بازاریابی پزشکی و نکات طلایی که باید بدانید!

بازاریابی پزشکی یا مدیکال مارکتینگ به معنی انجام هر فرآیند آگاهی‌رسانی، جذب و نگه داشت بیمار برای کلینیک یا مطب شما است. در واقع تبلیغات درمانی و روش‌های مختلف جذب بیمار، همگی زیر مجموعه بازاریابی پزشکی هستند.

با این وجود باید دقت داشته باشید که در حوزه پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی، مخاطبان شما به دنبال خرید یک محصول یا کالای ساده نیستند؛ بلکه برای سلامتی و افزایش کیفیت زندگی خود به شما مراجعه می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از فرایندهای معمول در بازاریابی و تبلیغات، در مارکتینگ درمان باید با حساسیت و دقت بیشتری به کار گرفته شود.

در این مقاله، ۱۰ نکته طلایی در مورد بازاریابی پزشکی و تبلیغات کلینیک‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از اجرایی کردن این نکات طلایی، نخست جذب بیماران جدید برای مطب یا کلینیک و سپس نگهداشت آنها می‌باشد.

مدیران طبکس در کلینیک درمانی

بازاریابی پزشکی و نکات مهم در جذب بیمار

پیش از هر چیز باید بدانید که در بازاریابی پزشکی یا بازاریابی خدمات درمانی، تنها تبلیغ کردن مد نظر نیست. هر فرایندی که در آن بتوان مشخصات کلینیک یا مطب شما و خدمات درمانی یا زیبایی را به اطلاع دیگران رساند؛ هر گونه ارتباطی که به صورت مجازی یا حقیقی با بیماران و مراجعان شما برقرار شود؛ و در نهایت هر مسیری که به تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان، وفادار ساختن بیماران و افزایش رضایت آنها منجر شود؛ همگی زیر مجموعه بازاریابی پزشکی خواهند بود.

در حوزه پزشکی و درمان، بیش از هر حوزه دیگری، نیاز به ایجاد یک ارتباط دو سویه، مبتنی بر اعتماد و کاملا انسانی با مخاطبان است. امروزه تمامی برندها تلاش می‌کنند تا چه در فضای مجازی و چه در محیط واقعی، یک شخصیت انسانی و باورپذیر به مخاطبان خود ارائه دهند. چرا که به این ترتیب جلب نظر و اعتماد مشتری‌ها بسیار آسان‌تر خواهد شد.

برای پزشکان و کلینیک‌ها درمانی و زیبایی نیز ساختن یک برند صمیمی که بیمار با آن ارتباط عاطفی یا ذهنی برقرار کند، راز ماندگاری و جذب بیشتر بیمار است. در این مسیر شما با کمک ابزارهای آنلاین یا آفلاین، نخست به پرموت کردن خدمات پزشکی یا دندانپزشکی و زیبایی خود می‌پردازید. پس از جلب نظر مخاطبان، ارتباط خود را با آنها شکل می‌دهید تا در نهایت به جذب بیمار منجر شود. در نهایت باید بتوانید با کمک ابزارها و راهکارهای مختلف، بیماران خود را حفظ کنید.

عکسبرداری از کلینیک دندانپزشکی و بیمار

۱۰ نکته طلایی در بازاریابی پزشکی

در ادامه مهمترین نکاتی که به جذب و نگهداشت بیمار به شما کمک خواهد کرد، بررسی شده است. نکات مربوط به جذب بیمار، مراحل تبلیغات را نیز شامل می‌شود. نکات مربوط به ارتباط، هم به جذب بیمار کمک می‌کند و هم به نگهداشت او. نکات مربوط به بازاریابی داخلی نیز کمک خواهد کرد تا از مراجعان فعلی خود برای فروش و ارائه بیشتر دیگر خدمات خود، بهره ببرید. به این ترتیب که هم خودشان دوباره به شما مراجعه کنند و هم شما را به دیگران معرفی نمایند.

چند نکته طلایی برای جذب بیمار

 بستر تبلیغات و ارتباط با بیماران را فراهم کنید

اینستاگرام فعال: داشتن یک صفحه اینستاگرام فعال و استاندارد، از ضروری ترین نکات در تبلیغات مطب پزشکان و جذب بیمار است. اگر از آن دسته از پزشکانی هستید که تا به امروز از فضای مجازی و دنیای دیجیتال فراری بوده‌اید یا به صورت حرفه‌ای در اینستاگرام فعالیت نداشتید؛ دیگر زمان تغییر فرا رسیده است. بیش از ۳۰ میلیون ایرانی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. در واقع مخاطبان و بیماران شما در این فضا حضور دارند. پس شما هم باید کلینیک مجازی خود را در این بستر راه اندازی کنید.

