۵ مورد از بایدها و نبایدهای اینستاگرام ویژه پزشکان و مراکز درمانی

بایدها و نبایدها برای اثرگذاری بیشتر کمپین‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی در اینستاگرام

 

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان است و نزدیک به ۲۵ میلیون نفر از یک میلیارد کاربر فعال آن، ایرانی هستند. همین موضوع اینستاگرام را به بستری برای بازاریابی و تبلیغات پزشکان و مراکز درمانی تبدیل کرده است.

اما فراموش نکنید که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و قواعد خودش را دارد. ۵ مورد از بایدها و نبایدهای اینستاگرام برای اثرگذاری بیشتر بر مخاطبان را در ادامه آورده‌ایم. با رعایت این نکات دست‌کم می‌توانید اصول اولیه فعالیت در اینستاگرام را به‌درستی اجرا کنید و رفته‌رفته بسته به نیاز خود در حوزه خدمات درمانی، روش‌های شخصی‌سازی شده‌تری را به‌کار بگیرید.

اگر راه درست بهره‌گیری از این ابزار محبوب را بدانید، هم‌ می‌توانید بیماران فعلی خود را بهتر حفظ کنید و هم مخاطبان جدیدی را جذب نمایید. اینستاگرام به دلیل ماهیت تصویری خود، بستر مناسبی برای کمپین‌های اطلاع‌رسانی و ارائه داستان برند شخصی و یا برند مرکز درمانی شما می‌باشد. این کار کمک می‌کند تا با بیماران در سطح شخصی‌تری ارتباط برقرار کنید و اعتماد بیشتری جلب نمایید. فراموش نکنید که مخاطبان شما همواره با محتوای دیداری، راحت‌تر و بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. این همان راز افزایش روزافزون محبوبیت اینستاگرام است.

 

بایدها و نبایدهای اساسی تولید محتوا برای اینستاگرام در حوزه درمان

 

  1. مخاطبان هدف خود را بشناسید

 

پیش از آغاز کار تولید محتوا و انتشار پست، لازم است که مخاطبان هدف خود را بشناسید. تعریف دقیق مخاطبان برای ایجاد محتوایی عمیق‌تر و اثربخش‌تر در حوزه خدمات پزشکی و درمانی، شما را یاری خواهد نمود. پس از تعیین دامنه‌ی مخاطبان خود لازم است ویژگی‌های آن‌ها را ثبت کنید. این ویژگی‌ها در واقع شامل دغدغه‌ها و تمایلات آن‌ها است. برای مثال بدانید چه قشری از جامعه با چه سطح درآمدی مخاطب خدمت درمانی شما خواهند بود. بیمارانی که در اطراف مطب و یا کلینیک شما سکونت دارند در چه وضعیتی قرار دارند و آیا به خدمات شما نیاز دارند یا خیر؟ شما تا چه سطح قادر به خدمت رسانی به آن‌ها هستید؟ نخستین گروه از بیماران و مراجعه‌کنندگان احتمالی، می‌تواند همسایگان‌تان (در محدوده جغرافیایی مرکز درمانی‌ شما) باشند که بسیاری از همکاران شما به آن‌ها بی توجه‌اند.

در ادامه توجه کنید که متمرکز و هدف‌دار پیامتان را ارائه دهید. برای مثال کمپین خود را پیرامون مادران باردار متمرکز کنید تا برای یک زایمان راحت و بدون استرس به بیمارستان شما مراجعه کنند. یا آخرین روش‌های ارتودنسی، هدف اصلی تبلیغات باشد و مخاطبان هدفتان را جوانانی قرار دهید که با کمک ارتودنسی نیاز به اصلاح طرح لبخندشان دارند. هرچقدر روی یک موضوع ویژه تمرکز کنید و مخاطبان هدف خود را دقیق‌تر انتخاب کنید، بیماران راحت‌تر با شما ارتباط برقرار می‌کنند و پیام برند شما را بهتر درک می‌نمایند.

ارتباط برقرار کردن با کلینیکی که همه‌ی روش‌های درمانی موجود را ارائه می‌دهد اما مشخص نیست هر کدام از این روش‌ها را در چه سطحی و به چه صورتی ارائه می‌کند، کار آسانی نیست!

 

  1. مخاطب و لایک غیرواقعی نخرید

هنگامی که صفحه شخصی یا صفحه مرکز درمانی خود را در اینستاگرام می‌سازید، ممکن است از تعداد کم مخاطبان و فالوورهای خود ناراحت باشید. شاید با خود فکر کنید که این موضوع به اعتبار و برند شما آسیب می‌زند و در پی خرید فالوور و لایک غیرواقعی بروید. هرگز و هرگز این کار را نکنید. این کار برای صفحه شما سَم است.

