حفظ بیماران فعلی بهتر از جذب مخاطب جدید است!

حفظ بیماران کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان کار آسانی نیست. برای رسیدن به این هدف جدا از ارائه خدمات درمانی و زیبایی مناسب، بتوانید با کمک تکنیک‌های بازاریابی، ذهن مخاطب را با برندتان درگیر کنید.

حفظ بیماران کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان فرایندی است که نیاز به رعایت یک سری اصول حرفه‌ای برندینگ و بازاریابی خدمات درمانی دارد. برنامه کسب و کار مطب یا کلینیک درمانی شما چیزی بسیار فراتر از یادداشت‌ روی کاغذ است. در غیر این صورت به همان سرعتی که بیماران خود را جذب کرده‌اید، آنها را از دست خواهید داد. راه موفقیت شما نیازمند یک هدف‌گذاری مناسب و استراژی درست برای تبدیل ایده‌های حفظ بیمار به واقعیت است.

در این میان باید توجه داشته باشید که پزشک بودن چیزی فراتر از درمان بیماران است. پزشک بودن یعنی رابطه‌ای انسانی که بر چارچوب اصول اخلاقی بنیان نهاده شده است. حفظ این رابطه انسانی دو طرفه، راز ماندگاری و وفاداری بیماران است.

حال در کنار این مهم، استفاده از تکنیک‌هایی مانند خلق تجربه بیماران، استفاده از باشگاه مشتریان و نرم‌افزارهای ارتباط با بیماران و همچنین هر فعالیت دیگری در زمینه بازاریابی داخلی، می‌تواند به حفظ بیماران کلینیک‌ها و مطب‌ها منجر شود. در این مقاله، مهمترین تکنیک‌های بازاریابی و برندسازی پزشکی (Medical Marketing and Branding) را باهم بررسی می‌کنیم.

تکنیک‌های موثر برای حفظ بیماران کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان

بر عکس فرایند جذب بیمار مانند جذب مشتری کلینیک زیبایی (در فرایند بازاریابی و تبلیغات)، حفظ و ماندگاری بیماران یک مطب یا کلینیک را می‌توان به شکل یک قیف وارونه تشبیه کرد. همان قدر که جذب و ورودی بیماران در مرحله اول کار دشواری است و نیازمند تبلیغات موثر است، به همان اندازه خروجی و از دست دادن آنها کار آسانی خواهد بود. همین باعث می‌شود که پزشکان ما به دنبال تکنیک‌های موثر برای حفظ بیماران کلینیک‌ها و مطب‌های خود باشند.

همان طور که در پی فرایند بازاریابی و تبلیغات برای جذب بیمار برای کلینیک پزشکی خود هستید، به خاطر بسپارید که بازاریابی داخلی و مدیریت کلینیک برای حفظ بیماران فعلی حتی از جذب بیماران جدید نیز مهمتر است.

هزینه و زمانی که صرف جذب یک بیمار جدید می‌شود، به مراتب بیشتر از حفظ بیمارانی است که هم‌اکنون شما را انتخاب کرده‌اند. در دانش بازاریابی معمولا این نسبت را ۱ به ۷ در نظر می‌گیرند. یعنی هزینه جذب بیمار جدید هفت برابر بیشتر از هزینه حفظ بیمار فعلی خواهد بود.

در این میان راضی نگه داشتن بیماران نیز نوعی تبلیغات به نفع شما خواهد بود. یعنی هرچقدر بیماران فعلی از ارائه خدمات کلینیک یا مطب شما رضایت بیشتری داشته باشند، شما را بیشتر به اطرافیان خود معرفی خواهند کرد. اینگونه بدون پرداخت هزینه و زمان اضافی، بیماران جدیدی به مطب شما دعوت خواهند شد. تاثیر حرف دیگران در انتخاب یک خدمت پزشکی یا زیبایی، بسیار بیشتر از پیام‌های تبلیغاتی و پروموت شدن است.

