در کمپین های بازاریابی و تبلیغات کلینیک ها کدام موثرتر هستند؟ گوگل یا اینستاگرام؟

یکی از سوالاتی که عمدتا در جلسات مشاوره در مورد کمپین های بازاریابی و تبلیغات کلینیک ها با اون روبرو هستیم بحث تفاوت کیفیت و کمیت مخاطبین / بیماران جذب شده ( به مفهوم اینکه با مرکز درمانی ارتباط برقرار کرده اند ) در دو رسانه گوگل و اینستاگرام است و اینکه بهترِ بیشتر بر روی بستر گوگل و بطور مثال سرویس تبلیغاتی گوگل به نام گوگل ادورز برنامه ریزی کنیم و یا بر روی حضور جدی و هدفمند در شبکه اجتماعی اینستاگرام ؟

از اونجاییکه انتخاب رسانه به علت هزینه های بالایی که دارند یکی از مهمترین بخش های هر کمپین اطلاع رسانی و بازاریابی در حوزه درمان محسوب میشه، در این مقاله به بررسی ماهیت این دو رسانه می پردازیم :

 

یک سوال مهم :

قبل از اینکه بحث اصلی رو شروع کنم، می خوام به این سوال بپردازم که اصولا مگه باید در اینستاگرام هم تبلیغ کرد ؟

ممکنه شما به پاسخ این سوال رسیده باشید ولی برای اینکه این موضوع یکبار بطور جامع پاسخ داده باشه و دلایل اون مطرح بشه من این موضوع رو باز می کنم :

اصولا مقوله ” حضور ” با ” دیده شدن ” در شبکه های اجتماعی دو مقوله جدا هستند ، البته این موضوع در گوگل هم صادق هست ولی بذارید بحث رو در مورد اینستاگرام تا انتها پیش ببرم.

حضور با تولید محتوای خوب و منظم اتفاق میفته ولی اینکه این اصطلاحا پیج داری در نهایت منجر به ” دیده شدن ” بشه اگر فعالیتی براش اتفاق نیفته طبق آمارهای خود اینستاگرام در طی یکسال در حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد بطور نرمال بر مخاطبین یا همون فالورهای یک پیچ افزوده میشه ، پس حتما برای دیده شدن در فضای اینستاگرام باید بطور فعال اقداماتی مشابه اقدامات زیر رو انجام بدیم :

  • بطور فعالانه از مراجعین روزانه کلینیک یا مطب بخوایم که برای مشاهده یکسری اطلاعات و یا ویدئوها حتما صفحه اینستاگرام رو فالو کنند که اینکار هم در بلند مدت می تونه خودش رو نشون بده.
  • حتما با بلاگرهای خوب و هدفمند فعال در اینستاگرام که مرتبط با حوزه درمانی ما هستند در زمینه انتشار مطالب پزشکی و درمانی بصورت برنامه live و یا ارسال ویدئو مشارکت کنیم.
  • حتما یکسری پست های خوب و حتی آموزشی خودمون رو همراه با case هایی که مفید می دونیم در یکسری پیج ها بصورت تبلیغ منتشر کنیم ( البته می تونه واقعا در مواقعی تبلیغی باشه و می تونه هم بصورت کاملا غیر تبلیغی نمود پیدا کنه ) ولی در نهایت اگر به مقوله انتشار فکر نکنیم بهتر هست که بگیم اصلا این شبکه رو بذاریم کنار چون جز اتلاف وقت و انرژی آورده ای نخواهد داشت.

برگردیم به سراغ متن اصلی خودمون ، البته که من در مقاله دیگری به موضوع تولید محتوا بطور کامل می پردازم.

 

تفاوت ماهیت دو ابزار گوگل و اینستاگرام :

ماهیت ابزار گوگل به این شکل است که ما قطعا براساس یک نیاز وارد صفحه سفید گوگل می شویم و یک کلید واژه را سرچ می کنیم ، سپس تعدادی وب سایت نمایش داده میشه و ما در بیش از ۹۰% مواقع ( طبق اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل ) یکی از وب سایت های صفحه اول گوگل رو برای کسب اطلاعات خودمون انتخاب می کنیم و از بین ۱۰ وب سایت صفحه اول هم عمدتا شانس ۵ وب سایت اول بیشتر هست.

