۱۵ نکته طلایی فن بیان در حوزه پزشکی

برای بیمارستان‌ها و مؤسسات مراقبت‌های درمانی و بهداشتی و به طور کلی تمام حوزه های پزشکی، اطمینان از اینکه بیماران مراقبت‌های مناسب را دریافت می‌کنند، اهمیتی بیش از انجام روش‌ها و تشخیص بیماری دارد. ارتباطات نیز یک جزء حیاتی در تمام مراحل فرآیند مراقبت بهداشتی است. از یک عضو ساده کلینیک گرفته که به طور دقیق اطلاعات بیمار را با یک مرکز دیگر به اشتراک می گذارد، یا گروهی از پزشکان، پرستاران، متخصصان و سایر کارکنان یک بیمارستان که در مورد نحوه درمان بیماران فعلی و ورودی بحث می کنند، نیاز به ارتباط مختصر و مؤثر همیشه در این مرکز وجود دارد؛ یعنی فن بیان.

پزشکان و پرستاران با سیاست‌های ارتباطی قوی و آگاهی از فن بیان در حوزه پزشکی می ‌توانند سلامت بیماران خود را تقویت کنند، در حالی که افرادی که این مهارت را ندارند، می ‌توانند بر رفاه بیمار تأثیر منفی بگذارند. متخصصان و مؤسسات مراقبت های بهداشتی باید اهمیت ارتباطات در مراقبت های بهداشتی را به رسمیت بشناسند تا پیشرفت کنند. بنابراین در این مطلب ضمن اشاره به اهمیت مهارت فن بیان در تمام حوزه های پزشکی، ۱۵ نکته اصلی فن بیان در این حوزه را بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا می شویم :

چرا فن بیان در حوزه پزشکی مهم است؟

رهبران مراقبت های بهداشتی اعم از بیمارستان ها، کلینیک های زیبایی و غیره می دانند که ارتباط موثر در سازمان های مراقبت های بهداشتی با درک اهمیت گوش دادن به یکدیگر آغاز می شود.

در مجموع، متخصصان پزشکی دارای دانش و تخصص فراوانی در حوزه پزشکی هستند. هنگامی که کارکنان این حوزه از دکتر و پزشک جراح گرفته تا پرستاران، از یک قرار به قرار ملاقات دیگر عجله می کنند بدون اینکه به خود فرصتی برای گوش دادن و برقراری ارتباط موثر با بیماران بدهند، زمانی که بیماران احساس ناامنی می کنند، زمانی که تیم های مراقبتی اطلاعات پزشکی را به درستی ذخیره نمی کنند، یا زمانی که سازمان های بهداشتی از استخدام مترجم برای ارتباطات بین فرهنگی کوتاهی می کنند، از حداکثر توانایی این مراکز بهره برداری نمی شود و متاسفانه ارتباط قوی و صمیمانه با بیماران که از لزوم بازاریابی است؛ برقرار نمی شود.

ارتباط ماهرانه و یا به عبارت دیگر فن بیان برای مراقبت های بهداشتی ضروری است. ارتباط شفاف و صادقانه بین بیمار و ارائه دهنده راه را برای تشخیص های دقیق و تصمیم گیری های درمانی هموار می کند.

به طور مشابه، ارتباط واضح و محرمانه بین اعضای یک تیم مراقبتی (که اغلب شامل بیماران و چندین پزشک یا پرستار است) منجر به ارائه سریع و اخلاقی مراقبت، بدون نقض حریم شخصی می ‌شود.

