راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر

گام نخست برای راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر، اخذ مجوزهای لازم و حضور یک پزشک متخصص پوست و مو در کلینیک است.

برای راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر در کمترین حالت برای تمامی هزینه‌های بازسازی، دکوراسیون داخلی، مبلمان و نصب تجهیزات عمومی ساختمان، باید دست کم چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان و برای خرید دستگاه‌های لیزر دایود، باید مبلغی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیرید.

در کنار خرید لیزر موهای زائد، دیگر تجهیزات خدمات پوست و زیبایی مانند هایفوتراپی، RF، LPG، لیزر فرکشنال، CO2، پلاسما جت، دستگاه‌های میکرونیدلنیگ، میکرو درم ابریژن، خدمات فشیال و دیگر دستگاه‌های مراقبتی از پوست نیز بسته به برند، تخصص پزشک و اپراتور کلینیک و هدف‌گذاری شما در جذب بیمار، قابل خریداری خواهند بود.

قبل از شروع تبلیغات و جذب بیمار، اول باید تمامی پرسنل کلینیک را بر اساس استراتژی‌های برندینگ خود آموزش دهید و با پیام برند کلینیک، آنها را همسو سازید. شرح کامل فرایندهای داخلی کلینیک و تمرین آن با نیروهای استخدام شده، یک امر ضروری است، حتی اگر پرسنل شما سال‌ها تجربه کار در دیگر کلینیک‌ها را داشته باشند.

گام نخست برای راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر، اخذ مجوزهای لازم و حضور یک پزشک متخصص پوست و مو در کلینیک است. با فرض گذر از این بخش، باید یک طرح توجیهی یا طرح کسب و کار آماده شود. چرا که تمامی فرایندهای کاری تاسیس کلینیک، مانند جذب سرمایه، طراحی داخلی، انتخاب تجهیزات و مبلمان و حتی استخدام کارکنان باید بر اساس یک نقشه راه باشد.

در ادامه میزان سرمایه قابل جذب و نرخ بازگشت آن باید محاسبه شود. این کار کاملا با استراتژی برندینگ کلینیک و شیوه جذب مشتری کلینیک زیبایی در ارتباط است. در واقع هرچه روی برنامه‌ریزی جذب خود تمرکز بیشتری داشته باشید، می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری برای راه اندازی کلینیک زیبایی را کاهش دهید. سپس می‌توان بر اساس برنامه آماده شده اقدام به آماده‌سازی ساختمان و خرید تجهیزات کرد.

با توجه به نیاز روز افزون و استقبال عمومی نسبت به خدمات مختلف زیبایی و لیزر موهای زائد، با داشتن یک استراتژی و هدف‌گذاری درست می‌توان کلینیک تازه تاسیس را به سوددهی رساند. با ما همراه باشید تا باهم یک مرور کلی برا فرایند تاسیس کلینیک زیبایی و لیزر داشته باشیم.

راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر

راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر در یک نگاه

جدول راهنمای خلاصه مدیریتی برای راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر

گام‌های فرایند راه‌اندازیمدت زمان اجرابرآورد سرمایه مورد نیازنیروهای اجرایی درگیر
خرید یا اجاره ساختمان و آماده‌سازی آن *یک تا سه ماهدست کم ۵۰۰ میلیون تومانتیم مدیریتی + پیمانکار ساختمانی + تیم مارکتینگ
تجهیز سخت‌افزاری کلینیک؛ راه‌اندازی و آموزش دستگاه‌هایک ماهبسته به تجهیزات دست کم بین ۶۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومانتیم مدیریتی + کارشناسان نصب و راه‌اندازی تجهیزات
استخدام و آموزش پرسنل *دو هفته تا یک ماهتیم مدیریتی +  تیم مارکتینگ
تهیه فرم‌ها و ست اداری، راه اندازی نرم‌افزارها، فرایندسازی رویه‌ها و تکمیل جزئیاتدو هفته تا یک ماهدست کم ۵۰ میلیون تومانتیم مدیریتی + تیم مارکتینگ
شروع فرایند برندینگ و مارکتینگ *دو تا چهار ماه۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در ماهتیم مدیریتی + تیم مارکتینگ
جذب بیمار، ارائه خدمت و رسیدن به سودهم‌زمان با مارکتینگهزینه‌های جاری، مصرفی و حقوق پرسنل به صورت ماهانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانتیم مدیریتی + تیم مارکتینگ + پرسنل کلینیک

 

* البته مشخص است که در شهرهای مختلف و همچنین با توجه به تغییر و تحولات اقتصادی، مدت زمان اجرایی و هزینه‌های در نظر گرفته شده، متغیر خواهد بود.

