معرفی بهترین شبکه های اجتماعی برای پزشکان

با وجود محبوبیت این پلتفرم ها حضور پزشکان و تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی پیشنهاد می شود.

هر کدام از شبکه های اجتماعی مزایای داند که شناخت آنها برای پزشکان کاربردی است.

با توجه به شبکه اجتماعی انتخابی و هدف کلینیک شما این تبلیغات متفاوت هستند.

باید تمرکز را بر شبکه های پرطرفدار تر و مناسب تر گذاشت.

شبکه‌های اجتماعی پزشکان در گذشته نقش مهمی‌ را در تبلیغات، بازاریابی پزشکی و جذب مخاطبین آنها ایفا نمی‌کرد. همین موضوع پزشکان را از استفاده از شبکه‌های اجتماعی مردد می‌کرد. اما اکنون مشخص شده‌ است که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر به سزایی در نحوه عملکرد، میزان بازخورد و جذب مخاطبین و بیماران داشته باشد.

اینکه بهترین شبکه اجتماعی پزشکان چیست، بسته به نیاز هر پزشک یا مرکز درمانی متفاوت خواهد بود. اما داشتن شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان بسیار مهم و سودمند است. حال چه شبکه اجتماعی برای بازاریابی کلینیک و یا مطب شما کارآمدتر است؟ این موضوع همان چیزی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

اهمیت شبکه اجتماعی پزشکان

شبکه‌های اجتماعی می‌تواند راهی نوین برای دیجیتال مارکتینگ پزشکی باشد. اما همان طور که می‌دانید، پزشکان به نسبت سایر مشاغل زمان کمتری برای بازاریابی دیجیتال و حضور در شبکه‌های اجتماعی دارند.

با این حال وجود برخی شرایط حاکم در دنیا و پیشرفت تکنولوژی موجب شده است نیاز به بازاریابی دیجیتال پزشکی از طریق شبکه‌های اجتماعی، بیش از پیش حس شود. قطعا حضور یک پزشک واقعی در فضای مجازی که بتواند به سوالات پزشکی مخاطبان پاسخ دهد و آنها را راهنمایی کند، خواسته و دغدغه بسیاری از افراد است.

سود استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان فقط مختص به بیماران نخواهد بود؛ همین تعامل و برقراری ارتباط بین پزشک و بیمار موجب می‌شود تا آوازه نام پزشک در شبکه‌های مجازی و در نهایت در دنیای واقعی به گوش همه برسد. چه تبلیغاتی بالاتر از تبلیغات دهان به دهان که در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، آپارات و غیره … وجود دارد.

شبکه های اجتماعی مخصوص پزشکان

آیا هر پزشکی به تنهایی می‌تواند وارد شبکه اجتماعی پزشکان شود و آن را مدیریت کند؟

بازاریابی دیجیتال پزشکی در شبکه‌های اجتماعی به همان راحتی که فکر می‌کنید نیست. شما به عنوان یک پزشک نمی‌توانید همانند کسی که یک محصول یا خدمت معمول را ارائه می‌دهد، در دنیای مجازی و دیجیتال مارکتینک قدم بگذارید. قطعا برای هر رشته و هر تخصص، تعریف‌های متفاوتی از بازاریابی اینترنتی و دیجیتال وجود دارد.

دانش بازاریابی دیجیتال پزشکی (و دیجیتال برندینگ پزشکی) نیازمند همراهی کسی است که بتواند یک چارچوب اجرایی و شناخت درست از رفتار مخاطبان به شما ارائه دهد. در این میان با در اختیار داشتن ابزارهای مختلف و پیش رفتن با یک استراتژی درست، می‌توانید با بیماران بالقوه و مراجعان خود در فضای مجازی در ارتباط باشید.

همیشه با توجه به محدود بودن وقت و زمان پزشکان و نیاز به تخصص مربوط به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال پزشکی در فضای مجازی بر عهده متخصصین مربوط به آن گذاشته می‌شود. آنها می‌توانند در کم‌ترین زمان و کم‌ترین بودجه بهترین نتیجه را برای پزشکان به ارمغان بیاورند. همچنین در این میان، جایگاه و برند پزشکان نیز تقویت خواهد شد.