ارائه دهندگان می توانند به بیماران کمک کنند تا احساس کنند شنیده می شوند، ترس آنها را کاهش داده و آنها را تشویق به افشای اطلاعات کنند. به عنوان مثال، بیماری که در مورد بثورات شرمگاهی احساس خجالت می ‌کند، احتمالاً با ذکر این موضوع به ارائه‌دهنده‌ای که می‌ دانند با شفقت و رفتار حرفه‌ای با آنها رفتار می‌ کند، احساس امنیت بیشتری می‌ کند. علاوه بر این، هر فردی شایسته درک مراقبت های پزشکی و پروسه و مدت زمان بهبودی است که دریافت می کند. این بدان معناست که سازمان های بهداشت و درمان باید بیش از پیش به دنبال آموزش فن بیان در حوزه پزشکی به کارکنان خود باشد.

بیایید با مثالی ساده بیشتر وارد این موضوع شویم. همه ما در کودکی حداقل یکبار تلفن بازی کرده ایم. در تلفن بازی، بازیکنان به صورت دایره ای می نشینند و پیام کوتاهی را زمزمه می کنند و از یک نفر به فرد دیگر می روند. بازی معمولاً با خنده ‌های اتاق به پایان می ‌رسد که آخرین نفر چیزی را که شنیده است بازگو می ‌کند، اما متوجه می ‌شود که پیام اصلی از طریق یک سری ارتباطات اشتباه تحریف شده است! ارتباط موثر در مراقبت های بهداشتی و سایر حوزه های پزشکی نیز همین حکم را دارد با این تفاوت کهبر خلاف تلفن بازی، یک بازی نیست و خیلی چیزها در آن در خطر است.

برای مثال بیماران باید به اندازه کافی احساس امنیت کنند تا بتوانند صادقانه و آشکار با ارائه دهندگان مراقبت های خود ارتباط برقرار کنند تا درمان های مؤثر دریافت کنند. همچنین ارائه دهندگان باید برنامه های درمانی و آموزش های بهداشتی را به طور واضح، در دسترس و همدلانه ارائه دهند تا بیماران بتوانند مراقبت های بهینه را دریافت کنند و از تمام مراحل اطلاعات کافی داشته باشند. از سوی دیگر مدیران و کارکنان یک مجموعه درمانی و پزشکی باید اطلاعات را به صورت اخلاقی و مسئولانه به اشتراک بگذارند تا از اطلاعات محرمانه بیمار محافظت کنند.

ارتباط موثر در مراقبت های بهداشتی می تواند تفاوت مرگ یا زندگی ایجاد کند. مدیران بهداشت و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند از یادگیری بیشتر در مورد انواع ارتباطات در مراقبت های بهداشتی، موانع ارتباط در مراقبت های بهداشتی، و استراتژی های مبتنی بر شواهد برای ارتباط موثر در مراقبت های بهداشتی امروزی و به طور کلی مهارت فن بیان در حوزه پزشکی بهره مند شوند. حال در ادامه با ۱۵ راهکار و نکته طلایی فن بیان در حوزه پزشکی آشنا می شویم:

۱۵ نکته درباره فن بیان در حوزه پزشکی که باید بدانید

ارتباط گرفتن با بیمار در حوزه پزشکی و استفاده درست از فن بیان در این رشته به عنوان یک مهارت بالینی اساسی برای برقراری ارتباط با بیمار در نظر گرفته می شود و راه را برای تشخیص و درمان موفق هموار می کند. امروزه با توجه به اهمیت آن، آموزش مهارت های ارتباطی در سطح بین المللی به عنوان یک جزء ضروری آموزش پزشکی پذیرفته شده است.

از آنجایی که مهارت‌ های ارتباطی را می‌ توان با تمرین آموخت و به آن مسلط شد، یادگیری تجربی اصول فن بیان در پزشکی مهم است و قالب‌ های فردی و تعاملی آموزش باید با رعایت اصول پزشکی مبتنی بر شواهد و شخص محور اعمال شود. فراموش نکنید که روابط انسانی مهمترین چیز است! بنابراین در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا از ۱۵ نکته مهم در مورد فن بیان در حوزه پزشکی پرده برداری کنیم:

۱. دقیق باشید

اولین و مهمترین نکته فن بیان در حوزه پزشکی این است که کامل و با دقت گوش کنید. اینگونه است که ارتباط و اعتماد ایجاد می کنید و می توانید بحث های معناداری در مورد درمان داشته باشید.

