راهنمای جامع اینستاگرام برای پزشکان + ۸ تکنیک کاربردی

راهنمای اینستاگرام برای پزشکان دقیقا آن چیزی است که برای دیده شدن در دنیای پزشکی امروزه به آن نیازمندید.حرفه پزشکی به گونه ای است که باید با ایجاد تصویر و ذهنیتی مثبت در ذهن مخاطبان موقعیت اجتماعی پزشک را به شیوه ای مطلوب و شایسته به نمایش درآورد. به علاوه به دلیل ارتباط مستقیمی که این حرفه با سلامت افراد دارد، مخاطبین و دنبال کننده های آن ها نیز عموما افرادی حساس، با ظرافت و خاص هستند که منجر به افزایش سطح انتظار از پزشک به عنوان یک متخصص در حوزه نظام سلامت دارند. بی شک در عصر حاضر، فضای مجازی و ارتباطات آن در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام یکی از مناسب ترین موقعیت ها در مواجه با مخاطبان خواهد بود. بهترین زمان آن فرا رسیده است که اگر تا کنون تنها به عنوان کاربری عادی فعالیتی در این فضا انجام شده است، با بهره مندی از فرصت های ایجاد شده در این عرصه، بیش ترین بهره برداری از شرایط موجود را برای دستیابی به اهداف پزشکان که همان جذب مخاطبان است، صورت پذیرد.

در ادامه نکاتی در خصوص صفحه اینستاگرامی جذاب برای پزشکان، حرفه ای و پرمخاطب (متناسب با تخصص پزشک) به منظور ارئه هرچه بهتر خدمات آنلاین به مخاطبان آورده می شود.

راهنمایی و مشاوره طبکس برای مدیریت صفحات اینستاگرام پزشکان

هویت و نام و نشانی مشخص پزشک در صفحه اینستاگرام

شاید مساله ای توجه کمتری به آن می شود، داشتن نام و نشان و به اصطلاح هویتی مشخص است. بدین معنی که رویه ای معین برای ایجاد تعامل با مخاطبان وجود داشته باشد. شخصیت (پرسونا) پزشک باید مشخص باشد و مخاطب پزشکان امکان برقراری ارتباط با ایشان را با بیانی قابل فهم و جذاب را داشته باشد. نوع عکس های منتشر شده، ادبیاتی استفاده شده در محتوای پست ها، طیف رنگ هایی مورد استفاده و حتی نوع مفاهیم ارائه شده، همگی بیان گر حالات ارتباطی و الگوی رفتاری پزشک است.

پادشاه هر تبلیغاتی در فضای مجازی، محتوا (content) است. محتوای اصلی شما در اینستاگرام پزشک عکس ها و ویدئوها هستند. مطالب قرار گرفته در اینستاگرام باید به گونه ای باشد که برگرفته از فعالیت پزشک یا فضای مرکز باشد و از درج تصاویر بی کیفیت و استوک جلوگیری شود. باید این نکته را نیز یادآور شد که تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت نیازمند دانش و تجربه است.

یک پزشک به چند شیوه می تواند شخصیت و کلینیک را در صفحه اینستاگرام کلینیک خود معرفی کند که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم:

  • محتوای رسمی

ممکن است هدف پزشک معرفی خدمات مرکز، کلینیک و یا معرفی محصولات باشد. این امر با تولید محتوایی در قالب یک پزشک رسمی و همچنین ایجاد یک روابط عمومی حرفه ای شدنی است.

  • محتوای تجربی

پزشک می تواند با تمرکز بر روی تجربه های درخشان پیشین به همراه انتشار تصاویر و ویدئوهایی از بیمار، اقدامات درمانی و شیوه انجام آن را به عرصه ظهور بگذارد. با انجام این کار حسی از خدمت رسانی را به مراجعین احتمالی القا می شود و چون با انبوهی از خدمات پزشک رو به رو شده و با آن ها آشنایی می شود، احتمال تبدیل مخاطب به مراجعه حضوری به کلینیک و در نهایت دریافت خدمت افزایش می یابد.

  • ارائه محتوای تعاملی

در پاره ای از اوقات این امکان وجود دارد که پزشک تمایل به برقراری تعامل بیش تری (ایجاد ارتباط نزدیک تر و صمیمی تر) با مخاطبان خود باشد. انتشار محتواهایی از جنس فعالیت های روزمره چه در مطب و یا در منزل جز این دسته از محتواها هستند. مناسب تر این محتواها در حالت های طبیعی و با کم ترین ویرایش در معرض دید مخاطب قرار گیرد تا تاثیرپذیری بالاتری نیز داشته باشد.

