اهمیت ویدیو و پادکست در بازاریابی کلینیک های پزشکی

اهمیت ویدیو و پادکست در بازاریابی کلینیک ها و پزشکان، این روزها بسیار بیشتر از پیش شده است. پس از همه گیری کرونا، بسیاری از عادات و رفتارهای مردم تغییر کرده و ارتباطات در فضای مجازی و بستر وب بیشتر شده است. در این میان محتوای ویدیویی و یا پادکست از آن دسته مواردی است که روز به روز بیشتر مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته است.

در ایران، بسترهای انتشار ویدیو و پادکست در کنار شبکه اجتماعی اینستاگرام، با یک افزایش مخاطب قابل توجهی در یک سال گذشته روبرو بوده اند. به همین دلیل برای جذب بیمار و افزایش مراجعان کلینیک یا مطب پزشک، یکی از بهترین راه های اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و یا تبلیغات، استفاده از همین نوع محتوای پرطرفدار است؛ یعنی ویدیو و پادکست.

در واقع ویدیو مارکتینگ و پادکست مارکتینگ، یک ترند جهانی است و عجیب نیست که تاثیر خود را بر جامعه ایران نیز گذاشته است. حال باید دید که برای جذب بیمار برای کلینیک یا مطب خود، آیا آمادگی استفاده از این فرصت را دارید یا نه؟ و آیا راه شروع فعالیت در این زمینه را می‌دانید؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت و کارایی ویدیو و پادکست در بازاریابی کلینیک‌ها

اهمیت ویدیو و پادکست در بازاریابی کلینیک ها و پزشکان، با جذب بیمار دندانپزشکی یا دیگر کلینیک های پزشکی و مراجعه کننده، حفظ ارتباط با مخاطبان و در نهایت افزایش درآمد کلینیک‌ها، در ارتباط تنگاتنگ است. شاید بسیاری از بیماری‌ها یا مشکلات مردن در زمینه سلامت و خدمات زیبایی، تغییر زیادی نکرده باشد اما رفتار و عادات اجتماعی بیماران و مراجعان شما بی‌شک در این چند سال تغییر کرده است.

تا یک دهه قبل، بیماران برای مراجعه به کلینیک یا پزشک مورد نظر خود، تنها از کانال‌های بسیار محدودی امکان شناخت و برقراری ارتباط داشتند. معمولا از طریق معرفی دهان به دهان و یا ابزارهای تبلیغاتی بسیار محدودی مثل بروشور و تراکت یا تقویم و امثال اینها، یک کلینیک یا پزشک می‌توانست خود را به جامعه معرفی کند.

عکاسی از کلینیک پزشکیاما در چند سال گذشته، ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی و فضای وب به زندگی مردم بسیار بیشتر شده است. امروزه بیش از ۵۰ میلیون گشی تلفن همراه هوشمند در ایران وجود دارد و چیزی بیش از ۴۰ میلیون ایرانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در چنین فضایی دسترسی به آنها برای کلینیک ها و پزشکان بسیار ساده تر شده است.

دقیقا همینجا است که اهمیت ویدیو و پادکست در بازاریابی کلینیک ها و پزشکان، خودش را نشان می‌دهد. ویدیو شاید مهمترین شکل از محتوای مورد استفاده در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام است و پادکست نیز یک روش جدید و به شدت محبوب و رو به رشد می‌باشد. در این مقاله باهم یک نگاه کلی به کارایی و توانمندی ویدیو مارکتینگ و پادکست در فرایند جذب بیمار یا جذب مشتری کلینیک زیبایی خواهیم داشت.

محتوایی قدرتمندتر از ویدیو وجود ندارد!

در دانش مارکتینگ از سال‌ها قبل یک جمله معروف وجود داشته است که:

محتوا، پادشاه است!

Content is King!

این جمله، عنوان مقاله‌ای است که بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) در سال ۱۹۹۶ آن را نوشته است. همین سه کلمه کاملا روشن می‌کند که شما با داشتن محتوای قدرتمند، همیشه در صدر فعالیت‌های بازاریابی پزشکی و جذب بیمار خواهید بود. اگر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، پیش از انجام هر گونه تبلیغی، نخست به کیفیت محتوای خود بپردازید.

