در جست و جوی درمانی مناسب
نویسنده : Mark D. Shipley
مترجم: سوده حیدریان / علی پورمهدی
انتشارات: میدانچی، ۱۳۹۶
گوشهای از کتاب استراتژی های بازاریابی در حوزه خدمات درمانی:
نسل خاموش (۶۵-۷۵ سال) که گاهی از آن با عبارت نسل گمشده نیز یاد میشود به همان روشهای قدیمی دکتر – مریض بسنده کرده است و کمتر دیده میشود تغییری در تصمیمهایشان ایجاد شود. این دسته که مسنترین افراد جامعه را تشکیل میدهند، مجبورند دفعات متعددی را با پزشک ملاقات کنند و بهطبع انتظار هم دارند که خدمات با کیفیتی به آنها ارائه شود.
توصیه و ارجاعهای پزشک برای نسل خاموش به شدت اهمیت دارد چرا که آنها بر اساس توصیههای پزشکان و اینکه قبلا از خدمات بیمارستانی استفاده کردهاند یا خیر، تصمیم میگیرند. از همین رو فاکتورهایی همچون شهرت بیمارستان و یا نزدیکی به محل سکونت نیز برای آنها بسیار با اهمیت است. آنها به ندرت از اطلاعات اینترنتی در مورد مراکز درمانی استفاده میکنند. این درحالی است که فرزندانشان که نسل X نامیده میشوند، بیشتر بر اساس استدلال و اطلاعات خود تصمیم میگیرند.
استراتژی های بازاریابی برای جذب نسل خاموش:
توصیه پزشک: افراد این نسل به ارجاعهای پزشکان بسیار اعتماد دارند. بنابراین اگر بتوان فعالیتهای بازاریابی را بر توصیه و ارجاعهای پزشکان متمرکز کرد، موجب جلب توجه آنها خواهیم شد.
تجربه بیمار: تجربه بیمار کلید طلایی در جذب نسل خاموش است و جزء بهترین استراتژیها محسوب میشود. اثربخشی این استراتژی زمانی که کارکنان و پزشکان بیمارستان هماهنگ عمل کنند، بسیار بالاتر خواهد رفت چراکه تجربه مثبتی برای بیماران فراهم میشود.
کسب شهرت: شهرت بیمارستان بهشدت برای نسل خاموش اهمیت دارد بهویژه اگر از پیامی منسجم و هدفمند در بازاریابی استفاده شود چراکه آنها بیش از هر شخص دیگری به خدمات درمانی نیاز دارند و از همین رو، به تبلیغات واکنش مثبتی نشان میدهند.