چه کسانی مجوز تزریق بوتاکس دارند + نمونه قرارداد

بوتاکس یک عمل زیبایی تزریقی است که در ایران و سایر نقاط جهان بسیار محبوب است. این روش در میان پنج درمان زیبایی کم تهاجمی برتر انجام شده در سال ۲۰۱۸ شناخته شد و به نوعی کسب و کار پر رونق در حوزه پزشکی تبدیل شد. اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم باید بگوییم که دو نوع تزریق وجود دارد: بوتاکس و فیلرها که هر دو از طریق سوزن تزریق می شوند. در حالی که بوتاکس برای کاهش چین و چروک با فلج کردن ماهیچه های زیرین استفاده می شود، پرکننده ها برای پر کردن چین و چروک هایی که بوتاکس نمی تواند آنها را از بین ببرد، استفاده می شود.

نکته جالب توجه این است که تقاضا برای بوتاکس هرگز کاهش نیافته است، از این رو، متعاقباً متخصصان پزشکی که به دنبال مجوز های بوتاکس و پرکننده های پوستی هستند، کماکان رو به افزایش است. به همین منظور تصمیم گرفتیم در مطلب امروز متداول‌ترین سؤالات در مورد این موضوع را پوشش دهیم، از جمله شرایط و مجوزهای مورد نیاز برای تزریق بوتاکس و اینکه چه کسانی مجوز تزریق بوتاکس دارند؟ به علاوه نمونه ای از قرارداد و گواهینامه تزریق بوتاکس نیز در ادامه ضمیمه شده است که می توانید مشاهده کنید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا می شویم :

چه کسانی مجوز تزریق بوتاکس دارند ؟

بسته به موقعیت مکانی شما، قوانین و مقررات مختلف، رویه های مختلفی را در بر می گیرد. در ایران، درمان ‌های همراه با تزریق بوتاکس یا فیلر فقط باید توسط پزشکان دارای مجوز و پروانه، دندانپزشکان، یا پرستاران دارای گواهینامه پزشکی ارائه یا انجام شود؛ همچنین این افراد باید آموزش ‌های مربوطه را در مورد تجویز ایمن و مؤثر بوتاکس و سایر پرکننده‌ های پوستی مثل انواع ژل یا فیلر را دیده باشند.

اگرچه بوتاکس عمدتاً برای درمان های زیبایی ارائه می شود و اغلب بیماران به خاطر جوان سازی  دائمی به دنبال آن هستند، اما گاهی بوتاکس به عنوان یک داروی تجویزی و درمانی هم طبقه بندی می شود. بنابراین، دور از ذهن نیست که بالاترین استاندارد ها باید اعمال شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار درمان عالی دریافت می کند.

با توجه به این توضیحات افراد باید نسبت به مراجعه به موسسات تزریق بوتاکس که دارای گواهینامه و مجوز تزریق بوتاکس نیستند، مثل انواع سالن های زیبایی یا کلینیک های بدون مجوز، هوشمندانه عمل کنند و از تزریق در این مکان ها خودداری کنند.

با توجه به حساسیت این موضوع در ادامه به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد که چه کسی می تواند بوتاکس و تزریق فیلر پوستی را انجام دهد؟

تزریق بوتاکس برای درمان

اگر از افراد متقاضی ثبت کلینیک لیزر موهای زائد هستید. مطالعه مقاله بررسی مرحله به مرحله گرفتن مجوز کلینیک لیزر موهای زائد پیشنهاد میددهیم.

۱. پزشک دارای مجوز

اگر شما یک پزشک دارای مجوز هستید، تا زمانی که آموزش های لازم برای تایید سموم را گذرانده اید، واجد شرایط تجویز و اجرای هر دو درمان پرکننده پوستی و تزریق بوتاکس برای بیماران خود، صرف نظر از تخصص اصلی خود هستید. این موضوع شامل پزشکان مراقبت های اولیه، جراحان پلاستیک و در نهایت متخصصان پوست می شود.

۲. دندانپزشک دارای مجوز

آیا شما دندانپزشک هستید اما نمی دانید چه کسانی مجوز تزریق بوتاکس دارند؟ آیا علاقه مند به گسترش تخصص و عمل دندانپزشکی فعلی خود هستید، پس دریافت مجوز تزریق بوتاکس نیز یک انتخاب شغلی عاقلانه برای شما خواهد بود.  در برخی موارد، دندانپزشکان مجاز به انجام درمان های تزریق بوتاکس هستند، اما نه پرکننده های پوستی. همچنین ممکن است محدودیت ‌هایی وجود داشته باشد که در این صورت می ‌توانید بوتاکس را فقط برای اهداف پزشکی به بیماران تزریق کنید، به عنوان مثال، برای رسیدگی به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ، اما نه به عنوان یک درمان زیبایی.