آیا عضویت در شبکه اجتماعی پزشکان ممکن است برای آنها خطرساز باشد؟

هیچ قانونی در رابطه با منع و خلاف بودن استفاده پزشکان از شبکه‌های اجتماعی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. در ایران نیز پزشکان مانند دیگر افراد امکان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را دارا هستند. اما پزشکان باید در استفاده از شبکه‌های اجتماعی جانب احتیاط را در نظر بگیرند. انتشار اخبار و اطلاعات نادرست و اشتباه می‌تواند عواقب جدی برای شغل و حرفه آنها داشته باشد.

با این وجود عدم حضور فعال در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی، به معنی کمتر دیده شدن توسط مخاطبان نیازمند به خدمات درمانی و یا زیبایی است. به نوعی باید بدانید که شبکه اجتماعی پزشکان یعنی معرفی تخصص و دانش خود به کسانی که به آن نیاز دارند.

بر اساس مطالعات انجام شده، حدود ۷۷% بیماران قبل از اینکه تلفن خود را بردارند و نوبت مراجعه به مطب پزشک مورد نظر خود را بگیرند، پزشک مورد نظر خود را در گوگل و شبکه‌های اجتماعی دنبال کرده اند.

معرفی انواع شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان و اهمیت آنها

انسان‌ها نیز همراه با فناوری‌های مختلف، به‌روز و مدرن‌تر می‌شوند. این اتفاقی عجیب و غیر منتظره نیست. بر خلاف گذشته، امروزه هر بیمار قبل از مراجعه به پزشک مورد نظر خود در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها به دنبال کسب اطلاعات از پزشک یا کلینیک و راهکارهای درمانی آنها می‌گردد. در واقع مراجعان با آگاهی بیش‌تری به مطب یا کلینیک شما مراجعه می‌کنند.

بیماران دوست دارند قبل از اینکه به مطب پزشک یا دندانپزشک خود بروند، با ایشان آشنا شوند. امروزه این آشنایی و افزایش اعتماد و صمیمیت در شبکه‌های اجتماعی پزشکان و ‌وب‌سایت‌های آنها، کاملا یک امر عادی است. حتی در شهرهای بزرگ‌تر که تنوع خدمات درمانی یا زیبایی وجود دارد و کلینیک‌های بسیاری به فعالیت می‌پردازند، بسیاری از مراجعان برای انتخب یک کلینیک خوب در شبکه‌های اجتماعی جست و جو می‌کنند.

بازاریابی برای پزشکان با شبکه های اجتماعی و مجازی

مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی پزشکی چیست؟

  • فرصی برای ارتباط با بیماران بالقوه است. همچنین بستری مناسب برای ارتباط با همکاران و هم صنفان در سراسر کشور و یا حتی دنیا می‌باشد.
  • از طرفی با کمک شبکه اجتماعی پزشکان تعداد بیماران و مراجعان ثابت شما افزایش پیدا می‌کند.
  • افزایش اعتماد بین پزشک و بیماران با ارائه خدمات صادقانه و دلسوزانه و نشان دادن تخصص یک مرکز درمانی و زیبایی در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر است.
  • افزایش آگاهی بیماران از حضور پزشکان حرفه‌ای و یا کلینیک‌های مورد نیاز خود
  • انتقال اطلاعات فوری و ضروری با دیگر همکاران

چه مشکلاتی در شبکه‌های اجتماعی پزشکان ممکن است به وجود بیاید؟

با وجود تمامی‌ مزایا و امکانات کاربردی که رسانه‌های اجتماعی در اختیار پزشکان قرار می‌دهند، ممکن است معضلات اخلاقی و شغلی نیز با خود به همراه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در دنیای شبکه‌های اجتماعی با آن روبرو هستیم، حفظ حریم شخصی و حریم روابط بین پزشک و بیمار است.

به همین دلیل باید یک مرز باریک و حساس را بین رابطه کاری و حرفه‌ای در کنار قبول مسئولیت اجتماعی و ایجاد یک رابطه انسانی با مخاطب، حفظ کرد. این کار سختی است و کاملا به پیامی که در محتوای تولیدی خود قرار می‌دهید و نوع تعامل شما با دیگران بستگی دارد.