اما چه مواردی موجب می‌شود که بیماران شما به مطب یا کلینیک‌های دیگر پزشکان کشیده شوند؟ و چگونه می‌توانیم آنها را حفظ کنیم؟

تکنیک های مهم برای حفظ بیماران

دلایلی که برای حفظ بیماران کلینیک یا مطب، باید به دنبال تکنیک‌های بازاریابی باشید:

  • پیشرفت تکنولوژی و آگاهی روز افزون مردم از امکانات و ابزار‌های روز دنیا؛ از جمله دسترسی عموم به اطلاعات پزشکی و درمانی و بررسی کلینیک‌های مختلف پیش از اقدام به دریافت خدمت
  • وجود فضای تعامل و برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک در شبکه‌های اجتماعی پزشکان در سرتاسر دنیا و آگاهی از کیفیت نسبی خدمات درمانی یا زیبایی کلینیک‌های مختلف
  • افزایش تقاضا برای ارائه خدمات بهتر که ناشی از بهبود کیفیت زندگی و سطح درک و آگاهی جامعه دارد
  • رقابت شدید‌تر بین همکاران پزشک و افزایش تعداد کلینیک‌ها یا تنوع بیشتر ابزار یا روش‌های درمانی و پزشکی
  • کنترل و نظارت بیشتر بر اصول بهداشتی و خدماتی کلینیک‌ها و مطب‌ها که در نتیجه سطح انتظارات مردم را نیز افزایش داده است
  • ابراز نگرانی بیماران درباره نتایج ضعیف برخی پزشکان قبلی بر اساس افزایش آگاهی جامعه و انتشار هر گونه خبر مثبت یا منفی در زمینه سلامت جامعه، در فضای مجازی

حفظ بیماران فعلی بهتر از جذب مخاطب جدید است

مهمتر از جذب مشتری، نگهداشت مشتری است

” فقط یه کاری کن که این تلفن به صدا در بیاد، بقیش با ما ” جمله‌ای که بارها شنیده می‌شود و فقط مختص حوزه درمان هم نیست. شاید تمام درخواست مدیران کلینیک‌های درمانی را بتوان در یک تماس تلفنی خلاصه کرد؛ تنها کافی است که تلفن کلینیک به صدا درآید!!!

اما زنگ خوردن تلفن تنها نیمی از راه است و چنانچه کارکنان شما از قبل آموزش ندیده باشند یا اینکه مهارت ارتباطی ضعیفی داشته باشند، دیگر نمی‌توانید همانطور که از قبل فکر می‌کردید، مشتریان را به سوی خود جذب کنید.
و دقیقا همینجا است که بیشتر کلینیک‌ها و مراکز خدمات درمانی خوب عمل نمی‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود به بازگشت سرمایه سالانه مناسبی دست پیدا نکنند و چه بسا ضرر هم کرده باشند.

شما باید همان مقدار که برای جذب مشتریان خود هزینه می کنید برای ارتباط و نگهداشت مشتریان خود نیز هزینه کنید، چرا که در بلندمدت هزینه جذب یک مشتری جدید حدودا ۶ برابر هزینه نگهداشت مشتریان فعلی است. در نگاهی دیگر اگر طوری فعالیت کنیم که مشتریان فعلی حاضر باشند برای بار دیگر هم به ما مراجعه کنند در واقع توانسته‌ایم به نحوی آن‌ها را به طرفداران خود تبدیل کنیم. علاوه بر هزینه‌ی کمتر حفظ مشتریان فعلی، قانع کردن و حفظ مشتریانی که به شما یک بار اعتماد کرده‌اند و خدمات درمانی خود را به شما سپرده‌اند به مراتب آسوده تر خواهد بود.

برای اینکه بتوانید بیماران خود را حفظ کنید بهتر است از دید بازاریاب به قضیه نگاه کنید. بازاریابانی که افق دید بلندتری دارند پایان یک روش را به عنوان شروع یک ارتباط ارزشمندتر در نظر میگیرند، زیرا آن‌ را لحظه‌ی کلیدی برای ایجاد وفاداری می‌دانند. تجربه‌های  بعد از درمان برای بسیاری ار بیماران به معنی این است که آیا عملکرد واقعی خدمت با آن چیزی که کلینیک و پزشک ادعا نموده همخوانی دارد یا خیر. البته این موضوع در مورد بیماران مراکز و کلینیک‌های زیبایی و دندان‌پزشکی پیش می‌آید. اگر تجربه‌های بیماران با انتظارات آن‌ها هم سطح و یا حتی فراتر باشد، بیماران حس وابستگی را تجربه می‌کنند و بیشتر احتمال دارد که طرفداران وفاداری شوند. در نتیجه صاحبان برند درمانی می‌توانند از چرخه‌ی عمر طولانی‌تر مشتری و مراجعات آتی وی، ارزش بیش‌تری کسب کنند.