پرستاران و کادر درمان دارای مجوز

پرستاران ثبت نام شده و سایر کادر درمان عملی نیز می توانند برای هر دو انجام تزریق بوتاکس، دوره های آموزشی مخصوص را بگذرانند و از این طریق مجوز تزریق بوتاکس را به دست بیاورند. در این صورت باید در دوره های نوروتوکسین ثبت نام کرده و گواهی بوتاکس و سایر پرکننده های پوست را از یک موسسه معتبر دریافت کنند.

در واقع پرستاران تزریق کننده زیبایی تحت راهنمایی یک مدیر پزشکی عمل می کنند و فقط می توانند در استان هایی که مجوز و عمل خود را دریافت کرده اند، درمان را انجام دهند.

آیا متخصصان زیبایی می توانند بوتاکس انجام دهند؟

در مورد این موضوع پیچیده اظهارات متناقضی وجود دارد. متخصصان زیبایی و زیبایی‌شناسان در واقع در حوزه پزشکی مجاز متخصص نیستند. بنابراین، آنها مجاز به انجام این عمل های زیبایی به تنهایی نیستند. با این حال، آنها می توانند در طول درمان و تزریق بوتاکس به پزشک کمک کنند. با این وجود، ممکن است برخی از پزشکان زیبایی شناسی یا اسپاهای پزشکی خصوصی وجود داشته باشند که به افراد غیر پزشک اجازه می دهند تا درمان های پرکننده پوست و تزریق بوتاکس را با نظارت خود انجام دهند اما این خلاف قانون است.

از سوی دیگر این موضوع خطر قصور پزشکی یا سهل انگاری را افزایش دهد که می تواند مجوز حرفه ای پزشک یا مدیر آن موسسه زیبایی را برای همیشه لغو کند. علاوه بر این، با ارزیابی شخصی و انجام درمان، متخصصان پزشکی می توانند تضمین کنند که انتظارات زیبایی بیماران برآورده شده یا حتی از آنها فراتر رفته و می توان عوارض بالقوه یا واکنش های نامطلوب را به حداقل رساند.

یکی از دلایلی که تزریق بوتاکس باید توسط پزشک یا کسی که دوره های آموزشی را گذرانده، انجام شود این است که با داشتن سابقه پزشکی، پزشکان و پرستاران می توانند بیماران را بررسی کنند که آیا آنها کاندیدای ایده آل هستند یا آلرژی یا بیماری زمینه ای دارند که باعث دردسر شود؟ با این وجود خیلی از افراد این موضوع را جدی نمی گیرند و با انجام روش های بوتاکس نادرست و غیر معمول بیمار را دچار مشکلاتی گاه خطرناک می کنند؛ برای مثال بیماران ممکن است از عفونت، افتادگی اجزای صورت، اختلال بینایی دائمی و مشکلات تنفسی رنج ببرند. اما اگر پزشک نیستید و علاقه به شروع کسب و کارتان در زمینه تزریق بوتاکس و فیلر دارید، می توانید از راه های دیگر نیز وارد این حوزه شوید و مجوز تزریق بوتاکس را به دست بیاورید. بنابراین می توانید نحوه دریافت گواهی تزریق بوتاکس را در ادامه این مطلب مشاهده کنید. اگر علاقمند هستید یک موسسه یا کلینیک زیبایی تاسیس کنید، برای مطالعه بیشتر مقاله مدارک لازم برای مجوز کلینیک زیبایی بخوانید.

تزریق بوتاکس در ایران

برای تزریق بوتاکس چه گواهینامه ای لازم است؟

چه کسانی مجوز تزریق بوتاکس دارند؟ قاعدتا کسانی که پزشک متخصص باشند و یا دوره های آموزشی تزریق را در موسسات معتبر گذرانده باشند و دارای گواهینامه تزریق بوتاکس باشند. گواهی بوتاکس شامل شرکت در یک کلاس کوتاه و ساده است که می توانید فقط در یک یا دو روز به راحتی در آن شرکت کنید. در حالی که دوره های صدور گواهینامه مختصر و مختصر هستند، دوره هایی که به خوبی انتخاب شده اند نیز کامل، آموزنده هستند و آموزش کافی برای تجویز داروهای تزریقی ارائه می دهند  در واقع آنها تمام نیازهای شما را برای موفقیت فراهم می کنند.