انواع شبکه‌های اجتماعی و شیوه عضویت در آنها

شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی بسیاری وجود دارد که برخی از آنها برای مخاطبان ایرانی شناخته شده تر است و برخی برای جذب بیماران خارجی مناسب خواهد بود. همچنین در برخی از شبکه‌های اجتماعی شما به یک بخش محدود اما فعال دسترسی خواهید داشت که سرمایه‌گذاری روی آنها نیز می‌تواند به جذب کلینیک یا مطب شما کمک کند.

شیوه عضویت در تمامی شبکه‌های اجتماعی با یک نشانی ایمیل قابل انجام است. پس بهتر است که در گام نخست یک اکانت گوگل بسازید و از نشانی ایمیل آن برای عضویت استفاده کنید. حتما برای تایید هویت اکانت گوگل از شماره تلفن همراه خودتان استفاده کنید، حتی اگر مدیریت آن را به دیگر پرسنل مطب یا کلینیک خود می‌سپارید.

برای امنیت بیشتر، تمامی اکانت‌هایی را که در شبکه اجتماعی پزشکان می‌سازید، با شماره تلفن همراه خودتان تایید هویت کنید. به این ترتیب پس از پا گرفتن و رشد صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی، بیم از دست رفتن اکانت خود را نخواهید داشت.

راه موفقیت در شبکه اجتماعی پزشکان این است که پس از عضویت در شبکه‌های اجتماعی، فراموش نکنید که باید به حریم خصوصی و مقررات امنیتی این رسانه‌ها کاملا پایبند باشید.

همان طور که می‌دانید، امروزه نه تنها نسل‌های جوان بلکه میانسالان و افراد مسن نیز درگیر و در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی هستند. هر گروه سنی با توجه به شرایط و علایق خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند اما در تمامی‌ گروه‌های سنی، جستجو‌های پزشکی وجود دارد.

اهمیت بازاریابی دیجیتال پزشکی توسط متخصصین

مهمترین رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی که می‌توانید برای جذب بیمار در آنها عضو شوید:

  • فیسبوک (محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان و البته کشورهای عربی منطقه)
  • اینستاگرام (زیر مجموعه کمپانی فیسبوک و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران)
  • LinkedIn (یک محیط کاملا کاری و حرفه‌ای)
  • یوتیوب (محبوب‌ترین بستر انتشار محتوای ویدیویی در جهان که گوگل مالک آن است)
  • توییتر (یک شبکه خبررسانی که در ایران قشر خاص اما تاثیرگذار جامعه در ان فعالیت دارند)
  • پینترست (بستر مناسب برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و عکس‌ها)
  • تلگرام (یک شبکه اجتماعی و البته ابزار پیام‌رسانی کارآمد و محبوب برای ایران و برخی کشورهای منطقه)
  • آپارات (بستر اشتراک گذاری ویدیو و جایگزین یوتیوب در ایران)

پر طرفدار‌ترین شبکه‌های اجتماعی و کاربرد هر کدام در بازاریابی درمان:

  1. تلگرام:

داشتن یک اکانت فعال در فضای تلگرام قدم بزرگی در شروع فعالیت در شبکه اجتماعی پزشکان خواهد بود. همان طور که با حال و هوای تلگرام آشنا هستید، محیطی اجتماعی برای تعامل با گروه‌های آشنا (اعم از خانواده، فامیل و دوستان) در کنار گروه‌ها و کانال‌های غیر آشنا است.

تلگرام در ایران تقریبا اولین رسانه اجتماعی بود که علاوه بر جوانان، توانست پدر‌ و مادر‌ها یا حتی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های آنها را نیز جذب خود کند. این یعنی تعداد بسیار زیادی مخاطب که در شبکه اجتماعی تلگرام به دنبال مطالب، تصاویر و ویدیو‌های ارزشمند و کاربردی می‌گردند. البته بخش زیادی از آنان، در گروه‌های سنی بالاتر قرار دارند.

با فیلتر شدن تلگرام در ایران، باید گفت بخشی از مخاطبین آن (عمدتا جوان‌ترها) به اینستاگرام روی آوردند اما تلگرام هنوز هم از محبوبیت در بین افراد به ویژه میان سالان و افراد مسن، برخوردار است. برای اینکه بتوانید در را‌ه اندازی شبکه اجتماعی پزشکان خود در تلگرام موفق باشید، نیاز است با متخصصین مدیکال مارکتینگ مشورت کنید. برای مثال برخی ابزارهای کابردی مانند بات‌ها می‌تواند به جذب بیشتر بیمار برای شما منجر شود.

