تبلیغات و بازاریابی کلینیک لیزر در ۵ مرحله

تبلیغات کلینیک لیزر و یا بازاریابی و  تبلیغات کلینیک کاشت مو و زیبایی که خدمات لیزر موهای زائد ارائه می‌دهد، با روش‌های مختلفی قابل انجام است. البته بیشتر آنها در بستر فضای مجازی و دنیای دیجیتال صورت می‌پذیرد. به ویژه در شرایط فعلی که همه‌گیری ویروس کرونا، تمایل مردم را به استفاده از فضای مجازی بیشتر کرده است.

پس از راه اندازی کیلینیک زیبایی و لیزر، روش‌های مختلفی برای بازاریابی کلینیک لیزر مانند ارسال پیامک، تبلیغات وب و همسان، تبلیغات گوگلی، بازاریابی محیطی و کمپین‌های اینستاگرام در دسترس هستند. بی‌شک پیشنهاد اول ما، تبلیغات اینستاگرامی است. اما برای تبلیغ کلینیک لیزر موهای زائد باید از کجا شروع کرد و چه برنامه‌ای داشت؟

بیایید در ۵ گام اساسی، اجرای یک کمپین تبلیغاتی موثر لیزر موهای زائد را با هم مرور کنیم:

  1. تارگت کردن: مشخص کردن مخاطب هدف و قیمت‌گذاری
  2. آماده‌سازی: ساخت یک پیج اینستاگرام خوب و آموزش تیم کلینیک
  3. طراحی کمپین: بودجه‌بندی و زمانبندی، ساخت تیزر یا بنر تبلیغاتی، هماهنگی با اینفلوئنسرها، بلاگرها و صفحات عمومی
  4. اجرا و نظارت: اجرای کمپین بر اساس برنامه و نظارت بر حداکثر نگاه داشتن جذب
  5. تصحیح و تکرار و تکرار و تکرار!: اصلاح اشکالات کمپین و تکرار آن تا اندازه‌ای که به بالاترین راندمان خود برسد
تبلیغات و بازاریابی کلینیک لیزر در ۵ مرحله

شروع کمپین تبلیغاتی لیزر موهای زائد

پیش از انجام گام نخست تبلیغ لیزر، باید مشخص کنید که کجای راه قرار دارید؟ یک کلینیک تازه تاسیس هستید یا مدت‌ها است که در حال ارائه خدمت می‌باشید؟ چقدر با این مسیر آشنایی دارید؟ کدام بخش از مراحل ۵ گانه تبلیغات برای شما واضح است و کجا را به خوبی امتحان نکرده‌اید؟

چرا این سوال‌ها را می‌پرسیم؟ برای اینکه مشخص شود تا چه اندازه خود شما و تیم کلینیک‌تان می‌توانید به تنهایی یک کمپین بدون نقص را اجرا کنید و چقدر احتمال دارد که هزینه خود را به درستی خرج نمایید؟

می‌خواهیم مشخص کنیم که چه اندازه از بازاریابی داخلی برای کمک به کمپین خود می‌توانید استفاده کنید و چطور از پلن‌های باشگاه مشتریان خود می‌توانید برای قدرت دادن به کمپین تبلیغاتی و جذب مشتری لیزر، کمک بگیرید.

پس هرکجا که احساس کردید به کمک یا همفکری و مشورت نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

حال با فرض اینکه کلینیک شما به تازگی کار خود را شروع کرده است و شما نیز تجربه کافی برای اجرای یک کمپین کامل را ندارید؛ قدم به قدم اجرای یک کمپین تبلیغاتی و مارکتینگ موفق را با هم مرور خواهیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله بازاریابی پزشکی را بخوانید.

گام ۱: تارگت کردن مخاطب لیزر

در این گام نخست با توجه به نوع دستگاه لیزر (طول موج دایود، الکس و یاگ و همچنین شرکت سازنده)، شهر و منطقه ای که کلینیک در آن قرار دارد و اهداف کلی برندینگ و مارکتینگ کلینیک، باید مخاطب هدف لیزر را مشخص کنید و قیمت گذاری درستی انجام دهید. قیمت مناسب برای خدمات لیزر، یکی از مهمترین پارامترهایی است که اگر به خوبی مشخص نشود، می‌تواند کل کمپین تبلیغاتی شما را با مشکل مواجه کند و یا میلیون‌ها تومان از هزینه‌های شما را به هدر بدهد.