خوب است هر از چندگاهی از طرف مرکز درمانی‌تان با بیماران تماس حاصل نمایید و جویای احوالشان شوید. این موضوع به آن‌ها یادآوری می‌کند که سلامت آن‌ها از همه‌ چیز برای شما با ارزش‌تر است.

می‌توانید با بیمارانتان تماس بگیرید و در مورد علت عدم مراجعه‌ی دوباره را از آن‌ها جویا شوید و به نوعی به نظر سنجی و گرفتن بازخورد بپردازید. با یافتن نیازهایی از آنان که بر طرف نشده است به بهبود مشکلات بپردازید.

بیمارانتان را غافلگیر کنید، توسط دادن پیشنهادها وتخفیف‌های ویژه آن‌ها را ترغیب کنید که مجددا به شما مراجعه نمایند. برای مثال اگر دندان‌پزشک هستید می‌توانید بیمارتان را به یک چکاپ رایگان دعوت کنید. البته این غافلگیری می‌تواند هزینه‌ی زیادی نداشته باشد و میتواند یک شاخه گل یا پیام تبریک در روزهای خاصی مثل روز تولدشان باشد.

سعی کنید به بیماران وعده‌های دروغین ندهید. برای مثال اگر می‌گویید در زمان مقرری در مطب و یا کلینیک حضور داشته باشند، سعی کنید خیلی آن‌ها را معطل نکنید و برای زمان و وقت آن‌ها ارزش قائل باشید.

به این نکته‌ی خیلی مهم توجه داشته باشید: ” مردم عادت دارند در مورد تجربه‌های خوبشان با یکدیگر صحبت کنند و اطرافیانشان را نیز به استفاده از آن خدمات تشویق کنند. پس استراتژی حفظ بیماران فعلی خود می‌تواند منجر به جذب بیماران جدید شود.” برای بیمارانتان تجربه و خاطره‌ی خوشایند بسازید.

اهمیت حفظ مراجعین کلینیک

برای شروع کار یک مطب یا کلینیک موفق چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

از ویژگی‌‌های اصلی یک مطب یا کلینیک محبوب و بیمار پسند، می‌توان به ارائه کارآمد و موثر خدمات، و ارزش نهادن به بیماران اشاره کرد. این اصل نیاز به رعایت موارد زیر است:

  • برای شروع، از مشاوران متخصص در زمینه مدیکال مارکتینگ کمک بگیرید. رمز موفقیت در هر کسب و کاری به خصوص در زمینه پزشکی، داشتن برنامه‌ریزی موثر است.
  • برای کسب موفقیت بیش‌تر قبل از فعالیت در مطب یا کلینیک خود، رقبای تجاری خود را بشناسید.

این جمله به این معنا است که: باید رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. مشخص کنید در اطراف شما چه تعداد کلینیک یا مطب با تخصص شما وجود دارد؟ کدامیک موفق‌تر ‌هستند؟ دلیل موفقیت یا شکست هرکدام در چیست؟

  • متناسب با تخصص خود، محیط و جایگاه درستی را برای مطب یا کلینیک خود انتخاب کنید.

این یعنی: با توجه به نیاز یک منطقه، کلینیک تخصصی خود را پایه ریزی کنید. اگر قرار است کلینیکی مربوط به کودکان داشه باشید، دقت کنید محیطی که عموما محل رفت و آمد خانواده‌ها باشد یا به مدارس نزدیک‌تر است، برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

  • برای حفظ بیماران کلینیک‌ها و مطب‌ها، باید خدمات کامل و فوق تخصصی در زمینه پزشکی خود ارائه دهید.

به طور مثال: اگر در زمینه پوست، مو و زیبایی تخصص دارید، در کلینیک خود کلیه خدمات زیبایی را بر اساس نیاز روز جامعه، داشته باشید. برای مثال لیزر موهای زائد، انواع خدمات جوان‌سازی و لیفت صورت، تزریق ژل و فیلر، کاشت مو و ابرو و دیگر خدمات مورد نیاز عموم مردم را ارائه دهید. به این ترتیب بیماران شما برای تمامی درمان‌های مربوط به پوست، مو و زیبایی به کلینیک یا مطب دیگری نیاز نداشته باشند و تمامی خدمات را از شما بگیرند.

  • تیمی از همکاران پزشک موفق و متخصص، مدیر و پرسنل اداری، کارشناسان مدیکال مارکتینگ و البته یک مدیر یا هماهنگ کننده خوب برای کلینیک یا مطب خود در نظر بگیرید. بدون همکاری و یک کار تیمی، نمی‌توان بیماران زیادی را جذب و حفظ کرد.

