برندینگ و بازاریابی درمان (پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی) در سال ۱۳۹۹

برندینگ و بازاریابی درمان از موضوعاتی هستند که  نکات و مقالات زیادی در سایت طبکس درباره آنها منتشر کرده ایم . بی‌شک بهره‌گیری از همه این مطالب در راستای بهبود وضعیت برند، برای شما کار زمان‌بر و پر چالشی خواهد بود. با این حال فراموش نکنید که گاهی روی آوردن به روندهای به‌روز و روش‌های جدید می‌تواند برای شما در کوتاه مدت نیز مفید باشد.

بهره‌گیری از روندهای تازه در برندسازی پزشکی و بازاریابی درمان ، به شما کمک می‌کند تا برند خود را بهتر گسترش دهید و کمپین‌های آگاهی‌رسانی مرکز درمانی خود را سریع‌تر و کارآمدتر پیش ببرید. در ادامه ۱۳ مورد از تازه‌های مدیریت برند پزشکی و بازاریابی پزشکی را معرفی خواهیم کرد که پیش‌بینی می‌‌شود در سال ۱۳۹۹، در کوتاه مدت موثر خواهند بود.

ابتدا به صورت تیتروار ، نگاهی اجمالی به بازاریابی مراکز درمان و برندینگ پزشکی می اندازیم:

برندینگ و بازاریابی درمان از موضوعاتی هستند که  نکات و مقالات زیادی در سایت طبکس درباره آنها منتشر کرده ایم . بی‌شک بهره‌گیری از همه این مطالب در راستای بهبود وضعیت برند، برای شما کار زمان‌بر و پر چالشی خواهد بود. با این حال فراموش نکنید که گاهی روی آوردن به روندهای به‌روز و روش‌های جدید می‌تواند برای شما در کوتاه مدت نیز مفید باشد.

بهره‌گیری از روندهای تازه در برندسازی پزشکی و بازاریابی درمان ، به شما کمک می‌کند تا برند خود را بهتر گسترش دهید و کمپین‌های آگاهی‌رسانی مرکز درمانی خود را سریع‌تر و کارآمدتر پیش ببرید. در ادامه ۱۳ مورد از تازه‌های مدیریت برند پزشکی و بازاریابی پزشکی را معرفی خواهیم کرد که پیش‌بینی می‌‌شود در سال ۱۳۹۹، در کوتاه مدت موثر خواهند بود.

ابتدا به صورت تیتروار ، نگاهی اجمالی به بازاریابی مراکز درمان و برندینگ پزشکی می اندازیم:

  1. دربرنامه بازاریابی مراکز درمانی خود برای بهبود تجربه بیماران ( مراجعین ) بیشتر هزینه کنید.
  2. توجه بیش‌ از اندازه به بازاریابی دیجیتال و برندینگ و بازاریابی درمان، شما را به جایی نخواهد رساند.
  3. بیماران و مراجعین تشنه‌ی دانستن هستند: برای آنان مثل آب باشید!
  4. نسل‌های جدید و جوان‌ترها را در برنامه بازاریابی کلینیک ( مطب ) خود فراموش نکنید.
  5. در سال ۹۹ بر سلامت و بهبود کیفیت زندگی بخش بزرگتری از جامعه مخاطبین  تمرکز کنید .
  6. اقتصاد رفتاری بیماران را بشناسید و در بازاریابی کلینیک ( پزشکی، دندانپزشکی یا زیبایی ) خود بکار بگیرید.
  7. بیماران ( مراجعین ) را بر سر دوراهی قرار ندهید.
  8. نیازی نیست همیشه از همه‌ی فناوری‌های روز استفاده کنید.
  9. محتوای خود را در گام نخست و دوم جست‌وجوهای بیماران، ارائه دهید!
  10. میان حضور در شبکه‌های اجتماعی و دیده‌ شدن در نتایج جست‌وجو، یک توازن برقرار کنید.
  11. بیماران در پی راه‌های ارزان و قابل اعتماد هستند تا بتوانند خود-درمانی کنند!
  12. توقع خود را از خلاقیت‌های دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ پزشکی افزایش دهید.
  13. فراتر از میزان مراجعه به وب‌سایت خود، برنامه‌ریزی کنید.
در اولویت بودن تجربه بیمار برای یک پزشک خوب
  1.  دربرنامه بازاریابی مراکز درمانی خود برای بهبود تجربه بیماران ( مراجعین ) بیشتر هزینه کنید

    پیش از اینکه ادامه مطلب را بخوانید، فکر کنید که می‌خواهید یک تاکسی تلفنی بگیرید. به نظر شما چه تجربه‌ای خواهید داشت؟ آیا شماره تلفن را به‌سادگی پیدا کردید؟ آیا خط‌هایشان مشغول بود؟ آهنگ انتظار داشتند؟ آیا کسی که به تلفن شما جواب داد، برخورد مناسبی داشت؟ چقدر زمان رسیدن تاکسی را درست پیش بینی کرد؟ در مورد قیمت چطور؟ آیا مطمئن بودید که قیمت مناسبی را پیشنهاد داد؟ حال فرض کنید که می‌خواهید به صورت آنلاین یک تاکسی سفارش دهید! بهتر شد، مگر نه؟! احتمالا این بار تجربه بهتری خواهید داشت.

