تبلیغات علمی و سه قانون کلیدی + معرفی مراکز خدمات درمانی

یکی از مواردی که معمولا در کلینیک های زیبایی ، پوست و مو و بعضا دندانپزشکی با اون روبرو هستیم، این است که شما چه پکیجی برای تبلیغات ما پیشنهاد دارید؟ فارغ از اینکه قطعا هدف تبلیغات در حوزه درمان جنبه اطلاع رسانی و معرفی خدمات درمانی داره ولی چند نکته رو در ارتباط با تبلیغات موثر در این مقاله بررسی می کنیم.

اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید می‌توانید پادکست زیر را گوش دهید:

قبل از اینکه ۳ قانون مهم در تبلیغات رو اشاره کنم لطفا به این نکته توجه کنیم که تخفیف دادن یک تبلیغ نیست ، اون چه که عمدتا در حال حاضر در پست های تبلیغاتی به چشم می خوره پیش از اینکه از مزایایی که روش  درمانی می تونه برای مخاطب داشته باشه صحبت کنه ،  از تخفیفات متنوعی که بهش آفر دادیم تشکیل شده ‌.جدا از اینکه آیا تخفیف دادن خوبه یا بد، آگاه باشیم که اعلام تخفیف رو نمیشه اسمش رو تبلیغ کردن گذاشت.

قانون کلیک ناکارآمد

این قانون در تبلیغات به این نکته اشاره می کنه که استفاده تکراری از یک کانال برای اطلاع رسانی و اون هم کانالی که همه کلینیک ها دارن ازش استفاده می کنند، به مرور زمان کارآمدی خودش رو از دست میده و دیگه اون تاثیرگذاری سابق رو نداره.

مثلا ارسال پیامک و یا تبلیغ در صفحات اینستاگرام که بسیاری از کلینیک ها در حال استفاده از اون هستند.

برای اینکه بتونیم اطلاع رسانی موثرتری داشته باشیم باید از کانال های متنوع تر و حتی کانال هایی استفاده کنیم که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفتند، یا کمتر بهش توجه شده، اون موقع پیامِمون شنونده و بیننده بهتری خواهد داشت. بطور مثال در جلسه مشاوره با کلینیکی با نکته ای روبرو شدیم که قابل تامل بود، اینکه این کلینیک ذاتا در یک موقعیت محلی قرار داشت و سابقه مراجعه کننده ها نشون میداد عمدتا در یک فاصله منطقی در همون محدوده قرار داشتند و این کلینیک چند ماهی بود که در حال تبلیغ در اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی بدون مرز بود؛

یک نکته کلیدی برای اینکه بتونیم روش اطلاع رسانی موثر رو پیدا کنیم استفاده از اطلاعات فعلی سیستم هست که به شدت کمک می کنه ولی برای اینکه ببینید کانال های ارتباطی شما چقدر کارامد هستند یک راه حل ساده وجود داره : در یک بازه زمانی مشخص نسبت هزینه به ازای جذب هر مراجعه کننده رو برای هر یک از کانال ها محاسبه کنیم که اصطلاحا به اون CPL یا هزینه به ازای جذب هر مخاطب میگیم، به این صورت شما می تونید خیلی راحت متوجه بشید که CPL هر کانالی که در حال استفاده از اون هستید در چه وضعیتی قرار داره.

قانون تمایز

حتما باید در طرح تبلیغی که آماده می کنیم یک وجه تمایز واضح رو مشخص کنیم و به عنوان پیام قابل باور به مخاطب منتقل کنیم. هم واقعا تمایز باشه و هم کاملا باور پذیر ، وقتی به قانون تمایز دقت کنیم اون موقع دیگه واقعا تخفیف رو قبول می کنیم که تمایز نیست چرا که تقریبا ۹۹% از کلینیک ها در حال استفاده از اون هستند . برای اینکه بتونیم تمایز کلینیک خودمون رو بطور واقعی پیدا کنیم فقط کافیه از مخاطبینی که روزانه به کلینیک در حال مراجعه هستند بعد از اینکه خدمتشون رو دریافت کردند بپرسیم که مزیت ما رو در چه چیزی می بینید؟؟ لطفا دقت کنید که پس از دریافت خدمت این رو از مراجعه کنندگان بخوایم .  اگر یک هفته اینکار رو انجام بدید با جملات و کلماتی روبرو خواهید شد که کلا مسیر فکری شما رو تغییر خواهد داد و دیگه بزرگترین کلینیک در شمال تهران و یا دارا بودن دستگاه الکسا ۲۰۱۸ و … رو به عنوان یک مزیت در نظر نخواهیم گرفت.

قانون انطباق

یعنی باید پیام تبلیغ با نوعِ خواسته و ذهنیت مخاطب ما تناسب داشته باشه. نکته بسیار ساده ای که عمدتا رعایت نمیشه، در سال گذشته به یک کلینیکی مشاوره می دادیم که قصد معرفی خدمات ایمپلنت برای افرادی رو داشتند که عمدتا تمام یا بخش عمده ای از دندان های خودشون رو از دست داده بودند، برای اینکه بتونیم طرح معرفی خدمات رو با انطباق بالایی طراحی کنیم در ابتدا با افرادی که به نوعی می تونستند مخاطب این نوع درمان قرار بگیرند ارتباط گرفتیم و از یک فرد بدون دندان پرسیدیم که شما چطور فکر می کنید و چرا برای ایمپلنت گذاری مراجعه نمی کنید؟ و یا از اون سمت اگر مراجعه کرده بودند پرسیدیم چه حسی رو الان در حال تجربه کردن هستید؟

نکته جالب این بود که بعد از یک بررسی ساده به جملات و کلماتی روبرو شدیم که کاملا طبیعی و واقعی بود : حس ” دوباره سیب گاز زدن ” ، حس ” دوباره خندیدن ” برای افرادی که مراجعه کرده بودن و حس ” نمی تونم درد ایمپلنت گذاری رو تحمل کنم ” و … برای افرادی که مراجعه نمی کردند کلماتی  بود که به تعدادی زیادی در ارتباط با مراجعین شنیده شد؛ در حالیکه قبل از این ارتباط، پیام هایی که در فکر ما بود چنین انطباقی رو با ذهنیت مخاطب برقرار نمی کرد.

در جمع بندی می خواستم به این نکته اشاره کنم که اگر می خوایم تبلیغ موثری داشته باشیم باید اون رو از زاویه مراجعه کنندگانِمون ببینیم نه از زاویه نگاه خودمون، کمپینی موثر هست که حداقل یک هفته و با یک تحلیل ساده با فکر و گفتارِ خودِ مراجعه کنندگان طراحی و پلن ریزی بشه.

در مقالات بعدی به سایر نکاتی که بایستی در تبلیغات و برندینگ علمی خدمات درمانی توجه کنیم اشاره خواهیم کرد.

اگر از این مقاله راضی بودید لطفا عضو کانال brandhospital بشید

خوب باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − دوازده =