راهنمای جامع اینستاگرام برای پزشکان + ۸ تکنیک کاربردی

با تولید محتوای ارزشمند به روش رسمی، با تمرکز بر روی تجربه های درخشان پیشین به همراه انتشار تصاویر و ویدئوهایی از بیمار و ارائه محتوای تعاملی.

۱.امکان برقراری تعامل تجاری با مخاطبان مرکز ۲.امکان ارائه تجزیه و تحلیل های جامع آماری از مخاطبان

داشتن خلاقیت در تولید محتوای هنرمندانه و جذاب در جلب توجه مخاطبان بسیار تاثیرگذار است. این خلاقیت می تواند در تصاویر به اشتراک گذاشته شده، ویدئوهای منتشر شده و یا موضوعاتی باشد که به آن ها پرداخته می شود باشد.

راهنمای اینستاگرام برای پزشکان و کلینیک‌ها، دقیقا آن چیزی است که برای دیده شدن در دنیای رو به تغییر، به آن نیازمندید. حرفه پزشکی به گونه‌ای است که باید با ایجاد تصویر مثبت در ذهن مخاطبان، موقعیت اجتماعی پزشک را به شیوه ای مطلوب و شایسته به نمایش درآورد. به علاوه به دلیل ارتباط مستقیمی که این حرفه با سلامت افراد دارد، مخاطبین و دنبال کننده های آن ها نیز عموما افرادی حساس، با ظرافت و خاص هستند که منجر به افزایش سطح انتظار از پزشک به عنوان یک متخصص در حوزه نظام سلامت شده است.

با تغییر در سبک زندگی افراد در یک دهه گذشته، فضای مجازی و ارتباطات در شبکه های اجتماعی (به خصوص اینستاگرام در ایران) یکی از مناسب ترین موقعیت ها برای دسترسی به مخاطبان خواهد بود. امروزه حتی مخاطبان میان‌سال و یا حتی نسل‌های بیش از ۴۵ تا ۵۵ سال نیز در این فضا حضور دارند و آماده دریافت پیام‌هایی در زمینه معرفی و پروموت شما هستند.

زمان آن فرا رسیده است که اگر تا کنون تنها به عنوان کاربری عادی، فعالیتی در این فضا انجام شده است، با بهره مندی از فرصت های ایجاد شده در این عرصه، بیش ترین بهره برداری از شرایط موجود را برای دستیابی به اهداف پزشکان که همان جذب مخاطبان است، انجام شود؛ پس با شبکه اجتماعی پزشکان آشنا شوید.

در ادامه نکاتی در خصوص صفحه اینستاگرامی مناسب برای پزشکان، آمده است. همچنین مواردی در راستای مدیریت حرفه ای و پرمخاطب صفحه اینستاگرام (متناسب با تخصص پزشک)، به منظور ارئه هرچه بهتر خدمات آنلاین به مخاطبان، شرح داده شده است.

راهنمایی و مشاوره طبکس برای مدیریت صفحات اینستاگرام پزشکان

.

هویت و نام و نشانی مشخص پزشک در صفحه اینستاگرام

شاید مساله ای توجه کمتری به آن می شود، داشتن نام و نشان و به اصطلاح هویتی مشخص است. بدین معنی که رویه ای معین برای ایجاد تعامل با مخاطبان وجود داشته باشد. شخصیت (پرسونا) پزشک باید مشخص باشد و مخاطب پزشکان امکان برقراری ارتباط با ایشان را با بیانی قابل فهم و جذاب را داشته باشد. نوع عکس های منتشر شده، ادبیاتی استفاده شده در محتوای پست ها، طیف رنگ هایی مورد استفاده و حتی نوع مفاهیم ارائه شده، همگی بیان گر حالات ارتباطی و الگوی رفتاری پزشک است.

