بررسی کامل نحوه راه اندازی کلینیک پوست و مو (حرفۀ پر درآمد)

تمایل مردم به زیبایی، باعث شده است راه اندازی کلینیک پوست و مو به یک حرفۀ پر درآمد تبدیل شود. روزانه چندین هزار نفر از بانوان و آقایان تمایل به استفاده از خدمات زیبایی دارند. تعداد کلینیک‌های زیبایی نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

این موضوع باعث می‌شود مردم قدرت انتخاب بیشتری برای مراجعه به کلینیک داشته باشند. بنابراین اگر قصد راه اندازی یک کلینیک پوست و مو را دارید، باید قدرت عمل بالا و ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشید تا بتوانید با سایر کلینیک‌های زیبایی رقابت کنید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

خدمات زیبایی پوست و مو

خدمات زیبایی پوست و مو شامل موارد مختلفی است. در ادامه نمونه‌هایی از خدمات پوستی که در کلینیک زیبایی پوست و مو ارائه می‌شود را بیان خواهیم کرد.

  • از بین بردن جای جوش
  • برطرف کردن لکه‌های پوستی
  • از بین بردن چین و چروک پوست
  • همچنین فرآیند کاشت مو یا احیای موهای آسیب دیده
مثال نوع خدماتی که شما در کلینیک پوست و مو

چگونگی راه اندازی کلینیک پوست و مو

در ادامه این مطلب درباره نحوه راه اندازی کلینیک پوست و مو به طور کامل صحبت می‌کنیم.

۱.هدف خود را مشخص کنید

قبل از اینکه اقدامی برای راه اندازی کلینیک پوست و مو انجام دهید، ابتدا هدف خود را مشخص کنید. در این هدف گذاری مسائل و اطلاعات بسیار زیادی روشن خواهد شد. به عنوان مثال نوع خدماتی که شما در کلینیک پوست و مو ارائه می‌دهید، باید مشخص شود. تفاوت کلینیک پوست و مو با مرکز پوست و مو این است که کلینیک به صورت قانونی از سازمان وزارت بهداشت مجوز دریافت می‌کند تا خدمات درمانی پوست و مو را به متقاضیان ارائه دهد.

این خدمات درمانی می‌تواند مزوتراپی، میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ، بوتاکس، لیزر فرکشنال و مواردی مانند این باشد. هر نوع دستگاه و تجهیزاتی که برای از بین بردن مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در یک کلینیک پوست و مو معتبر وجود دارد. زمانی که شما هدف خود را مشخص می‌کنید و نوع خدمات شما در کلینیک تعیین می‌شود، راحت‌تر می‌توانید تخمین بزنید که به چه مقدار سرمایه و بودجه اولیه نیاز دارید.

برای مطالعه بیشتر در خصوص راه اندازی کلینیک کاشت مو مقاله صفر تا صد بازاریابی کلینیک زیبایی و کاشت مو مطالعه فرمایید.

۲.درباره نحوه راه‌اندازی کلینیک تحقیق کنید

این کاری است که شما همین الان دارید انجام می‌دهید. تحقیق درباره نحوه راه اندازی کلینیک پوست و مو، اهمیت بسیار زیادی دارد. تا زمانی که به اطلاعات موثق و معتبری در رابطه با خدمات کلینیک و نحوه راه اندازی نرسیده‌اید، برای تاسیس کلینیک پوست و مو اقدام نکنید. در این تحقیق و جستجو باید چند مسئله مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

  • اولین موضوعی که در این مرحله باید مورد بررسی قرار بگیرد، تحقیق و جستجو درباره مخاطبین هدف و بازار است. یعنی قبل از هر اقدامی باید ببینید وضعیت کلینیک‌های پوست و مو در داخل کشور شما چگونه است. رقبا را مورد بررسی قرار دهید و عملکرد آنها را بسنجید. شما باید به طور دقیق بدانید که چند درصد از مردم جامعه به استفاده از خدمات پوست و مو علاقمند هستند.
  • همچنین باید درباره سختی‌های کار تحقیق کنید. تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌ها و تجهیزات کلینیک کار راحتی نیست. شما ابتدا باید از بابت منابع تامین کننده مطمئن باشید.
  • در مرحله بعد برای خرید مکان یا راه اندازی کلینیک اقدام کنید. به زبان ساده‌تر، قبل از راه اندازی هر کسب و کاری باید ابتدا ببینید که کسب و کار مورد نظر سود‌ ده است یا خیر.‌
تحقیق درباره نحوه راه اندازی کلینیک پوست و مو

۳.محل کلینیک

بعد از اینکه به طور کامل دربارۀ وضعیت بازار تحقیق کردید و به اطلاعات قابل قبولی رسیدید، باید محل کلینیک را انتخاب کنید.