چه نکاتی برای شبکه اجتماعی پزشکان در تلگرام مهم است بدانیم:

  • مخاطبان تلگرام عمدتا افراد مسن و میانسال هستند، پس لازم است ویدیو‌ها، تصاویر و مطالبی که برای آن‌ها در نظر بگیرید، در راستای بازیابی سلامت مجدد و ایجاد سرزندگی آنها باشد.
  • همچنین فراموش نکنید در کانال شبکه اجتماعی پزشکی خود راه ارتباطی با خود را برای آنها در نظر بگیرید.
  • مطالب، تصاویر و ویدیو‌های پزشکی که در نظر می‌گیرید صادقانه و کاملا درست باشد، اینگونه بیمار به شما اعتماد کرده و شما را به دیگران نیز معرفی خواهد کرد.
  • در ارائه راهکار به بیماران جنبه مالی و دلسوزی صادقانه بین پزشک و بیمار را فراموش نکنید.
  • ارائه راهکار و مطالب به زبان ساده و قابل فهم برای تمامی‌قشر‌ها و تمامی‌مقاطع تحصیلی باشد.
  • حتما برای داشتن شبکه اجتماعی پزشکی موفق از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید.

۲.فیس‌بوک

فیس‌بوک یک رسانه اجتماعی قدیمی در ایران است. در گذشته تقریبا اکثر افراد در فیس‌بوک اکانت شخصی خود را داشتند و در آن فعالیت می‌کردند. وفاداران به فیس‌بوک کم نیستند اما طبق شرایط حاکم در ایران امروزه از فیس‌بوک در ایران، بیش‌تر برای ارتباط با دیگر کشور‌ها استفاده می‌شود.

در واقع اگر می‌خواهید با استفاده از شبکه اجتماعی پزشکی خود با بیماران خارج از ایران در ارتباط باشید، فیس‌بوک یک گزینه راحت و در دسترس برای شما است. جالب است بدانید که بر اساس آمار، در بسیاری از کشورهای منطقه، فیس بوک از اینستاگرام محبوب‌تر است و بیش از یک و نیم میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد.

برای داشتن یک شبکه اجتماعی پزشکی موفق در فیس‌بوک لازم است چه نکاتی را رعایت کنیم:

    • نخست اینکه باید تفاوت آن را با دیگر بستر‌های تبلیغاتی درک کنید. همانطور که در تلویزیون برای تبلیغ از پیام تبلیغی صوتی استفاده نمی‌کنید، در فیس‌بوک هم نمی‌توانید مانند روزنامه و مجله بازاریابی کنید.
    • فیسبوک یک فضای صمیمی‌ و دوستانه است که فراد برای استراحت و اوقات فراغت خود از آن استفاده می‌کنند. برای داشتن یک بازاریابی پزشکی موفق لازم است به این محافل دوستانه بپیوندید.
    • داشتن یک هدف مشخص برای استفاده از فیس‌بوک و یک استراتژی برای رسیدن به آن مهم بسیار مهم است. به همین دلیل لازم است برای شروع یک شبکه اجتماعی پزشکی موفق با متخصصین در این زمینه مشورت کنید.
    • همیشه به روز باشید. روزانه پست بگذارید و با بیماران در ارتباط باشید.
    • حتما یک راه ارتباطی مناسب برای بیماران خارج از کشور خود در نظر بگیرید.
    • با بیماران خود دوستانه تعامل بر قرار کنید.
    • به حقوق بیماران خود همانند مراجعه حضوری در مطب احترام بگذارید.
    • حریم خصوصی بین پزشک و بیمار را رعایت کنید.

۳.اینستاگرام

در حالی که بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی و بهداشتی شروع به استفاده از بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند اما باز هم از قدرت و میزان فراگیری اینستاگرام در ایران غافل مانده‌اند و از آن به عنوان فرصتی برای مدیکال دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید در زمینه درمانی و خدمات زیبایی جزو بهترین‌ها در زمینه شبکه اجتماعی پزشکی باشید، بهتر است از همین لحظه دست به کار شوید.