بی‌شک هدف اصلی شما جذب مخاطب واقعی و بیماران بالقوه از راه اینستاگرام است. شما در پی یافتن کسانی خواهید بود که به خدمات درمانی شما نیاز داشته باشند و با دیدن مطالب صفحه، با شما ارتباط برقرار کنند. مخاطبان غیرواقعی و بات‌ها، جلوی این کار را می‌گیرند و مطالب شما را از دید بیماران واقعی دور نگاه می‌دارند.

بد نیست بدانید اینستاگرام هر پستی را که شما به اشتراک بگذارید، تنها به درصد کمی از مخاطبان شما نمایش می‌دهد. اگر تعداد زیادی از مخاطبان شما غیرواقعی باشند، در عمل واکنش زیادی را در پی نخواهند داشت. یعنی پست شما به اندازه کافی دیده نمی‌شود، لایک کافی نمی‌خورد و کامنت‌های معنی‌دار نیز به همراه نخواهد داشت. این موضوع برای اینستاگرام یعنی پست‌های شما برای عموم مخاطبان هیچ جذابیتی ندارد و از نمایش آن به باقی فالوورهای شما جلوگیری می‌کند. حال هرچقدر هم که پست شما خوب طراحی شده باشد و محتوای مناسبی داشته باشد، به بخش زیادی از مخاطبان شما نمایش داده نمی‌شود.

همچنین بسیاری از بات‌ها، مخاطبان غیرواقعی و منابعی که لایک‌های غیرواقعی به شما ارائه می‌دهند پس از مدتی توسط اینستاگرام شناسایی می‌شوند. اینستاگرام الگوریتم‌های بسیار قدرتمندی دارد تا صفحاتی را که به شکل غیرطبیعی به افزایش مخاطبان خود دست می‌زنند مشخص کند. اینجا است که صفحه شما در فهرست سیاه اینستاگرام قرار می‌گیرد و بیرون آمدن از این فهرست کار بسیار دشواری خواهد بود.

 

  1. واضح و روراست باشید

در فضای شفاف اینستاگرام، مهم‌تر از هر چیزی، داشتن اصالت و اعتبار است. در این فضا، ارتباطات انسانی بسیار زیاد است و هیچ چیزی مخفی نمی‌ماند. پس بهتر است بیماران خود را با ارائه مطالب پیچیده و غیر شفاف گیج نکنید و به برند خود توجه داشته باشید و بر اساس اهداف برند، پیام‌های خود را آماده کنید. اگر می‌خواهید مطلب طنزی بیان کنید، لحن بیانتان دوستانه باشد؛ اگر محتوایتان جدی و علمی است، مستقیم سراغ اصل مطلب بروید و اگر می‌خواهید خدمات خود را معرفی کنید، فقط در مورد همان صحبت کنید تا مخاطب دقیقا بداند منظور شما چیست.

یک پزشک یا مرکز درمانی، برای برندسازی خود می‌تواند به ترویج سلامت در جامعه، ارائه راهکارها و روش‌های درمانی و بیان نکات بهداشتی بپردازد. در این میان باید برند یا نام خود و مرکز درمانی خود را به‌خوبی در محتوا بگنجاند تا در پیامی که ارائه می‌دهد، یک همخوانی و همبستگی مفهومی ایجاد شود.

برای نمونه باید مخاطب پس از دیدن پیام تصویری شما، به‌خوبی درک کند که هدف‌تان ارائه یک روش درمانی مشخص است (مثل ونیر کامپوزیت برای ترمیم دندان) که مرکز شما آن را ارائه می‌دهد و درمانی که شما استفاده می‌کنید چه ویژگی‌هایی دارد (برای مثال شما از چه نوع برند کامپوزیتی استفاده می‌کنید و این مواد چقدر عمر می‌کند)؛ نه اینکه بیمار با حجمی از اطلاعات پزشکی جسته و گریخته روبه‌رو شود و نداند نقش شما در آن میان چیست؟! به بیان بهتر، با مخاطبان خود تعارف نداشته باشید.