  • انتخاب مکان کلینیک، کار چندان ساده‌ای نیست. به همین دلیل اکثر افراد سعی می‌کنند ابتدا یک زمین خریداری کنند و سپس کلینیک را به کمک طراحان و مشاوران معماری بر اساس سلیقه خود طراحی کنند.
  • در صورتی که سرمایه لازم برای خرید زمین یا فضای کلینیک را ندارید، می‌توانید یک مکان را اجاره کنید.

نکات مهم هنگام خرید یا اجاره ملک برای کلینیک پوست و مو

در زمان خرید یا اجاره کلینیک باید به چند نکته مهم توجه کنید.

  • اولین نکته محل قرارگیری کلینیک است. کلینیک پوست و مو شما باید در محلی قرار بگیرد که از شلوغی و سر و صدا دور باشد. همچنین دسترسی کلینیک باید بسیار راحت باشد. مراکزی که در کوچه پس کوچه و نواحی نامناسب شهری قرار دارند، به هیچ وجه مورد تایید سازمان وزارت بهداشت نیستند و به راحتی نمی‌توانند مجوز دریافت کنند.
  • دومین نکته برای انتخاب محل کلینیک، توجه به متراژ کلینیک پوست و مو است. از نظر سازمان وزارت بهداشت، بهتر است کلینیک شما حداقل نزدیک به ۲۰۰ متر باشد. ولی در صورتی که متراژ کلینیک شما کمتر است، باید فضای داخلی کافی برای ارائه خدمات به مراجعه کنندگان در آن وجود داشته باشد. در هر صورت، تایید کامل فضا بر عهده سازمان وزارت بهداشت است و نمی‌توان به طور کامل درباره آن اظهار نظر کرد.

 کلینیک پوست و مو باید حداقل دارای سه تا چهار اتاق باشد تا ارائه هر کدام از خدمات به صورت جداگانه در یک فضای کاملا استریل و ضدعفونی شده انجام شود. به عنوان مثال یک اتاق باید برای لیزر موهای زائد در نظر گرفته شود. یک اتاق برای پاکسازی و فیشیال پوست یا درمان مشکلات پوستی و اتاقی دیگر برای کاشت مو یا فعالیت‌های مشابه آن در نظر گرفته شود. همچنین سرویس بهداشتی باید به صورت کاملا استاندارد و با ابعاد مناسب طراحی شود.

۴.طراحی داخلی کلینیک 

طراحی داخلی کلینیک نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. دکوراسیون داخلی کلینیک باید به گونه‌ای باشد که باعث انتقال آرامش به مراجعه‌ کنندگان شود و از ایجاد اضطراب و نگرانی جلوگیری کند. به عنوان مثال، استفاده از رنگ‌های سفید یا سبز روشن یا بنفش برای فضای داخلی کلینیک کاملاً مناسب است.

  • سعی کنید یک دکوراسیون ساده و لایت را برای طراحی داخلی کلینیک در نظر بگیرید و از ایجاد شلوغی در فضای داخلی کلینیک و اتاق‌ها جلوگیری کنید.
  • ورودی کلینیک نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی طراحی شود. به عنوان مثال، بخشی از ساختمان را برای ورود افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند یا توانایی بالا رفتن از پله‌ها را ندارند در نظر بگیرید.
  • اگر کلینیک پوست و مو دارای حیاط و محوطه است، می‌توانید از حوضچه کوچک یا فضای سبز برای طراحی محوطه استفاده کنید و جذابیت بسیار زیادی به ظاهر کلینیک ببخشید.
  • هنگام طراحی داخلی کلینیک، نکات مهم ایمنی را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال بهتر است فاصله سرویس بهداشتی تا اتاق عمل یا اتاق درمان، کم باشد تا مراجعه کننده به سرعت این مسیر را طی کند.
  • همچنین راهروها باید اندازۀ قابل قبولی داشته باشد و مراجعه کنندگان مشکلی برای رفت و آمد نداشته باشند.
طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

۵.تجهیزات و دستگاه را خریداری کنید

بعد از اینکه فضای داخلی کلینیک کاملاً طراحی شد و بهترین محل را برای راه اندازی کلینیک پوست و مو انتخاب کردید، لازم است تجهیزات و دستگاه‌های مناسب را خریداری کنید. با توجه به خدماتی که به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهید، دستگاه‌های با کیفیت و برند را خریداری کنید.