این ماهیتی که به نوعی فلسفه وجودی گوگل هست باعث میشه شخصی که بر روی لینک وب سایت ما کلیک کنه، قطعا فردی در دایره مخاطبین هدف ما باشه به عبارتی ما در بستر گوگل صرفا برای افرادی که مخاطب ما هستند نمایش داده میشیم ، یعنی اگر مثلا خدمت جراحی بلفاروپلاستی ارائه میدیم قطعا برای این گروه از مخاطبین وب سایت ما نمایش داده میشه و حتی برای مخاطبین جراحی تعویض مفصل زانو که یک خدمت درمانی هست هم گوگل ما رو نمایش نمیده.

به نوعی ما در فضای گوگل این امکان را داریم کاملا به مخاطب هدف خود دسترسی داشته باشیم، و البته که به اطلاعات بسیار دقیق تر با جزئیات بسیار خوبی نظیر موقعیت مکانی، سن، جنسیت، علاقه مندی و … مخاطبینی که به وب سایت ما مراجعه نموده است هم می تونیم دست پیدا کنیم.

اما از سویی دیگر ماهیت رسانه اینستاگرام، یک رسانه اجتماعی است و اصولا برای سرچ و دستیابی به یکسری اطلاعات پزشکی و درمانی و یا بطور کلی جستجوی اطلاعات ساخته نشده است. حال اگر ما می خواهیم خدمات پزشکی و یا کلینیک خودمون رو در فضای اینستاگرام ترویج کنیم و به مخاطب هدف دست پیدا کنیم ، چون بطور دقیق نمی تونیم مخاطبین هدف رو شناسایی کنیم بهترین راه اینکه براساس یکسری فیلترهای مشخص یا از ابزار پروموشن اینستاگرام استفاده کنیم که متاسفانه در ایران به علت شرایط تحریم بطور عام قابل استفاده نیست و حتما باید از یکسری کانال های به این قابلیت دست پیدا کنیم که خوشبختانه ما در آژانس TEBex تاکنون در چندین کمپین این قابلیت رو مورد استفاده قرار دادیم.

اما روش عمومی استفاده از اینستاگرام این هست که ویدئو و یا تصویر مد نظر رو در صفحات و پیج هایی به اصطلاح تبلیغ کنیم و فقط برای نزدیک شدن به جامعه مخاطب هدف باید دقت کنیم که پرسونای ( ویژگی های شخصیتی ) مخاطب ما با فالورهای اون صفحه همخوانی خوبی داشته باشه و طبیعتا هم باید حجم تبلیغات مناسبی داشته باشیم تا از بین تمامی افرادی که ویدئو یا تصویر تبلیغاتی کلینیک یا خدمات درمانی ما رو مشاهده می کنند ما بتونیم به تعداد مخاطبینی که مدنظر بوده دست پیدا کنیم.

 

بررسی مثال واقعی از کمپین های بازاریابی و تبلیغات کلینیک ها ی جراحی در مردادماه ۱۳۹۸ :

برای اینکه تفاوت کمیت و کیفیت دو ابزار گوگل و بطور خاص سرویس تبلیغاتی گوگل ادورز رو با اینستاگرام بیشتر برای شما تشریح بشه، نتایج یک کمپین واقعی که در مردادماه ۱۳۹۸ برای یکی از کلینیک های جراحی زیبایی در تهران اجرا شد رو با هم بررسی کنیم.

  • بودجه کمپین :۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • نحوه تخصیص بودجه :
  • گوگل ادورز : ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان بر روی ۱۲ کلیدواژه ( بصورت تک کلمه و یا چند واژه ای )
  • اینستاگرام : ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای تبلیغ در حدودا ۶۰ صفحه اینستاگرامی

 

نتایج بدست اومده :

اگر به جدول زیر نگاهی بندازید متوجه خواهید شد که در یک بودجه برابر که البته یکی به نرخ دلار پرداخت و محاسبه میشه ( استفاده از گوگل ادورز ) و یکی به نرخ ریال ( تبلیغ در صفحات اینستاگرامی ) ؛ برای اینکه به یک تعداد مشخصی از جامعه هدف دست پیدا کنیم ؛ در گوگل این تعداد از یک جامعه محدودتر و در اینستاگرام تقریبا همین تعداد از یک جامعه نامحدودتر جذب شدند :

جدول مقایسه ی گوگل ادوردز و اینستاگرام در حوزه تبلیغات و کمپین های بازاریابی و تبلیغات کلینیک ها

همانطور که در جدول بالا نگاه مشاهده می کنید برای رسیدن به عدد حدود ۱۲۰۰ – ۱۳۰۰ نفر مخاطب هدف که بر روی تبلیغ ما کلیک کردند و نسبت به موضوع حساسیت نشون دادن، ما در گوگل ادورز و به واسطه حضور در لینک ۱ تا ۳ گوگل از بین ۴۷۵۴ نفر به این عدد دست پیدا کردیم در حالیکه در اینستاگرام این ویدئو به دست حدودا ۱۰۸ هزار نفر رسیده.