دقت داشته باشید که تولید محتوای خود را باید بر اساس یک الگو و نظم مشخصی پیش ببرید. برای تولید پست و استوری با ارزش که مخاطب را درگیر کند، وقت بگذارید. تنها به تولید تصاویر قبل و بعد از عمل، اکتفا نکنید. در نگارش کپشن و هشتگ و همچنین استفاده از ابزارهایی مانند لایو یا IGTV بهتر است از استانداردها و روش‌های موثر موجود، پیروی کنید. شاید بهتر باشد در این زمینه از مشاوره کارشناسان دیجیتال مارکتینگ پزشکی کمک بگیرید.عکسبرداری از روند انجام درمان پزشک

وب‌سایت مناسب: در کنار اینستاگرام، جست و جو در گوگل نیز یکی دیگر از راه‌های ارتباط با مخاطب و جذب بیمار است. در این میان سئو وب‌سایت به بیشتر دیده شدن شما و جذب بیمار بدون تبلیغات مستقیم، بسیار کمک خواهد کرد. به ویژه برای خدمات درمانی که نیاز به جست و جوی بیشتر و تصمیم‌گیری دشوارتری دارد.

حتما دقت کنید که وب‌سایت شما در گوشی تلفن همراه به خوبی نمایش داده شود و قابلیت ریسپانسیو یا واکنشگرایی را داشته باشد. تمامی گزینه‌ها و منوهای وب‌سایت در حالت گوشی یا تبلت باید فعال باشد. فراموش نکنید که امروزه بیش از ۷۰% از جست و جوها و فعالیت‌های مخاطبان در فضای وب، با گوشی تلفن همراه انجام می‌شود.

راه‌های ارتباطی شما باید همیشه در دسترس باشد: آخرین و مهمترین بخش از پروسه تکمیل بسترهای ارتباطی، داشتن راه‌های ارتباطی محدود اما همیشه فعال است. برای مثال نیازی نیست در وب‌سایت خود باکس چت آنلاین و ارسال پیام قرار دهید. همیشه شماره تلفن ثابت مطب یا کلینیک را نیز معرفی نکنید. داشتن یک خط تلفن همراه و یک واتس اپ (ترجیحا بیزینسی) فعال، شما را در ۲۴ ساعت شبانه روز، در دسترس بیماران قرار خواهد داد.

 همه جا حضور داشته باشید

در هر بستر یا پلتفرمی که امکان دارد، حضور داشته باشید. برای مثال در یوتوب، تلگرام، آپارات و وب‌سایت‌های اطلاعات پزشکان، حتما یک صفحه داشته باشید. می‌توانید از محتوای اینستاگرام خود برای پر کردن این صفحات بهره ببرید. کمک گرفتن از وب‌سایت‌های رزرو آنلاین نوبت نیز یک راه موثر در جذب بیمار است. استفاده از اپلیکیش‌های پزشکی و سلامت نیز یکی دیگر از بسترهای فعالیت و حضور موثر است.جلسه تیمی طبکس

 از ابزارهای تبلیغاتی متناسب با کلینیک خود بهره ببرید

بسته به اینکه چه خدمت درمانی یا زیبایی را برای چه مخاطبی می‌خواهید تبلیغ کنید، از ابزارهای متنوعی می‌توانید بهره ببرید. برای مثال ممکن است ارسال پیامک برای یک خدمت شناخته شده مثل کاشت مو یا لیزر موهای زائد، در برخی شهرها یا مناطق تهران بسیار موثرتر از تبلیغات در اینستاگرام باشد.

در این میان ابزارها و روش‌هایی مانند اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات گسترده در اینستاگرام، تبلیغات همسان (Native)، تبلیغات بنری و ریتارگتینگ، ارسال پیامک انبوه منطقه‌ای، تبلیغات اپلیکیشنی و …؛ همگی از روش‌های مختلف تبلیغاتی است که می‌توانید استفاده کنید اما نکته بسیار مهم، در پیام تبلیغاتی است که طراحی می‌کنید. باید شکل تبلیغ و خدمت شما با آن ابزار هماهنگ باشد.

برای مثال تبلیغات کاشت مو باید در فضاهایی که آقایان حضور پررنگ‌تری دارند انجام شود و جملات شما باید منطقی‌تر باشد. در حالی که خدمات زیبایی را بیشتر در اینستاگرام و با ویدیوهای بیشتر هیجانی و هدف قرار دادن احساسات مخاطب خود، انجام دهید.برای انجام ایناکر آژانس تبلیغات دندانپزشکی یا پزشکی بهترین روش ها را ارئه میکند.

نکات طلایی برای ارتباط با بیماران

 یک پروتوکل اجرایی برای پاسخگویی به بیماران داشته باشید

منشی یا نیروی پذیرش کلینیک یا مطب شما از قبل باید برای پاسخ دادن به پیام‌ها یا تماس‌های بیماران آموزش ببیند. باید مشخص شود که برای هر نوع سوال و دغدغه ذهنی، چگونه باید ارتباط بر قرار شود تا بیشترین میزان جذب مخاطب و جلب اعتماد انجام شود. این نکته در افزایش بازدهی تبلیغات بسیار مهم است.

کمک گرفتن از ابزارهای کمکی مانند واتس اپ و پیامک، در کنار شیوه صحیح صحبت با مخاطب، گوش دادن موثر و ایجاد اعتماد باید همیشه مورد توجه قرار گیرد. تعامل مناسب در فضای مجازی نیز باید مانند پذیرش حضوری، با تمامی استانداردهای کلینیک شما همخوانی داشته باشد. از دوره‌های رفتار سازمانی و مدیریت ارتباط با بیماران برای آموزش پرسنل پذیرش خود بهره ببرید.