 

برای اطلاعات بیشتر مقاله تبلیغات کلینیک کاشت مو را بخوانید.

اصول مدیریت کلینیک یا مطب برای حفظ بیماران

نخست برای دستیابی به موفقیت در حفظ بیماران کلینیک یا مطب خود، به یاد داشته باشید که بیمار مهم‌ترین فرد در یک سیستم مراقبت پزشکی می‌باشد.

تمامی فرایندها و سازوکارهای مدیریتی را باید حول محور بیمار تنظیم کنید. ارائه تجربه مناسب به بیماران، گاهی از خود خدمت درمانی مهم‌تر است. برای مثال می‌توانید با برقراری یک ارتباط موثر و صمیمانه با بیماران، در کنار برنامه‌ریزی دقیق مسیر تجربه بیمار، برای مثال با یک دستگاه لیزر معمولی، از کلینیک‌هایی که از لیزرهای بدون درد بهره می‌برند، بیمار بیشتری جذب کنید. یعنی کیفیت خدمت درمانی شما تنها عامل موثر در حفظ بیمار نیست.

در این راه چند تکنیک کلی به شما کمک زیادی خواهد کرد:

بازاریابی داخلی کلینیک یا مطب: از تمامی محیط کلینیک یا مطب خود برای حفظ بیمار کمک بگیرید. برای مثال آیا بیماران یا مراجعان شما از تمامی خدمات پزشکی یا درمانی مطب یا کلینیک شما خبر دارند؟ گاهی طراحی و چاپ یک بروشور یا کاتالوگ جذاب و خلاقانه (با هزینه بسیار کم)، می‌تواند در افزایش فروش خدمات درمانی شما بسیار موثرتر از یک بیلبورد چند صد میلیون تومانی عمل کند.

پس یک بار به طور دقیق تمامی مسیری را که بیماران طی می‌کنند تا به شما مراجعه کنند و از شما یک خدمت پزشکی، درمانی یا زیبایی بگیرند را بررسی کنید. ببینید کجای این مسیر یا فرایند پذیرش و ارائه خدمت می‌توانید اطلاعات بیشتری به بیمار ارائه دهید. در نظر بگیرید که از چه روش‌های خلاقانه‌ای می‌توانید خدمات خود را معرفی کنید: استفاده از یک مانیتور یا تلویزیون برای پخش و ارائه اطلاعات؛ یک بروشور چاپی و یا حتی دیجیتال؛ پوسترها و استندهای تبلیغاتی و مواردی از این دست می‌تواند راه گشا باشد.

باشگاه مشتریان: استفاده از روش باشگاه مشتریان یا به نوعی در اینجا باشگاه بیماران، در واقع به معنی استفاده از فرایندهایی است که به وفاداری بیماران کمک کند و یا آنها را به دریافت خدمات بیشتر ترقیب نماید. باشگاه مشتریان تنها یک نرم افزار نیست که با راه اندازی آن در مطب یا کلینیک خود، منتظر افزایش مراجعه بیماران باشید. استفاده از روش باشگاه مشتریان یعنی نخست استراتژی‌های بازاریابی و حفظ بیماران کلینیک یا مطب خود را مشخص کنید. سپس بر اساس نیاز بیماران و البته داشته‌های خودتان تمامی آفرها یا پیشنهادهای جذاب خود را طراحی نمایید. در نهایت با کمک نرم‌افزارهای CRM یا مدیریت ارتباطات با مشتریان، این پیشنهادها را به بیماران خود ارائه دهید.

برای اجرای فرایند باشگاه مشتریان، نخست باید در نظر بگیرید که چه خدماتی در کلینیک یا مطب شما متقاضی بیشتری دارد و کدام خدمت کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپس یک سیاست قمیت‌گذاری مناسب و اصولی را در پیش بگیرید. در نهایت، با کمک ارائه تخفیف‌های هدفمند، بیماران را به دریافت خدمات درمانی یا زیبایی خاصی سوق دهید. این یک روش کلی برای استفاده از باشگاه مشتریان است اما تکنیک‌های اجرایی باشگاه مشتریان بسیار متنوع‌تر می‌باشد.

