مدارک لازم برای مجوز کلینیک زیبایی چیست؟

اگر علاقمند هستید که برای انجام خدمات زیبایی مثل کاشت مو، لیزر موهای زائد یا از بین بردن لکه‌های پوستی یک موسسه یا کلینیک زیبایی تاسیس کنید، قبل از هر اقدامی باید بدانید تاسیس و راه اندازی کلینیک زیبایی مدارک و شرایط خاص خود را دارد. معمولاً مجوز کلینیک زیبایی در اختیار متخصصین پوست و مو قرار می‌گیرد و این دسته از افراد خیلی راحت می‌توانند مجوز راه اندازی کلینیک زیبایی را دریافت کنند.

البته پزشکان عمومی نیز مانعی برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی ندارند. اما اگر پزشک نیستید و علاقه زیادی به راه اندازی یک کلینیک زیبایی دارید، باید از روش‌های دیگری برای دریافت مجوز استفاده کنید. در ادامه این مطلب به طور کامل در رابطه با مدارک لازم برای مجوز کلینیک زیبایی و شرایط آن توضیح خواهیم داد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

دلیل نیاز به مجوز برای کلینیک‌ های زیبایی چیست؟

طی چند سال گذشته، سخت‌گیری‌های کمتری برای راه اندازی و تأسیس کلینیک‌ها و موسسات زیبایی وجود داشت. ولی به مرور مشکلات بسیار زیادی به وجود آمد که باعث شد وزارت بهداشت قوانین خاصی را برای راه اندازی کلینیک زیبایی تعیین کند. در صورتی که شما مجوز کلینیک یا موسسات زیبایی را دریافت کنید، به صورت کاملا قانونی و بدون هیچگونه مشکلی می‌توانید فعالیت داشته باشید.

امروزه از دستگاه‌های گوناگونی برای زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. به همین دلیل میزان تمایل و استقبال مردم برای مراجعه به کلینیک‌های زیبایی افزایش پیدا کرده است. بنابراین راه اندازی یک کلینیک زیبایی برای هرکسی وسوسه انگیز است. اما نکتۀ مهم اینجاست که آیا شما می‌توانید بدون داشتن مدرک پزشکی، برای تاسیس کلینیک زیبایی اقدام کنید؟

افرادی که متخصص پوست و مو نیستند یا مدرک پزشکی ندارند، باید با همکاری پزشکان دیگر مجوز راه اندازی کلینیک زیبایی را دریافت کنند. این شغل درآمد بسیار بالایی دارد و آینده شما را تضمین می‌کند. اما مشکل اینجاست که بسیاری از افراد بدون توجه به این قانون وزارت بهداشت، یک کلینیک زیبایی راه اندازی کرده‌اند و بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

این دسته از افراد باید بدانند که در صورت بروز مشکل خیلی زود با آنها برخورد می‌شود.

قوانین وزارت بهداشت و مجوز کلینیک زیبایی

چگونه باید مجوز کلینیک زیبایی را دریافت کرد؟

برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی، ابتدا باید شما شرایط لازم را فراهم کنید. هنگام دریافت مجوز از ساختمان و کلینیک شما بازدید انجام می‌شود و تمامی بخش‌های کلینیک به طور کامل بررسی می‌شود تا در صورت داشتن شرایط، مجوز صادر شود. برای دریافت مجوز بهتر است از دو روش اقدام کنید.

  • روش اول این است که به وبسایت اصلی که برای دریافت مجوز کلینیک‌ها و موسسات زیبایی وجود دارد مراجعه کنید و با ثبت مدارک منتظر دریافت نتیجه باشید.
  • روش دوم مراجعه به یکی از موسسات حقوقی برای دریافت مجوز می‌باشد. این موسسات معمولاً برای دریافت مجوز مقداری هزینه از شما دریافت می‌کنند. در مدت زمان ۲۰ روز تا یکماه مجوز کلینیک شما آماده شده و صادر می‌شود.

البته باز هم باید تاکید کرد که صادر شدن مجوز کلینیک مشروط به دارا بودن تمامی شرایط است. زمانی که برای تاسیس کلینیک اقدام می‌کنید، باید برای استخدام پرسنل و خرید دستگاه‌ها نیز اقدام کنید. در ادامه شرایط هر کدام را برای شما جداگانه توضیح خواهیم داد.

برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی چه افرادی را باید استخدام کرد؟

طبق قانون برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی، شما از قبل باید افراد متخصص و حرفه‌ای را استخدام کرده باشید. یعنی نمی‌توانید بدون استخدام پرسنل، برای دریافت مجوز اقدام کنید. اگر یک متخصص پوست و مو یا پزشک عمومی هستید، شرایط شما متفاوت خواهد بود. در این حالت کافی است برای دریافت مجوز کلینیک، اقدام کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوز خود را دریافت کنید.