۲. سؤالات باز بپرسید

همیشه با یک سوال باز شروع کنید، زیرا بیماران اغلب در مورد آنچه در ذهنشان است صحبت می کنند و هنگامی که به این موضوع پرداخته می شود، آنها می توانند آرامش داشته باشند و پذیرای موضوعات دیگری باشند که ممکن است لازم باشد در جلسه معاینه صحبت کنید.

۳. کنجکاو باشید

حس کنجکاوی در مورد بیمار خود را حفظ کنید. از خود بپرسید: “در مورد این شخص چه می گذرد؟ چرا بیمار اینگونه حس می کند؟”

۴. خلاصه کنید

آنچه را که بیمار می ‌گوید، خلاصه کنید، نه فقط در پایان جلسه مشاوره، بلکه در تمام طول مکالمه با بیمار. از بیمار بپرسید که آیا نکات کلیدی داستان او را به درستی درک کرده‌اید؟ این موضوع نشان می‌ دهد که به او گوش می ‌دهید و اهمیت می ‌دهید که مشکلات او را درست متوجه شده‌اید.

۵. دوستان و خانواده را درگیر کنید

اطمینان حاصل کنید که بیماران در موقعیت‌های پیچیده‌تر، کسی را همراه خود دارند. وقتی تنها و تحت استرس هستند، برخی افراد به سختی می ‌توانند تمام آنچه گفته شده را به خاطر بیاورند و همه جوانب ماجرا را ببینند. خانواده یا دوستان بیمار می توانند به آنها کمک کنند تا در مورد مسائل فکر کنند و گزینه ها را بررسی کنند.

۶. از لحن مناسب استفاده کنید

استفاده از زبان ساده و شیوا حین حرف زدن با بیماران مهم است. ارتباط غیرکلامی به همان اندازه مهم است که ارتباط کلامی اهمیت دارد زیرا حس گرما و همدلی را منتقل می ‌کند که به بیمار اجازه می ‌دهد به راحتی سر صحبت را باز کند.

فن بیان برای مراقبت های بهداشتی

۷. از وضعیت بیمار خود آگاه باشید

حواستان به آنچه در زندگی آنها می گذرد باشد، برای مثال شاید آنها اخیراً سوگواری داشته اند یا از کسی که حالش خوب نیست مراقبت می کنند. ارزیابی کل نگر شما از بیمار بر نحوه مدیریت و معالجه شما تأثیر خواهد گذاشت.

۸. از همکاران خود کمک بگیرید

استفاده از رویکرد چند رشته ای می تواند راه خوبی برای غلبه بر موانع ارتباطی باشد. پرستاران در ارتباط گیری با بیماران فوق العاده هستند. بنابراین پس از معاینه و ویزیت می توانید بیمار را به پرستار معرفی کرده و بگویید که آنها نیز می توانند برای پاسخ به سوالاتشان کمک کنند. این به بیماران این امکان را می دهد که شخص دیگری را برای صحبت داشته باشند.

۹. از تعصب دور باشید

ما باید در مورد تعصبات خود فکر کنیم، آنها را بپذیریم و اطمینان حاصل کنیم که اقداماتی را برای به حداقل رساندن آنها انجام می دهیم و اجازه ندهیم این موضوع بر نحوه مراقبت و ارتباط ما با بیماران تأثیر بگذارد. به این ترتیب، بیماران احساس نمی‌ کنند مورد قضاوت قرار می ‌گیرند و به راحتی می ‌توانند مسائل عمیقاً شخصی و احتمالاً شرم‌آور مربوط به مراقبت خود را به اشتراک بگذارند.

