اصول طلایی ارتباط پزشک و بیمار در کلینیک جراحی زیبایی

زمانی که شما وارد یک کلینیک زیبایی می‌شوید، علاوه بر این که تمایل دارید با یک محیط تمیز و عالی برخورد کنید، نیاز دارید ارتباط خوبی با پزشک داشته باشید. معمولاً اکثر بیماران بعد از ورود به کلینیک‌های زیبایی یا کلینیک‌های درمانی به رفتار پزشک توجه بسیار زیادی دارند. موارد زیادی وجود داشته که در آن پزشک به علت رفتار نامناسب با بیماران، تعداد زیادی از متقاضیان و مراجعه کنندگان خود را از دست داده است.

ارتباط پزشک و بیمار، تاثیر بسیار زیادی بر روند درمان دارد. تحقیقات زیادی در رابطه با ارتباط پزشک و بیمار انجام شده است. این تحقیقات بیان می‌کند که ارتباط بین پزشک و بیمار چگونه است و چگونه می‌توان این ارتباط را بهبود بخشید. واقعیت این است که هر چقدر شما امکانات کلینیک زیبایی خود را افزایش دهید، باز هم تعامل شخصی، جایگاهی جداگانه دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل در رابطه با ارتباط پزشک و بیمار صحبت کنیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

چرا مدیریت ارتباط با بیمار اهمیت دارد؟

اولین سؤالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا ارتباط بین پزشک و بیمار اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • یکی از مراکز پزشکی، طی چند سال اخیر تحقیقاتی روی این زمینه انجام داده است. این مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط بین بیماران و کارکنان کلینیک زیبایی یا پزشک، تاثیر منفی یا مثبت بر روحیه بیماران دارد و در نهایت بر روند درمان آنها تاثیر گذار است.
  • همچنین تحقیقات نشان داده است که محیط‌های شلوغ و پر هرج و مرج، درصد نظرات منفی بیشتری دارد. بنابراین نه تنها ارتباط و تعامل پزشک با بیماران دارای اهمیت است، بلکه کارکنان کلینیک‌های زیبایی نیز باید ارتباط اجتماعی خوبی داشته باشند. زمانی که محیط یک کلینیک شلوغ و بی نظم باشد، معمولاً بیماران انتظار ارتباطات انسانی و خدمات باکیفیت را نخواهند داشت.
  • ارتباط پزشک و بیمار از یک سلام کردن گرفته تا نحوه صحبت کردن و لحن بیان، همه و همه در روحیه بیماران تاثیرگذار است.
  • علاوه بر این، برخورد مناسب پزشک، نشان دهنده احترام به بیمار است و این موضوع باعث می‌شود که بیمار بعد از درمان، از کلینیک زیبایی شما نزد افراد دیگر تعریف کند و متقاضیان و مراجعه کنندگان کلینیک شما افزایش پیدا کند.
  • زمانی که پزشکان و پرسنل یک کلینیک به طور کامل آموزش ببینند که با بیمار مودبانه و با دقت بالا برخورد کنند، شما تعداد بیشتر بیماران راضی خواهید داشت. در نتیجه نظرات و کامنت‌های مربوط به کلینیک زیبایی شما در فضای مجازی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به جذب افراد جدید کمک خواهد کرد.

نکاتی در مورد نحوه ارتباط پزشک با بیمار

در ادامه چند نکتۀ مهم و کاربردی در مورد ارتباط بین پزشک و بیمار را برای شما بیان خواهیم کرد. این نکات به شما کمک می‌کنند به عنوان یک پزشک، ارتباط موثرتری با بیمار داشته باشید.

۱.توجه به دیدار اول

مهمترین کاری که باید برای بهبود ارتباط پزشک و بیمار انجام دهید، این است که ارزش دیدار اول را پایین نیاورید. در زمان ورود به مطب، نیازی نیست به همۀ بیماران سلام کنید. ولی زمانی که در مطب خود نشسته‌اید، باید هنگام ورود بیمار، از جای خود به صورت نیم خیز بلند شده و به آنها سلام کنید. ترجیحا لبخند بر لب داشته باشید تا تاثیر مثبتی بر روحیۀ بیمار داشته باشید.