 خرید دستگاه دست دوم برای کلینیک پوست و مو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا شما اطلاعات دقیقی درباره دستگاه و گارانتی و ضمانت آن ندارید. بنابراین بهتر است از همان ابتدا دستگاه‌هایی که بر طبق جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده‌اند را خریداری کنید.

  • تأثیر کیفیت دستگاه بر جذب متقاضیان دریافت خدمات پوست و مو

کیفیت دستگاه و عملکرد آن تاثیر بسیار زیادی در فرآیند بازاریابی و جذب مراجعه کننده دارد. به عنوان مثال، اکثر افراد به نوع برند دستگاه لیزر موهای زائد توجه می‌کنند. دستگاه لیزر موهای زائد در بازار با برندهای مختلفی وجود دارند. برخی از برندها هیچ تاثیری بر از بین رفتن موهای زائد ندارند. برای همین سعی کنید یک برند معتبر را خریداری کنید.

اگر بودجه کافی برای خریدن همه تجهیزات و دستگاه‌ها ندارید، در ابتدا چند دستگاه کاربردی و مهم را خریداری کنید که میزان درآمد زایی آن بیشتر از سایر دستگاه‌هاست.

برای اطلاعات بیشتر مقاله تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان ها را مطالعه فرمایید.

۶.استخدام پرسنل ماهر

توصیه می‌شود در استخدام پرسنل مناسب برای کلینیک خود نهایت دقت را داشته باشید. هنگام استخدام پرسنل کلینیک پوست و مو، علاوه بر بررسی رزومه و تخصص هر یک، روابط اجتماعی و توان فعالیت گروهی هر یک را نیز مورد بررسی قرار دهید. پیشنهاد می‌شود برای آموزش تجهیزات و دستگاه‌ها به پرسنل نیز سرمایه گذاری کنید. این آموزش می‌تواند به شکل آموزش توسعۀ حرفه‌ای، به صورت مستمر انجام شود.

یعنی شما به صورت مداوم اطلاعات خود را طبق جدیدترین اطلاعات روز دنیا به روز رسانی کنید و آن را به پرسنل و کارکنان خود نیز منتقل کنید. آموزش تجهیزات به پرسنل به شما کمک می‌کند توانایی رقابت با قویترین رقبا را داشته باشید.

زمانی که احساس کردید به تعداد بیشتری پرسنل متخصص نیاز دارید، نیروی جدید استخدام کنید. بهترین کار این است که یک کتابچه راهنما برای تعیین مسئولیت‌های هر یک از کارکنان و وظایف آنها طراحی کنید تا پرسنل به بهترین شکل ممکن در کلینیک پوست و مو فعالیت کنند.

استخدام پرسنل ماهر کلینیک پوست و مو

۷.برای دریافت مجوز اقدام کنید

بعد از اینکه مراحل تحقیقات بازار و پیدا کردن محل مناسب را انجام دادید و تجهیزات مورد نیاز کلینیک را خریداری کردید، لازم است برای دریافت مجوز اقدام کنید. بهترین مرحله برای دریافت مجوز بعد از انجام مراحل قبلی است. تا زمانی که شما نیروی متخصص استخدام نکرده باشید و محیط کار شما کاملاً آماده نشده باشد، نمی‌توانید به راحتی از سازمان وزارت بهداشت مجوز دریافت کنید.

شرایط دریافت مجوز راه اندازی کلینیک پوست و مو

برای دریافت مجوز شروط خاصی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.‌

  • معمولاً مجوز کلینیک زیبایی در اختیار متخصصین پوست قرار می‌گیرد. افرادی که مدرک نظام پزشکی دارند یا دارای پروانه مطب هستند، به ‌راحتی مجوز کلینیک پوست و مو را دریافت می‌کنند.
  • افرادی که دارای پروانه نظام پزشکی نیستند، باید با همکاری متخصصین پوست و مو یا پزشکان عمومی این مجوز را دریافت کنند. بهتر است با حداقل با دو پزشک عمومی یا یک متخصص پوست و مو همکاری داشته باشید.‌
  • افرادی که به عنوان پرسنل در کلینیک شما فعالیت می‌کنند، باید مدرک مرتبط با فعالیت خود را داشته باشند. به عنوان مثال اپراتور لیزر موهای زائد باید حتماً مدرک دوره اپراتوری لیزر موهای زائد را داشته باشد تا بتواند این کار را انجام دهد. یا فردی که فرآیند مزوتراپی یا لیزر فرکشنال را انجام می‌دهد، باید حتماً پزشک باشد.

نحوه ارسال مدارک برای دریافت مجوز 

بعد از اینکه تمامی شرایط فراهم بود، باید مدارک خود را آماده کنید و برای سازمان وزارت بهداشت ارسال کنید. این سازمان مدارک و شرایط شما را بررسی می‌کند و طی دو تا سه ماه مجوز شما صادر می‌شود. برای ارسال مدارک می‌توانید از دو راه استفاده کنید.