پادشاه هر تبلیغاتی در فضای مجازی، محتوا (content) است. محتوای اصلی شما در اینستاگرام پزشک عکس ها و ویدئوها هستند. مطالب قرار گرفته در کمپین اینستاگرام برای پزشکان باید به گونه ای باشد که برگرفته از فعالیت پزشک یا فضای مرکز باشد و از درج تصاویر بی کیفیت و استوک جلوگیری شود. باید این نکته را نیز یادآور شد که تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت نیازمند دانش و تجربه است.

یک پزشک به چند شیوه می تواند شخصیت و کلینیک را در صفحه اینستاگرام کلینیک خود معرفی کند که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم:

  • محتوای رسمی

ممکن است هدف پزشک معرفی خدمات مرکز، کلینیک و یا معرفی محصولات باشد. این امر با تولید محتوایی در قالب یک پزشک رسمی و همچنین ایجاد یک روابط عمومی حرفه ای شدنی است.

  • محتوای تجربی

پزشک می تواند با تمرکز بر روی تجربه های درخشان پیشین به همراه انتشار تصاویر و ویدئوهایی از بیمار، اقدامات درمانی و شیوه انجام آن را به عرصه ظهور بگذارد. با انجام این کار حسی از خدمت رسانی را به مراجعین احتمالی القا می شود و چون با انبوهی از خدمات پزشک رو به رو شده و با آن ها آشنایی می شود، احتمال تبدیل مخاطب به مراجعه حضوری به کلینیک و در نهایت دریافت خدمت افزایش می یابد.

  • ارائه محتوای تعاملی

در پاره ای از اوقات این امکان وجود دارد که پزشک تمایل به برقراری تعامل بیش تری (ایجاد ارتباط نزدیک تر و صمیمی تر) با مخاطبان خود باشد. انتشار محتواهایی از جنس فعالیت های روزمره چه در مطب و یا در منزل جز این دسته از محتواها هستند. مناسب تر این محتواها در حالت های طبیعی و با کم ترین ویرایش در معرض دید مخاطب قرار گیرد تا تاثیرپذیری بالاتری نیز داشته باشد.

همان طور که بیان شد تعامل با مخاطبان شیوه های مختلفی دارد که می توان متناسب با هدف، ارتباط مناسبی را با مخاطب اینستاگرامی برقرار کرد. نحوه تعاملات مختلفی وجود دارد که بسته به هدفتان می توانید با هویت های متفاوت با مراجعین صفحه  اینستاگرامی پزشک خود ارتباط برقرار کنید. پیشنهاد می گردد برای انتشار پست های اینستاگرامی سبک مشخصی وجود داشته باشد و برای موثرتر بودن در ذهن مخاطب، این رویه ادامه داشته باشد.

اهمیت عکس انداختن از مراجعین برای صفحات اینستاگرام پزشک

خلاقیت در مدیریت صفحه اینستاگرام پزشکان

داشتن خلاقیت در تولید محتوای هنرمندانه و جذاب در جلب توجه مخاطبان بسیار تاثیرگذار است. معمولا خلاقیت در مقابل چارچوب و دستورالعمل قرار می گیرد. این خلاقیت می تواند در تصاویر به اشتراک گذاشته شده، ویدئوهای منتشر شده و یا موضوعاتی باشد که به آن ها پرداخته می شود و می تواند افرادی که برای نخستین بار وارد صفحه اینستاگرامی پزشک می شوند، به دلیل جذابیت محتوای تولیدی، پیج پزشک را دنبال خواهند کرد. همچنین با افزایش دنبال کننده ها و افزایش تعاملات، امکان دیده شدن پیج در اکسپلور اینستاگرام نیز افزایش خواهد یافت.

