آشنایی کامل با تولید محتوای پزشکی ارزشمند و با کیفیت

حرفه پزشکی با سایر کسب و کارها کاملاً متفاوت است. به همین دلیل روش تولید محتوای پزشکی نیز با کسب و کارهای دیگر مثل شرکت‌ها یا سازمان‌ها کاملا متفاوت است. اگر می‌خواهید در زمینه پزشکی تولید محتوا انجام دهید، باید چند نکته مهم یا دستورالعمل را از قبل بدانید. در واقع تولید محتوا برای حرفه پزشکی چالش‌های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

زمانی که شما یک نکته پزشکی را از طریق تولید محتوا به مخاطبین منتقل می‌کنید، باید در رابطه با صحت آن محتوا مطمئن باشید. چرا که ممکن است بیماران یا مخاطبین شما برای درمان خود یا اطرافیانشان، از نکته مورد نظر استفاده کنند.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

نکات مهم در خصوص تولید محتوای پزشکی

شما در تولید محتوای پزشکی باید سعی کنید با مخاطبین ارتباط برقرار کنید. اگر قصد دارید در زمینه پزشکی تولید محتوا انجام دهید و هنوز نمی‌دانید از کجا شروع کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

۱.دانش تخصصی را به دانش قابل درک تبدیل کنید

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام تولید محتوای پزشکی باید به آن توجه کنید، این است که حتماً دانش تخصصی را به دانش ساده یا دانش قابل درک تبدیل کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد دارید از طریق یک ویدئو و آپلود کردن آن در وبسایت یا فضای مجازی، محتوا تولید کنید و در رابطه با روند درمان یک بیماری خاص، اطلاعاتی را به مخاطبین خود منتقل کنید.

پزشک در این لحظه باید بداند که مخاطبین این محتوا افرادی هستند که هیچ زمینه‌ای در رابطه با اصطلاحات تخصصی پزشکی ندارند و ممکن است ویدئو شما برای آنها قابل درک نباشد. بنابراین باید به پزشک اطلاع داد درباره بیماری و روند درمان آن، به شکل ساده و شفاف صحبت کند. به گونه‌ای که محتوا یا ویدئو برای مخاطب کاملاً کاربردی باشد و بتواند از آن استفاده کند.

عدم توجه به این نکته، مشکل بزرگ در تولید محتوای پزشکی است. بسیاری از پزشکان که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، به این نکتۀ مهم توجه نمی‌کنند و بسیاری از دنبال کننده‌ها و مخاطبین خود را به همین دلیل، از دست می‌دهند.

۲.قابل اعتماد باشید

در زمینه تولید محتوا پزشکی قابل اعتماد باشید

برای اینکه این موضوع را متوجه شوید، برای شما یک مثال بیان می‌کنیم. فرض کنید شما یک نکتۀ مهم پزشکی را به صورت یک پست متنی در وبسایت خود آپلود می‌کنید. از طرف دیگر همان محتوا را با صدای متخصص در یک ویدئو ضبط کرده و در اختیار عموم قرار می‌دهید. مطمئن باشید که ویدئو بازدید بالاتری خواهد داشت.

مردم برای دریافت اطلاعات پزشکی به اعتمادسازی نیاز دارند. زمانی که متخصص با صدا و تصویر خود نکات پزشکی را به مخاطبین انتقال می‌دهد، حس اعتمادسازی در کاربران ایجاد خواهد شد. این حس اعتماد در نهایت باعث می‌شود ویدئو شما پر بازدید باشد و مردم علاقه زیادی به آن نشان دهند.

امروزه شرایط به حدی پیچیده و سخت شده است که نمی‌توان به راحتی به یک محتوای متنی در زمینه پزشکی اعتماد کرد. البته این صحبت، به این معنا نیست که شما به هیچ وجه محتوای متنی تولید نکنید. اما بهتر است بخشی از محتوای خود را به تولید ویدئو یا صدای ضبط شده اختصاص دهید تا احساس اعتماد سازی در کاربران ایجاد شود.

مطالعه مقاله مدارک لازم برای مجوز کلینیک زیبایی چیست؟ از دست ندهید.

۳.کتاب الکترونیکی و راهنما تولید کنید

مردم به شنیدن نکات پزشکی علاقه‌مند هستند. امروزه بسیاری از مردم در رادیو، شبکه‌های سلامت یا پزشکی را دنبال می‌کنند یا از طریق مجلات و کتاب‌ها به دنبال نکات مهم پزشکی هستند. شما می‌توانید به راحتی با تولید یک کتاب الکترونیکی، مسائل مهم پزشکی که ممکن است کاربران در طول روز با آن دست و پنجه نرم کنند را بیان کرده و در اختیار مخاطبین قرار دهید.

مطمئن باشید که این نوع تولید محتوا بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت. زیرا دسترسی به آن بسیار راحت است و دیگر لازم نیست مردم برای دریافت پاسخ برخی سوالات خود با پزشکان تماس بگیرند یا در کتاب‌های مختلف جستجو کنند. هنگام تولید کتاب الکترونیکی، به کاربردی بودن آن توجه کنید و سعی کنید از مطالبی در زمینه پزشکی استفاده کنید که مردم آن را لمس کرده‌اند.

