۶ موردی که در راه اندازی کلینیک پوست و زیبایی در ترکیه نباید انجام دهید!

فعالیت‌های پزشکی زیبایی در کشور ترکیه محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. همین موضوع پزشکان و متخصصین کشور ایران را ترغیب می‌کند که به انجام فعالیت در کشور همسایه بپردازند. با توجه به اینکه فعالیت‌هایی مثل تزریق ژل و بوتاکس در کشور ترکیه پرطرفدار هستند، راه اندازی کلینیک پوست و زیبایی در ترکیه ممکن است درآمد پزشکان را چندین برابر افزایش دهد. با این وجود، کشور ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای خارجی دارای قوانین پیچیده‌ای است.

اطلاع یافتن از قوانین مهم پزشکی و قوانین مربوط به راه اندازی کلینیک در کشور ترکیه به خصوص برای متخصصین که قصد تاسیس کلینیک پوست و زیبایی در این کشور را دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه مقاله قصد داریم درباره چند کاری که نباید هنگام راه اندازی کلینیک زیبایی در کشور ترکیه انجام دهید صحبت کنیم.

چند کاری که نباید هنگام راه اندازی کلینیک پوست و زیبایی در ترکیه انجام دهید:

همانطور که گفته شد، انجام برخی از کارها مغایر با قوانین راه اندازی کلینیک پوست و زیبایی در کشور ترکیه است. به همین دلیل، در ادامه برخی از آنها را برای شما بیان می‌کنیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

۱. بدون اجازه کار به فعالیت نپردازید

کشور ترکیه تأکید زیادی روی مدرک اجازه کار دارد. زیرا طی چند سال گذشته، بسیاری از افراد خارجی به این کشور مهاجرت کرده و صنعت اشتغالزایی در کشور ترکیه با چالش‌های بسیار زیادی مواجه شده است. به همین دلیل، راه اندازی یک کسب و کار در این کشور مانند گذشته ساده نیست. شما قبل از اینکه فعالیت خود را در کشور ترکیه شروع کنید، ابتدا باید مراحل لازم برای دریافت اجازه کار را سپری نمایید.

طی چند سال گذشته، ممنوعیت خاصی برای ورود پزشکان خارجی وجود داشت. کشور ترکیه معتقد بود،  پزشکانی که صرفا از دانشگاه‌های ترکیه فارغ التحصیل شده‌اند می‌توانند اجازه کار و اجازه طبابت در کلینیک‌های پوست و مو داشته باشند. اما امروزه سختگیری‌ها برای ورود پزشکان خارجی به کشور ترکیه کمتر شده است. با این وجود، هنوز هم پزشکان خارجی نمی‌توانند بدون دریافت اجازه کار به این کشور مهاجرت کنند.

بنابراین، اگر یکی از پزشکان متخصص ساکن کشور ایران هستید، ابتدا باید به سازمان‌های وزارت بهداشت کشور ترکیه مراجعه کرده و از مقامات این کشور مدرک صلاحیت دریافت کنید. با این وجود، مانعی برای ورود به کشور ترکیه به عنوان سرمایه گذار وجود ندارد. یعنی شما می‌توانید به عنوان سرمایه گذار، یک کلینیک پوست و مو در کشور ترکیه راه اندازی کنید.

۲.دریافت مجوز فعالیت از راه دور

با توجه به اینکه بسیاری از کلینیک‌های پوست و مو از راه دور به مراجعه کنندگان خود مشاوره می‌دهند، قوانین خاصی برای انجام فعالیت در کلینیک‌های پوست و مو یا سایر کلینیک‌های درمانی از راه دور در نظر گرفته شده است. اگر به تازگی به کشور ترکیه مهاجرت کرده و یک کلینیک پوست و مو راه اندازی کرده‌اید، باید توجه داشته باشید که در ابتدا برای انجام فعالیت از راه دور باید مجوز دریافت کنید. طبق قانون، کلینیک‌های پوست و مو یا مراکز درمانی که مایل به ارائه خدمات زیبایی و بهداشتی از راه دور هستند، ابتدا باید مجوز فعالیت و ارائه خدمات از راه دور از وزارت خانه کشور ترکیه دریافت کنند.