    تجربه‌هایی که بیماران از تعامل با شما و مرکز درمانی شما به‌دست خواهند آورد، در سال جدید بسیار برای شما مهم هستند، در بازاریابی پزشکی به یاد داشته باشیم که تبلیغات صرفا یک بخش از بازاریابی است و تمام آن نیست و البته همواره تبلیغات همراه با هزینه است، ولی خلق یک تجربه خوب برای بیماران و مراجعین کلینیک، بیمارستان و یا حتی مطب شخصی ما ، به راحتی و بدون هیچ هزینه ای باعث پخش شدن نام و خدمات خواهد شد! پس هرچه روی این موضوع بیشتر سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید انتظار بازگشت بیشتر بیماران خود را داشته باشید. در واقع در سال جدید که همراه با یک رکود ناشی از ویروس کرونا درگیر آن هستیم، می‌توانید برای حفظ بیمارانی که تاکنون جذب کرده‌اید ( در طی سال های قبل ) و هر مراجعه کننده ای که از امروز با شما تماس می گیرد، روی مدیریت تجربه آنان سرمایه‌گذاری کنید.

  1. گام‌های اجرایی:
    • بودجه‌ای را برای فرهنگ‌سازی در مرکز درمانی ( بیمارستان، کلینیک پزشکی-دندانپزشکی،مطب ) خود اختصاص دهید:

    بیماران بیشتر خواهان تعامل با کارکنانی هستند که هماهنگ‌ و رضایت‌بخش کار می‌کنند ( به زبان ساده یک تیم باشند ). در حالی که برای کارکنان مرکز درمانی شما، شاید آخرین هدف این باشد که بیماران شادتری داشته باشید.

    • درک بیماران از برند شخصی خود به عنوان یک پزشک یا مرکز پزشکی خود را بدانید:

    بهترین راه برای این کار بهره‌گیری از روش‌های نظرسنجی مناسب از بیماران‌ و مراجعین است. با این‌کار خواهید دانست دیگران برند شما را چگونه درک کرده‌اند و در مورد شما چه فکر می‌کنند.

    • به ارتباطات با بیماران توجه ویژه‌ای داشته باشید:

    پزشکان، پرستاران و کارکنان کلینیک شما شما ممکن است از دانش و تخصص بسیاری برخوردار باشند. اگر این موضوع را با توانمندی برقراری ارتباط مناسب با بیماران همراه کنید، در روند بهبود وضعیت برند خود تغییرات لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

     

    • مسیری که هر مراجعه کننده یا بیمار شما از مرحله جستجوی نام شخص شما یا کلینیک تخصصی شما طی می کند تا مرحله برقراری تماس، پاسخگویی سیستم پذیرش، رزرو نوبت، مراجعه حضوری، پرداخت هزینه، اتاق انتظار کلینیک یا مطب یا بیمارستان، مشاوره با پزشک، تنظیم وقت برای دریافت خدمت درمانی یا زیبایی و… را یکبار همراه با تیم پزشکی خود با جزئیات کامل بررسی کنید و ببینید در کدامیک از مراحل می توانید تجربه بهتری را از آنچه هم اکنون ارائه می دهید برای آنها خلق کنید.

     

دنیای گسترده برندینگ پزشکی

۲. توجه بیش‌ از اندازه به دیجیتال مارکتنیگ پزشکی ( دیجیتال برندینگ پزشکی )، شما را به جایی نخواهد رساند

زمانی که بازاریابی دیجیتال به‌عنوان یک روش نوظهور وارد روش های بازاریابی درمان شد، انتظار می‌رفت که بسیار اوضاع را بهتر کند. البته تا حدی نیز موفق بود و به پیشرفت بسیاری از مراکز درمانی و کلینیک پزشکی-دندانپزشکی و زیبایی کمک کرد اما هنوز هم چالش‌های اصلی بازاریابی درمان را حل نکرده است. بسیاری از پزشکان و مدیران بیمارستان ها و کلینیک ها به‌خوبی می‌دانند که در چند سال گذشته چگونه بخش بزرگی از بودجه برندسازی و بازاریابی خود را در فضای دیجیتال خرج کرده‌اند بدون آنکه نتیجه‌ای متناسب با هزینه انجام شده، بگیرند.

اگر بخواهیم کمی مستندتر صحبت کنیم، بر اساس بررسی‌های انجام شده، تقریبا نیمی از تجربه‌های به ظاهر مثبت و اثربخش بازاریابان غیر متخصص از فضای مجازی، ساختگی بوده است! حتی ۲۱% از مدیران بازاریابی پزشکی ( مدیکال مارکتینگ ) اعلام کرده‌اند که در سال جدید قصد دارند هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ خود را کاهش دهند. البته چالش‌های پیشین همچنان باقی خواهند ماند اما برای حل آن‌ها باید در پی راه حل‌های کارآمدتر باشیم.

البته در کنار این نکته، بایستی اشاره کرد که بسیاری از جراحان، کلینیک ها، مراکز جراحی زیبایی یا دندانپزشکی بهره بسیار مناسبی از دیجیتال مارکتینگ جهت ارتباط با بیماران خود برده اند، اما به نسبت کل جمعیت، این درصد موفق عدد بزرگی نیست.

علت اصلی در این است که بسیاری از فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ پزشکی :

  1. دانش دیجیتال مارکتینگ را ندارند و به صرف فعالیت چندساعته در شبکه های اجتماعی یا گوگل و مطالعه چند مقاله یا وبینار، خود را به عنوان متخصص مطرح می کنند و بودجه ها هدر می دهند.
  2. یقینا دیجیتال مارکتینگ درمان با سایر حوزه ها متفاوت است، نمی توان از فردی که برای یک رستوران اینکار را انجام می دهد، بخواهیم برای مرکز جراحی محدود ما نیز اینستاگرام مارکتینگ کند!
  3. پزشکان و مدیران پزشکی نیز بایستی درک کنند این حوزه، حوزه ای بسیار تخصصی است و تمامی بیزنس های دنیا در این بخش تیم ها و افراد متخصص و حرفه ای دارند، در نتیجه نباید فکر کنیم به عنوان مالک کلینیک یا مطب می توانیم در این بخش نیز نظرات تخصصی ارائه دهیم و یا خودمان همراه با منشی و یک گرافیست فضای دیجیتال پزشکی را مدیریت کنیم.