فراموش نکنید اشخاصی که به کلینیک جراحی زیبایی مراجعه می‌کنند، قصد دارند با انجام فرآیندهای زیبایی صورت یا بدن، احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند. بنابراین شما نباید با تاثیرگذاری منفی بر این افراد، روحیه آن‌ها را خراب کنید. تا جایی که ممکن است با متقاضیان، تماس چشمی داشته باشید و به آن‌ها لبخند بزنید. همچنین پیشنهاد می‌شود صادقانه با بیماران برخورد کنید.‌

۲.ارتباط گرفتن با بیماران

دومین نکته‌ای که باید برای بهبود رابطۀ پزشک و بیمار به آن توجه کنید، صحبت با بیماران است. سعی کنید تا جایی که ممکن است با بیمار صحبت کنید و به دنبال فرصت‌هایی برای شروع روابط باشید. قدرت کلام پزشک اهمیت بسیار زیادی دارد. در برخی موارد، صحبت‌های روحیه بخش و آرامش دهندۀ پزشکان، باعث شده است بسیاری از بیماران، کنترل مشکل ظاهری یا بیماری خود را در دست بگیرند و از این طریق سریع‌تر درمان شوند یا دورۀ نقاهت پس از جراحی آنها، با سرعت بیشتری سپری شود.

معمولاً صحبت کردن با تعداد زیادی بیمار، برای پرسنل کلینیک بسیار سخت است. به همین دلیل پزشکان باید ارتباط عمیق‌تری با بیماران داشته باشند. تعدادی از بیماران ممکن است سابقۀ مراجعۀ طولانی‌تری داشته باشند. پزشکان باید توجه بیشتری به این گروه از بیماران داشته باشند.

معمولاً بیماران جدید به دنبال دو مسئله هستند

  • اولین مسئله‌ای که بیماران جدید مورد بررسی قرار می‌دهند دانش پزشکی شماست. این بیماران با پرسش و نحوۀ بررسی وضعیت بیماری یا مشکلات ظاهری، به طور کامل علم و دانش شما را مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورتی که رضایت کافی داشته باشند، برای دفعۀ بعد نیز به کلینیک شما مراجعه می‌کنند.
  • مسئله دوم که بیماران بعد از ورود به کلینیک آن را بررسی می‌کنند، رفتار اجتماعی پزشک است.

۳.اهمیت دادن به بیماران

لبخند زدن به بیماران جدید
  • به محض ورود بیمار به کلینیک، روند معاینه یا درمان را شروع نکنید. ابتدا در رابطه با حال شخصی و اوضاع و احوال بیمار از او بپرسید تا با شما ارتباطی صمیمی‌تر پیدا کند. اگر پزشکان بلافاصله بعد از ورود بیمار به مطب، فرآیند درمان را شروع کنند یا عجله داشته باشند، باعث می‌شوند بیماران احساس کنند مهم نیستند یا وقت کافی برای رسیدگی به بیماری آنها وجود ندارد.
  • در زمان معاینه و بررسی، بیماران را تشویق کنید سوال بپرسند و در صورتی که بخشی از صحبت‌های شما را متوجه نشده‌اند، صحبت را قطع کنند.
  • به زبان بدن و حالت چهرۀ بیماران توجه کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید بیمار به طور کامل سخنان شما را درک کرده است یا خیر.

درست است که این تعاملات بسیار کوچک هستند، اما برای بیماران اهمیت بسیار زیادی دارند. این کار به آنها نشان می‌دهد که شما فردی مهربان هستید و احترام زیادی برای بیماران قائلید.

۴.نحوه ارتباط مجازی

یکی از موارد مثبت که به بهبود رابطۀ پزشک و بیمار کمک می‌کند، ارتباط فردی بین این دو می‌باشد. به عنوان مثال از بیمار بپرسید ترجیح می‌دهد از طریق ایمیل با شما در ارتباط باشد یا به شما پیامک ارسال کند. بسیاری از پزشکان تمایلی به ارتباط شخصی با بیماران ندارند و ترجیح می‌دهند این ارتباط را از طریق منشی خود انجام دهند. اما موارد بسیار زیادی مشاهده شده است که خود پزشک ترجیح می‌دهد برای پیگیری وضعیت سلامتی بیمار؛ از طریق پیامک، ایمیل یا شبکه‌های مجازی با او در ارتباط باشد.

این موضوع در بعضی از شاخه‌های پزشکی مثل زنان زایمان، بسیار به چشم می‌خورد. زیرا معمولا پزشکان زنان و زایمان، برای پیگیری وضعیت مادران باردار از این طریق با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. در صورتی که بیمار از شما یک راه ارتباطی درخواست کرد، به گونه‌ای رفتار نکنید که تمایل به ارتباط با او ندارید. تقریبا ۸۰ درصد بیماران از پزشک می‌خواهند از طریق پیامک با او در ارتباط باشند.

روش ارتباطی بیمار

مثلا اگر بیمار می‌خواهد به شما پیامک بدهد، با انجام این کار مخالفت نکنید. شما می‌توانید یک شماره تلفن مخصوص بیماران داشته باشید و در زمان بیکاری یا استراحت به سوالات آنها پاسخ دهید. قطعاً بیماران از این رفتار پزشک قدردانی می‌کنند. یکی از بزرگترین مشکلات بیماران، نحوه مصرف داروهاست و ممکن است سوالاتی در این رابطه برای آنها به وجود بیاید. در این حالت ارتباط با پزشک از طریق ایمیل، پیامک یا شبکه‌های مجازی بهترین راه حل خواهد بود.