اما اگر پزشک نیستید، باید حداقل یک یا دو نفر متخصص پوست و مو با شما همکاری داشته باشند. در صورت همکاری با پزشک عمومی نیز امکان دریافت مجوز کلینیک زیبایی وجود دارد. نحوۀ همکاری شما با پزشک عمومی یا پزشک متخصص کاملا سلیقه‌ای است. یعنی به صورت شراکتی یا قراردادی امکان همکاری وجود دارد.

  • معمولاً باید یک پزشک در کلینیک شما حضور داشته باشد تا فرآیندهایی مثل مزوتراپی، لیزر یا روش‌های درمانی دیگر در پزشکی را انجام دهد.
  • برای اتاق الکترولیز باید یک نفر پرستار به همراه دو زن یا مرد حضور داشته باشد.
حضور یک مسئول فنی یا کارشناس پذیرش

برای دریافت مجوز کلینیک، ساختمان مورد نظر چه ویژگی ‌هایی باید داشته باشد؟

یکی دیگر از موضوعاتی که برای دریافت مجوز کلینیک باید به آن توجه کنید، ویژگی‌های ساختمان مورد نظر جهت افتتاح کلینیک است. معمولا بعد از بازرسی پرسنل و بخش‌های داخلی کلینیک زیبایی، به متراژ ساختمان و شرایط آن نیز توجه می‌شود. البته قبل از این، باید بدانید نوع دستگاه‌هایی که در ساختمان یا کلینیک زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز بر دریافت مجوز تاثیر گذار است.

۱.تعداد اتاق ‌ها

یکی از مهمترین مسائل در طراحی ساختمان کلینیک زیبایی، تعداد اتاق‌هاست. تعداد اتاق‌های یک کلینیک زیبایی از حداقل سه یا چهار اتاق، نباید کمتر باشد. یکی از مهم‌ترین اتاق‌ها در یک کلینیک زیبایی، اتاق مدیریت است. بهتر است متراژ برای تمام ساختمان در حدود ۲۰۰ متر باشد. اتاق مربوط به امور اداری و پذیرش نیز باید در ساختمان وجود داشته باشد. باقی بخش‌های ساختمان شامل اتاق نمونه برداری، اتاق معاینه، اتاق جراحی، سالن انتظار، سالن استراحت، رختکن، آبدارخانه، انبار، اتاق الکترولیز و حسابداری است.

۲.سهولت مسیر

کلینیک شما باید در منطقه‌ای قرار بگیرد که از شلوغی و سر و صدا دور باشد. همچنین بهتر است محل کلینیک شما در دسترس عموم باشد. اگر قصد دارید بخش‌های داخلی ساختمان را طراحی کنید، حتماً به متراژ راهروها توجه داشته باشید. راهروها باید به اندازه‌‌ای باشند که بیماران هنگام رفت و آمد یا جابجایی با مشکل مواجه نشوند.

ممکن است در کلینیک زیبایی شما جراحی انجام شود و نیاز باشد که بیمار با سرعت زیادی به اتاق معاینه یا سرویس بهداشتی مراجعه کند.

فضای داخلی کلینیک زیبایی

۳.ورودی ساختمان

معمولا برای ورودی ساختمان، سخت‌گیری‌های زیادی وجود ندارد. ولی اگر می‌خواهید کلینیک زیبایی خود را بر طبق بهترین استانداردهای داخلی کشور طراحی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در طراحی ورودی حتماً مسیر ورودی ساختمان را برای افرادی که از ویلچر یا برانکارد استفاده می‌کنند نیز در نظر بگیرید.

سعی کنید هنگام طراحی ساختمان به راحتی و سلامتی بیماران اهمیت دهید و جدا از مسیر ورودی پله، برای بیمارانی که توانایی راه رفتن ندارند، آسانسور طراحی کنید یا از روش‌های دیگر برای تسهیل مسیر رفت و آمد استفاده کنید.

۴.ایمنی

یکی دیگر از مسائلی که برای دریافت مجوز کلینیک باید به آن توجه کنید، ایمنی ساختمان است. ساختمان شما باید دارای تجهیزات مربوط به اطفاء حریق و برق یا آب باشد. همچنین وسایل و تجهیزات پزشکی که استفاده می‌کنید باید طبق استانداردهای جهانی ساخته شده باشد و از خرید دستگاه‌های بی‌کیفیت خودداری کنید.