همان طور که بیان شد تعامل با مخاطبان شیوه های مختلفی دارد که می توان متناسب با هدف، ارتباط مناسبی را با مخاطب اینستاگرامی برقرار کرد. نحوه تعاملات مختلفی وجود دارد که بسته به هدفتان می توانید با هویت های متفاوت با مراجعین صفحه  اینستاگرامی پزشک خود ارتباط برقرار کنید. پیشنهاد می گردد برای انتشار پست های اینستاگرامی سبک مشخصی وجود داشته باشد و برای موثرتر بودن در ذهن مخاطب، این رویه ادامه داشته باشد.

اهمیت عکس انداختن از مراجعین برای صفحات اینستاگرام پزشک

خلاقیت در مدیریت صفحه اینستاگرام پزشکان

داشتن خلاقیت در تولید محتوای هنرمندانه و جذاب در جلب توجه مخاطبان بسیار تاثیرگذار است. معمولا خلاقیت در مقابل چارچوب و دستورالعمل قرار می گیرد. این خلاقیت می تواند در تصاویر به اشتراک گذاشته شده، ویدئوهای منتشر شده و یا موضوعاتی باشد که به آن ها پرداخته می شود و می تواند افرادی که برای نخستین بار وارد صفحه اینستاگرامی پزشک می شوند، به دلیل جذابیت محتوای تولیدی، پیج پزشک را دنبال خواهند کرد. همچنین با افزایش دنبال کننده ها و افزایش تعاملات، امکان دیده شدن پیج در اکسپلور اینستاگرام نیز افزایش خواهد یافت.

تعاملات کافی با مراجعیت پزشک در اینستاگرام

  • طرح سوال

معمولا سوالات در ذهن مخاطب به صورت قلاب می شود. می توان محتوا را به صورت تعاملی ایجاد کرد به گونه ای که با مطرح کردن سوالاتی در پست ها، مخاطبان را به افراد نظر دهنده و در نهایت مراجعه کننده به کلینیک بدل کرد.

  • تعامل با همکاران

فعالیت در صفحه اینستاگرام دیگر پزشکان و تعامل با آن ها می تواند به بهتر دیده شدن کمک کند. طبیعی است این تعامل باید با پزشکی متخصص و با دانش باشد.

  • لایو اینستاگرام

در صورت اطمینان از تعدادی دنبال کننده وفادار در پیج اینستاگرام، می توان با برگذاری جلسات لایو اینستاگرام و جلسات آنلاین، با مخاطبان و دنبال کننده ها ایجاد تعامل داشت و پیرامون موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر داشت. بدیهی است این امر باعث می شود شناخت بهتری از مهارت و دانش پزشک در ذهن مخاطبان نقش بندد و احتمال تبدیل دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام به مراجعه کننده افزایش خواهد یافت.

  • داستان گویی دیجیتال

فلسفه استوری در اینستاگرام به اشتراک گذاری داستان های شخصی است. انسان ها با داستان موضوعات را بهتر متوجه می شوند و حس خوبی را با موضوع برقرار می کنند. یکی از موثرترین این روش ها، بازگو کردن روند درمانی بیماران (تجربه بیمار) است که در برقراری حس همزاد پنداری با مخاطبان پیج بسیار موثر است. این بررسی روند را می توان به روند کاری کلینیک، پزشک و دیگر پرسنل هم تعمیم داد. بی شک نرخ تعامل و مشارکت در چنین محتواهایی بالاتر از دیگر پست ها خواهد بود.

برنامه ریزی مناسب برای اشتراک گذاری محتوای پزشکی

فارغ از کیفیت محتوای تولیدی و تعاملی بودن آن، نکته ای که بیش تر به چشم مخاطبان می آید، نظام پزشک در بارگذاری مطالب است. ارائه یک محتوای معمولی اما منظم تاثیر بسیار بیش تری نسبت به انتشار محتوایی با کیفیت اما نامنظم دارد (منظور از نظام بارگذاری؛ فواصل زمانی بین بارگذاری محتواها است). با انجام برنامه ریزی مدون سعی شود در فواصل زمانی مشخص و معینی بارگذاری ها صورت پذیرد.

