تبلیغات مراکز درمانی علمی و سه قانون کلیدی + معرفی مراکز خدمات درمانی

تبلیغات مراکز درمانی یکی از دغدغه های این روزهای پزشکان است. یکی از مواردی که معمولا در کلینیک های زیبایی ، پوست و مو و بعضا در پروسه تبلیغات دندانپزشکی با آن روبرو هستیم، این است که شما چه پکیجی برای تبلیغات ما پیشنهاد دارید؟ قبل از اینکه به این بحث بپردازیم ابتدا باید بدونیم که تبلیغات یکی از ابزارهای پروموشن ( استراتژی شما برای ” ترویج ” برند ) هست، به عبارتی قطعا هدف شما پروموشن خودتون به عنوان پزشک یا پروموشن مراکز درمانی که مدیریت می کنید هست ولی این خواسته رو در قالب تبلیغات مطرح می کنید و طبیعتا هم از همکاران ما پکیج های تبلیغاتی تحویل می گیرید!!!

اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید می‌توانید پادکست زیر را گوش دهید:

وقتی ذهن محدود میشه به اینکه برای شناساندن خدمت درمانی خودمون باید تبلیغ کنیم نه ترویج، اون موقع صرفا به تبلیغات دیجیتال یا تبلیغات چاپی به عنوان راه حل های موجود اکتفا می کنیم و مهمترین ایراد این تفکر اصطلاحا معتاد شدن به تبلیغات هست چرا که شما نتونستید از هر مرحله تبلیغات خودتون یک پایه از برند رو براساس استراتژی پروموشن طراحی شده پایه ریزی کنید!

۳ قانون مهم در تبلیغات مراکز درمانی :

فارغ از این اصلاح تفکر که در مقالات بعدی بطور مفصل در مورد واژه های بازاریابی مراکز درمانی ، بازاریابی خدمات درمانی و تفاوتشون با پروموشن خدمات درمانی صحبت خواهیم کرد، ولی چند نکته رو در ارتباط با تبلیغات موثر در حوزه خدمات درمانی در این مقاله با هم بررسی می کنیم :

یک اشتباه : قبل از اینکه ۳ قانون مهم در تبلیغات رو اشاره کنم لطفا به این نکته توجه کنیم که تخفیف دادن یک تبلیغ نیست ، اون چه که عمدتا در حال حاضر در پست های تبلیغاتی به چشم می خوره پیش از اینکه از مزایایی که روش  درمانی می تونه برای مخاطب داشته باشه صحبت کنه ،  از تخفیفات متنوعی که بهش آفر دادیم تشکیل شده ‌.جدا از اینکه آیا تخفیف دادن خوبه یا بد، آگاه باشیم که اعلام تخفیف رو نمیشه اسمش رو تبلیغ کردن گذاشت.

  • قانون اول در تبلیغات مراکز درمانی : کلیک ناکارآمد

قانون اول در تبلیغات مراکز درمانی : کلیک ناکارآمد

این قانون در تبلیغات مطب پزشکان به این نکته اشاره می کنه که استفاده تکراری از یک کانال برای اطلاع رسانی و اون هم کانالی که همه کلینیک ها دارن ازش استفاده می کنند، به مرور زمان کارآمدی خودش رو از دست میده و دیگه اون تاثیرگذاری سابق رو نداره.

برای اینکه بتونیم اطلاع رسانی موثرتری داشته باشیم باید از کانال های متنوع تر و حتی کانال هایی استفاده کنیم که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفتند، یا کمتر بهش توجه شده، اون موقع پیامِمون شنونده و بیننده بهتری خواهد داشت. بطور مثال در جلسه مشاوره با کلینیکی با نکته ای روبرو شدیم که قابل تامل بود، اینکه این کلینیک ذاتا در یک موقعیت محلی قرار داشت و سابقه مراجعه کننده ها نشون میداد عمدتا در یک فاصله منطقی در همون محدوده قرار داشتند و این کلینیک چند ماهی بود که در حال تبلیغ در اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی بدون مرز بود؛

یک نکته کلیدی برای اینکه بتونیم روش اطلاع رسانی موثر رو پیدا کنیم استفاده از اطلاعات فعلی سیستم هست که به شدت کمک می کنه ولی برای اینکه ببینید کانال های ارتباطی شما چقدر کارامد هستند یک راه حل ساده وجود داره : در یک بازه زمانی مشخص نسبت هزینه به ازای جذب هر مراجعه کننده رو برای هر یک از کانال ها محاسبه کنیم که اصطلاحا به اون CPL یا هزینه به ازای جذب هر مخاطب میگیم، به این صورت شما می تونید خیلی راحت متوجه بشید که CPL هر کانالی که در حال استفاده از اون هستید در چه وضعیتی قرار داره.