۵.راه ‌اندازی اتاق ‌های انتظار مجازی

یکی از راه حل‌های کاربردی و جالب برای بهبود رابطۀ پزشک و بیمار، راه اندازی اتاق‌های انتظار مجازی است.

  • در این اتاق‌های انتظار، پیام‌های بیماران مبنی بر نوع بیماری، روش درمان و مصرف داروها ارسال می‌شود و شما با مطالعۀ آنها قادر خواهید بود به صورت مرتب به این پیام‌ها پاسخ دهید.
  • علاوه بر این، با توجه به همه‌گیر شدن ویروس کووید ۱۹، راه اندازی این اتاق‌های انتظار باعث می‌شود بسیاری از بیماران ایمن بمانند و از مراجعۀ بیهوده به کلینیک جراحی زیبایی جلوگیری شود.
  • معمولاً در کلینیک‌های جراحی، روند درمان و فرآیند جراحی انجام می‌شود. بنابراین لازم نیست تمامی بیماران برای دریافت پاسخ سوالات خود در رابطه با دوره نقاهت بعد از جراحی یا مصرف داروها به کلینیک مراجعه کنند و باعث شلوغی و ازدحام کلینیک شوند.

این روش یک  مشاورۀ پزشکی از راه دور است که طی چند سال گذشته بسیار کارآمد بوده و در برخی از کشورهای دنیا انجام شده است.

مزایای بهبود ارتباط پزشک و بیمار

به طور کلی ارتباط پزشک با بیمار اگر به درستی انجام شود، باعث می‌شود بیمار به راحتی مشکلات بیماری خود را با پزشک در میان بگذارد و روند درمان و جراحی بهتر انجام شود. در ادامه برخی از مزایای ارتباط خوب بین پزشک و بیمار را برای شما بیان می‌کنیم.

۱.بهبود رضایت مراجعه کنندگان

زمانی که خدمات پزشکی به صورت کامل در اختیار بیمار یا مراجعه کننده قرار بگیرد و پزشک و کارکنان کلینیک اهمیت بسیار زیادی برای بیمار قائل شوند، بدیهی است که رضایت مراجعه کننده افزایش پیدا خواهد کرد. پزشکان باید به طور کامل نیاز بیمار را شناسایی کنند و برای برطرف کردن مشکلات بیمار تلاش کنند. تنها در این صورت است که بیماران از کلینیک جراحی زیبایی رضایت کافی خواهند داشت.

هر چقدر که رضایت‌مندی بین مراجعه ‌کنندگان افزایش پیدا کند، اعتماد مردم به کلینیک جراحی نیز بالاتر خواهد رفت. بیمارانی که تاکنون به کلینیک مورد نظر مراجعه نکرده‌اند، با مشاهدۀ رضایت سایر افراد، ممکن است برای مراجعه به کلینیک، ترغیب شوند. این اعتماد سازی باعث می‌شود به صورت خود به خودی، تعداد مراجعه کنندگان کلینیک نیز بیشتر شود. بنابراین صرف زمان و اهمیت دادن به بیمار، بر روحیۀ او تاثیر گذار است.

۲.درمان سریع بیمار

اعتماد سازی و برخورد مناسب با بیمار

در نتیجه پزشک تشخیص دقیق‌تری خواهد داشت. حتی داشتن ارتباط مناسب باعث خواهد شد پزشک تا جایی که می‌تواند در رابطه با بیماری و شرایط او سوال بپرسد تا بررسی دقیق‌تری داشته باشد. این بررسی دقیق باعث می‌شود درمان بیمار سریع‌تر انجام شود و بیمار رضایت بیشتری از روند درمان داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل در رابطه با ارتباط پزشک و بیمار صحبت شد. نحوۀ برخورد پزشک با بیمار، مسئله‌ای است که طی چند سال گذشته به وفور در رابطه با آن صحبت شده است. تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد که برخورد مناسب پزشک با بیماران تاثیر بسیار زیادی بر روحیه آنها دارد.

این برخورد مناسب می‌تواند اثر مثبتی بر روند درمان داشته باشد. زمانی که پزشک با صبر و حوصله کافی مشکلات و بیماری شخص را پیگیری کند، احساس بهتری در فرد به وجود خواهد آمد. همچنین معمولاً بیماران افراد دیگر را در رابطه با برخورد مناسب پزشک مطلع می‌کنند و به مرور زمان تعداد مراجعه کنندگان کلینیک افزایش پیدا خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button