آشنایی با ۱۰ اصل که باید در طراحی لوگو کلینیک زیبایی رعایت شود

یک لوگوی حرفه‌ای و قوی قادر است ارزش یا جایگاه اجتماعی کسب و کار شما را تا حد زیادی تغییر دهد. لوگو تا حد زیادی با برند و هویت شما در ارتباط است. اگر قصد دارید بعد از راه اندازی کلینیک زیبایی برای ثبت برند اقدام کنید‌، بهتر است از همین حالا به فکر طراحی لوگو کلینیک زیبایی باشید. کلینیک یا موسسات مربوط به حوزه زیبایی، طرفداران بسیار زیادی دارند. زیرا مردم نسبت به سال‌های گذشته علاقه بیشتری به خدمات زیبایی چهره مثل تزریق بوتاکس، ژل، بهبود جوش و لک‌های پوستی یا مواردی مثل این پیدا کرده‌اند.

بنابراین با راه اندازی کلینیک زیبایی، شما به صورت ناخودآگاه با تعداد زیادی مراجعه کننده در ارتباط خواهید بود. برای اعتماد سازی میان مراجعه کنندگان و جلب مراجعین بیشتر، باید یک لوگو منحصر به فرد طراحی کنید. در ادامه قصد داریم ۱۰ نکته مهم برای طراحی لوگو کلینیک زیبایی را برای شما بیان کنیم.

فهرست عناوین محتوا

  1. طراحی لوگو را نوعی بازاریابی سریع بدانید
  2. مردم حوصله خواندن انشا ندارند
  3. به هیچ وجه به فکر کپی تصویر یا لوگو نباشید
  4. طراحی پیچیده به ضرر شما خواهد بود
  5. طرح لوگو نباید محدود به زمان و مکان باشد
  6. نمادهای عمومی به کسب و کار شما ضربه می زنند
  7. لوگو باید تطبیق پذیر باشد
  8. نام و طرح لوگو باید با یکدیگر تناسب داشته باشند
  9. طرح لوگو را به چند شکل مختلف بسازید
  10. از نظرات دیگران نترسید
  11. سخن پایانی

۱.طراحی لوگو را نوعی بازاریابی سریع بدانید

تنها موردی که به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند، بازاریابی است. به کمک بازاریابی می‌توان تمامی خدمات و فعالیت‌های درون کلینیک زیبایی را به مردم معرفی کرد و تعداد مخاطبان را افزایش داد. شاید جالب باشد بدانید کمپانی‌های بزرگ، سالانه صدها میلیارد دلار برای طراحی لوگو و تبلیغات یا بازاریابی هزینه می‌کنند. روش‌های مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات خدمات کلینیک زیبایی وجود دارد. طراحی لوگو از جمله مشهورترین استراتژی‌های بازاریابی است که فروشندگان حرفه‌ای یا کسب و کارهای بزرگ از آن استفاده می‌کنند.

لوگو کلینیک زیبایی اولین تصویری است که مردم از کسب و کار شما در ذهن خود ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید در نگاه اول تصویر مثبتی در ذهن مراجعه کنندگان داشته باشید، باید از یک لوگو منحصر به فرد استفاده کنید. بسیاری از مراجعه کنندگان ممکن است با دیدن لوگوی جذاب کلینیک، برای استفاده از خدمات پوست یا مو ترغیب شده و با مرکز شما تماس بگیرند. بعد از طراحی لوگو، تا جایی که می‌توانید طرح ساخته شده را در شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف منتشر کنید.

به عنوان مثال، تصویر لوگو را روی پروفایل رسانه‌های اجتماعی خود قرار دهید یا برای طراحی بنر و بیلبورد از تصویر لوگو استفاده کنید. به این ترتیب اکثر افراد منطقه شما حداقل یکبار لوگو کلینیک زیبایی را مشاهده خواهند کرد و با آن آشنا می‌شوند.

۲.مردم حوصله خواندن انشا ندارند

بعضی از کلینیک‌های زیبایی تصور می‌کنند لازم است تمامی جزئیات و اطلاعات مربوط به کلینیک را درون لوگو قرار دهند. به عنوان مثال، شماره تلفن، نام موسس یا خلاصه آدرس، نباید درون لوگو قرار بگیرد. توجه داشته باشید همه کسب و کارها از جلوه‌های بصری برای طراحی لوگو استفاده نمی‌کنند. برخی از کسب و کارها ترجیح می‌دهند از نام و نام خانوادگی موسس یا پزشک کلینیک زیبایی استفاده کنند.