گام‌های اجرایی:

  • آن چیزی را که مهم‌تر است، اندازه‌گیری کنید:

یک مثال خیلی ساده این است که هدف شما از بازاریابی برای مرکز پزشکی یا خدمت پزشکی ( درمانی )، افزایش مراجعه بیمار است درحالی که بازاریابان شما، گاهی ترافیک وب‌سایت شما را اندازه‌گیری می‌کنند. در واقع باید میزان مراجعه بیمار از طریق وب‌سایت مرکز درمانی شما را سنجید.

  • افزایش ارزش ابزارهای رایگان:

پیش از این که مانند برندهای بسیار بزرگ رفتار کنید و هزینه‌های بسیاری را در فضای مجازی به هدر دهید، نخست ابزارهای رایگان را شناسایی و امتحان کنید و یا ابتدا با نظر مشاوران حرفه ای صرفا در به یک میزان حداقلی تبلیغات انجام دهید و سپس کم کم به سمت هزینه های حرفه ای و سنگین حرکت کنید.

  • برای حذف تبلیغات آماده باشیم:

ارزش نمایش تبلیغات در فضای مجازی روز به‌ روز کاهش می‌یابد. فرض کنید در سال جدید، از شر هرگونه تبلیغی خلاص شویم! و به‌جای آن روی فرصت‌های دیگری همچون داستان‌گویی دیجیتال  از سوی بیماران خود و برقراری ارتباط عاطفی با بیماران در فضای مجازی سرمایه‌گذاری کنیم.

ارتباط پزشک با بیمار و بالا بردن دانش

۳- بیماران تشنه‌ی دانستن هستند: برای آنان مثل آب باشید!

باید نیازها و خواسته‌های ذهنی عمیق بیماران را شناسایی کنید. بیماران تشنه دانستن اطلاعات درست و قابل اعتماد هستند. با یک گردش ساده در فضای مجازی خواهید دید که بسیاری از داده‌های درست و علمی با شایعات و روش‌های درمانی دروغین در هم تنیده شده‌اند ( در تمامی حوزه ها چه حوزه های درمانی و چه حوزه جراحی های زیبایی  و خدمات دندانپزشکی ). این موضوع بیماران را کلافه و سردرگم می‌کند. اینجا است که جای خالی پزشکان و مراکز درمانی معتبر احساس می‌شود.

بزرگترین دلیل این کمبود، نبود مهارت‌های لازم است. ابزارهای اطلاع‌رسانی پیشرفت می‌کنند اما طبیعی است که متخصصان درمان و پزشکان فرصت به‌روزرسانی خود را نخواهند داشت. همچنین پیدا کردن کسانی که بتوانند در استفاده از ابزارهای گوناگون خبره باشند نیز دشوار است. در بسیاری از مراکز درمانی، نیروهایی که توانایی تحلیل داده‌های موجود پیرامون بیماران، تولید محتوا متناسب با نیاز بیماران و آگاهی‌رسانی دقیق برای مخاطبان هدف را داشته باشند، وجود ندارند.

گام‌های اجرایی:

  • بهره‌گیری از منابع خارجی:

باید از آژانس‌ها و شرکت‌هایی کمک بگیرید که مخاطبان هدف شما را بشناسند و از بیماران شما اطلاعات کافی داشته باشند. اگر بدانید چه در ذهن بیماران شما می‌گذرد، می‌توانید آنان را تحت تاثیر قرار دهید.

  • دانش آمار و تجزیه و تحلیل داده را بیاموزید:

اگر نمی‌خواهید کار را برون‌سپاری کنید پس خودتان دست به کار شوید و به تجزیه و تحلیل داده‌ها بپردازید. دانش آمار می‌تواند به شما کمک کند تا جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرید. پس یا خودتان و یا یکی از کارکنان مرکز درمانی خود را درگیر یادگیری دانش آمار و تحلیل داده‌های موجود کنید.

  • داده‌های بیشتری گردآوری کنید:

هرچه داده‌های بیشتری برای تحلیل داشته باشید، نتایج قابل اعتمادتری خواهید داشت. به دنبال روش‌ها یا کسانی باشید که به شما کمک کنند تا داده‌های معتبری را از محیط پیرامون خود گردآوری کنید. داده‌هایی در مورد بیماران، شیوه رفتار آنان در فضای حقیقی و مجازی و حتی عملکرد دیگر همکاران در حوزه خدمات درمانی.

نشانی از نسل جوان و اهمیت آنها

۴.نسل‌های جدید و جوان‌ترها را در برنامه بازاریابی کلینیک ( مطب ) خود فراموش نکنید.

بسیاری از پزشکان به خصوص در حوزه خدمات درمانی مانند قلب، مغز و اعصاب و … می‌اندیشند که جوانان در دایره بیماران آنان قرار ندارند. درست است که افراد نسل جدید مانند نسل X و یا نسل هزاره، هنوز به مراقبت‌های پزشکی شدیدی همچون مراقبت‌های قلب و عروق نیاز پیدا نکرده‌اند اما خوب آنان نیز در حال بزرگ شدن هستند! مسن‌ترین افراد در این نسل، نزدیک به ۳۸ سال سن دارند و در حال گذار از سن میان‌سالی هستند.

