شبکه سازی در حوزه پزشکی: روشی سریع برای برندسازی کلینیک

یکی از بهترین روش‌هایی که برای جذب بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد، شبکه سازی است. امروزه شبکه سازی به حوزۀ پزشکی کمک کرده از طریق ارتباط با بیماران و مراجعه کنندگان، بتواند تعداد بیشتری بیمار جذب کند. شبکه سازی در حوزه پزشکی باعث می‌شود دامنه افرادی که شما را می‌شناسند افزایش پیدا کند.

معمولاً از شبکه سازی برای هر کسب و کاری می‌توان استفاده کرد و راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد‌. در مسیر شبکه سازی باید از برخی تکنیک‌های خاص استفاده کرد تا به نتیجه دلخواه رسید. در ادامه در رابطه با شبکه سازی در حوزه پزشکی و کسب و کار صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

شبکه سازی در کسب و کار

شبکه سازی در کسب و کار، برای تعامل با مردم، برای به دست آوردن منافع متقابل، انجام می‌شود. برای شبکه سازی بهتر است از سایت‌هایی مثل لینکدین یا فیسبوک نیز استفاده شود. راه‌های مختلفی برای شبکه سازی وجود دارد.

ولی هر چه بتوانید از روش‌های متنوع‌تری استفاده کنید، میزان گسترش کسب و کار شما رنیز بیشتر خواهد بود. فرآیند شبکه سازی به صورت طبیعی و بدون هیچگونه استراتژی خاصی انجام نمی‌شود.

استراتژی برای شبکه سازی

کاربردهای شبکه سازی در کسب و کار

  • شبکه سازی قادر است به شما کمک کند که یک کسب و کار جدید را شروع کنید یا برای توسعۀ کسب و کار قدیمی از آن استفاده کنید.
  • از شبکه سازی به عنوان ابزاری برای پیدا کردن سرمایه‌گذارها، مشتری‌ها، کارکنان، تامین کنندگان و شرکت‌های تجاری نیز استفاده می‌شود. برای انجام این کار، می‌توانید از رویدادهای اجتماعی و کنفرانس‌ها استفاده کنید و از این طریق در رابطه با کسب و کار خود اطلاعات دقیقی را در اختیار مردم قرار دهید. این تعامل باعث می‌شود به مرور زمان، شهرت کسب و کار شما افزایش پیدا کند.
  • حتی شبکه سازی یک راه حل مناسب برای برند سازی است که در حوزه پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه در حرفه پزشکی شبکه سازی کنیم؟

شبکه سازی در حرفه پزشکی با شبکه سازی در کسب و کارهای دیگر تفاوت دارد. در واقع شبکه سازی در پزشکی پیچیده‌تر از کسب و کارهای دیگر است. برای شبکه سازی در حرفه پزشکی، باید دو نکته مهم را مد نظر قرار دهید.

۱.ارتباط درست با بیماران

ارتباط درست با بیماران، یکی از مسائل مهم برای ایجاد شبکه سازی در پزشکی است. یکی از نکات جالب توجه در رابطه با این مسئله، این است که اغلب بیماران به سخنان آشنایان و اطرافیان خود بیشتر اعتماد می‌کنند. به عنوان مثال اگر شما به عنوان یک پزشک به بیمار خود بگویید که مهارت بسیار بالایی دارید، نه تنها بر بیمار تاثیر نخواهید گذاشت، بلکه ممکن است بیمار شما را یک پزشک خودپسند، بپندارد و علاقه‌ای برای مراجعۀ مجدد به شما نداشته باشد. ولی اگر اطرافیان بیمار، از شما تعریف کنند، ممکن است نظر بیمار برای مراجعه به شما جلب شود. ارتباط گرفتن با بیماران تنها راهی است که به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر فرآیند شبکه سازی را انجام دهید. ارتباط شما با بیمار، باید به شکل درستی انجام شود.

