مشاوره دریافت کند. فرایند خدمات رسانی به مراجعه کنندگان، از برنامه ریزی قبل از مشاوره آغاز می‌شود و تا پیگیری بعد از قرار ملاقات ادامه پیدا می‌کند.

مهارت‌های خدمات رسانی به مراجعه کنندگان، قادر است فرآیند پاسخگویی به سوالات مشتریان، یافتن راه حل برای مشکلات و حفظ روابط با آنها را آسان‌تر سازد. این مهارت‌ها همچنین به مراجعه‌کنندگان کمک می‌کند تا در جلسات مشاوره احساس راحتی و مشارکت بیشتری داشته باشند.

۳.مهارت های فروش

شاید جالب باشد بدانید که داشتن مهارت‌های فروش نیز برای مشاورین پوست و زیبایی الزامی است. بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام استخدام مشاور پوست و زیبایی مورد بررسی قرار بگیرد، مهارت‌های فروش و بازاریابی است. همانطور که در این مقاله گفته شد، مشاور پوست و زیبایی باید علاوه بر روش درمان مشکلات پوست و مو، تعدادی لوازم مراقبت از پوست نیز به مراجعه کننده پیشنهاد دهد. این یکی از بهترین روش‌های افزایش درآمد و سودآوری برای کلینیک‌های زیبایی است. 

معمولاً کلینیک‌های زیبایی با برندهای معتبر و خاص همکاری کرده و از این طریق تعداد زیادی از محصولات مراقبت از پوست با کیفیت را به مراجعه کنندگان می‌فروشند. در نتیجه کلینیک‌های زیبایی قادر خواهند بود علاوه بر ارائه خدمات، از طریق فروش محصولات مراقبت از پوست نیز پورسانت دریافت کنند. بنابراین فردی که به عنوان مشاور پوست و زیبایی استخدام می‌شود، باید از مهارت‌هایی مثل فن بیان عالی و قدرت مذاکره بالا برخوردار باشد.

البته مشاور پوست و زیبایی، نباید صرفاً باید به دنبال فروش محصولات باشد. بلکه باید محصولاتی را به مراجعه کنندگان معرفی کند که به روند درمان آنها کمک کرده و تاثیرگذاری بالایی داشته باشد. لازمه چنین چیزی، دانش کافی درباره محصولات و کسب مهارت‌هایی مثل گوش دادن، فعال قدرت ارتباط و قدرت متقاعد سازی است.

۴.دانش کافی درباره پوست، مو و درمان آن 

مسئله مهم دیگری که باید هنگام استخدام مشاور پوست و زیبایی مورد بررسی قرار بگیرد، میزان دانش فرد درباره پوست مو و روش‌های درمان آن است. روش‌های درمان مشکلات پوست و مو بسیار گوناگون هستند. یک مشاور پوست و زیبایی باید تسلط کافی به این روش‌ها داشته باشد. چنین فردی باید منشا مشکلات پوستی را با روش‌های درمانی تطبیق داده و در نهایت، بهترین راه حل را برای بهبود آسیب‌های پوست و مو به مراجعه کننده پیشنهاد دهد.

کسب چنین دانشی به هیچ وجه راحت نیست. بنابراین شخصی که به عنوان مشاور پوست و زیبایی استخدام می‌شود، باید به طور کامل در دوره‌های درمان و مراقبت از پوست شرکت کرده یا به صورت تخصصی در این حرفه تحصیل کرده باشد.  تصمیمات اشتباه مشاورین پوست و زیبایی نه تنها آسیب بسیار زیادی به مراجعه کننده وارد می‌کند، بلکه در مدت زمان کوتاهی اعتبار کلینیک زیبایی شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

به گونه‌ای که بعد از مدتی، به علت استفاده از روش‌های درمانی نامناسب تعداد زیادی از مراجعه کنندگان خود را از دست خواهید داد. در مقابل، تصمیمات درست باعث جلب اعتماد مراجعه کنندگان شده و تعداد مراجعه‌کنندگان شما را چندین برابر خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره راهکارهای استخدام مشاور پوست و زیبایی صحبت شد. تقریباً تمامی کلینیک‌های زیبایی به یک مشاور پوست و مو نیاز دارند تا با مشتریان ارتباط برقرار کرده و بهترین روش درمان را به متخصص پوست پیشنهاد دهند. گاهی اوقات ممکن است پزشک شخصا انجام این کار را بر عهده بگیرد.

در برخی موارد نیز از فردی با توانایی و مهارت‌های لازم برای انجام این کار استخدام می‌شود. اگر قصد دارید برای کلینیک زیبایی خود یک مشاور پوست و زیبایی استخدام کنید، باید به تمامی مواردی که در این مقاله ذکر شد توجه داشته باشید. زیرا هرگونه خطا هنگام ارتباط با مشتری یا انتخاب روش‌های درمانی نامناسب، آسیب‌های جبران ناپذیری به کسب و کار شما وارد خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button