چگونه یک پزشک موفق شویم؟ + ۱۰ راهکار کاربردی

قبولی در دانشگاه و ورود به رشتۀ پزشکی، تنها راه لازم برای تبدیل شدن به یک پزشک موفق نیست. برای اینکه به یک پزشک موفق تبدیل شوید، باید هوش پزشکی بالایی داشته باشید و نحوه ارتباط شما با بیماران صحیح باشد. آنچه که شما را به عنوان یک پزشک نسبت به سایر پزشکان متمایز می‌کند، معدل دانشگاهی یا داشتن یک مطب گران قیمت نیست.

طی چند سال گذشته نظرسنجی در رابطه با تبدیل شدن به یک پزشک موفق در میان جامعۀ پزشکی انجام شده است که نتیجه این نظرسنجی، نشان می‌دهد اکثر پزشکان داشتن مهارت‌های ارتباطی را مهمترین مسئله برای موفقیت در حرفۀ پزشکی می‌دانند. در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که چگونه یک پزشک موفق شوید و بسیاری از بیماران از عملکرد شما رضایت داشته باشند.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

۱.ارتباط خوبی با بیماران داشته باشید

مهمترین مسئله برای تبدیل شدن به یک پزشک موفق، داشتن ارتباطات خوب است. یکی از پزشکان معروف انگلیسی به کارآموزان خود توصیه می‌کند که حتماً قبل از ورود به رشتۀ پزشکی، شنونده بودن را تمرین کنند. او معتقد است یکی از مهمترین وظایف پزشک این است که شنوندۀ خوبی برای بیمار باشد و بتواند مشکلات یا دردهای او را درک کند.

  • شما به عنوان یک پزشک باید به بیماران اجازه دهید به صورت کامل صحبت کنند. اگر بیماران ارتباط خوبی با شما داشته باشند، قطعاً تمامی مشکلات خود را به شما خواهند گفت. منظور از داشتن ارتباط خوب با بیماران یا اطرافیان، این نیست که با همه افراد دوستانه رفتار کنید. رفتار پزشک باید به‌ گونه‌ای باشد که بیمار احساس صمیمیت داشته و اعتماد پیدا کند.
  • علاوه بر این، پزشک باید نگرانی‌های بیمار را درک کند و تشخیص دقیقی داشته باشد. اما مسئله به اینجا ختم نمی‌شود. پزشک باید نحوه بیان و ارتباط گرفتن با بیمار را نیز آموزش دیده باشد. زمانی که شما به عنوان یک بیمار به پزشک مراجعه می‌کنید، انتظار ندارید که پزشک روند درمان یا بیماری شما را با اصطلاحات و سخنان پیچیده پزشکی توضیح دهد. پزشک باید با زبانی ساده و بدون استفاده از اصطلاحات پزشکی به تمامی سوالات بیمار پاسخ دهد.
  • یک پزشک واقعی باید با لحن بیان خود به بیمار کمک کند که حتی در شرایط سخت نیز برای بهبود بیماری خود تلاش کند و ناامید نشود.

۲.منظم و با وجدان باشید

یک پزشک واقعی، کاملا منظم و با وجدان است. پزشک خوب باید وضعیت بیمارانش را به طور کامل پیگیری کند و نتایج آزمایش بیماران را از آنها بپرسد و به تمامی سوالات آنها، پاسخ دهد. پزشک نباید صرفاً برای دریافت حق ویزیت یا هزینل جراحی، کار کند. در واقع دریافت هزینه، آخرین موردی است که پزشک باید به آن فکر کند.

وظیفۀ اصلی پزشک، در ابتدا حس همنوع دوستی و همدردی با یک انسان بیمار است. یک پزشک واقعی باید از تمام دانش و تجربۀ خود برای درمان بیمار استفاده کند. به عنوان مثال اگر بیمار هزینه پرداخت جراحی یا خریدن دارو را ندارد، پزشک می‌تواند از طریق صندوق بیمارستان، کلینیک یا موسسه خیریه به او کمک کند یا حتی بخشی از هزینه را از جیب خود پرداخت کند.

داشتن وجدان کاری در حرفه پزشکی، اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه این موضوع هنوز به طور کامل در جامعه پزشکی رعایت نمی‌شود و ما پزشکانی را می‌بینیم که علی‌رغم مشاهده فقر و بی‌پولی بیماران، باز هم کمکی برای درمان آنها نکرده و در برخی موارد شدیدتر، بیماران جان خود را از دست می‌دهند. البته این موضوع بسیار نادر است و اکثر پزشکان دارای وجدان کاری هستند.

۳.همدلی و مراقبت از بیماران

احساس همدلی با بیماران، یکی از نکات مهم در حرفل پزشکی است که معمولاً در دوره دانشگاهی به شما آموزش داده می‌شود. یک پزشک واقعی، با تمامی بیماران همدلی می‌کند و در شرایط سخت، از آنها مراقبت خواهد کرد. یک پزشک خوب می‌داند که چگونه باید این احساس را به بیمار انتقال دهد که تحت مراقبت است. این موضوع به خودی خود باعث می‌شود نگرانی‌های بیمار کاهش پیدا کند.