نحوه دریافت گواهی تزریق بوتاکس

بوتاکس که بیش از یک دهه پیش توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است، برای از بین بردن خطوط و چین و چروک ها برای ایجاد ظاهری جوان تر طراحی شد و از آن زمان تا کنون میلیون ها نفر هر ساله تحت درمان بوتاکس قرار می گیرند، اما علیرغم آنچه ممکن است شنیده باشید، همه نمی توانند تزریق بوتاکس را انجام دهند. بنابراین برای انجام قانونی بوتاکس در ایران باید شرایط خاصی را رعایت کنید و در یک دوره آموزشی معتبر بوتاکس شرکت کنید. در مراحل زیر، نحوه دریافت گواهی تزریق بوتاکس را شرح می دهیم:

۱. شرایط مورد نیاز

اگر پزشک، پرستار یا متخصص در حوزه پزشکی نیستید، نمی توانید بوتاکس انجام دهید. پس از ثبت نام در دوره آموزشی بوتاکس، باید مجوز پزشکی فعال خود را ارائه دهید، که ما را به مرحله ۲ می رساند.

مجوز تزریق بوتاکس و ژل

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سرمایه گذاری پزشکان در عمان را مطالعه نمایید.

۲. در دوره آموزشی بوتاکس ثبت نام کنید

دوره های آموزش بوتاکس و پرکننده های پوستی زیادی وجود دارد. با این حال، شما باید موسسه ای را انتخاب کنید که معتبر و حرفه ای باشد و تمام الزامات مناسب را برآورده کند. همچنین بهتر است به دنبال یک دوره بوتاکس باشید که دارای استادان متخصص با سالها تجربه در تدریس کلاس های شما باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید آموزش عملی است. اگرچه آموزش در دوره های تزریق بوتاکس و فیلر چیز های زیادی به شما می آموزد، اما مهم است که دوره ای را انتخاب کنید که درمان بالینی را نیز در اختیار شما قرار دهد. این نوع آموزش به شما کمک می کند تا با فرآیند تزریق بوتاکس و فیلر پوستی آشنا شوید و بتوانید در کار خود نمونه باشید.

۳. گواهی تزریق بوتاکس خود را دریافت کنید

مثل هر دوره و کورس تحصیلی دیگری، پس از اتمام دوره آموزشی بوتاکس هم، گواهینامه بوتاکس خود را می توانید دریافت کنید. در واقع باید برای گرفتن مجوز تزریق بوتاکس از همان ابتدا در موسسه آموزشی ثبت نام کنید که در آخر دوره متضمن شود که به شما گواهینامه معتبری ارائه می دهد تا بتوانید از آن برای ورود به صنعت تزریق بوتاکس وارد شوید.

نمونه گواهینامه تزریق بوتاکس

به طور کلی برای تزریق بوتاکس و انواع فیلر و ژل نیاز به گواهینامه و مجوز تزریق بوتاکس و ژل است که این گواهینامه های می توانند داخلی و تحت نظر اداره بهداشت ایران باشد و یا بین المللی. در ادامه چند نمونه از این گواهینامه ها را خواهیم دید:

گواهی نامه معتبر تزریق بوتاکس
نمونه ای از یک گواهی معتبر تزریق بوتاکس

در آخر

یکی از درمان های زیبایی که در سراسر جهان به خصوص ایران محبوب است، تزریق بوتاکس است. این روش درمانی در واقع تزریق ماده ای به پوست است که عمدتاً برای رفع چین و چروک و خطوط اخم و غیره به کار می رود. شاید در نظر اول کار راحتی به نظر برسد و چیزی بیش از یک تزریق ساده نباشد اما این تصور اشتباه گاه موجب شکست حرفه شما و البته عوارض جانبی خطرناک برای بیماران می شود. به همین دلیل سوالی که برای اغلب افراد علاقه مند به این حوزه پیش می آید این است که چه کسانی مجوز تزریق بوتاکس دارند؟ در جواب این سوال باید اشاره کرد که هر تزریق کننده بوتاکس باید به درستی آموزش دیده و توسط یک سازمان معتبر تایید شده باشد. در این مطلب شرایط تزریق کننده بوتاکس و مجوزهای لازم برای این درمان را توضیح دادیم، اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button