  • در اولین راه باید به تنهایی به وبسایت دریافت مجوز کلینیک پوست و مو مراجعه کرده و مدارک خود را بارگذاری کنید.
  • در روش دوم شما قادر خواهید بود از موسسات حقوقی برای دریافت مجوز کمک بگیرید. این موسسات معمولاً برای دریافت مجوز مقداری هزینه از شما دریافت می‌کنند، ولی در مدت زمان کمتری مجوز شما آماده خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله  بازاریابی کلینیک لیزر را مطالعه فرمایید.

 

۸.برندسازی کنید

در زمان دریافت مجوز شما باید یک نام منحصر به فرد و خاص برای کلینیک خود در نظر بگیرید. نامی که برای کلینیک پوست و مو انتخاب می‌کنید، باید مرتبط با فعالیت شما باشد و از کلمات با مفهوم تشکیل شده باشد. زمانی که مجوز کلینیک پوست و مو برای شما صادر شد، به سرعت برای برندسازی کلینیک اقدام کنید.

این کار باعث می‌شود که هیچ کلینیک دیگری نتواند از نام و نشان شما سوء استفاده کند یا نامی مشابه نام کلینیک شما در کشور وجود نداشته باشد. برندسازی نوعی افزایش اعتبار و ارزش کسب و کار شما در کشور است. در مقاله خلاقانه‌ترین شعار‌های تبلیغاتی پزشکی و کلینیک زیبایی با جذاب ترین شعارها آشنا شوید.

برندسازی کلینیک پوست و مو

 ۹.بازاریابی کنید

حالا که تمامی مراحل را سپری کرده‌اید، لازم است با کمک تبلیغات و بازاریابی مراجعه کنندگان را به سمت کلینیک خود جذب کنید. از روش‌های مختلفی برای بازاریابی استفاده کنید و به یک روش محدود نشوید. ابتدا بازاریابی دیجیتال یا غیر انسانی را به کار بگیرید و تا جایی که می‌توانید از نیروی انسانی برای بازاریابی استفاده نکنید.

  • شبکه های اجتماعی

به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی بهترین مکان برای تبلیغات و بازاریابی پزشکی هستند. پلتفرم اینستاگرام یا تلگرام برای معرفی کلینیک پوست و مو و ارائه خدمات به کاربران کاملا مناسب است.

  • راه اندازی وبسایت

راه اندازی یک وبسایت ارزش و اعتبار کسب و کار شما را افزایش خواهد داد. کاربران می‌توانند به وب سایت شما مراجعه کنند و نظرات وب سایت را بخوانند.

برای بازاریابی بهتر به شما پیشنهاد می‌کنیم که تخفیفات دوره‌ای یا مسابقه برگزار کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل دربارۀ نحوه راه اندازی کلینیک پوست و مو صحبت شد و مراحل کامل راه اندازی برای شما بیان شد. مهمترین مسئله در هنگام راه اندازی کلینیک پوست و مو این است که عجله نداشته باشید و تمامی مراحل را قدم به قدم طی کنید.

اشتباه در هر یک از مراحل ممکن است باعث شود کسب و کار شما را برای همیشه شکست بخورد. یک کلینیک پوست و مو به علت ارائه خدمات زیبایی طرفداران بسیار زیادی دارد و مطمئن باشید که خیلی زود بعد از راه اندازی کلینیک به درآمد بالایی خواهید رسید.

سؤالات متداول

راهکارهای زیادی برای افزایش درآمد یک کلینیک زیبایی آن هم هنگامی که تازه تاسیس شده است وجود دارد. اما برخی از مفیدترین راهکارهای افزایش درآمد یک کلینیک شامل موارد زیر می شود: 

  • استفاده از سیستم پیامک ایمیل جهت تبلیغات و یادآوری زمان ملاقات بیمار
  • استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات و جذب مشتریان بیشتر
  • ساخت یک وب سایت و تولید محتوای مناسب بیماران جهت آشنایی بیماران بالقوه با شما و کلینیک تازه تاسیس شما 
  • در نظر گرفتن سرویس های ویژه یا تخفیفات بیشتر برای مشتریان وفادار

بودجه کلی بازاریابی شما باید ۷ تا ۱۲ درصد از کل درآمد شما باشد. اگر یک مطب پزشکی معتبر با درآمد سالانه بیش از یک میلیون دارید، باید انتظار داشته باشید ۷ تا ۱۲ درصد از کل درآمد خود را برای تبلیغات بودجه بندی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button