خلق تجربه‌های جذاب: این روش در حفظ بیماران کلینیک‌ها و مطب‌ها بسیار موثر است اما به همان اندازه نیز طراحی و اجرای آن مشکل خواهد بود. فراموش نکنید که در دانش مارکتینگ، امروزه این اعتقاد راسخ وجود دارد که دیگر هیچ کسب و کاری (چه پزشکی و درمانی و چه دیگر حوزه‌ها) خدمت یا محصولی نمی‌فروشد. امروزه همگی در حال ارائه و یا دریافت تجربه هستیم. این تجربه‌های خوب است که بیماران را به سوی شما جذب می‌کند.

تجربه یک درمان سریع، خدمت بدون درد، به دست آوردن یک آرامش خیال، دست یابی به احساس امنیت (جانی و روانی) و درک این موضوع که کیفیت زندگی بیمار افزایش پیدا می‌کند؛ همگی در جذب و حفظ بیماران موثر است. ارائه تجربه‌های ماندگار راه اصلی وفادار شدن بیماران شما است.

برای انجام این روش، در گام نخست باید مسیر تجربه بیماران را یک بار بررسی کنید. هر گونه تجربه‌ای که بیمار در مراجعه و ارتباط با مطب و کلینیک شما کسب می‌کند، هر ارتباطی که برقرار می‌شود، چه تلفنی یا دیجیتال و چه حضوری، باید در نظر گرفته شود. یک بار در جایگاه بیماران خود قرار بگیرید و ببینید که طی فرایند دریافت خدمت چه چیزهایی را تجربه می‌کند. حال باید دریابید که در کدام بخش بیماران مطب یا کلینیک شما تجربه مناسبی را دریافت نمی‌کنند. در گام نخست برای این بخش‌ها، یک طراحی جدید باید انجام شود.

چرا برای مدیریت کلینیک یا مطب خود، نیازمند یک مدیر داخلی متخصص هستید؟

پزشکان به دلیل مشغله کاری، زمان لازم برای اداره مطب و کلینیک خود ندارند. مدیریت درست یک تیم از پرسنل در کلینیک و ارائه خدمات درست به بیماران و در نتیجه حفظ بیماران نیازمند زمان زیادی است.

از افراد متخصص و باهوش در زمینه مدیریت استفاده کنید. وجود چنین افرادی در تیم شما در موفقیت شما نقش به سزایی خواهند داشت. یک متخصص در زمینه مدیریت، اگرچه شاید در زمینه پزشکی آموزش ندیده باشد اما مطمئنا آنچه برای یک کسب و کار موفق لازم است را به خوبی می‌داند. عموما افرادی با رشته‌های تحصیلی MBA، افراد مناسبی برای کلینیک شما خواهند بود.

گاهی سال‌ها طبابت یا ارائه خدمت با کیفیت با یک حرکت اشتباه از هم می‌پاشد. همواره از تکنیک‌های حفظ بیماران در مطب و کلینیک خود بهره بگیرید.

چه عواملی موجب ناراضایتی و در نتیجه دفع بیماران از یک کلینیک می‌شود؟

گاهی در جذب بیماران و تبلیغات خود بسیار موفق عمل می‌کنید اما باز هم بیماران شما پس از دریافت خدمات و مراجعه به مطب، برای دریافت خدمات بعدی به آنجا باز‌ نمی‌گردند. در چنین شرایطی حتما برای بهبود این روند باید به دنبال عوامل نارضایتی بیماران خود باشید. نکات زیر ممکن است بخشی از دلایلی باشد که موجب عدم وفاداری بیمار می‌شود:

  • نوبت‌دهی نا‌مناسب و عدم اطلاع رسانی زمان رزرو شده
  • برخورد نا‌مناسب پرسنل
  • رعایت نکردن بهداشت در فضای مطب و کلینیک
  • استفاده از تکنیک‌های قدیمی درمانی
  • ازدحام بیش از حد بیماران در مطب
  • اختصاص ندادن وقت کافی برای بیماران از سوی پزشک یا کارشناس ارائه خدمات زیبایی
  • در دسترس نبودن مطب یا کلینیک (یا نبود جای پارک)
  • قیمت‌گذاری نامناسب خدمات
  • نداشتن برنامه مناسب برای زمان‌های مرده بیماران در اتاق انتظار
  • ارائه خدمات نامناسب یا عدم توضیحات کامل به بیمار که در نهایت منجر به بی‌اعتمادی وی خواهد شد.
مراقبت از بیماران سالمند

برخی تکنیک‌های موثر برای حفظ بیماران کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان:

قبل از اینکه به دنبال تکنیک‌های موثر برای حفظ بیماران بگردید، نیاز است لحظه‌ای تامل کنید. خود را جای بیماران کلینیک خود بگذارید. چه انتظاراتی از یک کلینیک و پزشک خوب دارید؟ ارائه چه خدماتی موجب حس رضایت در شما می‌شود؟ با چه رفتاری از پرسنل یک کیلینک، موجب می‌شود حس بهتری داشته باشید؟ پاسخ به این سوال‌ها به شما کمک می‌کند تا درک درستی از یک کلینیک موفق داشته باشید.

