حفظ بیماران فعلی بهتر از جذب مخاطب جدید است

مهمتر از جذب مشتری، نگهداشت مشتری است

” فقط یه کاری کن که این تلفن به صدا در بیاد، بقیش با ما ” جمله‌ای که بارها شنیده می‌شود و فقط مختص حوزه درمان هم نیست. شاید تمام درخواست مدیران کلینیک‌های درمانی را بتوان در یک تماس تلفنی خلاصه کرد؛ تنها کافی است که تلفن کلینیک به صدا درآید!!!

اما زنگ خوردن تلفن تنها نیمی از راه است و چنانچه کارکنان شما از قبل آموزش ندیده باشند یا اینکه مهارت ارتباطی ضعیفی داشته باشند، دیگر نمی‌توانید همانطور که از قبل فکر می‌کردید، مشتریان را به سوی خود جذب کنید.
و دقیقا همینجا است که بیشتر کلینیک‌ها و مراکز خدمات درمانی خوب عمل نمی‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود به بازگشت سرمایه سالانه مناسبی دست پیدا نکنند و چه بسا ضرر هم کرده باشند.

شما باید همان مقدار که برای جذب مشتریان خود هزینه می کنید برای ارتباط و نگهداشت مشتریان خود نیز هزینه کنید، چرا که در بلندمدت هزینه جذب یک مشتری جدید حدودا ۶ برابر هزینه نگهداشت مشتریان فعلی است. در نگاهی دیگر اگر طوری فعالیت کنیم که مشتریان فعلی حاضر باشند برای بار دیگر هم به ما مراجعه کنند در واقع توانسته‌ایم به نحوی آن‌ها را به طرفداران خود تبدیل کنیم. علاوه بر هزینه‌ی کمتر حفظ مشتریان فعلی، قانع کردن و حفظ مشتریانی که به شما یک بار اعتماد کرده‌اند و خدمات درمانی خود را به شما سپرده‌اند به مراتب آسوده تر خواهد بود.

برای اینکه بتوانید بیماران خود را حفظ کنید بهتر است از دید بازاریاب به قضیه نگاه کنید. بازاریابانی که افق دید بلندتری دارند پایان یک روش را به عنوان شروع یک ارتباط ارزشمندتر در نظر میگیرند، زیرا آن‌ را لحظه‌ی کلیدی برای ایجاد وفاداری می‌دانند. تجربه‌های  بعد از درمان برای بسیاری ار بیماران به معنی این است که آیا عملکرد واقعی خدمت با آن چیزی که کلینیک و پزشک ادعا نموده همخوانی دارد یا خیر. البته این موضوع در مورد بیماران مراکز و کلینیک‌های زیبایی و دندان‌پزشکی پیش می‌آید. اگر تجربه‌های بیماران با انتظارات آن‌ها هم سطح و یا حتی فراتر باشد، بیماران حس وابستگی را تجربه می‌کنند و بیشتر احتمال دارد که طرفداران وفاداری شوند. در نتیجه صاحبان برند درمانی می‌توانند از چرخه‌ی عمر طولانی‌تر مشتری و مراجعات آتی وی، ارزش بیش‌تری کسب کنند.

خوب است هر از چندگاهی از طرف مرکز درمانی‌تان با بیماران تماس حاصل نمایید و جویای احوالشان شوید. این موضوع به آن‌ها یادآوری می‌کند که سلامت آن‌ها از همه‌ چیز برای شما با ارزش‌تر است.

می‌توانید با بیمارانتان تماس بگیرید و در مورد علت عدم مراجعه‌ی دوباره را از آن‌ها جویا شوید و به نوعی به نظر سنجی و گرفتن بازخورد بپردازید. با یافتن نیازهایی از آنان که بر طرف نشده است به بهبود مشکلات بپردازید.

بیمارانتان را غافلگیر کنید، توسط دادن پیشنهادها وتخفیف‌های ویژه آن‌ها را ترغیب کنید که مجددا به شما مراجعه نمایند. برای مثال اگر دندان‌پزشک هستید می‌توانید بیمارتان را به یک چکاپ رایگان دعوت کنید. البته این غافلگیری می‌تواند هزینه‌ی زیادی نداشته باشد و میتواند یک شاخه گل یا پیام تبریک در روزهای خاصی مثل روز تولدشان باشد.

سعی کنید به بیماران وعده‌های دروغین ندهید. برای مثال اگر می‌گویید در زمان مقرری در مطب و یا کلینیک حضور داشته باشند، سعی کنید خیلی آن‌ها را معطل نکنید و برای زمان و وقت آن‌ها ارزش قائل باشید.

به این نکته‌ی خیلی مهم توجه داشته باشید: ” مردم عادت دارند در مورد تجربه‌های خوبشان با یکدیگر صحبت کنند و اطرافیانشان را نیز به استفاده از آن خدمات تشویق کنند. پس استراتژی حفظ بیماران فعلی خود می‌تواند منجر به جذب بیماران جدید شود.” برای بیمارانتان تجربه و خاطره‌ی خوشایند بسازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − یازده =