مخاطب هدف شما کیست؟: باید بدانید خدمت لیزر خود را به چه کسانی خواهید فروخت؟ برای مثال می‌توانید دختران و پسران جوان را هدف قرار دهید و یا خانم‌های خانه‌دار میان‌سال مخاطب شما باشند. همچنین از کدام منطقه شهر مخاطبان به کلینیک شما مراجعه خواهند کرد؟ هر کدام از این گروه‌ها، میزان هزینه‌ای که می‌توانند ماهانه انجام دهند یکسان نیست و همچنین راه‌های دسترسی و شیوه قانع کردن آنها با تبلیغات کلینیک لیزر نیز متفاوت خواهد بود.

استفاده از ROI برای قیمت گذاری: برای قیمت‌گذاری از تکنیک محاسبه میزان بازگشت سرمایه گذاری یا نرخ ROI کمک بگیرید. نخست با محاسبه میزان فروش حاصل از کمپین، نسبت به هزینه تبلیغات کلینیک، محاسبه کنید که کدام قیمت‌گذاری برای خدمات شما سودآورتر خواهد بود. می‌توانید قیمت‌های خود را برای ارائه خدمت فول بادی در نظر بگیرید.

راهنمایی ۱: در اینجا فرض را بر این بگذارید که بتوانید ۱۰۰% از ظرفیت دستگاه خود را پر کنید. بازه زمانی محاسبه سود کمپین و فروش اولین جلسه لیزر را برای ۲ هفته تا ۱ ماه ببندید.

راهنمایی ۲: اگر به کیفیت خدمت لیزر کلینیک خود و بازگشت مشتری برای جلسات بعدی اطمینان دارید، می‌توانید قیمت فروش کل ۶ یا ۸ جلسه را درنظر بگیرید.

راهنمایی ۳: می‌توانید شرایطی را برای پر شدن ۹۰%، ۸۰% و ۷۰% از ظرفیت دستگاه لیزر خود در نظر بگیرید و نرخ بازگشت سرمایه گذاری یک ماهه خود را دوباره محاسبه کنید. حال شما چند قیمت مختلف به دست خواهید آورد که می‌توانید میانگین آن را به عنوان قیمت‌گذاری نهایی، انتخاب کنید.

استفاده از اطلاعات دیگران برای قیمت‌گذاری: برای مشخص کردن یک قیمت مناسب، تنها به خودتان نگاه نکنید. با یک سرچ ساده و تحقیق بازار اولیه می‌توانید کلینیک‌هایی که در حد و اندازه خودتان هستند را پیدا کنید و شرایط قیمت‌گذاری آنها را نیز در نظر بگیرید. سپس قیمت به دست آمده از روش ROI را با توجه به اطلاعات بازار، بهینه سازی کنید.

راهنمایی ۱: می‌توانید به جای ارائه تخفیف‌های زیاد، از فروش پکیج‌های مختلف استفاده کنید تا در ذهن مخاطب، یک ارزش افزوده ایجاد نمایید.

تبلیغات و بازاریابی کلینیک لیزر در ۵ مرحله

گام ۲: آماده‌سازی صفحه اینستاگرام و پرسنل کلینیک

برای اثربخشی بیشتر بازاریابی کلینیک لیزر خود، نخست باید یک صفحه اینستاگرام قانع کننده داشته باشید و سپس به پرسنل کلینیک خود، از جمله ادمین پیج، منشی و نیروهای پذیرش آموزش دهید که با شروع تبلیغات و برندینگ پزشکی، چه کارهایی باید بکنند تا میزان جذب بیشتر شود.

ساخت صفحه اینستاگرام مناسب: نکات بسیاری را باید رعایت کنید تا وقتی مخاطب بعد از دیدن تبلیغ کلینیک لیزر، به صفحه شما وارد شد، تصمیم به دریافت مشاوره بگیرد، به شما پیغام بدهد و یا تماس بگیرد. در ادامه چند نمونه از مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید، آمده است:

  • نام مناسب برای صفحه خود انتخاب کنید که حاوی کلمه لیزر باشد.
  • بیو حرفه‌ای و کوتاه بنویسید که در آن به مهمترین مزیت شما اشاره شده باشد.
  • صفحه را به حالت عمومی و سپس کسب و کار، تبدیل کنید.
  • دکمه تماس، لینک وبسایت و لینک دایرکشن (نشانی در نقشه) را حتما در بیو قرار دهید.
  • آخرین پست‌های صفحه را به خدمات لیزر اختصاص دهید و با سلیقه مخاطب تارگت شده خود، هماهنگ کنید. این پست‌ها باید شامل ویدیوهایی از انجام خدمت، ویدیو رضایت مشتری‌های قبلی و توضیحات شما در مورد دستگاه باشد.
  • هایلایت‌های خود را منظم و مرتب کنید تا به جذب بیشتر کمک کند.
  • برای پست‌ها و هایلایت‌ها، تصویرسازی کنید و از یک قالب مناسب استفاده نمایید.
  • برای روزهای تبلیغات، پست و استوری‌های جذاب و تحریک کننده آماده کنید. هنگام شروع تبلیغ باید یک پیج زنده و پویا داشته باشید تا مخاطب حس کند ممکن است از غافله عقب بماند! پس برای دریافت سریع‌تر خدمت، عجله کند! این یک بازی روانی ساده اما موثر است.