۱۰. به روش های مختلف ارتباط برقرار کنید

راه ‌هایی برای پشتیبانی از ارتباط خود با ابزار ها و تشبیه ‌ها پیدا کنید. برای مثال می توانید میزان خطر را با یک  شکل گرافیکی نشان دهید؛ برای مثال، ۹۸ نقطه سفید رنگی و دو رنگ سیاه می تواند نشان دهنده ۲٪ خطر باشد.

۱۱. تصمیم گیری مشترک را اتخاذ کنید

تصمیم گیری مشترک را در ذهن داشته باشید. پزشکان هر چقدر هم که نیتشان خوب باشد، اغلب به گفتن «فکر می‌کنم شما به این نیاز دارید» روی می آورند، زیرا فکر می‌کنند این جمله تاثیر زیادی دارد اما می توانید بخشی از تصمیم گیری را بر عهده بیمار گذاشته تا به او حس اعتماد و اطمینان ببخشید.

۱۲. گوش دادن فعال را امتحان کنید

گوش دادن فعال یکی از بهترین اصول فن بیان در حوزه پزشکی است. این کار به ما امکان می دهد اطلاعاتی را که به بیماران می دهیم تنظیم کنیم و به ما سرنخ هایی می دهد که چه زمانی نیاز داریم کمی بیشتر بررسی کنیم و آیا بیمار پیام ما را درک کرده است یا خیر. اغلب اوقات فقط گوش دادن به بیمار برای کاهش اضطراب و استرس او کافی است.

۱۳. صحبت کنید

«آزادی بیان» را در تیم خود به کار بگیرید. اگر مردم برای به اشتراک گذاشتن ایده ها با شما آماده باشند، و شما آماده باشید که به آنها گوش دهید، می توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید. باید سعی کنید از احترام بی چون و چرا و اقتدار پرهیز کرده و این را بدانید که هیچ فردی آنقدر خوب نیست که گهگاه از برخی توصیه ها بهره مند نشود.

۱۴. از بیمار سوالات مختلف بپرسید

از بیماران سؤالات مختلفی بپرسید که آنها را تشویق می کند تا در مورد سلامتی و عادات خود در خارج از قرار ملاقاتشان و در زندگی شخصی و روزمره شان توضیح دهند. سوالاتی از این قبیل، «می‌توانید درباره خودتان بیشتر بگویید؟ چه چیزی برای شما مهم است؟ و چه کاری می توانم برای کمک به شما انجام دهم؟». این قبیل سوالات می تواند بیماران را به مشارکت کامل در گفتگو تحریک کند.

دقیق بودن

۱۵. از مترجمان و کارکنان چند فرهنگی استفاده کنید

محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی باید فضاهای امنی برای افرادی باشد که نیاز به درمان دارند و نه محیط‌هایی که نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، طبقه‌گرایی، جنسیت‌گرایی یا سایر اشکال تبعیض را دارند.

سازمان های مراقبت های بهداشتی باید در صورت لزوم مترجم استخدام کنند تا اطمینان حاصل شود که همه بیماران می توانند به طور موثر ارتباط برقرار کنند. برای هر بیمار، شنیدن و شنیده شدن توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی یک حق اساسی است که برای درمان شایسته و مؤثر فرهنگی ضروری است. بنابراین مترجمان کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که سازمان های مراقبت های بهداشتی این حق را به رسمیت می شناسند و اجرا می کنند.

در آخر

ارتباطات در مراقبت های بهداشتی و لزوم استفاده از مهارت فن بیان در حوزه پزشکی یک اولویت جدی برای کادر درمان است. به این ترتیب، مراقبت های بهداشتی به رهبرانی نیاز دارد که اهمیت ارتباطات را درک کنند و بتوانند از این مهارت برای تسریع درمان بیمار و تشخیص بهتر بیماری ها بهره ببرند. اگر شما هم نکته ای در مورد فن بیان مورد نیاز در حوزه پزشکی می دانید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button