در این حالت نباید نام و نام خانوادگی به صورت کامل یا پشت سر هم استفاده شود. بهتر است از حرف اول نام و نام خانوادگی به اختصار استفاده کنید. واقعیت این است که مردم وقت کافی برای مطالعه اطلاعات درون لوگو را ندارند. بنابراین سعی کنید از حروف یا کلمات کوتاه برای طراحی لوگو کلینیک زیبایی استفاده کنید.

در عین حال توجه داشته باشید که لوگو نباید شلوغ و پیچیده باشد. اضافه کردن عبارت‌ها یا کلمات جدید به طرح لوگو، طراح را مجبور می‌کند فونت و اندازه کلمات را کوچک‌تر کند.

۳.به هیچ وجه به فکر کپی تصویر یا لوگو نباشید

کپی برداری تصاویری که در گوگل وجود دارند یا استفاده از لوگو سایر کلینیک‌ها کاملاً غیر حرفه‌ای است. شما اجازه ایده گرفتن از لوگوی سایر کلینیک‌های زیبایی را دارید، ولی نباید دقیقا از همان تصاویر یا طراحی استفاده کنید. شاید بگویید «من هیچ ایده‌ای در ذهن خود ندارم!» این یک موضوع کاملاً طبیعی است.

در ابتدای کار معمولا ایده خاصی در ذهن شما وجود ندارد. برای ایده پردازی باید به خوبی جستجو کنید. سعی کنید تعدادی کلینیک زیبایی خارجی و داخلی پیدا کنید و از تصاویر آنها برای الگو برداری استفاده کنید.  اگر طراحی لوگو را به یک شرکت تبلیغاتی می‌سپارید، حتماً بیان کنید کنید که یک لوگو خاص و منحصر به فرد طراحی کنند تا شما را نسبت به سایر رقبا متمایز سازد.

علاوه بر این، کپی برداری لوگوی سایر کسب و کارها پیگرد قانونی دارد. زیرا هر کسب و کاری که متوجه شود شما از برند و لوگو تجاری از آن استفاده کرده‌اید، می‌تواند به راحتی از طریق قانون از شما شکایت کند. بنابراین بهتر است خود را در دردسر نیاندازید و از همان ابتدا به یک الگوی متفاوت و بهتر فکر کنید.

۴.طراحی پیچیده به ضرر شما خواهد بود

نیازی نیست برای اثبات خلاقیت خود از طراحی‌های پیچیده استفاده کنید. اکثر افراد تصور می‌کنند لوگوهای پیچیده و نامفهوم، جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارند. اتفاقاً این گونه طراحی‌ها معمولاً ذهنیت منفی برای مخاطبان ایجاد می‌کنند. حتما برای شما پیش آمده است که لوگو یا تصویر برند سازمانی را مشاهده کنید و به هیچ وجه متوجه مفهوم آن نشوید. گاهی اوقات حتی نمی‌توان متوجه شد در تصویر لوگو از چه کلمات یا عبارت‌هایی استفاده شده است.

این طراحی‌ها بسیار بی فایده هستند، چرا که هیچ جذابیتی برای مخاطبان ندارند. زیرا معمولاً انسان‌ها با تصاویر یا مسائل غیر قابل درک، راحت کنار نمی‌آیند. لوگو باید به صورت آنی و لحظه‌ای مفهوم و حس لوگو را به مخاطب منتقل کند و شامل پیچیدگی نباشد.‌ زیبایی در سادگی است؛ یک لوگو ساده، زیبایی و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به لوگوهای پیچیده دارد.

مسئله دیگر استفاده از جزئیات و عنصرهای مختلف است. تا جایی که می‌توانید از جزئیات در طرح لوگوی کلینیک زیبایی استفاده نکنید. اگر تاکنون لوگو مربوط به شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی را ندیده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه گوگل شوید و عبارت «تصویر لوگو کارخانه‌های صنعتی» را جستجو کنید. در این حالت انبوهی از تصاویر و طرح‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد که یکی از دیگری پیچیده‌تر هستند.

معمولاً برای طراحی لوگو سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی، از المان‌هایی مثل چرخ دنده و ابزارهای صنعتی استفاده می‌شود که بسیار پیچیده هستند. البته به تازگی این رسم غلط کنار گذاشته شده است و از تصاویر شفاف‌تری برای طراحی لوگو استفاده می‌شود.