باید گفت که اگر محتوا مهم‌ترین چیز است، امروزه ویدیو بهترین نوع محتوا است. در واقع اثربخشی ویدیو در بازاریابی به اندازه‌ای است که بیش از ۶۳% از ترافیک مصرفی اینترنت جهان در سال ۲۰۲۰ به تماشای ویدیو اختصاص داشته است! حتی تماشای ویدیو و محتوای آنلاین از تماشای تلویزیون نیز فراتر رفته و این رسانه پرقدرت را کنار زده است!

بهتر است در نظر بگیرید که در سال‌های گذشته، بسیاری از مراجعان و بیماران کلینیک یا مطب شما، برای دریافت اطلاعات پزشکی به سایت‌هایی مانند Youtube و Aparat مراجعه کرده‌اند. این عادت روز به روز در حال بیشتر شدن است.

به همین دلیل وجود ویدیوهای شما در این پلتفرم‌ها می‌تواند به فرایند بازاریابی و جذب بیمار بسیار کمک کند. در واقع هرچه ویدیو بیشتری از شما در بستر وب و شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد، احتمال دیده شدن شما بدون هیچ گونه هزینه تبلیغاتی، بیشتر خواهد شد.

چطور از ویدیو و پادکست برای بازاریابی کلینیک استفاده کنیم؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، نخست چند آمار مهم را باهم مرور کنیم. هم اکنون بیش از ۳ میلیارد جست و جو در زمینه خدمات پزشکی و درمانی یا مراقبت‌های بهداشتی به صورت ماهانه در جهان انجام می‌شود. در ایران این جست و جوها در شبکه‌های اجتماعی و فضای وب با کمک بسترهای آپارات، یوتوب و اینستاگرام انجام می‌شود.

برای مثال بد نیست بدانید که بیش از ۵۴% از فعالیت ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی به اینستاگرام مربوط می‌شود. پس از آن پینترست با ۲۵% و فیسبوک با ۱۵% کاربری، در رده‌های بعدی قرار دارند.  البته باید توجه کرد که در هر سه پلتفرم گفته شده، محتوای ویدیویی منتشر می‌شود. همین آمار نشان می‌دهد که محتوای تصویری، به ویژه ویدیو تا چه اندازه اهمیت دارد.

امار استفاده ایرانیان از شبکه های اجتماعینقش آپارات در ویدیو مارکتینگ برای کلینیک‌ها و پزشکان

آپارات به عنوان یک بستر مناسب برای انتشار ویدیو، سومین وب‌سایت پربازدید ایرانی است. جالب است بدانید که آپارات از سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرده و در یک دهه، خود را به غول انتشار محتوای ویدیویی در ایران تبدیل نموده است. به طور روزانه ۵۱ میلیون بار صفحات آپارات توسط بیش از ۱ میلیون نفر، دیده می‌شود. این آمار فوق‌العاده طی یک سال گذشته همواره رو به رشد بوده است.

میان بادید از صفحات آپاراتاین آمار و داده‌ها وقتی جالب می‌شود که بدانید بیش از ۶۴% درصد از این دیده شدن‌ها، تنها توسط جست و جوی کاربران در گوگل و بدون انجام تبلیغات انجام می‌شود. به بیان ساده‌تر برای بازاریابی کلینیک و مطب خود، اگر محتوای ویدیویی مناسب را به طور پیوسته در آپارات قرار دهید، توسط بیماران به خوبی دیده می‌شوید. البته این دیده شدن و در نهایت جذب بیمار بدون پرداخت هزینه خواهد بود. تنها باید محتوای ویدیویی کارآمد و مناسب برای بیماران خود تهیه کنید.

نمودار امار دیده شدن صفحات در آپاراتاز سوی دیگر آپارات می‌تواند یک مرجع مناسب برای هدایت مخاطبان و بیماران به وب‌سایت یا اینستاگرام شما باشد. در واقع حضور در آپارات یا دیگر پلتفرم‌های انتشار ویدیو مانند یوتوب، تماشا، نماشا، فیلیمو و … به یک شبکه‌سازی گسترده برای شما خواهد انجامید. به این ترتیب فرایند ویدیو مارکتینگ برای پزشکان و کلینیک‌ها به نتیجه مطلوبی می‌رسد.

نام سایت های مبدا و مقصد از آپاراتاهمیت پادکست در جذب بیمار برای کلینیک‌ها

شاید شما هم نام‌های مانند «بهار پادکست فارسی» و «انقلاب پادکست فارسی» را شنیده باشید. در چند سال گذشته موجی از ساخت و البته شنیدن پادکست توسط ایرانی‌ها راه افتاده است که متاثر از ترند جهانی آن می‌باشد.