 گذر زمان و موفقیت پزشک در اینستاگرام

ایجاد یک پایگاه اجتماعی مجازی از مخاطبان، نیازمند صبوری پزشک در ارائه خدمات است. بسته به نوع خدمت ارائه شده توسط پزشک و کیفیت محتوای خود، مدت زمانی برای رسیدن به ترافیک مشخصی از مشتریان نیاز است. آفت بزرگی که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد، دلسردی و عدم اطمینان به نتیجه است. با شروع روند باید تا انتها مسیر را پیمود تا در صورت اطمینان از محتوای تولیدی و بررسی مسیر تبلیغات مناسب ترین نتیجه حاصل شود.

به کارگیری ابزارهای تبلیغات اینستاگرام در صفحات پزشکی و کلینیک ها

یقینا یکی از مباحث کلیدی در موفقیت هر حرفه، بحث تبلیغات است. داشتن تبلیغات امری ضروری است اما مهم تر از آن نحوه اجرای آن است. تمام نکاتی که تا به حال گفته شد به صورت مستقیم در تبلیغ برند شخصی پزشک موثر است. اما در کنار داشتن یک محتوای تاثیرگذار، به داشتن یک استراتژی تبلیغاتی در اینستاگرام به همراه آشنایی به شیوه های تبلیغات در اینستاگرام نیاز است.

  • از تقاضاهای مکرر از مخاطبین برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام کلینیک پرهیز شود و باید تمرکز بر روی ارائه خدماتی خلاقانه باشد.
  • صفحه بیزینسی (Business Profile) پروفایل خود را ایجاد کنید. انجام این کار دو مزیت عمده دارد:
  • مزیت اول: امکان برقراری تعامل تجاری با مخاطبان مرکز

از این طریق می توانید شماره تلفن، ایمیل و یا نشانی محل کار ود را وارد کرد تا امکان دسترسی مستقیم افراد با کلیک بر روی لینک میسر شود.

  • مزیت دوم: امکان ارائه تجزیه و تحلیل های جامع آماری از مخاطبان

با این کار در مورد دنبال کنندگان می توان اطلاعاتی را استخراج کرد و همچنین عملکرد پست ‌ها را ارزیابی کرد. برخی از این اطلاعات در زیر آورده شده است.

  • (Impression): مجموع تعداد دفعات دیده شدن
  • (Reach): تعداد بازدیدهای منحصر به فرد (غیر تکراری)
  • (Profile view): تعداد بازدیدهای پروفایل
  • (Website click): تعداد دفعات کلیک بر روی نشانی وب سایت

استفاده از هشتگ های مرتبط برای اینستاگرام پزشک

هشتگ ها مهم ترین اساس شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام دانست. در هر پست می توان حداکثر ۳۰ هشتگ را قرار داد. انتخاب هشتگ ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ ۱) هشتگ های اختصاصی که متناسب با محتوای پست است و معمولا برای هر پست متغیر است.  ۲) هشتگ های عمومی که با توجه به خدمت در نظر گرفته می شود و برای ماندن در کورس رقابتی انجام آورده می شود.

  • حتما برای کلمات چند تکه تمامی حالات نوشتاری آورده شود (با فاصله، به هم چسبیده و …)
  • از هشتگ های مکان مرکز درمانی استفاده شود. یکی از بزرگ ترین مزیت های این کار جذب مشتریان محلی است.

انجام تبلیغات در پیج های پرمخاطب برای دیده شدن کلینیک و پزشک

یکی از روش های مرسوم قرار دادن تبلیغات از خدمات مورد ارائه پزشک در پیج های پر بازدید است. رعایت نکات زیر در انجام تبلیغات حائز اهمیت است.

  • با توجه به آن که مخاطبین پزشکان عموما بیماران یا علاقه مندان به حوزه درمان- سلامت است، باید دقت شود که دنبال کننده های پیج مورد نظر نیز به درستی انتخاب شود.
  • مدت زمان درج محتوای تبلیغاتی در چنین پیج هایی محدود است و معمولا به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود.
  • تعرفه تبلیغات متناسب با مدت زمان انتشار محتوای تبلیغاتی دارد.
  • زمان درج تبلیغات ارزش بالایی دارد و بهتر است تبلیغات در زمان هایی بارگذاری شود که بیش ترین بازدهی را در پیج یاد شده دارد.

 

در انتها باید گفت که؛ در عصر حاضر شیوه مناسب برای دستیابی به مشتریان کلینیک این است که فعالیت مرکز با ایجاد صفحه اینستاگرامی قوی، جذاب و البته پربار آغاز شود. قطعا همانند هر حرفه دیگری یک شروع متوسط بهتر از درجا زدن و سکون خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =

Call Now Button