 

آموزش پرسنل کلینیک برای تبلیغات: از آماده‌سازی پرسنل خود غافل شوید تا ۱۰۰% کمپین تبلیغات کلینیک لیزر شما با شکست مواجه شود؛ مطمئن باشید! نیروهای پذیرش، ادمین اینستاگرام، مسئول فنی و مدیر داخلی کلینیک، همگی باید یک دست و همفکر باشند تا دقیقا بدانند که:

  • به دایرکت‌ها و تماس‌ها چگونه و با چه لحنی باید پاسخ بدهند.
  • چه کسی پست و استوری بگذارد و جواب کامنت‌ها را بدهد.
  • در هر ساعت از شبانه‌روز، چه کسی مسئول پاسخ دادن به پیام‌ها و تماس‌ها است.
  • در جواب سوالات تکراری مثل قیمت خدمات و چگونگی استفاده از پکیج‌ها و تخفیف‌ها، چه باید بگویند.
  • چگونه مشاوره تلفنی را به مراجعه حضوری تبدیل کنند.
  • اولین مراجعه، مشاوره و اولین جلسه لیزر را برای مشتری چگونه پیش ببرند که مطمئن بشوید باقی جلسات لیزر خود را نیز فروخته‌اید!

گام ۳: طراحی کمپین تبلیغاتی لیزر

در این گام باید مشخص کنید که شیوه تبلیغ شما در اینستاگرام چگونه است؟ استفاده از حضور اینفلوئنسرها و تبلیغات در صفحه آنها؟ یا پخش ویدیو و بنر تبلیغاتی در پیج‌های عمومی به صورت تبلیغات گسترده؟ و یا یک راه بهتر: ترکیب هر دو روش!

در انتخاب اینفلوئنسرها دقت کنید: اگر می‌خواهید از یک فرد معروف استفاده کنید تا تبلیغ کلینیک لیزر شما را انجام دهد، باید دقت کنید و هوشیارانه انتخاب نمایید. حتما به مدت چند هفته پیج او را زیر نظر بگیرید و کیفیت صفحه و شیوه تعامل او با مخاطبانش را بسنجید. برای تشخیص کیفیت صفحه اینستاگرام البته ابزارها و روش‌های مختلفی نیز وجود دارد.

سپس برنامه تبلیغاتی خود را با اینفلوئنسر و بلاگر نهایی کنید. تاریخ حضور، هزینه تبلیغات، شیوه تبلیغ و نکاتی را که باید به آن اشاره کند، از قبل با او هماهنگ کنید.

راهنمایی ۱: حتما پیش از انجام تبلیغ، از اینفلوئنسر بخواهید یک بار به کلینیک شما بیاید و از نزدیک با شما یا شرایط کلینیک آشنا شود تا برای روز تبلیغ آمادگی بیشتری داشته باشد. حتی این کار کمک می‌کند که در روز تبلیغ با محیط و پرسنل آشنایی کامل داشته باشد و این حس را به مخاطب خود بدهد که او، مشتری همیشگی شما است!

راهنمایی ۲: حتما باید از خدمات لیزر شما یک جلسه استفاده کند تا اعتماد مخاطب صفحه اش جلب شود. حتی بهتر است در صورت جلب رضایت، یک قرارداد برای کل جلسات پکیج لیزر خود با او ببندید!

راهنمایی ۳: با توجه به مخاطب هدفی که تارگت کرده‌اید و پیج خود را نیز بر اساس سلیقه آنها طراحی کرده اید، اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنید. برای مثال یک فودبلاگر خانم برای جذب خانم‌های میان‌سال، نتیجه بهتری دارد تا پسران جوان!

ساخت یک تیزر حرفه‌ای برای تبلیغ: در ساخت تیزر تبلیغاتی خود، به جای تمرکز بر ویژگی‌های فنی، روی نتایج تمرکز کنید. اگر می‌توانید از ویدیو افراد واقعی که تجربه لیزر شما را داشته ‌اند کمک بگیرید. به جای فروش یک خدمت با تخفیف زیاد، یک پکیج بفروشید. و در نهایت اطلاعات مهم مثل نشانی کلینیک، شماره تماس و نام دستگاه را (در صورت ایجاد مزیت رقابتی)، در ویدیو قرار دهید.