همچنین بسیاری از ورزشکاران جوان در خطر آسیب‌های جسمانی می‌باشند و البته درمان‌های زیبایی ( عمل های جراحی زیبایی ، خدمات دندانپزشکی زیبایی، خدمات پوست و مو و زیبایی صورت و بدن  و … )نیز میان نسل جوان بسیار خواهان دارد. پس نسل‌های جدید را بیشتر بشناسید و برای جذب آنان برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشید.

و البته یک نکته بسیار مهم اینکه به علت سطح دسترسی جوانان به منابع جستجوی اینترنتی مثل گوگل و یا اینستاگرام و جستجوی اطلاعات پزشکان یا کلینیک ها و مراکز پزشکی و همچنین ارتباط با سایر بیماران و یا مراجعین یک مرکز، نسبت به گذشته بیشتر در تصمیم گیری های پزشکی و درمانی خانواده مشارکت داده می شوند و نقش مهمتری را ایفا می کنند.

  گام‌های اجرایی:

  • بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال، فرای کارکردهای تبلیغاتی:

نسل‌های جوان، بیشتر درگیر ابزارهای دیجیتال هستند مانند گوشی‌های هوشمند. البته انتظار آنان از شما، مشارکت در وضعیت سلامت و بهبود کیفیت زندگی‌شان است. باید به راه‌هایی فکر کنیم که از طریق ابزراهای دیجیتال مورد استفاده آنان، ارزش‌هایی را به زندگی آنان تزریق کنید.

  • نسبت به عادت‌های این نسل حساس شوید:

برای شناسایی این نسل، مطالب خوبی در فضای مجازی وجود دارد و در وبسایت TEBex نیز مقالات و کتاب‌هایی در این زمینه خواهید یافت. برای مثال اینکه هر نسل در چه ساعتی از شبانه‌ روز در فضای مجازی وقت می‌گذراند به شما کمک خواهد کرد تا در بهینه کردن روش‌های بازاریابی دیجیتال خود، موفق‌تر عمل کنید.

  • برند بیمارستان، کلینیک و حتی برند شخصی خود به عنوان یک پزشک را ارزیابی کنید:

نسل جدید نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر، از برندها انتظارات متفاوتی دارند. اگر برند شما با انتظارات آنان هماهنگ نباشد شما فرصت بزرگی را از دست خواهید داد که اولین مراجعه آنان به یک پزشک یا مرکز درمانی، شما بوده باشید.

کارهایی که برای داشتن زندگی سالم باید انجام دهیم

۵- در سال ۹۹ بر سلامت و بهبود کیفیت زندگی بخش بزرگتری از جامعه تمرکز کنید.

تنها به بیماران و مراجعین خود فکر نکنید و تلاش کنید بخش گسترده‌تری از مردم را مخاطب قرار دهید. امروزه مردم از بخش درمان و فعالان آن انتظار دارند تا در بهبود سطح سلامت جامعه و تغییر سبک زندگی آنها نقش موثری داشته باشند. مردم به‌ویژه از مراکز خدمات درمانی سه انتظار اساسی دارند:

  1. نخست این‌که موضوعات بهداشتی و نکات درمانی مهم را برای مردم آگاهی‌رسانی کنند؛
  2. دوم این‌که برای افزایش سطح سلامت شهر یا فقط مناطق پیرامون خود، تلاش کنند.
  3. و سوم این‌که پزشکان و مراکز درمانی در بهبود کیفیت زندگی و سلامت کارکنان و همکاران خود نیز کوشا باشند. برای مثال فرض کنید کارکنان یک کلینیک دندانپزشکی، دندان‌های ناسالم و بدنمایی داشته باشند! آیا بیماران حاضر می‌شوند به چنین کلینیکی اعتماد کنند؟ چرا که در ظاهر هدف این کلینیک چندان با سلامت عموم مردم و رسالت پزشکی همخوانی نشان نمی‌دهد.

در نهایت باید توجه داشته باشید که بهبود سطح سلامت جامعه، نیاز به درمان‌های گران‌قیمت را کاهش می‌دهد و این یک برد برای همه است؛ چرا که کم و بیش، عموم مردم می‌توانند از پس هزینه‌های درمانی ارزان‌قیمت بربیایند.

گام‌های اجرایی:

  • ارزیابی سطح سلامت جامعه:

سازمان‌های مختلفی سال‌ها روی سلامت قشرهای مختلف جامعه کار کرده‌اند. بد نیست نگاهی به گزارش‌های آن‌ها بیاندازید و برای رسالت اجتماعی برند مرکز درمانی خود برنامه‌ریزی کنید.در این باره کتاب حال خوب برند را از دست ندهید.

این گزارش ها به شما کمک کند بتوانید بطور دقیق تری جامعه مخاطبین مرکز پزشکی خود را بشناسید.

  • بیماری تبلیغات بیش از ‌اندازه خود را درمان کنید:

بیشتر تبلیغات در حوزه پزشکی و دندانپزشکی مربوط به کلینیک ها و مراکزی است که خود بیمارند ( روابط نادرست پرسنل با یکدیگر، عدم رعایت مسائل زیبایی و بهداشتی توسط پرسنل و کادر درمانی، نامناسب بودن فضای مرکز پزشکی و … ). نخست روی سلامت برند مرکز درمانی خود تمرکز کنید تا در ادامه بتوانید روی سطح سلامت جامعه، اثرگذار عمل کنید.

  • جدی و محکم باشید:

سلامتی چیزی نیست که یک بار به‌دست بیاید و تا ابد بماند. این یک پیشرفت مستمر است. پس باید در افزایش سطح سلامت جامعه، محکم و بدون ضعف کار کنید و به‌سادگی کوتاه نیایید.

