تبلیغات در دوران ویروس کرونا برای کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی

پژمان رضوی هستم از شرکت TEBex

امروز یکشنبه ۱۷ فروردین ماه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که مشاغل کم ریسک در استانها از شنبه ۲۳ فروردین و در تهران از شنبه ۳۰ فروردین می توانند شروع به کار نمایند.

برای بسیاری از کلینیکهای پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی، شروع به کار همیشه همراه بوده است با شروع فعالیتهای تبلیغاتی در اینستاگرام، ادوردز گوگل، ارسال پیامک و امثالهم تا بیمار و مخاطب خود را جذب کنند. اما آیا این شنبه هم مانند سالهای قبل می توان همزمان با شروع به کار کلینیک، تبلیغات مطب پزشکان راهم شروع کرد؟

اگر پادکست اول ما را در پنجم فروردین را شنیده باشد میدانید که ما از امروز با دو دوره متفاوت مواجه خواهیم شد. دوره اول هنوز نگرانی از کورونا وجود دارد و دوره دوم پس از رفع نگرانی از آنست. با این تعریف شروع به کار از شنبه یعنی مواجه شدن با دوره اول.

بدانید که در دوره اول به جای واژه “تبلیغ” باید از واژه “اطلاع رسانی” استفاده کنیم. چون در این دوره زمانی نه خودِ شما و نه جامعه مخاطبانتان با تبلیغ حس همزادپنداری مناسبی برقرار نمی کنند و با اصول ارزشی این زمان همخوانی ندارد.

اما برای “اطلاع رسانی” ازحضور شما دو نکته بسیار مهم وجود دارد:

  • پیامی که می خواید بیان کنید.
  • ابزاری که برای انتقال پیام استفاده می کنید.

در سوالاتی که از طریق دایرکت اینستاگرام و پاسخ به استوری، دریافت کردیم، بسیاری از پزشکان پرسیده بودند که روش های اجرایی مناسب تبلیغات کلینیک های پزشکی و تبلیغات کلینیک دندانپزشکی در این دوره کدامند. با یادآوری مجدد نسبت به تغییر نگرش از تبلیغ به اطلاع رسانی، ۳ تا از مهمترین این روشها را بررسی می کنیم:

  • اولین، مهمترین و کاراترین روش در مرحله اول، ارتباط با مراجعین، بیماران و مشتریان قبلیتان است (حداقل در یکسال اخیر). دقت کنید که این افراد را به ۲ گروه تقسیم کنید. افرادی که خدمت را دریافت کرده اند و افرادی که صرفا مشاوره گرفته اند. در قدم اول باید بسته به نوع مرکز و خدماتی که ارائه میدهیم یکسری شاخص تعیین کنیم برای تفکیک این افراد و سپس با پیام های مشخصی حضور مجدد خودمون رو به این افراد اطلاع بدیم. یکی از بهترین پیامهایی که می توانیم در این تماس به مراجعین قبلی خود ارسال کنیم، بررسی نتیجه خدمتی است که قبلا از ما دریافت کرده اند و ارائه خدمات تکمیلی ترجیحا کم هزینه برای بالاتر بردن نتیجه عمل یا پروسیجری که از ما گرفته اند. مثلا در خدمات جراحی لاغری، دریافت لیپوماساژ یا LPG بعنوان سرویس مناسب برای افزایش کیفیت نتیجه، از این مدل پیشنهادات است. در خدمات زیبایی دندانپزشکی هم می توان خدمات تکمیلی مناسبی را برای افزایش رضایت مراجعه کننده از خدمتی که قبلا دریافت کرده، یافت.