۵.طرح لوگو نباید محدود به زمان و مکان باشد

به هیچ وجه طرح لوگو را به زمان یا مکان محدود نکنید. به این فکر کنید تصویری که هم اکنون برای طرح لوگو انتخاب می‌کنید، ده سال دیگر نیز جذابیت دارد؟

محدودیت زمانی

در واقع نمی‌توان هر سال طرح لوگو را تغییر داد. این کار بسیار هزینه‌بر است و ضرر مالی بسیار زیادی به شما وارد خواهد کرد. تصور کنید هر چند سال یکبار باید هزینه کارت ویزیت جدید، استند  تبلیغاتی، لباس فرم کارکنان و سربرگ‌های داخل کلینیک را بپردازید. پرداخت هزینه مجدد برای طراحی لوگو به هیچ وجه منطقی و عقلانی نیست. مگر این که شما یک کمپانی بسیار بزرگ و بین المللی باشید و طرح لوگو اهمیت بسیار زیادی برای شما داشته باشد.

مشکل دیگر پیدا کردن مخاطبان است. اگر شما طرح لوگو خود را عوض کنید، مخاطبان قدیمی به احتمال زیاد شما را در فضای مجازی یا سایر شبکه‌های اجتماعی پیدا نخواهند کرد. تصویر لوگو باید کاملا مدرن و مطابق با سلیقه مخاطبان باشد. به همین دلیل، باید به دنبال طرحی باشید که حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال آینده مورد علاقه مردم باشد و محدودیت زمانی نداشته باشد.

محدودیت مکانی

موضوع دیگر محدودیت مکانی است. طرح لوگو کلینیک زیبایی نباید فقط برای مردم یک منطقه یا مردم یک شهر قابل درک باشد. به عنوان مثال، اگر کلینیک زیبایی خود را در یکی از شهرستان‌ها راه اندازی می‌کنید، بهتر است از کلمات و عبارت‌های محلی در طرح لوگو استفاده نکنید. این عبارت‌ها برای مردمی که ساکن شهرستان‌های دیگر هستند، قابل درک نیست.

تا حد ممکن به شما توصیه می‌کنیم لوگوی کلینیک زیبایی را به صورت بین المللی طراحی کنید. یعنی از عبارت‌ها و تصاویری استفاده کنید که نه تنها برای مردم کشور ایران، بلکه برای مردم سایر کشورها نیز قابل درک باشند. طراحی لوگو کلینیک زیبایی به صورت بین المللی باعث می‌شود بتوانید قراردادهای تجاری موفقیت‌آمیزی در آینده داشته باشید.

طراحی لوگو کلینیک زیبایی به صورت بین المللی

۶.نمادهای عمومی به کسب و کار شما ضربه می زنند

تا حد امکان هنگام طراحی لوگو کلینیک زیبایی از نمادهای عمومی استفاده نکنید. مهمترین نکته هنگام طراحی لوگو استفاده از خلاقیت و ابتکار است. به عنوان مثال، فرض کنید یک پزشک هنگام راه اندازی بیمارستان یا کلینیک درمانی از نماد گوشی پزشکی برای طراحی لوگو استفاده کند. گوشی پزشکی نماد کاملا کلیشه‌ای و قدیمی است و جذابیت چندانی برای مخاطبان ندارد.

مثال دیگر مربوط به آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی است آرایشگاه‌ها از تصاویری مثل قیچی یا شکل شماتیک صورت و موی سر برای طراحی لوگو استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که طراح لوگو حتی کوچکترین زحمتی برای طراحی لوگو به خود نداده‌ و از ساده یا عمومی‌ترین شکل‌ها برای طراحی لوگو استفاده کرده‌ است.

این موضوع برای کلینیک‌های زیبایی نیز صدق می‌کند. اکثر کلینیک‌های زیبایی از تصاویر مربوط به صورت برای طراحی لوگو استفاده می‌کنند. بهتر است شما از تصاویر جدیدتری استفاده کنید و طرحی خلاقانه برای کلینیک زیبایی ایجاد کنید.