راه‌اندازی کلینیک زیبایی و مو پس از آماده‌سازی طرح کسب و کار و استراتژی‌های برندینگ، در چند گام اساسی قابل انجام است:

  • تهیه کتابچه برند (برندبوک): به ویژه طراحی لوگو و راهنمای طراحی داخلی
  • تهیه ساختمان: انتخاب محل مناسب و در نهایت اجاره و بازسازی بنا یا ساخت کلینیک
  • تجهیز ساختمان: خرید و نصب دستگاه‌های لیزر و زیبایی به همراه مبلمان و دکوراسیون
  • استخدام پرسنل: بسته به نیاز کلینیک و ابعاد آن، شرح شغلی و تعداد پرسنل مورد نیاز، متغیر خواهد بود اما جدا از متخصص پوست و مو، حتما نیاز به اپراتور لیزر، مدیر داخلی و نیروی پذیرش خواهید داشت.
  • فرایندسازی: طراحی مسیر پذیرش و ارائه خدمت به مراجعان؛ آموزش پرسنل و آماده‌سازی آنها برای فرایند جذب بیمار؛ آماده‌سازی فرم‌های مورد نیاز و ست اداری
  • مارکتینگ: آماده‌سازی بسترهای مارکتینگ و سپس شروع تبلیغات و برندینگ پزشکی برای جذب بیمار
  • فعالیت و جذب بیمار: شروع به کار کلینیک و انجام فرایندهای درمانی در کنار جذب بیمار توسط پرسنل آموزش دیده

برخی از این گام‌ها باید پس از تکمیل گام قبلی انجام شود اما بسیاری از آنها را می‌توان با کمی همپوشانی، به صورت موازی پیش برد. برای مثال تا پیش از ساخت و تجهیز کلینیک نمی‌توان فرایند تبلیغات و بازاریابی کلینیک لیزر را شروع کرد اما می‌توان فرایند استخدام پرسنل را همزمان با فرایند ساخت و تجهیز کلینیک تا اندازه‌ای همزمان پیش برد.

همچنین باید در نظر داشت که برخی گام‌ها مانند فرایند جذب پرسنل و آموزش آنها شاید در ظاهر امر، هزینه‌ای نداشته باشند اما در واقع هزینه‌های پنهانی را در پی خواهند داشت که در نگارش طرح کسب و کار و تامین سرمایه اولیه باید به آن توجه کرد.

راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر

برای راه‌اندازی یک کلینیک زیبایی، چه میزان سرمایه نیاز است؟

بخش نه چندان زیادی از سرمایه تاسیس کلینیک مربوط به ساختمان کلینیک و دکوراسیون داخلی آن است. البته که این سرمایه در شهرهای بزرگ بیشتر از دیگر شهرها خواهد بود. بسته به اینکه ساختمان احداث شود و یا تنها مورد بازسازی قرار گیرد، این هزینه متغیر است. با این حال در کمترین حالت برای تمامی هزینه‌های بازسازی، دکوراسیون داخلی، مبلمان و نصب تجهیزات عمومی ساختمان، باید دست کم چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان را در نظر بگیرید که این هزینه ها با بودجه مورد نیاز برای راه اندازی بیمارستان  و یا راه اندازی کلینیک دندانپزشکی کمی متفاوت است.