طبق تحقیقات و مطالعات در زمینه اینستاگرام و کاربرد‌های آن در رشد شبکه اجتماعی پزشکی مشخص شده است که اینستاگرام امروزه در ایران بهترین و موفق‌ترین پلتفرم است. تقریبا ۷۰% از تعاملات شبکه‌های اجتماعی در فضای اینستاگرام اتفاق می‌افتد بسیار مهم است که راهنمای اینستاگرام برای پزشکان را مطالعه کنید

بیشترین مخاطبان اینستاگرام جوانان و نوجوانان هستند. پس در ارائه خدمات درمانی و زیبایی، هدف‌گذاری کنید و با شناخت بهتر بیماران خود در راستای درستی به آنها خدمات ارائه دهید.

برای داشتن شبکه اجتماعی پزشکی موفق در اینستاگرام چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

از آنجایی که امروزه اینیتاگرام به یک فضای بسیار شلوغ تبدیل شده است؛ ممکن است با ورود به این بستر تعامل، کمی دچار سردرگمی شوید و ندانید از کجا باید شروع کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما از کمک یک تیم متخصص بهره ببرید.

  • با کمک اینستاگرام شما می‌توانید به راحتی با بیماران خود در ارتباط باشید. نظرات آنها را بشنوید و همچنین می‌توانید در لحظه به دغدغه‌های ذهنی آنها پاسخ دهید.
  • از مطالب، تصاویر و ویدیو‌های با کیفیت، مرتبط و کاربردی برای جذب بیماران خود استفاده کنید.
  • از هشتگ‌های مرتبط برای جذب مخاطبین بیشتر استفاده کنید.
  • به طور زنده با بیماران خود در ارتباط باشید، برنامه پرسش و پاسخ در live بگذارید.
  • در استوری‌های خود از لینک مرتبط با وب‌سایت خود استفاده کنید.
  • هرجایی که لازم شد برای تاثیر‌گذاری بیشتر، رسانه‌های اجتماعی مختلف خود را با یکدیگر پیوند دهید.

 

برای اطلاعات بیشتر مقاله کمپین اینستاگرام برای پزشکان را مطالعه فرمایید

 

۴.کلاب هاوس (Clubhouse)

کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی جدید و بسیار پرطرفدار است که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد. در این پلتفرم کاربران می‌توانند به شکل صوتی با هم به گفت و گو بپردازند. در واقع تمام ارتباطات و انتقال محتوا در این شبکه اجتماعی با صوت و به شکل جلسات گفت و شنود صوتی خواهد بود. با ایجاد یک اتاق (Room)، هر شخصی می‌تواند یک گفت و گوی جدید ایجاد کند و دیگران را به شرکت در آن دعوت نماید.

استفاده از کلاب هاوس در زمینه درمان و زیبایی، پا به پای دیگر حوزه‌ها گسترش داشته و رشد کرده است. بسیاری از پزشکان، با برگزاری جلسات هم‌اندیشی تخصصی، ارائه مشاوره‌های رایگان و همچنین بحث ‌های صوتی در زمینه یک روش درمانی خاص برای بیماران و مخاطبان، از این شبکه اجتماعی به عنوان جایگزین سمینارها و همایش‌های حضوری بهره برده اند. در واقع این شبکه اجتماعی به خوبی در حال گسترش نقش‌های مسئولیت اجتماعی پزشکان و کلینیک‌های پزشکی و دندانپزشکی است.

شما می‌توانید از کلاب هاوس چند استفاده بسیار کاربردی در جذب بیمار داشته باشید:

  • کلاب هاوس جایگزین مناسبی برای پزشکانی است که برای تولید پادکست‌های تخصصی، دچار مشکل بوده‌اند. در این شبکه اجتماعی شما بدون نیاز به ابزارهای گرافیکی و اپلیکیشن‌های تولید پادکست، می‌توانید به صورت صوتی و کاملا دوستانه با بیماران خود در ارتباط باشید. شما می‌توانید اتاق‌هایی با ظرفیت ۵۰۰۰ هزار شنونده بسازید.
  • کلاب هاوس جایگزین خوبی برای لایوهای اینستاگرامی است. به ویژه زمانی که به دلیل مشکلات سرعت اینترنت، لایو از کیفیت مناسب برخوردار نیست. می‌توانید از فالوئرهای خود بخواهید تا برای شرکت در یک گفت و گوی تخصصی در زمینه یک روش درمانی یا زیبایی خاص، در اتاق کلاب هاوس شما حاضر شوند و سوالات یا دغدغه‌های ذهنی خود را مطرح کنند.
  • بسیاری از اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و افراد تاثیرگذار در کلاب هاوس فعالیت دارند. در واقع شروع گسترش ناگهانی این اپلیکیشین، حضور چهره‌های معروفی مانند ایلان ماسک در آن بود. در ایران نیز چهره‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری بسیاری در این شبکه اجتماعی فعال هستند. پس با هماهنگی قبلی و دعوت از برخی اینفلوئنسرها، می‌توانید ناگهان حجم زیادی مخاطب به اتاق گفت و گوی خود اضافه کنید و یا برنامه پروموشن خود را در روم این چهره‌های معروف، در پیش بگیرید.