مسئولان کلینیک پزشکیبیماران را منتظر نگذارید

دنیای دیجیتال، مخاطبان را عجول کرده است. هیچ وقت مخاطب را منتظر نگذارید و همیشه در دسترس باشید. شاید در آغاز کار، این روش بسیار سخت باشد اما بسیار مهم است. هیچ کامنت، پیام یا دایرکتی نباید بیش از چند ساعت بدون جواب بماند. به ویژه در ساعاتی که مخاطب زمان آزادتری دارد و مشغول وقت‌گذرانی در فضای مجازی است، شما هم باید پا به پای او حضور داشته باشید.

وجود یک منشی یا ادمین اینستاگرام آموزش دیده، برای تعامل سریع و موثر با بیماران در فضای مجازی، بسیار مهم است.  

همچنین تماس‌های ورودی به تلفن ثابت کلینیک یا گوشی تلفن همراه مطب را بدون پاسخ نگذارید. حتما تماس‌های ورودی از دست رفته را کنترل کنید و با تمامی آنها در اولین فرصت، تماس بگیرید. این کار در جذب بیمار بسیار موثر است؛ چرا که نشانی از احترام به مخاطب، دقت در انجام امور و فعالیت درست و استاندارد در کلینیک شما دارد.

همیشه پیگیر باشید

بسیاری از بیماران منتظر هستند که شما با آنها در تماس باشید. یادآوری تاریخ و ساعت نوبت‌های رزرو شده و جلسات درمانی باید هم به صورت ارسال پیام و هم تماس تلفنی انجام شود. این کار به معنی پایین آمدن شان و جایگاه شما پیش بیماران نیست. پس حتی برای یادآوری چکاپ‌های ۶ ماهه و یک ساله نیز برنامه داشته باشید. در واقع گام مهم اما طولانی مدت بازاریابی پزشکی، همین پیگیری و جذب دوباره بیمار است.

نکات طلایی در بازاریابی داخلی کلینیک یا مطب

 به محیط داخلی توجه کنید

توجه به تجربه بیماران از محیط داخلی کلینیک، یعنی ارائه تجربه‌های متفاوت و در نهایت تحت تاثیر قرار دادن آنها. نور مناسب و آرامش بخش، رنگ‌های شاد، صدا و موسیقی مناسب، لمس خوب مبلمان و کاور تخت‌های درمانی؛ همه و همه در ایجاد یک تجربه لذت بخش، موثر هستند. سعی کنید چیدمان اتاق انتظار، زمان‌های نوبت‌دهی و فرایند پذیرش حضوری را بر اساس راحتی بیماران تنظیم کنید.

به تمام ابزارهای سنتی و ظرفیت‌های داخلی توجه کنید

شاید استفاده از بروشورهای جذاب و مفید یا پوسترهای مناسب دیگر از یاد رفته باشد اما گاهی همین ابزارهای سنتی تبلیغاتی در جذب بیشتر بیماران بسیار موثر خواهد بود. برای مثال در زمان انتظار بیماران، با کمک یک کاتالوگ مناسب، دیگر خدمات کلینیک خود را به اطلاع مراجعان برسانید. در دست گرفتن بروشور چاپی، حس واقعی‌تری به مخاطب خواهد داد. همچنین از تلویزیون کلینیک غافل نشوید و این ابزار مهم را با پخش خبر یا فیلم، به هدر ندهید.

 رضایت بیمار را محور تمام تصمیم‌گیری‌ها قرار دهید

در نهایت باید توجه داشته باشید کخ اگر رضایت بیماران جلب نشود، هیچ کدام از نکات طلایی گفته شده در بازاریابی، به کار شما نخواهد آمد. نکاتی که برای جذب یا ارتباط با بیمار به کار گرفته می‌شود، کمک خواهد کرد تا فرایند نگهداشت بیمار بهتر انجام شود. اما اگر رضایت نهایی بیمار جلب نشده باشد، تمامی این مسیر طولانی، بی فایده خواهد بود.

 باشگاه مشتریان را متناسب با نیاز کلینیک خود، شخصی سازی کنید

یکی از ابزارهای بسیار موثر برای ارئه تخفیف‌های مختلف، حفظ بیمار فعلی و جذب بیمار جدید با کمک معرفی توسط مراجعان قبلی، باشگاه مشتریان است. به این معنی که با کمک یک نرم افزار مدیریت ارتباطات، استراتژی‌های تخفیفی و وفادارسازی بیماران را اجرا کنید. با این حال باید توجه داشته باشید که نرم افزار مورد استفاده قابلیت اجرایی کردن تمامی راهبردهای بازاریابی داخلی شما را داشته باشد. همچنین امکان اراسل پیامک تکی و گروهی به صورت خودکار یا دستی؛ در کنار امکان گزارش گیری و خروجی گرفتن از داده ها، از مهمترین قابلیت‌هایی است که باید نرم افزار داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 2 =

Call Now Button