 

برای اطلاعات بیشتر مقاله هزینه تاسیس درمانگاه را مطالعه فرمایید

 

شاید این هزینه کمی زیاد به نظر برسد اما فراموش نکنید که برای جذب مخاطب باید به فضاسازی و دکوراسیون داخلی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. در چنین شرایطی هرگونه صرفه‌جویی در هزینه‌ها در بلند مدت در جذب مناسب بیمار اخلال ایجاد می‌کند و می‌تواند تبدیل به ضرر شود.

از سوی دیگر شاید مهمترین و بیشترین هزینه تاسیس کلینیک لیزر و زیبایی، خرید تجهیزات و دستگاه‌های آن است. خرید دستگاه لیزر بسته به برند و طول موج دستگاه بسیار متغیر خواهد بود. برای خرید دستگاه‌های لیزر دایود، باید مبلغی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیرید. با این حال لیزرهای الکساندرایت از کارایی و البته محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و جذب بیمار برای آنها ساده‌تر خواهد بود. هرچند برای خرید یک دستگاه لیزر با طول موج الکساندرایت قابل اعتماد، باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه در نظر بگیرید.

بسته به اینکه در چه شهر یا منطقه‌ای کلینیک شما راه اندازی می‌شود، تایپ پوستی غالب مخاطبان شما چیست و یا برای چه قشری و با چه بودجه‌ای می‌خواهید کلینیک خود را راه‌اندازی کنید؛ ممکن است بتوانید تنها از دستگاه لیزر دایود استفاده کنید. هرچند دستگاه‌های الکس دایود و الکس ان دی یاگ، نیز گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

لازم به ذکر است که هزینه های مطرح شده تا اسفند ماه ۱۳۹۹ براورد شده اند.

راه اندازی کلینیک زیبایی و لیزر

کدام دستگاه‌ها و تجهیزات برای کلینیک زیبایی مورد نیاز است؟

در کنار خرید لیزر موهای زائد، دیگر تجهیزات خدمات پوست و زیبایی مانند هایفوتراپی، RF، LPG، لیزر فرکشنال، CO2، پلاسما جت، دستگاه‌های میکرونیدلنیگ، میکرو درم ابریژن، خدمات فشیال و دیگر دستگاه‌های مراقبتی از پوست نیز بسته به برند، تخصص پزشک و اپراتور کلینیک و هدف‌گذاری شما در جذب بیمار، قابل خریداری خواهند بود.

بیشتر این تجهیزات را بسته به برند و امکانات، با یک بازه قیمتی بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌توانید تهیه کنید. حال باید به یک چینش مناسب از این دستگاه‌ها و عمل کرد هر کدام برسید تا نیاز به خرید همه این موارد نداشته باشید. در این زمینه آشنایی پزشک متخصص و مسئول فنی کلینیک بسیار مهم خواهد بود تا کارآمدترین انتخاب را داشته باشید.

 

برای اطلاعات بیشتر مقاله تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان ها را مطالعه نمایید

 

در نهایت همان طور که در جدول خلاصه مدیریتی شرح داده شده است، برای راه اندازی کلینیک پوست و زیبایی باید دست کم ۲ تا ۳ میلیارد تومان سرمایه اولیه داشته باشید. در این میان هزینه‌های تبلیغات و مارکتینگ در دو ماه نخست و همچنین هزینه‌های پرسنل، جاری و … نیز در نظر گرفته شده‌ است. البه باید در نظر گرفت این میزان هزینه با توجه نوسانات ممکن است متغیر باشد و عدد های ذکر شده تا تاریخ اسفند ۱۳۹۹ براورد شده اند.

استخدام پرسنل کلینیک زیبایی و لیزر

شاید یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین بخش‌های فرایند راه‌اندازی کلینیک، استخدام و در نهایت آموزش نیروهای اجرایی آن باشد. برای اداره یک کلینیک زیبایی و لیزر با تعداد تقریبی ۳ تخت خدمات، شما نیاز به ۷ تا ۹ نیروی ثابت خواهید داشت. در ادامه برخی از مهمترین پرسنلی که باید استخدام کنید، معرفی شده اند.