۵.پینترست (Pinterest)

یک شبکه اجتماعی و بستر اشتراک گذاری محتوای تصویری مانند عکس، گیف (GIF) و ویدیو است. در این شبکه اجتماعی، معمولا تصاویر و عکس‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند تا در اختیار دنبال کنندگان و جست و جوگران در فضای وب قرار گیرد. به دلیل محبوبیت این شبکه اجتماعی، تصاویری که در آن منتشر می‌کنید، با سرعت بیشتری دیده می‌شوند و یا به صفحه نتایج گوگل منتقل خواهند شد.

به همین دلیل برای انتشار عکس‌های نمونه عمل درمانی یا زیبایی، گراف‌ها و طراحی‌های آموزشی در مورد یک روش درمانی خاص و همچنین معرفی کلینیک، مرکز درمانی و یا روش درمانی جدید، می‌توانید از این شبکه اجتماعی در کنار اینستاگرام بهره ببرید. در واقع جست و جو در این شبکه اجتماعی برای تصاویر، بسیار ساده‌تر از اینستاگرام است و بخش زیادی از مخاطبان شما در فضای وب، با کمک تصاویر به کلینیک شما دسترسی پیدا خواهند کرد.

مهمترین مزیت این شبکه اجتماعی در این است که:

  • می‌توانید به طور مستقیم از دیگر وب‌سایت‌ها یا فضای دیجتال و شبکه‌های اجتماعی، محتوای تصویری خود را در بورد (صفحه) خود به اشتراک بگذارید.
  • قابلیت قرار دادن لینک خارجی و انتقال مخاطب از پینترست به دیگر بسترهای دیجیتال وجود دارد.
  • به صورت تخصصی می‌توانید روی تصاویر نمونه عمل و کیفیت خدمات درمانی و زیبایی خود تمرکز کنید؛ بدون محدودیت در تعداد، اندازه و کیفیت تصویر.

۶.لینکدین (LinkedIn)

یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های اجتماعی که از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را شروع کرده است. لینکدین فضایی مناسب برای انتشار هر نوع محتوای در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید نوشته، تصویر، ویدیو و هر نوع محتوایی را در فید خود پست گذاری کنید، با افراد مختلف وارد چت یا گفت و گوی خصوصی شوید و همچنین با ایجاد پیوندهای مختلف (دنبال کردن)، به افراد بیشتری اجازه دهید تا شما را ببینند.

گام نخست برای داشتن یک فعالیت موثر در لینکدین، ایجاد یک پروفایل کاربری کامل و جامع است. این پروفایل نقش یک روزمه تمام عیار را برای شما بازی خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر قصد شما، ایجاد ارتباطات حرفه‌ای و بین‌المللی با دیگر همکاران و پزشکان دیگر کشورها است، بهتر است پروفایل و پست‌های خود را کاملا به زبان انگلیسی طراحی و ایجاد کنید.

البته فراموش نکنید که اساس این بستر اجتماعی بر گسترش یک کسب و کار، ارتباطات کاری و حرفه‌ای و البته هرگونه بازاریابی B2B (بیزینس با بیزینس) استوار است.