بیماران در هر شرایطی که باشند، علاقه‌مند هستند که از زبان پزشک، سخنان خوب بشنوند. سخنان ناامید کننده در رابطه با مشکل یا بیماری، روحیۀ آنها را تخریب خواهد کرد. پزشکان نباید تصور کنند که بیماران فقط به دارو یا نسخه‌های پزشکی نیاز دارند.

مراقبت واقعی پزشک از بیمار

۴.کنجکاو باشید

علائم تمام بیماری‌ها، واضح و مشخص نیست. گاهی اوقات بیماران نمی‌توانند به درستی علائم یا محل بروز آنها در بدن را تشخیص دهند یا ممکن است اطلاعات اشتباهی را در اختیار پزشک قرار دهند. یک پزشک باید به خوبی بداند که در زمان مواجه شدن با علائم نامشخص، چگونه تشخیص دقیق‌تری داشته باشد.

اگر می‌خواهید به یک پزشک موفق تبدیل شوید و در جامعه پزشکی محبوبیت زیادی داشته باشید، باید تشخیص دقیق بیماری را اولویت اصلی خود قرار دهید. به سخنانی که بیمار بیان می‌کند اکتفا نکنید و از دانش خود برای پیدا کردن منشاء بیماری استفاده کنید.

امروزه تعداد بیماری‌های جدیدی که در جهان مشاهده می‌شوند بسیار زیاد است. تعدادی از این بیماری‌ها ناشناخته بوده و هنوز منشا اصلی بروز یا روند درمان آنها مشخص نیست. به جای اینکه دست روی دست بگذارید، برای پیدا کردن دلایل بروز این بیماری‌ها، تلاش کنید تا بتوانید قدم بزرگی در جامعه پزشکی بردارید.

زمانی که فردی با علائم و نشانه‌های یک بیماری نادر به شما مراجعه می‌کند، باید برای تحقیقات بیشتر از همکاران خود کمک بگیرید. همچنین با صرف زمان بیشتر، حال بیمار را بررسی کنید. فراموش نکنید که تشخیص اشتباه شما ممکن است عواقب بسیار بدی برای بیمار داشته باشد.

۵. با سایر پزشکان همکاری کنید

داشتن غرور و تکبر در هیچ حرفه‌ای نتیجه ‌بخش نیست. به جای اینکه به یک پزشک مغرور تبدیل شوید که صرفاً به دانش و علم خود تکیه می‌کند، سعی کنید ارتباط خوبی با سایر همکاران داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود که در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید و در رابطه با بیماران خود و روند درمان آنها سوالاتی بپرسید. گاهی اوقات استفاده از دانش دیگران زودتر شما را به نتیجه می‌رساند.

داشتن ارتباط خوب با سایر همکاران، نه تنها برای شما و بیماران مفید است، بلکه برای انتقال اطلاعات در تمامی بخش‌های مراقبت بهداشتی، اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید شما به کمک همکاران خود روش درمان یک بیماری نادر را کشف کنید و از این طریق به جامعه پزشکی کمک کنید.

البته ارتباط با سایر همکاران صرفاً به معنای ارتباط با همکاران پزشک نیست. شما باید با تمامی بخش‌های کلینیک و بیمارستان ارتباط داشته باشید.

۶.مدافع حقوق بیمار باشید

وظیفه پزشکی شما ایجاد می‌کند که در هرجا مدافع حقوق بیمار باشید. اگر احساس می‌کنید حقوق مربوط به بیماران در منطقه یا محدودۀ شما پایمال شده است، باید از حقوق بیمار مورد نظر دفاع کنید. شما به عنوان کسی که سوگند پزشکی خورده است تا از بیماران مراقبت کند و برای درمان آنها تلاش کند، باید مسئولیت پذیری بسیار زیادی در این زمینه داشته باشید.

متاسفانه در بسیاری از کشورهای جهان حقوق بیماران نادیده گرفته می‌شود. به عنوان مثال مسائل مربوط به بیمه در بسیاری از امور پزشکی در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالی است که تعداد زیادی از بیماران توانایی پرداخت هزینۀ دارو یا درمان را ندارند و با کمک بیمه درمانی، می‌توانند بخشی از هزینه کلی درمان را پرداخت کنند.

۷.بیمار را سرزنش نکنید

بدترین کاری که یک پزشک در حق بیمار انجام می‌دهد، این است که او را به صورت مرتب سرزنش کند. زمانی که یک بیمار به شما مراجعه می‌کند، اطلاعاتی در رابطه با بیماری خود ندارد. بنابراین شما نباید او را به خاطر مصرف غذاهای نامناسب یا دلایل ایجاد بیماری، سرزنش کنید. حتی ممکن است بیمار اطلاعات اشتباهی در رابطه با بیماری خود داشته باشد و این اطلاعات اشتباه را در اختیار شما قرار دهد. شما به عنوان یک پزشک مسئول هستید که مجدداً اوضاع بیماری شخص را بررسی کنید و اطلاعات درستی را به بیمار منتقل کنید.