از همه‌ی ابزارهای اینستاگرام استفاده کنید

برای افزایش کارایی صفحه اینستاگرام پزشک یا کلینیک، باید توجه داشت که از تمام ابزارهای اینستاگرام استفاده شود. شاید پست گذاری و یا استوری، به نظر کافی باشد؛ اما بهتر است تمامی فرصت‌های جذب بیمار را در نظر بگیرید و از دست ندهید. در ادامه مهمترین ابزارهای اینستاگرام و کاربرد آن برای پزشکان را معرفی می‌کنیم:

لایو مشترک: یکی از روش‌های جذب مخاطب، انجام لایو مشترک با همکاران و پزشکان در دیگر حوزه‌ها است. برای مثال اگر بخشی از درمان بیماران شما پیش از مراجعه به شما و یا پس از آن، با یکی دیگر از تخصص‌های پزشکی است؛ با همکاران در آن حوزه‌ها یک لایو مشترک داشته باشید. به این صورت کمک خواهد کرد تا مخاطبان خود را باهم به اشتراک بگذارید.

هایلایت‌ها: یکی از بهترین راه‌ها برای دسته بندی محتوای صفحه اینستاگرام پزشکان است؛ به ویژه برای نمایش نمونه‌های قبل و بعد عمل، دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل و مواردی از این دست. البته توجه داشته باشید که با کمک گاید، دیگر نیازی به استوری کردن همه پست‌ها و هایلایت کردن آنها نیست.

گاید اینستاگرام: یکی از ابزارهای جدید که کمک می‌کند تا پست‌های خود را دسته بندی کنید. گایدها مانند یک کاتالوگ کاربردی عمل می‌کنند و شما می‌توانید پست‌های خود را در چند گاید قرار دهید تا مخاطب به سادگی آنها را مرور کند. برای مثال یک دسته بندی از بهترین نمونه های عمل، یک گاید برای مراقبت‌ها و عوارض یک عمل، یک گاید برای ویدیوهای بیماران و بیان تجربیات آنها از عمل و در نهایت گاید دیگری نیز برای معرفی مهمترین خدمات درمانی خود بسازید.

IGTV: حتما از پست‌های ویدیویی طولانی در قالب تلویزیون اینستاگرام یا IGTV استفاده کنید. این کار دو مزیت برای شما خواهد داشت. نخست اینکه در اکسپلور IGTV به صورت جداگانه به مخاطبان نمایش داده خواهید شد. دوم هم اینکه تماشای ویدیوهای آموزشی و پزشکی که نیاز به تمرکز و دقت دارد، در فضای IGTV بهتر انجام می‌شود و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. همچنین بهترین و مهمترین ویدیوهای خود را با این ابزار منتشر کنید تا برای مدت بیشتری ماندگار شوند. یکی دیگر از کاربردهای این ابزار، به اشتراک گذاری ویدیوی لایوهای یک ساعته، در قالب یک پست IGTV است.

 

تعاملات کافی با مرجعیت پزشک در اینستاگرام

  • طرح سوال

معمولا سوالات در ذهن مخاطب به صورت قلاب می شود. می توان محتوا را به صورت تعاملی ایجاد کرد به گونه ای که با مطرح کردن سوالاتی در پست ها، مخاطبان را به افراد نظر دهنده و در نهایت مراجعه کننده به کلینیک بدل کرد.

  • تعامل با همکاران

فعالیت در صفحه اینستاگرام دیگر پزشکان و تعامل با آن ها می تواند به بهتر دیده شدن کمک کند. طبیعی است این تعامل باید با پزشکی متخصص و با دانش باشد.

  • لایو اینستاگرام

در صورت اطمینان از تعدادی دنبال کننده وفادار در پیج اینستاگرام، می توان با برگذاری جلسات لایو اینستاگرام و جلسات آنلاین، با مخاطبان و دنبال کننده ها ایجاد تعامل داشت و پیرامون موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر داشت. بدیهی است این امر باعث می شود شناخت بهتری از مهارت و دانش پزشک در ذهن مخاطبان نقش بندد و احتمال تبدیل دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام به مراجعه کننده افزایش خواهد یافت.