 

  • دومین روش موثر در این زمان استفاده از روش هایی است که مخاطب، خدمت رو جستجو می کنه و به عبارتی واقعا نیازمند دریافت خدمت است و در اینترنت خدمت را جستجو می کند و به دنبال کلینیکی می گردد که خدمت مورد نیازش را با رعایت تمامی شرایط ایمنی و بهداشتی ارائه میدهد؛ برای اینکار مهمترین روش در ایران جستجو در گوگل است و کلینیک یا مجموعه ها می توانند با استفاده از تبلیغات گوگل یا همون گوگل ادوردز از این فرصت استفاده کنند که در سرلیست نمایش های گوگل قرار بگیرند. در نتیجه این روش، یکی از مناسب ترین روشها برای یافتن افرادی است که همزمان با آگاهی نسبت به دستورالعملهای مراقبت فردی و اجتماعی بیماری کورونا، بدنبال دریافت خدمات درمانی و یا حتی زیبایی هستند. به همین دلیل این روش، مزیت نسبی نسبت به سایر روش های تبلیغاتی در این دوره زمانی دارد.

 

  • سومین ابزار اینستاگرام است که در این دوره زمانی اصلا نباید به عنوان روش تبلیغاتی از آن استفاده کرد.

اینستاگرام در حال حاضر توسط تمامی افراد جامعه به شکل افراطی در حال استفاده است ولی تبلیغ در اینستاگرام در شرایط فعلی اصلا با واکنش مثبتی همراه نخواهد شد چرا که شما نمی دانید پیام شما رو چه افرادی با چه نگرشی، مشاهده خواهند کرد و به همین علت احتمال مواجه شدن با واکنش منفی بسیار زیاد خواهد بود.

ما بایستی از اینستاگرام به جای تبلیغ، برای حضور و نشان دادن نقش حمایتی خودمون از جامعه استفاده کنیم، البته نه با پیام هایی که الان دیگه خیلی باب شده همه در مورد کرونا صحبت کنند بلکه ببینیم در خدماتی که ما در کلینیک ارائه میدیم، مردم چه نیازی دارند که بتونیم بهشون اطلاعات بدیم. مثلا یک جراح پلاستیک می تونه با تولید محتوایی که در اون اشاره می کنه اگر طی ۳ ماه اخیر عمل زیبایی بینی انجام دادید و مثلا بینی شما دچار تورم به این شکل شده ( یک تصویر از تصاویر پرونده های قبلی بیماران رو نشون میدیم ) این مشکل، نیازی به مراجعه به کلینیک نداره و شما فلان کار رو انجام بدید و اگر تا این مدت خوب نشد می تونید با شماره واتس اپ کلینیک تماس بگیرید و ادامه ماجرا … این مدل پیام ۳ نتیجه مثبت رو به همراه خواهد داشت :

  1. نقش حمایتی شما رو از مراجعین و مخاطبین خودتون به درستی نشون میده.
  2. قابلیت انتشار خواهد داشت، یعنی ممکنه من خودم عمل بینی انجام نداده باشم ولی دوستم دقیقا همین مشکل رو داره در نتیجه برای ایشون فوروارد می کنم
  3. شما در جایگاه خودتون تونستید از فضای موثر و پربازده اینستاگرام برای حفظ و حتی ارتقاء برند خودتون به نحو درستی استفاده کنید و یقینا بعد از پایان دوره شیوع ویروس کرونا، مطمئن باشید انتخاب اول بسیاری از افراد متقاضی خواهید بود.

پس حضور در اینستاگرام باید حضوری به شدت هوشمندانه و فکرشده باشد که در اینصورت می تواند بازخوردی بسیار مثبت به همراه داشته باشه و در غیر اینصورت با کوچک ترین اشتباه، ممکن است تاثیرات به شدت مخربی به همراه داشته باشد.

 

در پادکست ( مقاله ) بعدی  به سایر سوالات پرسیده شده در مورد چالش های بازگشایی مجدد کلینیک خواهیم پرداخت. شما هم اگر سوالی در این زمینه دارید می تونید از طریق شماره واتس اپ TEBex و یا از طریق سایر راه های ارتباطی سوال خودتون رو مطرح بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button