برای رسیدن به این درک، ابتدا نیاز داره شما کارامدی یا بازخوردی که هر کانال تبلیغاتی براتون داره رو محاسبه کنید که برای شما در چندگام توضیح میدم که دقیقا چطور می تونید سیستم تبلیغات خودتون رو مدیریت کنید:

  • بودجه مشخص رو بین چند روش تبلیغاتی تقسیم کنید ، مثلا ۴۰% از بودجه خودتون رو به گوگل ادورز اختصاص بدید، ۲۰% به تبلیغات اسپانسری اینستاگرام، ۲۰% به اینفلوئنسر مارکتینگ درست در خدمات درمانی و مثلا ۲۰% هم به کانال تلگرام .

در همین تخصیص بودجه هم به نوع مراجعین و بیماران خودتون توجه کنید که از چه کانال هایی استفاده می کنند و یا دارای چه ویژگی هایی برای تصمیم گیریشون هستند و … ( حتما مقاله توجه به نسل های در بازاریابی و تبلیغات خدمات درمانی رو مطالعه کنید )

  • سپس اگر چندین خدمت درمانی رو ارائه میدید، هرکدوم از خدمات رو به یکی از ابزارها یا روش های تبلیغاتی اختصاص بدید، مثلا جراحی بینی رو به گوگل ادورز، جراحی لیپوماتیک رو به تبلیغات اسپانسری اینستاگرام، جراحی بلفاروپلاستی رو به تلگرام و … ( لطفا باز هم در این تخصیص خدمت درمانی به روش تبلیغات دقت کنید )
  • در گام سوم هر تبلیغ رو در یک بازه زمانی مشخص انجام بدید، مثلا هفته اول تبلیغات جراحی بینی از روش x، هفته دوم تبلیغات جراحی لیپوماتیک از روش تبلیغی y و … ؛ این همزمانی به شما قدرت تشخیص عملکرد و بازخورد گیری رو میده
  • در گام بعدی حتما سیستم های فیدبک گیری رو در داخل مرکز درمانی فعال کنید ، یعنی مرکز تماس با منشی شما کاملا در جریان باشه و حتی یک تماس یا ارتباط رو هم از دست نده و حتما هم از طریق نشانه ها و یا سوال مستقیم نحوه آشنایی بیمار رو بپرسه

 

با همین چندکار ساده ، شما هم خیلی راحت می تونید میزان اثربخشی کانال های مختلف رو مشخص کنید و هم اینکه هزینه به ازای جذب بیمار رو در هر روش محاسبه کنید و اون موقع کانال هایی که اثربخشی مناسبی نداشتند رو با روش ها و ابزارهای دیگه تبلیغاتی جا به جا کنید تا به مرور زمان به کانال اصلی خودتون برسید.

یک نکته مهم : معمولا وقتی این موضوع رو با پزشکان و مدیران درمان مطرح می کنیم با این پاسخ مواجه میشیم که مثلا ما از سئو داریم جواب میگیریم و چندین سال هست که روی سئوی سایت در گوگل داریم کار می کنیم.

نکته ما در همین جا هست که تا همین ۱ یا ۲ سال پیش ( نه خیلی قبل تر ) ، ابزارها محدود بودن و خلاصه میشند در گوگل یا مجلات پیک برتر و … در حالیکه امروزه در فضای دیجیتال و فیزیکی ما با تنوع ابزارها و روش های تبلیغاتی و پروموشن روبرو هستیم و شاید برخی مواقع روش های قدیمی ما تبدیل به کلیک ناکارامد شده باشند و خبری نداشته باشیم با اینکه هر روز براشون هزینه می کنیم!!!

  • قانون دوم در تبلیغات مراکز درمانی: قانون تمایز یا مزیت رقابتی
قانون دوم در تبلیغات مراکز درمانی: قانون تمایز یا مزیت رقابتی

حتما باید در طرح تبلیغی که آماده می کنیم یک وجه تمایز یا اصطلاحا مزیت رقابتی واضح رو برای مرکز درمانی خودمون مشخص کنیم و به عنوان پیام قابل باور به مخاطب منتقل کنیم. طرح تبلیغات خدمت درمانی ما هم واقعا باید مزیت رقابتی مرکز درمانی یا من رو به عنوان یک پزشک بیان کنه و هم کاملا باور پذیر باشه ؛ حالا اگر به قانون مزیت رقابتی دقت کنیم اون موقع دیگه واقعا تخفیف دادن رو قبول می کنیم که تمایز نیست چرا که تقریبا ۹۹% از کلینیک ها در حال استفاده از اون هستند .