توجه به اقتصاد رفتاری یک بیمار

۶- اقتصاد رفتاری بیماران را بشناسید و در بازاریابی کلینیک ( پزشکی، دندانپزشکی یا زیبایی ) خود بکار بگیرید.

 

اقتصاد رفتاری (Behavioral Economics) دانشی است که در فضای روان‌شناختی، فاکتورهای مربوط به احساسات و رفتارهای اجتماعی را در اثرگذاری بر بازارها و عوامل اقتصادی، بررسی می‌کند. در سال پیش رو با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که در رفتار و سبک زندگی مردم اتفاق افتاده است، بهتر است برای آشنایی بیشتر با رفتارهای اقتصادی مردم، آشنا شوید. این دانش، توانمندی خوبی در بهبود وضعیت مراکز درمانی و پزشکی در اختیار مدیران و پزشکان قرار خواهد داد.

تحریک اخلاقی بیماران ( یعنی شناسایی نیاز واقعی و پاسخگویی به آن نیاز ) می‌تواند کلید تمامی فعالیت‌های برندسازی و بازاریابی شما باشد: از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و آگاهی‌رسانی اثربخش‌تر تا دست‌یابی به مراجعان بیشتر به کلینیک شما. پس پیش از اینکه شمار بیماران خود را از دست دهید، با دانش اقتصاد رفتاری بیشتر آشنا شوید.

گام‌های اجرایی:

  • یک دید کلی پیدا کنید:

مطالب ساده‌ و بنیادین این دانش را از طریق جستجو در گوگل کسب کنید.

  • از مشاوران و آژانس‌های برندسازی بخواهید:

برای شناخت بیشتر و کمک گرفتن از این دانش در برنامه برندینگ، بازاریابی و تبلیغات مرکز پزشکی ( بیمارستان، کلینیک زیبایی، دندانپزشکی یا مرکز پوست و مو خود، شاید نیاز داشته باشید تا از متخصصان بازاریابی و مشاوران خود کمک بگیرید ( TEBex به عنوان اولین آژانس تخصصی مشاوره و اجرای پروژه های بازاریابی پزشکی و درمان همراه شماست )

  • از بسترهای داخلی خود کمک بگیرید:

از رسانه‌ها و حتی فضاهایی که در اختیار شما قرار دارند، برای اثرگذاری بر رفتار بیماران خود بهره ببرید. برای مثال اتاق انتظار کلینیک یا مطب شما و مدت زمانی که بیماران به انتظار می‌نشینند، بهترین موقعیت برای برقراری ارتباط با بیماران و اجرای ساز و کارهای موثر جذب و آگاهی‌رسانی است.

مشکلات یک بیمار

۷- .بیماران (مراجعین ) را بر سر دوراهی قرار ندهید.

وقتی بیماران انتخاب‌های زیادی پیش روی خود داشته باشند، سردرگم می‌شوند و احتمال اینکه یکی از مراکز درمانی را انتخاب و مراجعه کنند، کم‌تر خواهد شد. هرچه انتخاب‌ها محدودتر و مشخص‌تر باشند، بیماران راحت‌تر اعتماد می‌کنند. برای مثال بهتر است به جای تمرکز روی همه داشته‌های خود، روی چند خدمت درمانی مشخص سرمایه‌گذاری کنید و راه‌های ارتباط با بیماران را نیز تنها به یک یا دو کانال محدود نمایید. بیماری که هم می‌تواند در وب‌سایت کلینیک برای خود نوبت دریافت کند، هم با تماس تلفنی، هم با ارسال پیامک، هم مراجعه حضوری و هم در دایرکت اینستاگرام، شاید در نهایت هیچ کدام از این راه‌ها را نرود!

گام‌های اجرایی:

  • روی برند خود بیشتر سرمایه‌گذاری کنید:

بیماران بر برندها تکیه می‌کنند تا راحت‌تر و ساده‌تر انتخاب کنند. به همین دلیل مرکز درمانی یا کلینیک پوست و مو یا حتی کلینیک و یا دندانپزشکی که برند خود را تقویت کرده است، میان ده‌ها نام مشابه، راحت‌تر انتخاب می‌شود.

  • به شیوه ارتباط با بیمار توجه کنید:

در یک محیط پر از نام‌ها و روش‌های درمانی، برندها هستند که می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند. با تکیه بر برنامه‌های برندینگ کارآمد، بهتر می‌توانید با بیماران ارتباط برقرار کنید. برندهای توانایی این را پیدا می‌کنند تا با کاهش هزینه‌ها همچنان بیماران بیشتری را جذب کنند.

  • رویکرد قیمت‌گذاری راهبردی داشته باشید:

هزینه یک مانع بزرگ برای بیماران به‌شمار می‌آید. اگر راهبردی بیاندیشید و دید گسترده‌تری داشته باشید، می‌توانید با کاهش منطقی هزینه‌ها، بیماران را به مطب یا کلینیک خود جذب کنید.

همواره در بحث کاهش هزینه های این مساله سریع به ذهن خطور می کند که ما حتما بایستی بخشی از سود خود را کم کنیم تا بتوانیم قیمت را کاهش دهیم!!! این تفکر اشتباه هست، ما برای کاهش قیمت باید هزینه های خود ( هزینه های ثابت کلینیک یا مطب مانند آب، برق، پرسنلی، هزینه های اداری  و … و هزینه های متغیر که مربوط به خودِ خدمت می باشد ) را تا حد ممکن بهینه سازی کنیم و با مدیریت هزینه بتوانیم آنها را کاهش دهیم.

این قانون وجود دارد که همواره تمامی سازمان ها از جمله مراکز پزشکی – درمانی و جراحی می توانند با قوانین مدیریت هزینه، هزینه های خود را حداقل تا ۱۰% کاهش دهند، در سال ۹۹ و رکود پیش آمده و کمبود تقاضا حتما به این موضوع به شکل جدی فکر کنید.