۷.لوگو باید تطبیق پذیر باشد

لوگوی کلینیک زیبایی باید قابلیت تطبیق و سازگاری با بسیاری از ابزارهای تبلیغاتی را داشته باشد. به عنوان مثال، برای طراحی مُهر کلینیک زیبایی شما به یک لوگو ساده با جزئیات کم نیاز دارید. اضافه کردن جزئیات بیشتر باعث می‌شود که نتوان از لوگوی کلینیک زیبایی برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. لوگوهای پیچیده به مرور زمان به دلیل غیر کاربردی بودن منسوخ می‌شوند. طرح لوگو باید به راحتی روی تیشرت و لباس فرم کارکنان چاپ شود.

۸.نام و طرح لوگو باید با یکدیگر تناسب داشته باشند

به جز در مواردی که از نام و نام خانوادگی پزشک یا موسسه استفاده می‌شود، بهتر است نام و طرح لوگو با یکدیگر تناسب داشته باشند. چشمان خود را ببندید و یک دقیقه به نماد کمپانی‌های معروف مثل توییتر فکر کنید. توییتر از یک پرنده آبی رنگ برای طراحی لوگو استفاده کرده است که نشان دهنده پیام رسانی است. در گذشته از پرندگان برای نامه رسانی استفاده می‌شد.

در واقع توییتر تصمیم گرفت از یک داستان سرایی برای طراحی لوگو استفاده کند و به این ترتیب طرح لوگوی خود را در ذهن مردم ماندگار سازد. البته این موضوع کاملا الزامی نیست و تنها یک پیشنهاد برای بهبود طراحی لوگو کلینیک زیبایی است. زیرا طرح لوگو کمپانی‌های معروفی را می‌توان پیدا کرد که در آن نام و طرح لوگو یکسان نیست. به عنوان مثال، نماد کمپانی NIKE را به خاطر بیاورید. این نماد هیچ سنخیتی با نام کمپانی ندارد. ولی در عین حال یک شرکت بسیار معروف برای تولید کفش و لوازم ورزشی است.

۹. طرح لوگو را به چند شکل مختلف بسازید

بهترین راه حل برای طراحی لوگو کلینیک زیبایی این است که طرح لوگو را به چند شکل مختلف بسازید. به عنوان مثال، در وهله اول می‌توانید شکل یا تصویر لوگو را طراحی کنید. در وهله دوم بهتر است نام کمپانی یا موسس را با فونت مشخص به تصویر اضافه کنید. حالا برای اینکه طرح لوگو را به چند شکل مختلف بسازید، کافی است محل قرار گرفتن نام موسس یا نام برند را در اطراف تصویر تغییر دهید.

به عنوان مثال، می‌توانید یک بار نام کلینیک را زیر تصویر قرار دهید. برای بار دوم می‌توانید نام کلینیک را در سمت چپ یا راست قرار دهید. توجه داشته باشید که معمولاً نام کلینیک یا نام موسس در قسمت بالایی تصویر قرار نمی‌گیرد.

۱۰.از نظرات دیگران نترسید

اگر می‌خواهید به یک نتیجه عالی برسید، بهتر است از نظرات دیگران ترسی نداشته باشید. بعد از اینکه لوگو را طراحی کردید، آن را برای افراد نزدیک یا اعضای خانواده خود بفرستید تا نظر خود را بیان کنند. این نظرات به شما کمک می‌کنند که طرح خود را اصلاح کنید و بهترین لوگو را برای کلینیک زیبایی طراحی کنید. دیگران می‌توانند راحت‌تر اشتباهات درون طرح را پیدا کنند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره نکات مهم برای طراحی لوگو کلینیک زیبایی صحبت شد. مهمترین نکته برای طراحی لوگو، جستجوی کافی در وبسایت‌های هنری و وب‌سایت‌های تبلیغاتی است. همچنین بهتر است تصاویر لوگو سایر رقبای داخلی و خارجی نیز بررسی شود. طراحی لوگو کار آسانی نیست و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

کمپانی‌های بزرگ معمولاً مدت زمان زیادی را صرف طراحی لوگو می‌کنند. شما به کمک ایده پردازی و استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص طراحی لوگو، به راحتی می‌توانید یک طرح بی نظیر برای کلینیک زیبایی ایجاد کنید. اگر احساس می‌کنید که مهارت لازم برای طراحی لوگو ندارید، بهتر است از همان ابتدا این کار را به شرکت‌های تبلیغاتی بسپارید. معمولاً این شرکت‌ها مقداری هزینه برای طراحی لوگو دریافت می‌کنند. ولی در مقابل یک طرح خاص و منحصر به فرد به شما ارائه خواهند داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button