بالا بودن اماربازدید ویدیو در اپارات و یوتیوب

مهمترین کاربرد فضای لینکدین برای پزشکان و کلینیک‌های درمانی در این زمینه‌ها خواهد بود:

  • معرفی تخصصی یک پزشک یا کلینیک، با تمرکز بر سوابق علمی، پژوهشی و حرفه‌ای
  • معرفی خدمات نوین و پیشرفته یک کلینیک، تکنیک‌های جدید، روش‌های درمانی جایگزین و نتایج آن
  • ایجاد ارتباط کاری کلینیک شما با دیگر کسب و کارهای فعال در حوزه سلامت مانند دیگر آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دیگر مراکز درمانی
  • تمرکز بر ارتباطات خارج از کشور، گسترش دانش پزشکی، آشنایی و بهره‌گیری از تکنیک‌ها و دستگاه‌های روز دنیا و البته توریست سلامت
  • کمک برای یافتن نیروهای تخصصی در زمینه‌های مرتبط با پزشکی و یا دیگر کارشناسان حوزه‌های مختلف کسب و کار که در فرایندهای درمانی خود، ممکن است به آنها نیاز داشته باشید.

دیگر شبکه‌های پزشکی و بسترهای مناسب برای فعالیت پزشکان

برای گسترش فعالیت‌های خود در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و بسترهای دیجیتال دیگری نیز وجود دارند. بسیاری از این موارد، کاملا تخصصی هستند که به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند. برخی نیز شما را به مخاطبان عام ایرانی معرفی خواهند کرد. تعدادی از مهمترین این بسترها در ادامه فهرست شده است:

  • Sermo: ارائه دهنده و معرفی خدمات پزشکی در سراسر دنیا با بیش از ۸۰۰ هزار کاربر
  • QuantiaMD: شبکه اجتماعی برای ارتباط کاری میان پزشکان و بیماران با بیش از ۲۰۰ هزار کاربر
  • Figure1: یک شبکه اجتماعی تخصصی برای پزشکان و به اشتراک گذاری موارد نادر بیماری‌ها
  • DailyRounds: جامعه پزشکان بین المللی
  • Doximity: بزرگترین شبکه اجتماعی پزشکان در کشور امریکا
  • توئیتر: شبکه اجتماعی محبوب که قابلیت وایرال شدن بسیار خوبی را برای شما فراهم می‌کند.
  • دایرکتوری‌ها و وب‌سایت‌های پزشکی در ایران: بسیاری از این بسترها با پرداخت هزینه، امکان دیده شدن و ارتباط با بازه گسترده‌ای از مخاطبان را برای شما فراهم می‌کنند.

باید‌ها و نباید‌های شبکه اجتماعی پزشکان

  • تنظیمات حریم خصوصی خود را شخصی‌سازی کنید.
  • این امکان در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، LINKEDIN و غیره… وجود دارد که می‌توانید، اکانت خود را به صورت عمومی‌ یا خصوصی تغییر دهید.
  • می‌توانید اطلاعات خود را از یکسری افراد مخفی نگه دارید.
  • علاوه بر شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی پزشکی دیجیتال خود یک صفحه وب‌سایت در نظر بگیرید.
  • اطلاعات و شماره ‌تماس کاری خود را برای برقراری ارتباط با بیمار حتما در دسترس قرار دهید.
  • مخاطبین خود را بشناسید و در همین راستا رسانه اجتماعی مناسب را انتخاب کنید.
  • همیشه به روز و با اخبار، اطلاعات و تکنولوژی روز دنیا باشید.

در مجموع باید به این نکته اشاره کرد که اگر می‌خواهید در زمینه شبکه‌های اجتماعی پزشکان موفق باشید لازم است،با متخصصین در این زمینه همکاری کنید.

یوتیوب و آپارات و اهمیت آنها در بازاریابی دیجیتال پزشکی

همان طور که می‌دانید اهمیت ویدیو و تبلیغات بصری بیش‌تر از سایر روش‌ها است. یوتیوب و آپارات دو بستر پرطرفدار و مهم برای بازاریابی دیجیتال پزشکی به شمار می‌رود. شما می‌توانید ویدیو‌های آموزشی، درمانی و تبلیغاتی خود را علاوه بر اینستاگرام در این دو بستر تبلیغاتی نیز قرار دهید.

میزان دیده شدن ویدیو‌های شما در آپارات و یوتیوب تضمین شده است. زیرا از پرمخاطب‌ترین بستر‌های پخش ویدیو در ایران و سراسر دنیا به شمار می‌روند. در تولید ویدوی‌های خود صداقت و سادگی را فراموش نکنید. سعی کنید اول به دغدغه‌ها و نیازهای ذهنی بیماران و مراجعان خود پاسخ دهید. هرچه به بیان ساده‌تری مطالب پزشکی خود را بیان کنید، بیماران بیش‌تری جذب شما می‌شوند.

