۱۲ راه تضمینی برای جذب بیمار برای کلینیک پزشکی

جذب بیمار کلینیک های پزشکی یکی از کلیدی ترین قدم هایی است که امروزه پزشکان به اهمیت آن پی برده اند .  در شرایط کنونی جامعه مدیران در همه سازمان‌ ها ناگزیرند از اصول مارکتینگ برای ارائه‌ خدمات و جلب رضایت مشتریان خود بهره بگیرند. بازاریابی تنها مختص به واحد‌های تجاری نیست و همه سازمان‌ ها و ارگان ها با هر هدفی‌ که داشته باشند نیاز به برنامه‌ریزی، تعیین هدف، اجرای صحیح و کنترل آن هدف را دارند. اساس مارکتینگ می تواند در سازمان های خدماتی- درمانی و غیر تجاری هم به کار گرفته شود. اغلب مراکز غیر تجاری از جمله مراکز خدمات درمانی، بیمارستان ‌ها و مطب ها نظری مساعدی به بازاریابی ندارند و گاها آن را مغایر با اخلاق حرفه ای‌ می دانند که این امر ناشی از عدم دانش کافی در خصوص علم بازاریابی است. با وجود این که بازاریابی رویکردی جامع با هدف جلب رضایت مشتریان دارد اما بسیاری از پزشکان مارکتینگ را در برابر تبلیغات می دانند.

اهمیت بیش از پیش کلینیک های پزشکی، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و … به ارتقاء سلامت جسمی منجر به تمرکز بر بهبود کیفیت و کمیت خدمات شده است و مراکز درمانی آن را به عنوان یک مزیت رقابتی ویژه و منحصر به فرد مورد توجه قرار داده‌‌اند. بیماران (مراجعه کنندگان) به خصوص افراد میانسال (که معمولا جمعیت قالب کشور را تشکیل می دهند) مشتاق به همکاری با کارآمدترین و باهوش ترین کارشناسان موجود هستند. با توجه به سطح دانش پزشکی عموم افراد جامعه، ارزیابی تخصص و دانش پزشک امری بعید یا غیرممکن است (مگر مراجعه کننده خود پزشک یا دانشجوی پزشکی باشد). این امر بدین مفهوم است که افراد مراجعه کننده باید به دیگر ابزارها متکی باشند تا امکان تصمیم گیری مبنی بر این که چه کسی برای مراقبت و درمان آن ها مناسب تر است، فراهم گردد.

این پروسه تصمیم‌ گیری به عنوان یک راهنمای جامع فکری در فرآیند مارکتینگ کلینیک های پزشکی عمل می‌کند و به یافتن راهکارهای جذب بیمار جدید برای کلینیک پزشکی، در مناسب ترین زمان و اطمینان از بازگشت آن بیماران منجر می‌ گردد. عده بسیاری از پزشکان در دنیا (و یا حتی ایران) در حال استفاده از مدل بازاریابی با ساختار رهبری تفکر هستند. پزشکان از طریق وب سایت ‌های آموزشی، کنگره ها، وبینارها، وبلاگ ها، سمینارها و کتاب ‌های متناسب در موضوع شیوه ‌های پزشکی در حال تلاش برای برقراری و آموزش استاندارد‌های خدمات درمانی به بیماران بوده و با طرح آن که می توانند این استاندارد را ارائه دهند و به جذب بیماران جدید بپردازند. تکنیک هایی وجود دارد که با آموختن آن ها می توان مراجعه کننده بی شماری را جذب کلینیک کرد. فقط کافیست مراجعه کنندگان و بیماران را شناخت، به نیازهایشان اشراف کامل داشت و انتظاراتشان را سنجید. در این مقاله به بررسی روش هایی برای حفظ و جذب بیمار جدید در کلینیک های پزشکان و نیز چگونگی تعامل با آن ها خواهیم پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جذب بیمار دندانپزشکی را مطالعه فرمایید.