به عنوان مثال، بیماری دیابت یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها بین مردم است که اکثر افراد در سنین پایین یا بالا، به آن دچار می‌شوند. متأسفانه روش درمانی خاصی برای آن وجود ندارد و مبتلایان به این بیماری فقط باید با مصرف دارو، بیماری را کنترل کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

۴.به روز باشید

علم پزشکی هر روز در حال تغییر است و مانند سایر علوم نیست. بنابراین وقتی می‌خواهید به تولید محتوای پزشکی بپردازید، باید به تکنولوژی و علم روز دنیا نیز توجه کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما امروز در رابطه با بیماری سرطان در یک ویدیو بیان که برای سرطان هیچ درمانی وجود ندارد و نمی‌توان آن را به راحتی کنترل کرد. در این حالت ممکن است در یکی از کشورهای دیگر راه حلی برای درمان سرطان به وجود آمده باشد و شما به دلیل مطالعه کم، از آن اطلاع چندانی نداشته باشید.

بنابراین همیشه هنگام بیان نکات و اطلاعات پزشکی، به جدیدترین تحقیقات و خبرنامه‌های پزشکی نیز توجه کنید. علم پزشکی که اکنون در اختیار جهان قرار دارد، با علم پزشکی ۲۰ سال قبل کاملاً متفاوت است. قطعاً علم پزشکی دو سال دیگر نیز نسبت به امروز متفاوت خواهد بود و نمی‌توان یک مطلب ثابت و مشخص را برای همه بیماری‌ها یا مشکلات جسمی بیان کرد.

۴.به روز باشید

علم پزشکی هر روز در حال تغییر است و مانند سایر علوم نیست. بنابراین وقتی می‌خواهید به تولید محتوای پزشکی بپردازید، باید به تکنولوژی و علم روز دنیا نیز توجه کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما امروز در رابطه با بیماری سرطان در یک ویدیو بیان که برای سرطان هیچ درمانی وجود ندارد و نمی‌توان آن را به راحتی کنترل کرد. در این حالت ممکن است در یکی از کشورهای دیگر راه حلی برای درمان سرطان به وجود آمده باشد و شما به دلیل مطالعه کم، از آن اطلاع چندانی نداشته باشید.

بنابراین همیشه هنگام بیان نکات و اطلاعات پزشکی، به جدیدترین تحقیقات و خبرنامه‌های پزشکی نیز توجه کنید. علم پزشکی که اکنون در اختیار جهان قرار دارد، با علم پزشکی ۲۰ سال قبل کاملاً متفاوت است. قطعاً علم پزشکی دو سال دیگر نیز نسبت به امروز متفاوت خواهد بود و نمی‌توان یک مطلب ثابت و مشخص را برای همه بیماری‌ها یا مشکلات جسمی بیان کرد.

۵.به کاربرد محتوا توجه کنید

محتوایی تولید کنید که محتویات آن بیان مشکلات و بیماری‌های روز جامعه باشد. به عنوان مثال، تولید محتوا در رابطه با ویروس کرونا بازدیدهای بسیار زیادی خواهد داشت. چرا که اکثر افراد به دنبال یافتن علائم این بیماری و روش‌های درمان آن هستند. سعی کنید محتوایی تولید کنید که مردم با کمک آن علائم بیماری‌های خود را مورد بررسی قرار دهند و بتوانند مشکلات جسمی خود را درمان کنند.

برای تولید محتوا در این زمینه عجول نباشید و به خوبی تحقیق کنید. بیماری‌هایی که بسیاری از مردم در کشور شما به آن مبتلا هستند را پیدا کنید و متناسب با آن، با متخصصین مربوط به آن بیماری مشورت کنید تا اطلاعات دقیق و موثقی به دست آورید.

۶.کپی کار نباشید

بدترین کاری که ممکن است در حق کسب و کار خود انجام دهید، این است که یک محتوای کپی شده را در اختیار کاربران و مخاطبان قرار دهید. انجام این کار به خصوص در حرفه پزشکی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در زمینه پزشکی نکته‌ها و محتواهای بسیار زیادی وجود دارد که با کمی جستجو به آنها دست پیدا خواهید کرد.

به جای اینکه کار خود را ساده کنید و با تقلید کردن از دیگران به دنبال پیشرفت باشید، سعی کنید یک محتوای یونیک و خاص تولید کنید که کاملا آموزنده باشد و شما را نسبت به سایر رقبا متمایز کند.

۷.به دنبال سود نباشید

این تیتر کمی گیج کننده است. حتما با مطالعه این تیتر اولین سوالی که به ذهن شما می‌رسد این است که مگر می‌شود در یک کسب و کار یا در حرفه پزشکی به دنبال سود و درآمد نبود؟ منظور ما این است که شما هنگام تولید محتوا نباید به درآمدزایی و سودآوری فکر کنید. هدف شما برای تولید محتوای پزشکی باید انتقال اطلاعات پزشکی به مردم و کمک به آنها باشد. اگر با این هدف محتوای پزشکی را تولید کنید، مطمئن باشید که مخاطبین و دنبال کننده‌های بسیار زیادی پیدا خواهید کرد.