بنابراین؛ تمامی مراکز بهداشتی و درمانی می‌توانند خدمات خود را با دریافت مجوز از طریق سیستم اطلاعاتی بهداشتی به متقاضیان عرضه کنند. تمامی خدمات تحت نظارت وزارت بهداشت کشور ترکیه هستند. بنابراین در صورتی که عملکردی مغایر با قوانین و مقررات این کشور مشاهده شود، به سرعت کلینیک پوست و مو یا مراکز درمانی پلمپ خواهد شد.

۳. عدم فعالیت پناهجویان

یکی از مهم‌ترین قوانین کشور ترکیه در ارتباط با فعالیت متخصصین پزشکی زیبایی یا سایر پزشکان عمومی، عدم فعالیت پناهجویان است. طبق قوانین کشور ترکیه، پناهجویان اجازه اشتغال در حرفه پزشکی در کشور ترکیه را نخواهند داشت. بنابراین، در صورتی که مدرک پزشکی خود را در کشور ایران دریافت کرده و در ادامه به عنوان یک پناهجو به کشور ترکیه مهاجرت کرده‌اید، به هیچ وجه نمی‌توانید کلینیک پوست و زیبایی در این کشور راه اندازی کنید.

برای راه اندازی کلینیک به عنوان سرمایه گذار نیز قوانین بسیار سفت و سختی وجود دارد که ممکن است شما را با مشکل مواجه کند. علاوه بر این، پناهجویان امکان دریافت اجازه کار در کشور ترکیه را نخواهند داشت.

۴. ارائه یک گواهی از طرف کشور ایران

به همین دلیل اگر قصد دارید یک کلینیک پوست و مو در این کشور راه اندازی کنید، ابتدا باید یک سند رسمی از سفارت کشور ایران دریافت کنید که به کشور ترکیه نشان دهد شما فرد مناسبی برای انجام طبابت در کشور ترکیه و راه اندازی کلینیک هستید.

در واقع، علاوه بر اینکه مدارک پزشکی شما توسط کشور ترکیه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ارائه این گواهی نیز امری الزامی است. این گواهی باید به امضای رسمی مقامات سفارتخانه کشور ایران رسیده باشد. دریافت این گواهی در کشور ایران بسیار ساده است. تنها لازم است که مجوز کار خود در ایران را به سفارتخانه ببرید و مدارک پزشکی را ارائه دهید. بعد از مدتی، گواهی مورد نظر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۵. فعالیت بدون مدرک آزمون رسمی

یکی از اقدامات خطرناکی که ممکن است شما را در کشور ترکیه به دردسر بیندازد، فعالیت بدون مدرک آزمون رسمی است. تمامی پزشکان خارجی برای ورود به این کشور و راه اندازی کلینیک‌های پوست یا مو و کلینیک‌های درمانی باید ابتدا در آزمون رسمی کشور ترکیه یعنی آزمون یوس شرکت کنند.  مدرک این آزمون برابر با گواهینامه پذیرش تحصیلی داوطلب است. بنابراین، تمامی فارغ التحصیلان دانشکده‌های پزشکی در کشورهای خارجی باید گواهی آزمون یوس را به وزارت بهداشت و درمان کشور ترکیه ارائه دهند تا اجازه فعالیت در این کشور را داشته باشند.

همچنین معدل شما باید تا سطح B باشد. اگر بدون این مدرک وارد کشور ترکیه شده و کلینیک پوست و مو راه اندازی کنید، به هیچ وجه مجوز طبابت صادر نخواهد شد. علاوه بر این، اگر کشور ترکیه متوجه شود که بدون مدرک آزمون یوس و اجازه کار به طبابت می‌پردازید، کلینیک شما برای همیشه پلمپ شده و  به کشور مبدا بازگردانده خواهید شد.