پادکست یا پادپخش به معنی یک پرونده دیجیتال است که در بسترهای دیجیتال و با کمک برادکست، خوراک داده (Feed) و RSSها منتشر می‌شود. این محتوای دیجیتال می‌تواند شامل صوت و تصویر باشد.

به بیان ساده‌تر، پادکست می‌تواند یک یک فایل صوتی باشد که مخاطب توسط اپلیکیشن، وب‌سایت و یا بسترهای دیجیتال دیگر آن را دریافت می‌کند و می‌شنود. پادکست‌ها را به نوعی رادیوی دنیای مدرن در نظر بگیرید که هر فرد، برنامه‌ها و محتوای مورد پسند خود را در هر زمانی که دوست داشته باشد گوش خواهد کرد.

بجز بسترهای جهانی انتشار پادکست صوتی، سه منبع مهم پادکست‌های فارسی نیز وجود دارد:

  • هزارو
  • ناملیک
  • شنوتو

برای درک اهمیت ویدیو و پادکست در بازاریابی کلینیک ها و پزشکان، بد نیست یگ گزارش تحقیقی را که ناملیک در مهر ۱۳۹۹ منتشر کرده است، با هم مرور کنیم. در این گزارش آمده است که پادکست‌های فارسی روزانه تا ۳۰۰ هزار بار شنیده می‌شود. حال اگر این عدد را در کنار آمار دیگر بسترهای داخلی و خارجی انتشار پادکست و محتواهای صوتی مشابه در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام قرار دهیم، به اعداد بسیار بالاتری خواهیم رسید!

برای تهیه این گزارش، ناملیک از سه روش «تحقیق میدانی در تهران»، «پرسشنامه دیجیتال» و «بررسی پلتفرم‌ها» استفاده کرده است. بر اساس این گزارش تا پایان تابستان سال ۹۹ بیش از ۳ هزار پادکست فارسی به وجود آمده است و روزانه تا ۳۰۰ هزار بار توسط مردم شنیده می‌شود. افراد ۲۵ تا ۳۲ سال بیشترین مخاطبان پادکست‌ها هستند.امار شنیده شدن پادکست های فارسی

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۷۰۰ پادکست کار خود را به تازگی شروع کرده اند. هر پادکست را یک مجموعه از فایل صوتی در نظر بگیرید که به طور مرتب برنامه‌های جدید خود را منتشر می‌کند. در واقع کلینیک یا مطب شما نیز برای پادکست مارکتینگ می‌تواند جزئی از همین روند رو به رشد باشد.

بر اساس آمار این پژوهش، محتوای مرتبط با سلامتی در زمینه محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی قرار دارند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری روی این بخش از تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال، بی‌شک آینده خوبی خواهد داشت.

موضوعات بیشتر شنیده شده د رپادکست های فارسیاز کجا شروع کنیم؟

پس از درک اهمیت ویدیو و پادکست در بازاریابی کلینیک ها و پزشکان، باید نخست یک برنامه مشخص و جامع داشته باشید. حضور خود در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یا پلتفرم‌هایی مانند اپارات، یوتوب و بسترهای پخش پادکست را پررنگ کنید. سپس برای تولید مستمر و روزانه یا هفتگی محتوای ویدیوی و پادکست اقدام نمایید.

با جست و جو در فضای مجازی، به سادگی می‌توانید پی به دغدغه‌ها و مشکلات بیماران و مراجعان خود ببرید. سپس از دانش تخصصی و پزشکی خود کمک بگیرید و برای هر سوال یا دغدغه ذهنی مخاطب خود، ویدیوهای آموزشی و پادکست تهیه نمایید. برای شروع نیازی به یک استودیو حرفه‌ای ندارید. تنها با گوشی تلفن همراه خود هم می‌توانید ویدیوهای مناسبی تهیه کنید.

با این حال با کمک گرفتن از یک تیم دیجیتال مارکتینگ پزشکی، بی شک کیفیت محتوای تولید شده توسط شما بالاتر خواهد رفت. هرچه روند تولید محتوای شما با حجم و کیفیت بیشتری دنبال شود، به مرور دیده شدن و مراجعه مخاطب به شما نیز بیشتر از پیش خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button