انتخاب تیم پذیرش مناسب برای جذب بیمار به کلینیک پزشکی

اولین برخورد مراجعه کننده کلینیک یا مرکز پزشکی با پرسنل و تیم پذیرش است و این برخورد عنصری تعیین کننده برای مراجعات بعدی اشخاص خواهد بود. یک برخورد اشتباه با مراجعه کننده باعث می شود او هرگز به مطب شما مراجعه نکند و طبعات جبران ناپذیری را برای کلینیک به همراه داشته باشد. پس افرادی را باید استخدام کرد که علاوه بر آشنایی با اصول مدیکال مارکتینگ با برخوردی ایده آل با مراجعه کنندگان داشته باشند.

اگر در به کارگیری پرسنل مطب یا کلینیک دقت نظر کافی به عمل آید، این افراد با اطمینان بسیار بالایی در پیشرفت کلینیک یا مرکز تاثیری شگرف خواهند داشت. استخدام افراد شایسته برای مطب یا کلینیک، مراجعه کننده را بار دیگر به مطب پزشک سوق می دهد و علاوه بر آن امکان معرفی به دیگر اعضای خانواده، دوستان و آشنایان نیز افزایش می یابد که اعتمادپذیرترین و موثرترین نوع تبلیغات کلینیک های پزشکی است.

آموزش پرسونل یک کلینیک پزشکی برای جذب مشتریان بیشتر

تمرکز بر بیماران پیشین کلینیک پزشکی

هرگز نباید از مراجعینی که مدت هاست به مطب مراجعه می کنند و به شما وفادارند غافل نشوید. با توجه به این که این دسته از افراد قبلا از کلینیک خدمتی را دریافت کرده اند سطح اعتمادپذیری به مراتب بالاتری به نسبت دیگر مراجعینی دارند که به تازگی به مرکز مراجعه می کنند. در واقع می توان گفت که؛ مراجعه کنندگان قبلی بهترین بازاریاب های مرکز پزشکی خواهند بود که با تبلیغات دهان به دهان اقدام به جذب مشتری برای کلینیک خواهند کرد. نکته بسیار حائز اهمیت در خصوص این دسته از افراد این است که، هزینه نگهداشتن بیماران قبلی بسیار پایین تر از هزینه تبلیغات است.

ایجاد رضایتمندی در بیماران ناراضی

بی گمان به دفعات ممکن است یکی از مراجعه کنندگان به کلینیک پزشکی از پروسه پذیرش، نحوه دریافت خدمت، مدت زمان حضور در لابی و … احساس ناخوشایندی داشته باشند که ممکن است در نهایت منجر به نارضایتی شخص شود. تکریم مراجعه کننده ناراضی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک مراجعه کننده ناراضی این پتانسیل را دارد که افرادی را که هنوز به مطب مراجعه نکرده اند یا دیگر مراجعین که در اتاق انتظار حضور دارند را از ادامه روند پذیرش و درمان بازدارد. پس مناسب است در هنگام برخورد با چنین افرادی با اولویت بالا به مرتفع کردن مشکل شخص پرداخته تا علاوه بر حفظ خود شخص به منظور مراجعات بعدی، از ریزش دیگر افراد نیز جلوگیری شود.

نکته قابل بیان این است که؛ افراد معمولا آخرین رویدادی را که برایشان اتفاق افتاده است را در ذهن خود ثبت می کنند.

ارائه خدمات خاص در مطب پزشک

تمایل مراجعه کنندگان به حضور در مراکز پزشکی که خدمت (خدماتی) ویژه را متمایز از دیگر رقبا ارائه می دهند، بیشتر است. بهره مندی از جدیدترین متدهای روز دنیا، استفاده از مواد و تجهیزات پزشکی خاص و یا حتی استفاده از سیستم فالواپ بیماران قبلی (این حالت می تواند به صورت برقراری تماس تلفنی و جویا شدن از احوال بیماران همراه باشد که گاها منجر به رزرو وقت و دریافت خدمت جدید هم می شود) می تواند نمونه ای از این خدمات خاص و متنوع باشد. مثلا تماس با بیمار و جویا شدن از احوال وی می تواند یکی از این خدمات متمایز باشد.