البته باید توجه داشته باشید که بسته به نیاز شما و استراتژی‌های مارکتینگ کلینیک، برخی از این نقش‌ها را می‌توان از یک فرد انتظار داشت و برخی نقش‌ها هم نیاز به آموزش دارند.

مدیر داخلی کلینیک زیبایی و لیزر:

این نیرو معمولا نقش یک کاتالیزور را در فرایندهای مختلف کلینیک بازی می‌کند و بازوی اصلی اجرایی و مدیریتی شما به عنوان سرمایه‌گذار خواهد بود. مدیر داخلی باید توانایی مدیریت دیگر پرسنل، انجام امور مالی، خرید ملزومات و مواد مصرفی، نظارت بر عملکرد اپراتورها، توانایی رسیدگی به فرایند تعمیر و نگهداری تجهیزات، کمک به فرایند جذب بیمار و … را داشته باشد. در یک کلام مدیر داخلی در کنار مدیریت دیگر پرسنل و پیش بردن امورات داخلی کلینیک، باید به تمامی فرایندهای درمانی کلینیک آشنا باشد.

همچنین یک مدیر داخلی با تجربه و خوش برخورد، نه تنها می‌تواند نقش واحد روابط عمومی کلینیک را بازی کند؛ بلکه در جذب بیمار و ارائه تجربه‌های خوشایند به مراجعان نیز نقش فعال خواهد داشت. مدیر داخلی در واقع موتور محرک فرایندهای اجرایی کلینیک خواهد بود. این نیرو را باید زودتر از بقیه پرسنل پیدا کنید.

پزشک متخصص یا مسئول فنی:

مسئول فنی کلینیک پوست، مو و زیبایی باید پزشک متخصص این حوزه باشد که پروانه مطب در شهر شما را کسب کرده است. پزشک متخصص، مسئولیت کلیه امور فنی، پزشکی و پیراپزشکی کلینیک شما و رعایت کلیه موازین قانونی را بر عهده خواهد داشت.

مسئول فنی کلینیک باید نظارت مستقیم بر فرایند استخدام، آموزش و عملکرد اپراتورهای دستگاه‌ها داشته باشد. همچنین فرایندسازی ارائه خدمات درمانی نیز با نظر پزشک متخصص باید انجام شود. تهیه فرم‌های پذیرش، شیوه پذیرش بیمار، معاینه و ارائه خدمت؛ همگی باید بر اساس نظر مسئول فنی کلینیک طراحی شود.

همچنین کلیه خدمات تزریقی مانند جوانسازی با ژل و بوتاکس یا دیگر خدمات پزشکی و درمانی، معاینه بیماران، ارائه مشاوره اولیه و در نهایت بار پزشکی و درمانی کلینیک بر دوش پزشک متخصص یا همان مسئول فنی کلینیک خواهد بود.

متخصص کاشت مو و ابرو:

بر اساس برنامه مارکتینگ کلینیک، اگر در فیلد کاشت مو و ابرو نیز به ارائه خدمت می‌پردازید، باید توجه داشته باشید که این متخصصان کاشت را می‌توان هم به صورت پاره‌وقت و هم به صورت دائم، در کلینیک استخدام کرد. البته که نوع قرارداد همکاری شما بسته به میزان جذب بیمار خواهد بود.

معمولا متخصص کاشت از میان پرستاران آموزش دیده انتخاب می‌شود که به همراه او، یک یا دو دستیار کاشت نیز حضور خواهند داشت. در بسیاری از موارد می‌توانید نیروهای کاشت مو و ابرو را به صورت یک تیم، به کار بگیرید.

 اپراتورهای لیزر و دیگر دستگاه‌ها:

برای به‌کارگیری دستگاه‌های مختلف، نیاز به اپراتورهایی دارید که تجربه کافی کار با مدل‌های مختلف دستگاه‌های لیزر، لاغری و زیبایی را داشته باشند. در این میان، هرچند معمولا هنگام نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها، آموزش‌های لازم از سوی تیم فنی شرکت فروشنده دستگاه به اپراتورها داده می‌شود اما تجربه کاربر دستگاه، در ارائه خدمات بهتر، بسیار اثرگذار است.