  • نوبت‌دهی مناسب و با برنامه‌ریزی داشته باشید: هر فردی برای وقت خود ارزش قائل است و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. احترام به وقت بیماران کمک بسیار زیادی در حفظ و ماندگاری بیماران مطب شما خواهد کرد.
  • تیم پرسنل خود را با دقت انتخاب کنید و آنها را آموزش دهید: یکی از عوامل نارضایتی بیماران، برخورد نا‌مناسب و غیر‌ حرفه‌ای پرسنل با آنها است. در انتخاب آنها علاوه بر آراستگی ظاهر، اخلاق و رفتار مناسب را نیز در نظر بگیرید.
  • در ارائه خدمات پزشکی خود دلسوز بیماران باشید: یکی از عواملی که موجب تبلیغات دهان به دهان می‌شود همین ارائه خدمات، در شان بیمار است. که اگر رعایت نشود این تبلیغات (دهان به دهان) بر علیه شما اتفاق خواهد افتاد.
  • برای بیمارن سالمند، ویلچری و بیماری‌های خاص امکانات مناسب آنها را ارائه دهید: یکی از معضلاتی که اینگونه افراد دارند، نداشتن شرایط مساعد مطب‌ها برای مراجعه حضوری است. با در نظر گرفتن این شرایط از طرف کلینیک شما، با آرامش و خیال راحتتری به مطب شما مراجعه می‌کنند و به شما وفادار می‌مانند.
  • برخورد پزشک با بیمار تقریبا مهم‌ترین عامل در حفظ بیماران یک کلینیک است: برای بیماران خود وقت بگذارید و با خوشرویی با آنها برخورد کنید. داشتن اخلاق مناسب به بیمار احساس آرامش و حس صمیمانه‌ای می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود بیمار برای ملاقات بعدی خود با پزشک مشتاق باشد و به شما وفادار بماند.
  • رعایت بهداشت و ظاهر مناسب و شیک در مطب و کلینیک خود را در ماندگاری بیمار دست کم نگیرید: اولین چیزی که یک بیمار را جذب می‌کند محیط مطب است. هرچه محیط تمیز‌تر و شیک‌تر باشد حس بهتری به بیمار شما القا می‌کند.
  • برای بهبود روند کاریتان از بیماران خود نظر سنجی کنید: نسبت به روند درمان، برخورد پرسنل، برخورد پزشک، رعایت بهداشت و اصول اولیه و غیره… برای جلب رضایت و حفظ بیماران خود از آنها نظر سنجی کنید.
  • قرار ملاقات بعدی را به بیماران یادآوری کنید: حتی در صورت رضایت فراوان بیمار ممکن است، زمان مراجعه به مطب را فراموش کند. این یادآوری نشان می‌دهد شما برای بیماران خود ارزش قائلید و همین موضوع موجب جلب رضایت آنها می‌شود.
  • هزینه خدمات خود را بیمار پسندانه انتخاب کنید: سعی نکنید گران‌ترین کلینیک در تخصص خود باشید، سعی کنید بهترین در ارائه خدمات و جلب مشتری باشید.
  • از تجهیزات پزشکی حرفه‌ای و مجهز روز دنیا استفاده کنید: همیشه به روز باشید با تکنولوژی روز دنیا به درمان بیماران خود بپردازید. استفاده از ابزار‌های به روز، مرغوب و نام آشنا بیماران را به مراجعه به کلینیک شما جذب می‌کند. این برای عملکرد سیستم پزشکی کلینیک شما حیاتی است و به طور چشمگیری در روند بهبودی نتایج تاثیر گذار خواهد بود.
  • در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید: همواره خدمات در دسترس و آنلاین ارائه دهید. اجازه دهید بیماران فعلی شما پس از مراجعه به مطب با شما در ارتباط باشند. این موضوع در جلب رضایت و احساس آرامش بیمار و در نتیجه حفظ بیماران کلینیک شما تاثیر زیادی می‌گذارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button