اجرای سامانه ارتباط با مشتریان برای کلینیک پزشک

استفاده از سیستم هایی به منظور یادآوری زمان مراجعه حضوری مشتریان (یا چکاپ دوره ای) که به اشکال مختلف نوبت های وی را به او یادآوری می کند باعث خوشحالی شخص می شود. با اطمینان بسیار بالا می توان گفت که این ویژگی از سری امکاناتی است که افراد را علاقه مند می کند تا خدمات مرکز را امتحان کنند. همچنین باعث می شود بیماران قبلی کلینیک نسبت به پزشک و خدمات ارائه شده وفادارتر باشند.

اهمیت پیدا کردن سلامت و مذاکره درباره چگونگی جذب بیمار برای پزشکان

در اختیار گذاشتن اطلاعات کامل به مشتریان

یکی از دلایل عدم مراجعه مراجعین بین پزشکان و کلینیک ها نبود شفاف سازی از نحوه درمان، مدت زمان درمان و … است. بهتر است با تهیه بروشورهایی با عنوان روند پذیرش مراجعین، مدت زمان انتظار تا دریافت خدمت و همچنین اطلاعاتی کامل پروسه پس از درمان؛ تمام پرسش های ذهن مراجعین پاسخ داده شود تا از مقایسه ذهنی مشتریان جلوگیری شود.

ویزیت کردن به همراه مثبت اندیشی

از مهم ترین نکات در طبابت، نحوه کلام پزشک در بیان نتیجه به بیماران است. روش برخورد پزشک تاثیر زیادی بر روحیات مراجعه کننده دارد. این سبک از بیان می تواند در روند درمان بیمار نیز تاثیر مستقیم گذارد.

صحبت بیماران قبلی (تجربه بیمار) برای جذب بیمار جدید به مطب پزشک

یکی از موثرترین، قابل اعتمادترین و اقتصادی ترین شیوه های بازاریابی استفاده از تجربه بیماران قبلی است. در این حالت دیگر بیماران با مشاهده فردی که مشکلی مشابه خود دارد همزادپنداری می کنند و پس از شنیدن روند درمان و احساس خوب شخص، به مراجعه حضوری و در نهایت دریافت خدمت ترقیب می شوند.

اخلاق پزشک و دیگر پرسنل در کلینیک و مطب

نحوه برخورد تیم پذیرش، پرسنل و پزشکان یکی از اساسی ترین اصول در جذب بیماران کلینیک است. بدیهی است هر مراجعه کننده ای تمایل دارد پس مراجعه به مراکز پزشکی، با برخوردی گرم و صمیمی از سوی پزشک مواجه شود که تلفیق این مهم با دانش، تجربه و مهارت پزشک می تواند تجربه ای رویایی را برای هر مراجعه کننده ای فراهم کند.

فضای داخلی کلینیک

نوع طراحی کلینیک عامل مهمی در جذب مراجعه کنندگان است. زمانی که یک کلینیک طراحی اصولی را داشته باشد که این امر علاوه بر  ایجاد حسی خوب در مراجعه کننده کمیت و کیفیت مراجعین را نیز افزایش می دهد. با توجه به آن که کلینیک مکانی است که بیمار ساعاتی را باید در آن منتظر بماند، بنابراین حس و حال مراکز پزشکی در تجربه بیماران موثر است. با به کارگیری روانشناسی رنگ ها، یک رنگ آرامش بخش را می توان انتخاب کرد تا بیمار در زمان حضور در کلینیک احساس آرامش بخشی را داشته باشد.

تعرفه مناسب خدمات

یکی از تاثیر گذارترین عوامل در جذب بیماران، تعرفه خدمات است. تعرفه خدمات باید بهینه و متناسب با موقعیت مکانی کلینیک باشد. هزینه های خارج از عرف می تواند طبعات منفی را برای مرکز درمانی به همراه داشته باشد.

در نظر گرفتن گیف یا هدایا برای بیماران کلینیک پزشکی

یکی از تاثیرگذارترین کارها در هنگام خروج از کلینیک که می تواند از جهت روانی بسیار موثر باشد، در نظر گرفتن هدایا یا یادگاری هایی است که می توان برای مراجعین در نظر گرفت. این کار باعث می شود که بیماران همواره به یاد پزشک و مرکز باشند و با احتمال بسیار بالا یکی از اصلی ترین مقاصد برای دریافت خدمت نیز همان مرکز خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + نوزده =

Call Now Button