در بسیاری از موارد، ارائه خدمات باکیفیت و رسیدن به نتایج مطلوب، بیشتر حاصل دانش و توانمندی اپراتورهای دستگاه‌ها است تا فناوری به کار رفته در دستگاه. از این روی توجه داشته باشید که در استخدام اپراتور قابل اعتماد، ممکن است با چالش روبرو شوید.

متخصص فشیال و دیگر خدمات پوست:

انجام خدمات پاکسازی و جوانسازی پوست، باید توسط فردی انجام شود که در این زمینه دوره‌های معتبر مانند دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را گذرانده باشد. این فرد باید بتواند کلیه خدمات فشیال و پاکسازی پوست از جمله میکرو نیدلنیگ، میکرو درم ابریژن، انواع ماسک‌ها و روش‌های پاکسازی پوست و مواردی از این دست را انجام دهد.

دقت داشته باشید که مواردی مانند مزوتراپی، جراحی نرم با پلاسماجت و خدماتی که تا اندازه‌ای جنبه تهاجمی دارند بهتر است توسط پزشک کلینیک و یا تحت نظر او، انجام شود.

پرسنل پذیرش:

از آنجایی که ساعت کاری کلینیک‌ها معمولا بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواهد بود؛ دست کم به دو نیروی پذیرش برای دو شیفت کاری، نیاز خواهید داشت. بسته به وسعت کلینیک و تعداد تخت‌های خدمت، ممکن است به تعریف شیفت‌های گردشی و استخدام نیروهای پذیرش بیشتری نیاز پیدا کنید.

ادمین فضای مجازی:

یکی دیگر از پرسنل مهم کلینیک که در سال‌های اخیر جایگاه خود را پیدا کرده است، مدیر فضای مجازی و ادمین صفحه اینستاگرام شما است. شخصی که نقش نیروی پذیرش کلینیک را در فضای مجازی مانند وب‌سایت یا اینستاگرام بر عهده خواهد داشت. با شروع فرایند تبلیغات، نقش این نیرو پر رنگ می‌شود. همچنین نیروی فضای مجازی باید توانایی عکاسی، فیلمبرداری و تولید محتوا نیز داشته باشد.

دیگر نیروهایی که به فراخور وسعت و حجم فعالیت‌های کلینیک، به آنها نیاز خواهید داشت:

  • سوپروایزر خدمات پیراپزشکی و لیزر
  • مسئول همراهی و راهنمایی بیماران
  • پرسنل کال سنتر (مرکز تماس)
  • پرسنل خدماتی
  • مسئول خرید
  • نگهبان یا دربان

فرایندسازی و آموزش پرسنل

قبل از شروع تبلیغات و جذب بیمار، نخست باید تمامی پرسنل کلینیک را بر اساس استراتژی‌های برندینگ خود آموزش دهید و با پیام برند کلینیک، آنها را همسو سازید. شرح کامل فرایندهای داخلی کلینیک و تمرین آن با نیروهای استخدام شده، یک امر ضروری است، حتی اگر پرسنل شما سال‌ها تجربه کار در دیگر کلینیک‌ها را داشته باشند.

درواقع شما نمی‌دانید که آنها با چه استانداردها و مولفه‌های کاری، تربیت شده‌اند و تا چه اندازه در پیشبرد اهداف کلینیک شما توانایی دارند. پس سعی کنید متناسب با استراتژی‌های برندینگ ، آموزش‌های خودتان را به پرسنل بدهید. در این زمینه حتما با تیم مشاور برندینگ خود مشورت کنید و از آنها کمک بگیرید. در نهایت یک تیم آموزش دیده و همسو می‌تواند به خوبی فرایند جذب بیمار را پیش ببرد و شما را به سوددهی برساند.

در این میان استفاده از فرم‌های پذیرش شخصی‌سازی شده برای کلینیک، کمک گرفتن از قالب‌های مشخص در فرایند پذیرش و ارتباط با بیمار، بهره‌گیری از نرم‌افزارهای CRM و مواردی از این دست به افزایش بهره‌وری پرسنل، کمک خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − پنج =

Call Now Button