زمانی که شما به عنوان یک پزشک، بیمار را به خاطر مسائل و بیماری‌های پزشکی سرزنش کنید، مطمئن باشید که ذهنیت بیمار در رابطه با شما تغییر خواهد کرد و برای بار دوم بیمار را نخواهید دید. شما نباید کاری کنید که بیماران نسبت به شما دیدگاه بدی داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که شما به مرور زمان مراجعه کنندگان خود را از دست بدهید.

۸.زبان بدن خوب داشته باشید

معمولاً بیماران در رابطه با نوع بیماری و روند درمان خود، نگران هستند. این گروه از بیماران، احتیاج به سخنان امیدوار کننده دارند. برای این که بتوانید تاثیر مثبت و بهتری بر روحیه این دسته از بیماران داشته باشید، بهتر است از زبان بدن خود استفاده کنید. به عنوان مثال به آنها لبخند بزنید یا ارتباط چشمی با آنها برقرار کنید.

زمانی که شما به یک شخص لبخند می‌زنید، به صورت ناخودآگاه طرف مقابل نیز به شما لبخند خواهد زد و این موضوع باعث می‌شود که بیمار به موضوعات نگران کننده فکر نکند. سعی کنید با استفاده از زبان بدن خود، آرامش را به طرف مقابل منتقل کنید به او یادآوری کنید که قطعا راه حلی برای درمان همۀ بیماری‌ها وجود دارد و مهم‌ترین نکته در رابطه با مبارزه با بیماری، روحیه مثبت و اندیشه خوب است.

۹.یک کلینیک یا مطب مجهز داشته باشید

اگرچه اصول اخلاقی تا حد زیادی بر تبدیل شدن به یک پزشک موفق تاثیر می‌گذارد، ولی در نهایت شما باید بتوانید یک کلینیک یا مطب مجهز آماده کنید. هر چقدر که ابزارها و دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنید پیشرفته‌تر باشند، تعداد مراجعه‌ کنندگان شما بیشتر خواهد بود. همچنین مطب شما باید کاملا تمیز و ضدعفونی باشد.

معمولاً بیماران علاقه‌ای به مراجعه به مطب‌های آلوده ندارند. سعی کنید از فضاسازی و طراحی دکوراسیون داخلی، برای کلینیک یا مطب خود استفاده کنید. برای طراحی داخلی، رنگ‌های آرامش بخش را به کار ببرید تا تاثیر مثبتی بر ذهن بیمار داشته باشد.

۱۰.دانش بالا

در ابتدای این مطلب بیان شد که داشتن معدل بالا تنها مسئله برای تبدیل شدن به یک پزشک موفق نیست. اما نمی‌توان از علم و دانش یک پزشک چشم پوشی کرد. اگر نگاه دقیق‌تری به اطراف خود داشته باشید، می‌بینید که اکثر مردم به پزشکانی مراجعه می‌کنند که بار علمی بالاتری دارند. بار علمی بالای یک پزشک، زمانی مشخص می‌شود که درصد رضایت بیماران او بیشتر باشد.

بنابراین برای تبدیل شدن به یک پزشک موفق به هیچ وجه داشتن تحصیلات عالی را فراموش نکنید. سعی کنید با مطالعۀ مقالات و کتاب‌های بین المللی که در زمینه پزشکی به چاپ می‌رسند، دانش پزشکی خود را افزایش داده و به روز باشید و با مطالعۀ کامل دروس، معدل بالایی به دست آورید. داشتن سوابق تجربی نیز در کنار علم و دانش بالا، در مجموع از شما یک پزشک موفق خواهد ساخت.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل بیان شد که چگونه یک پزشک موفق شوید و از چه راه‌هایی استفاده کنید تا تعداد مراجعه ‌کنندگان بیشتری داشته باشید. پزشکان موفق، اول از همه افرادی هستند که به اخلاق پزشکی پایبند باشند. یعنی وجدان کاری داشته باشند و صرفاً به دنبال پول یا پست و مقام نباشند. وظیفه اصلی یک پزشک این است که با بیمار همدردی کند و برای درمان او تلاش کند.

شما باید به عنوان یک پزشک وضعیت بیمار را پیگیری کنید و از او غافل نشوید. همچنین باید برخورد اجتماعی خوبی داشته باشید تا  بیمار از مصاحبت با شما به عنوان یک پزشک لذت ببرد. رفتار مناسب و ادب شما، به‌ خودی‌ خود تاثیر مثبتی بر روحیۀ بیمار خواهد گذاشت.

بنابراین سعی کنید یک همراه همیشگی برای بیماران باشید و در نهایت به جایگاه علم و دانش توجه کنید. همچنین همیشه به دنبال روش‌های درمانی برای بیماری‌های نادر باشید که هنوز شناخته شده نیستند. فراموش نکنید که شما به عنوان یک پزشک می‌توانید تغییر بسیار زیادی در جامعه پزشکی به وجود بیاورید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button