  • داستان گویی دیجیتال

فلسفه استوری در اینستاگرام به اشتراک گذاری داستان های شخصی است. انسان ها با داستان موضوعات را بهتر متوجه می شوند و حس خوبی را با موضوع برقرار می کنند. یکی از موثرترین این روش ها، بازگو کردن روند درمانی بیماران (تجربه بیمار) است که در برقراری حس همزاد پنداری با مخاطبان پیج بسیار موثر است. این بررسی روند را می توان به روند کاری کلینیک، پزشک و دیگر پرسنل هم تعمیم داد. بی شک نرخ تعامل و مشارکت در چنین محتواهایی بالاتر از دیگر پست ها خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله تبلیغات کلینیک های پزشکی  مراجعه کنید.

برنامه ریزی مناسب برای اشتراک گذاری محتوای پزشکی

فارغ از کیفیت محتوای تولیدی و تعاملی بودن آن، نکته ای که بیش تر به چشم مخاطبان می آید، نظام پزشک در بارگذاری مطالب است. ارائه یک محتوای معمولی اما منظم تاثیر بسیار بیش تری نسبت به انتشار محتوایی با کیفیت اما نامنظم دارد (منظور از نظام بارگذاری؛ فواصل زمانی بین بارگذاری محتواها است). با انجام برنامه ریزی مدون سعی شود در فواصل زمانی مشخص و معینی بارگذاری ها صورت پذیرد.

کمک به بهتر دیده شدن پزشکان با فعالیت در صفحه اینستاگرام دیگر پزشکان

گذر زمان و موفقیت پزشک در اینستاگرام

ایجاد یک پایگاه اجتماعی مجازی از مخاطبان، نیازمند صبوری پزشک در مدیریت اینستاگرام است. بسته به نوع خدمت ارائه شده توسط پزشک و کیفیت محتوای خود، مدت زمانی برای رسیدن به ترافیک مشخصی از مشتریان نیاز است. آفت بزرگی که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد، دلسردی و عدم اطمینان به نتیجه است.

با شروع روند باید تا انتها مسیر را پیمود تا در صورت اطمینان از محتوای تولیدی و بررسی مسیر تبلیغات مناسب ترین نتیجه حاصل شود. فراموش نکنید که برندسازی و ایجاد اعتماد در فضای مجازی، بی‌شک زمان‌بر است اما وقتی به بازدهی مطلوب برسد، مانند یک منبع بی‌پایان جذب بیمار عمل خواهد کرد. ‌

به کارگیری ابزارهای تبلیغات اینستاگرام در صفحات پزشکی و کلینیک ها

یقینا یکی از مباحث کلیدی در موفقیت هر حرفه، بحث تبلیغات است. داشتن تبلیغات امری ضروری است اما مهم تر از آن نحوه اجرای آن است. تمام نکاتی که تا به حال گفته شد به صورت مستقیم در تبلیغ برند شخصی پزشک موثر است. اما در کنار داشتن یک محتوای تاثیرگذار، به داشتن یک استراتژی تبلیغاتی در اینستاگرام به همراه آشنایی به شیوه های تبلیغات در اینستاگرام نیاز است.

  • از تقاضاهای مکرر از مخاطبین برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام کلینیک پرهیز شود و باید تمرکز بر روی ارائه خدماتی خلاقانه باشد.
  • صفحه بیزینسی (Business Profile) پروفایل خود را ایجاد کنید. انجام این کار دو مزیت عمده دارد:
  • مزیت اول: امکان برقراری تعامل تجاری با مخاطبان مرکز

از این طریق می توانید شماره تلفن، ایمیل و یا نشانی محل کار ود را وارد کرد تا امکان دسترسی مستقیم افراد با کلیک بر روی لینک میسر شود.

  • مزیت دوم: امکان ارائه تجزیه و تحلیل های جامع آماری از مخاطبان

با این کار در مورد دنبال کنندگان می توان اطلاعاتی را استخراج کرد و همچنین عملکرد پست ‌ها را ارزیابی کرد. برخی از این اطلاعات در زیر آورده شده است.