شبکه ها اجتماعی و اهمیت آن ها

۸- نیازی نیست همیشه از همه‌ی فناوری‌های روز استفاده کنید.

ممکن است برخی از بازاریابان همیشه در پی بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های موجود باشند اما نیازی نیست شما هم این رویه را در پیش بگیرید. برای مثال هوش مصنوعی امروزه به درجه‌ای از پیشرفت رسیده که برای همه بسیار جذاب و وسوسه کننده است و در دانش پزشکی نیز کاربردهای گسترده‌ای پیدا کرده است. با این حال هنوز به درستی مشخص نیست که فناوری‌های نوظهور چه کارکرد مناسبی در راهبردهای برندسازی و بازاریابی درمان خواهند داشت.

 گام‌های اجرایی:

  • چیزهایی را به‌کار بگیرید که به‌کارتان بیاید:

برای مثال برخی کلینیک ها و پزشکان و یا دندانپزشکان به سمت داشتن یک اپلیکیشن اختصاصی رفته اند و از خود ما در آژانس TEBex نیز به کرات مشاوره گرفته اند، در همان لحظه اول این سوال را مطرح می کنیم که این اپلیکیشن برای مراجعه کننده و بیمار شما چه مزیت و فایده ای دارد که آنرا نصب کند؟ پاسخ این است که هیچ ، این اپلیکیشن بیشتر برای ما مفید است که بتوانیم بیشتر با بیماران و مراجعین کلینیک ارتباط برقرار کنیم!!! واقعا ببینیم چه ابزارها و فناوری هایی به کار ما می آید و چه مشکلی را از بیمار ما حل می کند، در غیر اینصورت فقط هزینه کرده اید.

  • آزمایش کنید:

برخی فناوری‌های نوین، پیشنهادهای رایگانی را در اختیار شما قرار می‌دهند. بد نیست آن‌ها را به‌طور محدود امتحان کنید تا بازخوردشان را بسنجید.

شبکه هاب اجتماعی راهی برای دیده شدن در مارکتینگ پزشکی

۹- محتوای خود را در گام نخست و دوم جست‌وجوهای بیماران، ارائه دهید!

امروزه بیماران پیش از اینکه به سراغ پزشک خود بروند، نخست در گوگل به جست‌وجوی پرسش‌های بهداشتی و درمانی خود می‌روند. سپس برای مطمئن شدن، به پزشک خود مراجعه می‌کنند. درواقع گام نخست جست‌وجو در گوگل اتفاق می‌افتد و گام بعدی در کلینیک یا مطب شما روی خواهد داد. پس برای هر دو گام، محتوایی برای ارائه دادن آماده کنید.

به بیان بهتر باید بازاریابی محتوا را جدی بگیرید و همواره در حال تولید محتوایی باشید که پاسخ نیازهای روزافزون بیماران را بدهد و آنان را با برند شما مرتبط سازد. محتوای شما باید آن‌چنان کارآمد باشد که شما را به نخستین نتیجه جست‌وجوهای بیماران تبدیل کند و آنان را به‌سوی درمان مناسبی که ارائه می‌دهید، سوق دهد.

گام‌های اجرایی:

  • محتوای بهتری بسازید:

پزشکان معمولا علاقه‌ای به مشاوره دادن خارج از محل کارشان ندارند و برای این کار نیز دلایل مشخصی دارند. با این حال بازاریابی محتوا در حوزه درمان و پزشکی ( حتی زیبایی در عمل های جراحی زیبایی، خدمات پوست و مو یا جوانسازی برای خانم ها و .. ) تنها توسط کسانی به بهترین شکل اجرا خواهد شد که از تخصص، دانش و اعتماد به نفس کافی برای ارائه محتوای پزشکی، بهره‌مند باشند: یعنی خود پزشکان! پس با مشاوران برندسازی و گروه تولید محتوای خود در ارتباط تنگاتنگ قرار بگیرید و پیوسته به آن‌ها خوراک فکری و علمی بدهید.

  • محتوای بیشتری بسازید:

معمولا محتوای تولید شده توسط شما درصد کمی از نتایج جست‌وها را در بر می‌گیرد که به آن سهم جست‌وجو (Search share) می‌گوییم. حال اگر تولید محتوا را افزایش دهید، شانس دیده شدن آن را نیز بیشتر می‌کنید. این‌گونه، رفته‌ رفته در تخصص خود به جایگاهی می‌رسید که همیشه جزو نتایج اصلی جست‌وجوهای بیماران خواهید بود.

  • چیزی فراتر از فقط محتوا بسازید:

آگاهی از برند همچنان راه حل کلیدی برای جذب بیماران است. از این روی بهره‌گیری از رسانه‌های جمعی و برقراری ارتباط با سطح گسترده‌ای از مخاطبان، کمک می‌کند تا برند شما در ذهن بسیاری از بیماران بماند. این کار کمک می‌کند تا تمام فشار کمپین‌های آگاهی‌رسانی شما بر دوش بازاریابی محتوا یا شبکه‌های اجتماعی شما نباشد.

۱۰- میان حضور در شبکه‌های اجتماعی و دیده‌ شدن در نتایج جست‌وجو، یک توازن برقرار کنید.