برای اینکه بتونیم مزیت رقابتی کلینیک خودمون رو بطور واقعی پیدا کنیم فقط کافیه از مخاطبینی که روزانه به کلینیک در حال مراجعه هستند بعد از اینکه خدمتشون رو دریافت کردند بپرسیم که مزیت ما رو در چه چیزی می بینید؟؟ لطفا دقت کنید که پس از دریافت خدمت این رو از مراجعه کنندگان بخوایم .  اگر یک هفته اینکار رو انجام بدید با جملات و کلماتی روبرو خواهید شد که کلا مسیر فکری شما رو تغییر خواهد داد و دیگه بزرگترین کلینیک در شمال تهران و یا دارا بودن دستگاه الکسا ۲۰۱۸ و … رو به عنوان یک مزیت در نظر نخواهیم گرفت.

برای اینکه نسبت به مفهوم تمایز دید داشته باشید به این نکته اشاره می کنم که ما اصولا چند نوع تمایز مهم داریم :

  • تمایز در هزینه و اصطلاحا قیمت خدمات درمانی
  • مزیت رقابتی و یا تمایز از منظر تمرکز ؛ مثلا شما به گروه خاصی از جامعه یا بیماران سرویس میدید و یا بطور کامل متمرکز هستید بر روی ارائه خدمت درمانی در یک شاخه خاص از درمان.
  • مزیت رقابتی در نوآوری؛ مثلا شما از روش درمانی خاص یا تجهیزات خاصی استفاده می کنید که می تونه به عنوان مزیت رقابتی شما تلقی بشه
  • مزیت رقابتی به واسطه رفتار و تجربه انسانی شما در محیط کلینیک
  • قانون سوم در تبلیغات مراکز درمانی: قانون انطباق
قانون سوم در تبلیغات مراکز درمانی: قانون انطباق

یعنی باید پیام تبلیغ خدمت یا مرکز درمانی یا متن تبلیغات کلینیک زیبایی با نوعِ خواسته و ذهنیت مخاطب ما تناسب داشته باشه. نکته بسیار ساده ای که عمدتا رعایت نمیشه، در سال گذشته به یک کلینیکی مشاوره می دادیم که قصد معرفی خدمات ایمپلنت برای افرادی رو داشتند که عمدتا تمام یا بخش عمده ای از دندان های خودشون رو از دست داده بودند، برای اینکه بتونیم طرح تبلیغ خدمات رو با انطباق بالایی طراحی کنیم در ابتدا با افرادی که به نوعی می تونستند مخاطب این نوع درمان قرار بگیرند ارتباط گرفتیم و از یک فرد بدون دندان پرسیدیم که شما چطور فکر می کنید و چرا برای ایمپلنت گذاری مراجعه نمی کنید؟ و یا از اون سمت اگر مراجعه کرده بودند پرسیدیم چه حسی رو الان در حال تجربه کردن هستید؟

نکته جالب این بود که بعد از یک بررسی ساده به جملات و کلماتی روبرو شدیم که کاملا طبیعی و واقعی بود : حس ” دوباره سیب گاز زدن ” ، حس ” دوباره خندیدن ” برای افرادی که مراجعه کرده بودن و حس ” نمی تونم درد ایمپلنت گذاری رو تحمل کنم ” و … برای افرادی که مراجعه نمی کردند کلماتی  بود که به تعدادی زیادی در ارتباط با مراجعین شنیده شد؛ در حالیکه قبل از این ارتباط، پیام هایی که در فکر ما بود چنین انطباقی رو با ذهنیت مخاطب برقرار نمی کرد.

حالا وقتی ما میایم و از این تفکر و ایده ها در تبلیغ خودمون برای اون مرکز درمانی یا خدمت ایمپلنت استفاده می کنیم، قطعا با بازخورد بهتری روبرو میشیم چرا که با ذهنیت مخاطب ما ارتباط بهتری برقرار می کنه.

در جمع بندی می خواستم به این نکته اشاره کنم که اگر می خوایم تبلیغ موثری داشته باشیم باید اون رو از زاویه مراجعه کنندگانِمون ببینیم نه از زاویه نگاه خودمون، کمپینی موثر هست که حداقل یک هفته و با یک تحلیل ساده با فکر و گفتارِ خودِ مراجعه کنندگان طراحی و پلن ریزی بشه.

قبل از اینکه این بحث رو به اتمام برسونم باز هم می خوام اشاره کنم که تبلیغات یک دید محدود و به نظر من بعضا ناکارامد در حوزه خدمات درمانی هست و آنچه باید بهش توجه کنیم ” پروموشن خدمات درمانی ” است که بطور مفصل در این مورد صحبت خواهیم کرد.

 

اگر از این مقاله راضی بودید لطفا عضو کانال brandhospital بشید.

خوب باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button