رضایت بیمار و اخلاق پزشک

۲.با سایر پزشکان همکاری کنید

دومین مسئله‌ای که برای شبکه سازی در پزشکی باید به آن توجه کنید، همکاری با سایر پزشکان است. ارتباط گرفتن با سایر پزشکان هیچ تاثیر منفی بر فعالیت شما نخواهد گذاشت. به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک متخصص پوست و مو هستید و با یک دندانپزشک همکاری می‌کنید بلکه تاثیر گذاری بیشتری بر بیماران و مخاطبان خود داشته باشید. عملکرد شما به عنوان یک پزشک با یک دندانپزشک کاملاً متفاوت است.

هر کدام از شما کادر درمانی و کارکنان مخصوص به خود را دارد. بیماران شما اهداف متفاوتی برای درمان دارند و هیچ وجه اشتراکی با یکدیگر ندارند. اما آنچه که باعث می‌شود در نهایت شبکه سازی به شکل درستی پیش برود، این است که شما با همکاری با سایر پزشکان، برای بیماران آنها قابل اعتماد خواهید بود.

به عنوان مثال، فرض کنید دندانپزشکی که با در ارتباط هستید، از شما نزد بیماران خود به عنوان یک متخصص عالی در زمینه پوست نام ببرد. در نتیجه بیماران به اعتبار و ارزش دندانپزشک، به شما مراجعه کرده یا شما را به سایر اطرافیان خود معرفی خواهند کرد و این موضوع باعث می‌شود که شما ناخودآگاه شبکه سازی انجام دهید.

راه‌ های شبکه سازی

اگر عبارت «راه های شبکه سازی» را در صفحات گوگل جستجو کنید، می‌بینید که بی‌نهایت راه برای شبکه سازی وجود دارد. انتخاب راه‌های شبکه سازی به نوع کسب و کار بستگی دارد. به عنوان مثال کسب و کاری که در حوزه فروش محصول فعالیت می‌کند، ممکن است نتواند از طریق برگزاری وبینار یا همایش، محصولات خود را به مردم معرفی کند.

این روش معمولاً مناسب حوزه‌های پزشکی و شرکت‌های دانش بنیان است. در ادامه راه‌های شبکه سازی و برندسازی را در حوزه پزشکی بیان می‌کنیم تا به عنوان یک مثال واضح و شفاف در جامعۀ امروز، روش‌های مناسب شبکه سازی را به اطلاع همگان برسانیم.

۱.کار داوطلبانه یا رایگان

انجام کار داوطلبانه یا رایگان برای هیچ کسب و کاری جذابیت ندارد. به خصوص در حوزه پزشکی که شاید نیاز باشد از مواد اولیه گوناگون برای درمان یا جراحی استفاده شود. ولی در هر صورت، ارائه خدمات رایگان یکی از الزامات شبکه سازی است.

به عنوان مثال فرض می‌کنیم که شما یک کلینیک زیبایی دارید که در آن خدمات گوناگونی را برای پوست و مو ارائه می‌دهید، برای اینکه همه مردم با خدمات شما آشنا شوند، می‌توانید در یک دوره زمانی محدود مثل یک بازه زمانی ده روزه یا ۱۵ روزه، برخی خدمات خود را به صورت رایگان انجام دهید.

معمولاً خدمات پزشکی با هزینۀ بسیار زیادی انجام می‌شوند و اگر شما بخواهید به صورت رایگان خدمات خود را ارائه دهید، خیلی زود این موضوع دهان به دهان خواهد چرخید و شبکه سازی محدودی انجام خواهد شد.

البته همیشه ارائۀ خدمات به صورت رایگان برای مردم جذابیت ندارد. با توجه به اینکه مردم با کسب و کار شما آشنا نیستند، ممکن است به فعالیت شما مشکوک شوند یا از ورود به مطب و کلینیک شما امتناع کنند. می‌توانید خدمات خود را از طریق موسسه خیریه در اختیار مردم قرار دهید. این روش نسبت به روش‌های دیگر مطمئن‌تر است.