  • (Impression): مجموع تعداد دفعات دیده شدن
  • (Reach): تعداد بازدیدهای منحصر به فرد (غیر تکراری)
  • (Profile view): تعداد بازدیدهای پروفایل
  • (Website click): تعداد دفعات کلیک بر روی نشانی وب سایت

استفاده از هشتگ های مرتبط برای اینستاگرام پزشک

هشتگ ها مهم ترین اساس شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام دانست. در هر پست می توان حداکثر ۳۰ هشتگ را قرار داد. انتخاب هشتگ ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ ۱) هشتگ های اختصاصی که متناسب با محتوای پست است و معمولا برای هر پست متغیر است.  ۲) هشتگ های عمومی که با توجه به خدمت در نظر گرفته می شود و برای ماندن در کورس رقابتی انجام آورده می شود.

  • حتما برای کلمات چند تکه تمامی حالات نوشتاری آورده شود (با فاصله، به هم چسبیده و …)
  • از هشتگ های مکان مرکز درمانی استفاده شود. یکی از بزرگ ترین مزیت های این کار جذب مشتریان محلی است.
روش های معرفی پزشکان در اینستاگرام

انجام تبلیغات در پیج های پرمخاطب برای دیده شدن کلینیک و پزشک

یکی از روش های مرسوم معرفی پزشک یا کلینیک در اینستاگرام، قرار دادن ویدیو یا بنرهایی از خدمات مورد ارائه پزشک در پیج های پر بازدید است. در واقع صفحات پر مخاطب در اینستاگرام مانند صفحات خبری، سرگرمی، هنری و یا اجتماعی، مانند یک رسانه کوچک در دل اینستاگرام عمل می‌کنند که می‌توانند پروموشن یا تبلیغات شما را منتشر کنند.

رعایت نکات زیر برای انجام تبلیغات در فضای اینستاگرام، بسیار مهم است:

  • قبل از انجام تبلیغ در یک صفحه، به مخاطبان آن صفحه توجه کنید. آیا مخاطب هدف شما جزو دنبال کنندگان آن صفحه است؟ مثلا اگر خدمت درمانی شما، برای خانم‌های میان سال مناسب است، نباید تبلیغات خود را در صفحه‌ای منتشر کنید که مخاطبان آن را دختران و پسران جوان تشکیل می‌دهند.
  • مدت زمان درج محتوای تبلیغاتی در چنین پیج هایی محدود است و معمولا به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود.
  • تعرفه تبلیغات متناسب با مدت زمان انتشار محتوای تبلیغاتی دارد.
  • زمان درج تبلیغات ارزش بالایی دارد و بهتر است تبلیغات در زمان هایی بارگذاری شود که بیش ترین بازدهی را در پیج یاد شده دارد. این زمان کاملا بستگی به مخاطبان هدف شما دارد.
  • قبل از ارائه تبلیغ به یک صفحه پر مخاطب، از واقعی بودن مخاطبان آن و مزیان تعامل صفحه آگاه شوید. نباید بودجه خود را در صفحات با مخاطبان غیرواقعی هزینه کنید.
  • پیام تبلیغاتی، ویدیو و یا بنر شما در جذب مخاطب بسیار اهمیت دارد؛ پس قبل از انتشار آن، نظر تعدادی از اطرافیان خود را بپرسید. حتی می‌توانید پیش از انتشار وسیع، اول ویدیو تبلیغاتی را در پیج خودتان منتشر کنید و واکنش مخاطبان خودتان را هم بسنجید. این گونه از هدر رفت هزینه‌های تبلیغاتی خودتان جلوگیری کنید.

در انتها باید گفت که؛ در عصر حاضر شیوه مناسب برای دستیابی به مشتریان کلینیک این است که فعالیت مرکز با ایجاد صفحه اینستاگرامی قوی، جذاب و البته پربار آغاز شود. قطعا همانند هر حرفه دیگری یک شروع متوسط بهتر از درجا زدن و سکون خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 7 =

Call Now Button