۶. ایجاد قرارداد

به طور کلی، کشور ترکیه با انجام فعالیت‌های غیرقانونی مشکل دارد. به همین دلیل، تمامی پزشکان متخصص خارجی که قصد راه اندازی کلینیک پوست و مو یا کلینیک درمانی در کشور ترکیه را دارند، باید قرارداد قانونی بین خود و سایر پرسنل تنظیم کنند. یک نسخه از این قرارداد باید به وزارت بهداشت کشور ترکیه تحویل داده شود. در صورتی که مشکل قانونی وجود نداشت، می‌توان فعالیت را به صورت رسمی آغاز کرد.

قوانین مربوط به انعقاد قرارداد بین پرسنل و متخصص به این دلیل تعیین شده است که طی چند سال گذشته تخلف‌های بسیار زیادی در زمینه پزشکی زیبایی در کشور ترکیه مشاهده شد.

۷. هم ارزی مدارک پزشکی

تمامی پزشکان خارجی که قصد راه اندازی کلینیک پوست و زیبایی در کشور ترکیه را دارند، باید ابتدا مدارک خود را به کشور ترکیه تحویل دهند تا هم ارزی مدارک پزشکی انجام شود. در صورتی که بدون معادل سازی مدارک، برای راه اندازی کلینیک پوست و مو اقدام کنید؛ متخلف شناخته شده و کلینیک درمانی شما به سرعت پلمپ خواهد شد. بعد از اینکه مدارک خود را برای وزارت بهداشت کشور ترکیه ارسال کردید، مجدداً پروانه طبابت و تخصص شما بررسی شده و یک بار دیگر در کشور ترکیه ثبت می‌شود.

سپس مدرکی که از نظر کشور ترکیه قابل قبول است، برای شما صادر خواهد شد. معمولاً مدارک پزشکی کشور ایران مورد تایید وزارت بهداشت کشور ترکیه هستند و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت. اما اگر بخواهید مدارک پزشکی خود را در برخی از کشورهای اروپایی معادل سازی کنید، ممکن است وضعیت تا حدودی متفاوت باشد.

۸. ممنوعیت در نوع فعالیت

فعالیت‌های کلینیک‌های پوست و زیبایی

شما می‌توانید در یک کلینیک پوست و مو بیش از ۱۰ نوع خدمت مختلف را به متقاضیان ارائه دهید. در کشور ایران، امکان انجام خدمات گوناگون مثل تزریق ژل و بوتاکس، کاشت ابرو، لیزر موهای زائد، برداشتن خال و تتو یا مواردی مانند این انجام می‌شود.

اگر قصد داشته باشید به عنوان یک پزشک متخصص در کشور ترکیه فعالیت کنید، ممکن است اجازه انجام تمامی خدمات کلینیک پوست و مو به شما داده نشود. به همین دلیل، لازم است از قبل نوع خدماتی که قصد دارید در کلینیک پوست و مو به متقاضیان عرضه کنید را به اطلاع وزارت بهداشت ترکیه برسانید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره مواردی که نباید هنگام راه اندازی کلینیک پوست و مو در کشور ترکیه انجام دهید صحبت شد. کشور ترکیه برای راه اندازی کلینیک پوست و مو یا سایر کلینیک‌های درمانی قوانین خاصی را در نظر گرفته است. تمامی متقاضیان تاسیس کلینیک در این کشور، باید از بایدها و نبایدهای راه اندازی کلینیک پوست و مو اطلاعات داشته باشند. یکی از قوانینی که به تازگی در کشور ترکیه مورد توجه پزشکان خارجی قرار گرفته است، قوانین مربوط به ممنوعیت راه اندازی مطب برای پزشکان سایر کشورها است.

طبق این قانون، پزشکان خارجی فقط اجازه دارند در کلینیک‌های درمانی خصوصی تحت نظر کشور ترکیه به فعالیت بپردازند و اجازه تاسیس مطب ندارند. با این وجود، طی چند سال گذشته برخی پزشکان با دریافت مجوز از مقامات کشور ترکیه، موفق به تأسیس کلینیک پوست و زیبایی شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button