همچنین برگزاری قرعه کشی و مسابقه، روش کاملا مناسبی است. یعنی به افرادی که در مسابقه برنده شده‌اند، خدمات رایگان ارائه دهید.

۲.شبکه ‌های اجتماعی

امروزه بهترین روش برای شبکه سازی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از مردم، چندین ساعت از وقت خود را به صورت روزانه در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. برای اینکه بتوانید از طریق شبکه‌های اجتماعی، شبکه سازی کنید، باید پرتلاش باشید. زیرا بسیاری از رقبای شما به خصوص در حوزه پزشکی، از طریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و رسیدن به یک موقعیت مناسب با توجه به فعالیت رقبا کار بسیار سختی است.

سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی مشهور مثل فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام یا تلگرام استفاده کنید. همچنین راه اندازی یک وب‌سایت برای انجام شبکه سازی بسیار مناسب است. زمانی که یک وبسایت راه اندازی می‌کنید، مردم فقط با یک جستجوی ساده در گوگل، وب‌سایت شما را می‌بینند و از خدمات شما استفاده می‌کنند.

۳.برگزاری وبینار و همایش

برگزاری وبینار و همایش نیز یکی دیگر از روش‌های شبکه سازی در حوزۀ پزشکی است.  شما به راحتی با راه‌اندازی یک وبینار، قادر خواهید بود اطلاعات پزشکی خود را در اختیار مردمی که دچار بیماری‌های مرتبط به فعالیت شما هستند، قرار دهید. علاقه‌مندان و افرادی که قصد دارند از اطلاعات شما به صورت رایگان استفاده کنند، در این وبینار یا همایش شرکت خواهند کرد.

برگزاری وبینار و همایش

شبکه سازی در اینستاگرام

فعالیت کسب و کارهای مختلف در شبکه اینستاگرام، به حدی افزایش پیدا کرده است که این شبکۀ اجتماعی، الگوریتم‌های خاصی را برای رشد پیج‌های اینستاگرامی طراحی کرده است. به همین دلیل امروزه شبکه سازی در اینستاگرام به سادگی گذشته نیست و شما باید استراتژی‌های خاصی را دنبال کنید تا در اینستاگرام به جایگاه قابل قبولی برسید.

اولین و مهمترین نکته‌ای که قبلاً در اینستاگرام مورد توجه قرار می‌گرفت، تعداد فالوورها بود. اما امروزه با تغییر الگوریتم‌های اینستاگرام، کیفیت محتوا، جایگاه بالاتری نسبت به تعداد فالوورها دارد. یعنی شما زمانی می‌توانید تعداد دنبال کننده‌های خود را در اینستاگرام، افزایش دهید که محتوای باکیفیت تولید کنید.

زمانی که فعالیت شما در حوزۀ پزشکی مفید واقع شود و رضایت دنبال کنندگان را به دنبال داشته باشد، با افزایش تعداد نظرات و دنبال کننده‌ها به مرور زمان به مردم معرفی خواهید شد. در اینستاگرام نیز برای رشد صفحه، از تبلیغات استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید برای رشد صفحه خود از تبلیغات استفاده کنید، سعی کنید به دنبال صفحه‌هایی باشید که با فعالیت پزشکی شما مرتبط هستند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل در رابطه با شبکه سازی در حوزه پزشکی صحبت شد. شبکه سازی مهمترین مسئله برای رشد و پیشرفت یک کسب و کار است. برای انجام شبکه سازی باید از راه حل‌ها و استراتژی‌های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال؛ شرکت در وبینارها، همایش‌ها و برگزاری جلسات، استفاده از شبکه‌های مجازی یا تبلیغات، نمونه‌هایی از روش‌های شبکه سازی هستند. فراموش نکنید که شبکه سازی از طریق ارتباط با مردم، انجام می‌شود. یعنی مهمترین نکته‌ای که باید هنگام شبکه سازی به آن توجه کنید، تعامل درست با مردم است تا به مرور زمان به یک برند معتبر تبدیل شوید.

منبع : business2community

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button