سال گذشته شاهد رویدادهای بسیاری در فضای مجازی بودیم. از یک سو رشد پرشتاب اینستاگرام در ایران و از سوی دیگر مشکلاتی که برای برخی شبکه‌های اجتماعی پیش آمد (مانند تمدید فیلترینگ تلگرام)، موجب شد تا پزشکان، جراحان و دندانپزشکان و البته مراکز درمانی بیشتر به سوی بهبود وضعیت خود در جست‌وجوهای اینترنتی بروند و به استفاده از روش‌های هزینه‌بر مانند تبلیغات گوگل (Google Ad.) روی بیاورند. از سوی دیگر خروج برخی از برندها از شبکه‌های اجتماعی، فضای مناسبی را برای آن‌ها که مانده بودند فراهم کرد.

با توجه به چنین شرایطی بهتر است که در سال جدید تلاش کنید تا در هر دو سوی میدان حضور داشته باشید. هرچند ممکن است فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای شما در آینده با محدودیت روبه‌رو شود اما میدان را خالی نکنید. در کنار این، برای حضور بیشتر در نتایج جست‌وجوی گوگل نیز برنامه‌ریزی داشته باشید.

گام‌های اجرایی:

  • با توجه به اهداف خود، برنامه بریزید:

شبکه‌های اجتماعی ( اینستاگرام مارکتینگ پزشکی – دندانپزشکی ) و گوگل، هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند. بهتر است با توجه به اهداف برند خود و راهبردهایی که در پیش گرفته‌اید، میزان به‌کارگیری این دو ابزار را مشخص کنید.

  • به بیمارانی که مستقیم مراجعه می‌کنند بیشتر توجه کنید:

درست است که استفاده از کانال‌ها و صفحات پرمخاطب و یا استفاده از واسطه‌ها برای معرفی خدمات درمانی به بیماران، کار ساده‌تری به نظر می‌رسد اما مشکل اینجا است که به‌سادگی نمی‌توان میزان مراجعه بیمار از این طریق را اندازه‌گیری کرد. از سوی دیگر با توجه به ابزارهایی که مستقیما توسط خود شما کنترل می‌شود، می‌توانید بخشی از ارتباطات با بیماران را بهتر مدیریت کنید. برای مثال میزان دایرکت‌های بیماران در اینستاگرام به شما آمار بهتری از آگاهی برند خواهد داد. در واقع اندازه‌گیری شناختی که بیماران از دیدن یک ویدیو از شما در جست‌وجوهای خود به‌دست آورده‌اند، کار بسیار مشکلی است.

  • بازنشر دادن:

در آموزش بازاریابی درمان آمده است که زیبایی بازاریابی دیجیتال در چگونگی بهینه‌سازی آن است. محتوای خود را پس از هر بار انتشار بازبینی کنید و بازنشر دهید. آنقدر به این کار ادامه دهید تا به یک حالت بهینه برای جذب بیمار دست پیدا کنید.

خوردن میزان زیادی قرص

۱۱- بیماران در پی راه‌های ارزان و قابل اعتماد هستند تا بتوانند خود-درمانی کنند!

هزینه‌های درمان رشد بالایی دارد و افزایش درآمدها نیز کافی نیست. به همین دلیل روز‌به‌روز مردم از خدمات درمانی‌ و حتی خدمات زیبایی و جراحی ها فاصله می‌گیرند. در پی این شرایط نابه‌سامان، بیماران به روش‌های ارزان و قابل اعتماد روی آورده‌اند تا از خودشان مراقبت کنند. از انجمن‌های گیاهخواری و گسترش طب‌ سنتی گرفته تا استفاده از غذا به عنوان دارو یا دوره‌های مراقبه ذهن‌آگاهی (Mindfulness Meditation) مثال‌هایی از این دست هستند. درواقع مردم هرکاری می‌کنند تا کمتر به پزشک و خدمات درمانی سر و کار داشته باشند.

 گام‌های اجرایی:

  • توانمندی و نفوذ پزشکان:

پزشکان دارای دانش هستند و از این روی می‌توانند بیشترین اثر را بر رفتار بیماران بگذارند اما چالش بزرگی است که بتوان آن‌ها را در فرایند تولید محتوا درگیر کرد. اگر پزشکان در این زمینه فعال باشند، می‌توان خدمات درمانی را در مسیر افزایش سطح سلامت جامعه و رضایت بیماران پیش برد. رویه‌ای که برخی کلینیک‌ها و مراکز درمانی، سال‌ها است در پیش گرفته‌اند.

  • جریان‌سازی:

همیشه یک چیز تازه در حوزه درمان و سلامت ارائه می‌شود که جریان‌سازی کند (برای مثال معرفی عمل لیزیک چشم در دو دهه گذشته). هنگامی که یک پزشک، روش درمانی تازه‌ای را ارائه می‌دهد، می‌تواند توجه عموم را به‌خوبی جلب کند و البته برند خود را نیز ارتقاع بخشد. این راهبرد می‌تواند بیماران را از روش‌های خانگی به درمان‌های علمی سوق دهد.

  • راه‌های درست و ارزان پیشنهاد دهید:

برای مثال هر کسی نیاز دارد تا از راهنمایی‌های یک مشاور تغذیه برای بهبود وضعیت سلامت خود بهره‌مند شود و هر مرکز درمانی هم می‌تواند یک مشاور تغذیه داشته باشد. از مشاوران تغذیه برای تولید محتوای بهداشتی و درمانی کمک بگیرید تا به سلامت عموم کمک کنید.

داشتن خلاقیت مانند یک چراغ

۱۲.توقع خود را از خلاقیت‌های دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ پزشکی افزایش دهید.

گوگل و شبکه‌های اجتماعی، آگاهی‌رسانی و تبلیغات را برای همه آسان کرده‌اند. در چند سال گذشته، فضای مجازی با انفجاری از ویدیوها و لینک‌های تبلیغی روبه‌رو بوده است. برای اینکه مقیاسی از این موضوع داشته باشید، بد نیست بدانید گوگل در سال گذشته ۳,۲ میلیارد تبلیغ را به‌اشتراک گذاشته است که این رقم در دو سال، دو برابر شده است.