راهنمایی: می‌توانید از ویدیو حضور اینفلوئنسر و معرفی کلینیک توسط او، برای تبلیغات گسترده خود کمک بگیرید. البته این کار معمولا ۲۵ تا ۱۰۰% به هزینه تبلیغات اینفلوئنسری اضافه می‌کند هرچند تاثیر تبلیغات را نیز بیشتر خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله دیجیتال مارکتینگ پزشکی را مطالعه فرمایید.

گام ۴: اجرای کمپین تبلیغاتی و نظارت بر بازاریابی کلینیک لیزر

با شروع کمپین، باید دقیقا بر اجرای برنامه از پیش آماده شده نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که پیام تبلیغاتی شما به درستی به گوش مخاطب رسیده است. همچنین دقت کنید که نتایج تبلیغ از دست نرود و به همه تماس‌های ورودی به درستی و بر اساس اصول فروش تلفنی پاسخ داده شود. همین موضوع در مورد پیام‌های اینستاگرام و حتی کامنت‌های زیر پست‌ها نیز صادق است.

باید به درستی نتیجه کمپین خود را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید میزان سودآوری آن را بسنجید و در آینده آن را اصلاح کنید. برای مثال باید بدانید چند نفر تبلیغ کلینیک لیزر شما را دیده‌اند. چند نفر آن را پسندیدند و با شما تماس گرفته‌اند و چند نفر مراجعه کرده‌اند و یا خدمت گرفته‌اند. در نتیجه می‌توانید کیفیت تیزر تبلیغاتی، کیفیت صفحات انتخاب شده یا اینفلوئنسر، کیفیت پاسخ‌دهی تیم کلینیک و مواردی از این دست را مشخص نمایید.  در غیر این صورت در تاریکی قدم برمی‌دارید.

راهنمایی: کمپین‌ها اول را طولانی مدت در نظر نگیرید و بودجه‌های زیادی به آن اختصاص ندهید. بگذارید کمی تیم کلینیک و خود شما این مسیر را تمرین کنید تا جلوی هدر رفت هزینه، گرفته شود.

تبلیغات و بازاریابی کلینیک لیزر در ۵ مرحله

گام ۵: تصحیح مشکلات و تکرار کمپین

حال با خیال راحت می‌توانید میزان موثر بودن کمپین خود را بسنجید. اگر نیاز به انتخاب پیج‌های بهتر دارید یا می‌خواهید اینفلوئنسرها و بلاگرهای جدید را امتحان کنید، حالا وقتش است. تیزر تبلیغات کلینیک لیزر خود را بر اساس نتایج و فیدبک مخاطبان، اصلاح کنید. اگر نیاز به بازنگری در شیوه پاسخ‌دهی نیروهای پذیرش دارید، حتما آن را انجام دهید تا میزان جذب را بالاتر ببرید.

تکرار کمپین را ادامه دهید: فراموش نکنید که بیشتر کردن فرکانس یک تبلیغ از افزایش سطح دسترسی آن، مهم‌تر است. یعنی به جای اینکه تبلیغ خود را فقط به افراد بیشتری نشان دهید، سعی کنید که تبلیغ خود را به افراد تکراری، به تعداد دفعات بیشتری نیز نمایش دهید. یعنی چه؟

یعنی از اینفلوئنسر خود بخواهید که هر ماه جلسات لیزر خود را در کلینیک شما انجام دهد و به مدت ۴ تا ۶ ماه برای شما تبلیغ مستمر داشته باشد.

یعنی اگر نتیجه تبلیغ تیزری در یک صفحه عمومی مناسب بود، با یک تیزر جدیدتر و جذاب‌تر، تبلیغ کلینیک لیزر خود را در آن صفحه تکرار کنید؛ به جای اینکه تبلیغ خود را در تمامی پیج‌هایی که می‌شناسید، پخش کنید!

 

راهنمایی ۱: از آنجایی که کمپین‌های شما دو هفته‌ای یا ماهانه طراحی می‌شود، پس نگران تکراری شدن برای مخاطب نباشید. این کار را تا جایی ادامه دهید که نرخ تبدیل صفحه های پربازده، کاهش چشمگیر پیدا کند.

راهنمایی ۲: هرچه بیشتر دیده شوید، بیشتر به یاد خواهید ماند. در نهایت اعتماد مخاطب جلب می‌شود و با ارائه یک پکیج مناسب، مخاطب هدف خود را جذب خواهید کرد. پس کوتاه نیایید.

راهنمایی ۳: آیا تخفیف بدهیم یا نه؟ بله، چرا که نه! چه خوشمان بیاید و چه نه، قیمت اثربخش‌ترین فاکتور در فروش خدمات است. اما باید تخفیف را هوشمندانه استفاده کنید و آن را به تنها مزیت رقابتی خود در بازاریابی کلینیک لیزر تبدیل نکنید. چون همیشه کسی هست که لیزر خود را از شما ارزان‌تر می‌فروشد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button