راز ماندگاری و رشد در شبکه‌های اجتماعی برای پزشکان

با توجه به روی آوردن بیش از پیش مردم به شبکه‌های اجتماعی، فعالیت بسیاری از متخصصان و پزشکان نیز در این بستر، بیشتر شده است. در چنین شرایطی برای اینکه بهتر و بیشتر دیده شوید و جذب بیمار بیشتری داشته باشید، باید چند اصل کلی را رعایت کنید:

  1. تولید محتوای منظم و با برنامه داشته باشید. هر چه محتوای مناسب‌تر و جذاب‌تری در شبکه های اجتماعی تولید کنید، بیماران بیشتری با شما آشنا می‌شوند و شما را دنبال خواهند کرد. در چنین شرایطی، حضور دائمی در فضای مجازی به معنی در دسترس بودن همیشگی شما و ایجاد اعتماد و دلگرمی در ذهن مخاطبان است.
  2. به افزایش آگاهی بیماران و بهبود کیفیت سطح سلامت عمومی توجه کنید. در شرایطی که اعتماد جامعه به دانش پزشکی افزایش پیدا کرده و همه خود را در معرض خطر می‌بینند؛ حضور یک پزشک و متخصص در کنار آنها، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی جامعه کمک کند. نکات مهم مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، به ویژه در دروان همه گیری کرونا، به مخاطبان این امکان را می‌دهد که از سلامت خود و خانواده‌شان محافظت کنند. در نتیجه حضور شما را در کنار خود حس خواهند کرد و اعتمادشان به شما افزایش خواهد یافت.
  3. مشاوره‌های آنلاین را بیشتر کنید. در ادامه روند حضور پزشکان در کنار مردم در شبکه‌های اجتماعی، تمایل به مشاوره‌های انلاین و ویزیت‌های غیر حضوری بیشتر شده است. بخشی از جامعه که به دلایل مختلف، از مراجعه به پزشک یا دندانپزشک خوددرای می‌کردند، حال می‌توانند از خانه یا محل کار خود با یک پزشک مشورت کنند.

این وضعیت دو نتیجه مشخص دارد: جلوی رفت و آمدهای غیر ضروری گرفته خواهد شد و بخش خاموش جامعه هدف، تشویق به استفاده از خدمات درمانی یا زیبایی می‌شوند.   

  1. تعامل خود را با بیماران افزایش دهید. حضور در شبکه های اجتماعی پزشکان به معنی مدیریت آن مانند یک مطب یا کلینیک نیست؛ بلکه در شبکه های اجتماعی باید رفتارهای اجتماعی بیشتری داشته باشید. ارتباط با بیماران در دایرکت‌ها و پیام‌ها یا پاسخ دادن به کامنت‌ها و نظرات مخاطبان کمک خواهد کرد تا صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی، با رشد خوبی مواجه شود. نتیجه آن جذب مخاطب بیشتر و در نهایت تبدیل آنها به مراجعان حضوری کلینیک یا مطب شما است. در این مسیر حتما از توانمندی و کمک یک همکار مانند منشی یا نیروی پذیرش خود، به عنوان ادمین صفحه، استفاده کنید. همانطور که مخاطبان و بیماران شما در تمام ساعات شبانه‌روز در فضای مجازی حضور دارند، شما نیز باید با کمک پرسنل قابل اعتماد کلینیک خود، ساعات کاری خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید!
  2. قواعد جست و جو در شبکه‌های اجتماعی را با توجه به شرایط جدید، در پیش بگیرید. با تغییر رفتار مخاطبان، الگوریتم‌های جستجو و سرچ در شبکه‌های اجتماعی نیز در حال تغییر است. ترندها و خبرهایی که مردم به آن واکنش نشان می‌دهند، هر روز تغییر می‌کند. با کمک یک متخصص دیجیتال مارکتینگ پزشکی، صفحه و محتوای خود را در شبکه های اجتماعی پزشکان، بهینه‌سازی کنید تا در جست و جوهای مخاطبان، بیشتر دیده شوید. با توجه به دغدغه‌های ذعنی مخاطبان، محتوایی متناسب با آن تولید کنید تا حجم بیشتری از مخاطبان را با پیج خود آشنا سازید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button