 

  1. نسبت به زیرنویس‌ها بی‌توجه نباشید

درست است که اینستاگرام بستری برای به اشتراک گذاشتن تصویر است و مخاطبان نیز بیشتر جذب ویدیو و در نهایت عکس‌های خوب شما خواهند شد؛ اما برای گام بعدی نیز آماده باشید! پس از اینکه تصویر پست شما توجه مخاطب را جلب کرد، باید با کمک زیرنویس (کپشن) مناسب، اثربخشی پست را افزایش دهید. درواقع زیرنویس مناسب برای پست‌های شما یک ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

  • از به‌کار بردن زیرنویس‌های تکراری و خسته‌کننده پرهیز کنید. سعی کنید در مخاطب واکنشی ایجاد نمایید. سعی کنید زیرنویس خود را با آمار و ارقام، پرسش‌های بحث برانگیز و یا مثال‌هایی از زندگی واقعی شروع کنید. بهتر است به مخاطبان انگیزه‌ای بدهید تا در کامنت‌ها سوالی بپرسند و یا به صفحه شما سر بزنند.
  • از نوشتن زیرنویس‌های طولانی خودداری کنید. فراموش نکنید که اینستاگرام با وب‌سایت یا کانال تلگرام شما تفاوت دارد. مختصر و مفید بنویسید و به حاشیه نروید. بررسی‌ها نشان داده است که زیرنویس‌هایی با کمتر از ۸۰ کاراکتر، اثربخشی بسیار بیشتری دارند.
  • تنها به فروش خدمات درمانی خود فکر نکنید. مخاطبان باید با کمک اطلاعات مهم و جالب جذب پست شما شوند و برای استفاده از خدمت درمانی شما انگیزه پیدا کنند. پس همیشه مستقیم به سراغ بحث قیمت و تخفیف و فروش خدمات خود نروید.

 

  1. از هشتگ‌ها به بهترین شکل بهره ببرید.

 

چیزی که زیرنویس (کپشن) را کامل می‌کند و به دیده شدن پست‌های شما در اکسپلور اینستاگرام کمک می‌نماید، هشتگ است. هشتگ‌ها کمک می‌کنند تا مخاطبان شما پست‌های همسان و با محتوای مشابه را ساده‌تر ببینند. با کمک هشتگ‌گذاری، بیماران خدمت درمانی خاصی را به سرعت در اکسپلور اینستاگرام پیدا می‌کنند. در یک کلام، هشتگ‌گذاری به دیدن شدن پست‌های شما بسیار کمک می‌کند اما قواعد خودش را نیز دارد:

  • هشتگ‌های بسیار محبوب و پرکاربرد، چندان کمکی به شما نمی‌کنند؛ مانند هشتگ #ایمپلنت یا #لیزر. سعی کنید از هشتگ‌های طولانی‌تر و اختصاصی‌تر استفاده کنید؛ مانند #ایمپلنت_تمام_فک یا #لیزر_موهای_زائد_صورت
  • شیوه‌های درست جدانویسی و سرهم‌نویسی هشتگ‌ها را رعایت کنید
  • برای هر پست بیش از ۱۰ یا ۱۵ هشتگ ننویسید. هرچند اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد ۲۵ تا ۳۰ هشتگ را برای هر پست خود بنویسید ولی تعداد هشتگ‌ها نباید خیلی زیاد و خیلی کم باشد. درواقع باید متناسب با هر پست، تعداد مشخص و بهینه‌ای از هشتگ‌ها را به‌کار ببرید.
  • هشتگ‌های خود را دسته‌بندی و اختصاصی‌سازی کنید. برای مثال می‌توانید تعدادی هشتگ عمومی داشته باشید (مثلا ۳۰ عدد) که در زیرنویس‌ پست‌های مختلف خود، آن‌ها را پخش کنید (مثلا برای هر پست ۱۰ عدد). پیش از نوشتن هشتگ‌های عمومی، تعدادی هشتگ مخصوص به هر پست نیز به‌کار ببرید. برای مثال هشتگ‌هایی مانند #دندانپزشکی_زیبایی یا #کلینیک_دندانپزشکی می‌توانند جزو هشتگ‌های عمومی شما باشند که زیر همه پست‌ها تکرار شوند. برای پستی که در مورد ترمیم دندان است هم می‌توانید از هشتگ اختصاصی مانند #لمینت_دندان‌_ها_با_کامپوزیت یا #کامپوزیت_دندان_های_جلو بهره ببرید.
  • هشتگ‌های مناسبتی را فراموش نکنید. این هشتگ‌ها در بلند مدت کارایی ندارند اما در مناسبت‌ها، شما را در صدر نتایج جست‌وجو ها قرار خواهند داد.
  • از گذاشتن هشتگ‌های بی‌ارتباط با محتوای پست، خودداری کنید. این کار در بلند مدت به کاهش مخاطبان شما می‌انجامد.

 

نویسندگان : مهندس پژمان رضوی – مازیار پاکدامن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 9 =