این مثال بخوبی تفاوت و ماهیت این دو رسانه و اعداد لازم برای رسیدن به جامعه مخاطب رو نشون میدن ( البته در یک مثال کاملا درمانی ، چرا که قطعا در موضوعات سرگرمی و یا اجتماعی کاملا موضوع به شکل دیگری هست و نمیشه اونها رو با بخش درمان و بطور خاص در این مثال ما جراحی مقایسه کرد ).

 

ولی حالا این سوال پیش میاد که :

آیا نمیشه در کمپین های بازاریابی و تبلیغات کلینیک ها ، تمام بودجه کمپین کلینیک رو روی یکی از این دو ابزار هدایت کنیم ؟ و بطور مستقیم تر با این نرخ تبدیل خوب در گوگل صرفا بر روی گوگل متمرکز بشیم تا اینستاگرام !!

پاسخ :

گوگل ابزار رسمی و معتبر کسب اطلاعات هست و در حوزه پزشکی و درمان که ” اعتماد ” به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای تصمیم گیری نقش بازی می کنه ، جستجو در گوگل از درجه اعتبار بالایی برخورد هست، در حدی که واژه ” جستجو و کسب اطلاعات ” با واژه ” گوگل ” شناخته میشه، پس به هیچ وجه نباید اسیر ” سندروم شی درخشان ” بشیم ( سندروم شی درخشان به این اشاره داره که سریعا نباید بدون داشتن دید و یک استراتژی درست درگیر ابزارهای مختلف بشیم و بطور مثال اسیر سرعت و سادگی حضور در اینستاگرام و یا تلگرام بشیم و گوگل رو فراموش کنیم ) .

در حوزه درمان یقینا در ذهن جامعه نه تنها ایران بلکه در تمام دنیا موضوع جستجو و سرچ اطلاعات از طریق گوگل یک امر لازم و ضروری هست، اما بیاید اینستاگرام و نقش اون رو باهم بررسی کنیم :

اینستاگرام یک رسانه اجتماعی است به همین علت میزان حضور افراد در شبکه اینستاگرام بسیار بالا هست و مردم روزانه چندین ساعت از وقت خودشون رو در این شبکه صرف می کنند و این جمعیت فعال و در کنارش نرخ دیده شدن بالا باعث میشه قابلیتی در این شبکه باشه که عدم حضور در اینستاگرام هم به هیچ وجه در شرایط امروز توصیه نمیشه.

ولی مهمترین دلیل اینکه نباید از اینستاگرام و به نوعی حضور در شبکه های اجتماعی غافل بشیم این هست که در امکان حضور در بین ۱۰ وب سایت اول گوگل صرفا در اختیار ۱۰ مرکز درمانی قرار خواهد گرفت مگر آنکه از همونطور که اشاره کردیم از گوگل ادورز استفاده کنیم ولی این محدودیت انحصاری در اینستاگرام وجود نداره!!!

البته که مخاطب گوگل همونطور که در ابتدا هم بیان شد مخاطب فعال یا به تعبیری کاملا بالقوه هست چرا که در صفحه گوگل برای اطلاعات جامع و دقیق در حال جستجو هست، در حالیکه مخاطب اینستاگرام در حال دیدن انواع موضوعات مختلف خانوادگی، پیگیری افرادی که به آنها علاقمند است، موضوعات تفریحی و سرگرم کننده و … هست و ویدئو و تصاویر ما ما باید به صورتی هدفمند در بین پست هایی که مخاطبین هدفگذاری شده در حال مشاهده اونها هستند نمایش داده بشه تا ما بتونیم پیام خودمون رو به جامعه مخاطب هدف برسونیم.

 

دکتر مسعود یگانه

دکتری مدیریت استراتژیک و مشاور مراکز درمانی

پستهای اخیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button