افزایش تعداد دنبال کنندگان و مخاطبین به نوبه خود باعث افزایش درآمد و سودآوری خواهد بود. بنابراین هنگام تولید محتوا، خود را در جایگاه بیماران یا مخاطبین قرار دهید و به جای اینکه در محتوا تبلیغ کنید یا از مخاطبین بخواهید به کلینیک و مطب شما مراجعه کنند، سعی کنید با انتقال اطلاعات درست و مفید آنها را راضی نگه دارید.

رضایت از پزشک

۸.خلاقیت را فراموش نکنید

افزایش تعداد شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام باعث شده است تنوع محتواهایی که به اشتراک گذاشته می‌شوند، بسیار زیاد باشد. به همین دلیل اگر می‌خواهید یک محتوای با کیفیت تولید کنید، باید خلاقیت داشته باشید. هر چقدر که محتوای پزشکی شما شامل اطلاعات درست و دقیق پزشکی باشد، باز هم در صورتی که جذابیت بصری نداشته باشد، بازدید چندانی نخواهد داشت.

برای اینکه محتوای خود را با خلاقیت همراه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهای اینفوگرافیک استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید برای سلامت دهان و دندان محتوا تولید کنید، تصاویر اینفوگرافیک مربوط به دندان و دهان را همراه محتوا تولید کنید تا جذابیت ظاهری محتوای شما افزایش پیدا کند.

۹.شبکه‌های اجتماعی را نادیده نگیرید

یکی از راه‌های مناسب برای تولید محتوای پزشکی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. به عنوان مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام، یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های مربوط به فضای مجازی است. اکثر مردم به صورت روزانه حدود چند ساعت از وقت خود را در این شبکه اجتماعی سپری می‌کنند. به همین دلیل فعالیت در این فضا باعث می‌شود کسب و کار شما سریع‌تر شناخته شود.

در اینستاگرام کیفیت محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه اگر نتوانید محتوای باکیفیت تولید کنید، تعداد دنبال کننده‌های شما در اینستاگرام افزایش نمی‌یابد. بخشی از محتوای اینستاگرام مربوط به پست است. برای تولید محتوای پزشکی، به شما پیشنهاد می‌کنیم از ویدئو استفاده کنید. بازخورد و بازدهی ویدیو در اینستاگرام بیشتر از تصاویر یا متن است.

تولید محتوای با کیفیت که از لحاظ علمی کاملا تایید شده باشد و ظاهر آن جذابیت بالایی داشته باشد، در نهایت باعث خواهد شد صفحه شما رشد کند. بخشی از محتوایی که در اینستاگرام تولید می‌کنید مربوط به استوری‌های روزانه است. یعنی شما برای هر ۲۴ ساعت باید تولید محتوا انجام دهید.

۱۰.نظر سنجی بگذارید

هنگام تولید محتوا، نظرسنجی مردمی را نیز جدی بگیرید. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تا چه حد مردم از محتوای شما رضایت دارند و برای آنها مفید است. امکان نظرسنجی در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. به عنوان مثال در وبسایت از طریق کامنت‌ها یا نظرات، می‌توان درصد رضایت مخاطبان را به دست آورد.

در اینستاگرام با قرار دادن نظرسنجی در استوری‌های روزانه به علاقمندی‌های مخاطبان و کاربران فعال توجه کنید و مطابق با آنها تولید محتوا انجام دهید. نظر کاربران تاثیر بسیار زیادی بر رشد و پیشرفت صفحه‌های شما در شبکه‌های اجتماعی دارد. در صورتی که به نظرات مخاطبین توجه نکنید و بر اساس سلیقه یا خواسته خود محتوا تولید کنید، نارضایتی کاربران افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل در رابطه با تولید محتوای پزشکی صحبت شد. سعی کردیم روش‌هایی را برای شما بیان کنیم که به کمک آن بتوانید یک محتوای پزشکی با کیفیت تولید کنید و با کاربران به اشتراک بگذارید. یک محتوای پزشکی باید طبق جدیدترین استانداردها و تحقیقات روز جهانی تولید شود. یعنی دانش و سطح علمی محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید اطلاعات درستی را از طریق محتوا به مخاطبین منتقل کنید.

همچنین اطلاعات محتوا باید برای کاربران مفید و کاربردی باشد. معمولاً در حرفۀ پزشکی تولید محتوای ویدئویی تاثیر بسیار زیادی بر مخاطب خواهد گذاشت. در صورتی که خود پزشک، اطلاعات پزشکی را در یک ویدیو بیان کند، تاثیرگذاری آن چند برابر خواهد شد. همچنین برای تولید محتوا حتماً از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام استفاده کنید. شبکه اجتماعی اینستاگرام امروزه به یک محل مناسب برای فعالیت حرفه‌های مختلف پزشکی تبدیل شده است. شما با کمک این پلتفرم قادر خواهید بود مردم را از قیمت خدمات پزشکی، میزان تخفیفات، برگزاری مسابقات و اطلاعات پزشکی مطلع کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button