با توجه به مقاله ی  بایدها و نبایدهای اینستاگرام ویژه پزشکان و مراکز درمانی همان‌طور که تعداد تبلیغات مراکز درمانی ( و دندانپزشکان، جراحان زیبایی، کلینیک های پوست و زیبایی  و … ) در شبکه های اجتماعی افزایش می‌یابد، بیماران بیشتری هم از دایره‌ی ما خارج می‌شوند. این عاملی است که ارزش تولیدات خلاقانه را بیشتر می‌کند. همواره پیش‌بینی می‌شد که فناوری‌های نوین در بازاریابی، خلاقیت را از بین می‌برد اما ظاهرا این موضوع برعکس شده است. وجود خلاقیت در فضای دیجیتال، بسیاری از برندها را گسترش داده و توانمند ساخته است.

گام‌های اجرایی:

  • همکاری به روش فاستر:

بسیاری از کلینیک ها و پزشکان و دندانپزشکان پیشرو، از آژانس‌های برندینگ دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ تخصصی پزشکی ) و یک تیم فروش بهره‌ می‌گیرند و خود تنها روی مباحث پزشکی و درمانی تمرکز دارند. در واقع آژانس برندینگ، کار ایجاد محتوای خلاقانه و آگاهی‌رسانی به بیماران را انجام می‌دهد و تیم فروش کلینیک به جذب بیماران و فروش خدمات می‌پردازد. این یک همکاری دو طرفه و هماهنگ است، درست مانند دو نیم‌کره چپ و راست مغز!

  • وظایف را متمرکز کنید:

بسیاری از آژانس‌های برندینگ، در زمینه فروش رسانه‌ای و مجازی نیز فعالیت می‌کنند. اگر نمی‌خواهید با دو گروه اجرایی همکاری کنید، می‌توانید وظیفه فروش دیجیتال را نیز بر عهده آژانس مشاور برندینگ خود قرار دهد.

  • استانداردهای بالا و خلاقانه در تبلیغات دیجیتال داشته باشید:

پیام‌های تبلیغاتی در فضای مجازی، با آگهی‌های تلویزیونی متفاوت هستند. در واقع هر بستر پیام‌رسانی، الگوها و استانداردهای ویژه خود را دارد که باید رعایت شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

۱۳- فراتر از میزان مراجعه به وب‌سایت خود، برنامه‌ریزی کنید.

امروزه بیشتر ترافیک فضای مجازی مربوط به جست‌وجوهای گوگل و شبکه‌های اجتماعی است. این بسترها با کمک ابزارهای ویژه خود، میزان نیاز کاربران به کلیک‌های اضافی را کمتر کرده‌اند. درواقع گوگل و شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند مخاطبان خود را در فضای داخلی خودشان نگه دارند و کاربران نیاز نداشته‌ باشند به لینک‌ها یا وب‌سایت‌های دیگر مراجعه کنند. برای مثال اینستاگرام اجازه نمی‌دهد که لینک دسترسی وب‌سایت دیگری را در کپشن یک پست قرار دهید. این موضوع کار بازاریابان را برای افزایش ترافیک وب‌سایت شما سخت‌تر می‌کند.

این چالش بسیاری از کلینیک‌هایی را که روی ترافیک وب‌سایت خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند با مشکل مواجه کرده است. برخی با صرف هزینه بیشتر تلاش می‌کنند تا همچنان ترافیک وب‌سایت خود را بالا نگه دارند. همچنین برخی با استفاده از تبلیغات گوگل وب‌سایت خود را در دسترس عموم قرار می‌دهند. گروهی دیگر نیز مدل‌های بازاریابی خود را به گونه‌ای تغییر داده‌اند تا بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و برخی از فعالیت‌های وب‌سایت را به آنجا منتقل کنند. اینگونه می‌توانند بیشتر در دسترس بیماران خود باشند.

گام‌های اجرایی:

  • محتوای خود را همه‌جا منتشر کنید:

باید محتوای خود را در تمام بسترهای دیجیتال منتشر کنید؛ چه در بستر وب (مانند وب‌سایت شخصی خودتان یا سایت‌های اشتراک داده) و چه فضای مجازی. محتوایی مانند شماره‌های تماس، ساعت‌های نوبت‌دهی، نشانی و دیگر راه‌های ارتباطی باید حتما در تمام کانال‌های ارتباطی دیجیتال شما در دسترس بیماران باشد.

  • ترافیک وب‌سایت خود را فیلتر کنید:

شاید بیش از ۵۰% از ترافیک وب‌سایت شما مربوط به مراجعه بیماران بالقوه نباشد. بخش زیادی از این مراجعات مربوط به بات‌ها، وب‌سایت‌هایی که به دنبال کپی کردن مطالب شما هستند و یا بیمارانی در خارج از محدوده جغرافیایی شما است. بهتر است از فیلترهایی استفاده کنید که ترافیک غیرواقعی وب‌سایت شما را کاهش دهد. این کار یک دید درست به شما می‌دهد تا در راهبردهای خود تجدید نظر کنید.

  • برنامه‌ریزی روی چیزهای مهمتر:

افزایش ترافیک وب‌سایت چیز خوبی است اما هدف نهایی نیست! چیزی که در واقع در پی آن هستیم ارتباط موثر با مخاطبان بیشتر، ایجاد آگاهی از برند در آنها و در نهایت جذب بیماران است؛ پس باید روی سازوکارهای مهم و کارآمد تمرکز داشت.

نظرات بسته شده است.