مزایای دریافت مجوز کلینیک زیبایی

موسسات حقوقی و مجوز کلینیک زیبایی

اگر می‌خواهید به صورت کاملاً قانونی فعالیت کنید و مشکلی برای کسب و کار شما به وجود نیاید، بهتر است از همان ابتدا برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی اقدام کنید. علاوه بر این، بدون مجوز کلینیک یا موسسه زیبایی، شما حق انجام بسیاری از امور زیبایی پزشکی را ندارید. به عنوان مثال برای لیزر موهای زائد باید حتما مجوز داشته باشید. چرا که طی چند سال گذشته بسیاری از مراکز بدون مجوز شروع به لیزر موهای زائد کرده و باعث بروز مشکلاتی مثل سوختگی بدن و مواردی مانند این، شده‌اند.

  • با دریافت مجوز کلینیک زیبایی، وسعت کاری شما گسترده‌تر خواهد شد. یعنی قادر خواهید بود در زمینه زیبایی پوست و مو و لیزر موهای زائد فعالیت کنید.
  • بعد از دریافت مجوز و ثبت کلینیک زیبایی، امکان ایجاد نصب تابلوی معرفی کلینیک در ورودی کلینیک را خواهید داشت.
  • علاوه بر این، به علت اینکه کلینیک شما به صورت قانونی فعالیت می‌کند، به راحتی قادر خواهید بود مشکلاتی که در کسب و کار شما به وجود می‌آید را از طریق قانون پیگیری کنید. گاهی اوقات افراد متخلف و سودجو ممکن است باعث آسیب به دستگاه و تجهیزات کلینیک شما شده یا از شما سوء استفاده کنند که به راحتی از طریق قانون قابل پیگیری است.
  • یکی دیگر از مزایای دریافت مجوز کلینیک این است که شما با ثبت کلینیک، یک قدم به سایر رقیبان معتبر خود نزدیک خواهید شد و تعداد مراجعه‌کنندگان شما افزایش پیدا می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی

حالا که اطلاعات کافی در رابطه با مجوز کلینیک زیبایی دریافت کردید، بهتر است اطلاعاتی در مورد مدارک لازم برای مجوز کلینیک زیبایی به دست آورید. هنگام جمع آوری مدارک به معتبر بودن آنها دقت کنید و سعی کنید مدارکی را در اختیار سازمان وزارت بهداشت قرار دهید که کاملاً معتبر بوده و بدون هیچ گونه دروغ یا فریب جمع آوری شده باشند.

سازمان وزارت بهداشت در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدارک کلینیک شما را بررسی کرده و در صورتی که با شرایط تعیین شده سازگاری داشت، مجوز شما را صادر می‌کند. مدارکی که شما برای دریافت مجوز کلینیک به آن نیاز دارید، شامل موارد زیر است:

  • اصل سند شش دانگ کلینیک زیبایی یا اجاره نامه
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • عکس پرسنلی
  • نقشه ساختمان و معماری تایید شده کلینیک با چیدمان کامل و نام ساختمان
  • پروانه پزشکی متخصص پوست و مو یا پروانه مطب پزشک عمومی در شهر مورد نظر
  • دانشنامه یا سند تسویه صندوق رفاه دانشجویان
  • گواهی سوء پیشینه و عدم اعتیاد

مراحل دریافت مجوز کلینیک زیبایی

برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی باید چند مرحله کلی را سپری کنید.

۱.بیان طرح موضوع

اولین مرحله دریافت مجوز، طرح موضوع است. طی این مرحله مشخص خواهد شد که شما قصد دارید در چه زمینه‌ای فعالیت کنید و محور اصلی کسب و کار شما چیست. معمولاً انجام این مرحله به تنهایی بسیار سخت است. به همین دلیل بهتر است از موسسات حقوقی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک گرفته شود. زمانی که موضوع اصلی کلینیک زیبایی شما مشخص شود، باید به شکل کاملاً حقوقی مکتوب شده و در اختیار سازمان بهداشت قرار بگیرد.

۲.تنظیم اوراق موسسه

در مرحله بعد باید به تنظیم اوراق موسسه بپردازید. این مرحله نیز کاملاً حقوقی است و ممکن است افراد حقیقی به راحتی نتوانند از این مرحله عبور کنند. کمک گرفتن از مشاوره حقوقی برای انجام این مرحله کاملاً به نفع شما خواهد بود.‌

۳.آپلود مدارک در وبسایت

در مرحله بعد باید مدارکی که در قسمت قبل بیان شد را آماده کنید و در وبسایت مربوطه به صورت الکترونیکی آپلود کنید. همچنین نام موسسه یا کلینیک زیبایی شما باید تاییدیه دریافت کند که دریافت تاییدیه نیز از طریق وبسایت انجام می‌شود.

۴.ثبت برند

زمانی که مجوز کلینیک زیبایی خود را دریافت کردید، به سرعت برای ثبت برند اقدام کنید تا نام تجاری شما منحصراً متعلق به شما باشد و شخص دیگری امکان استفاده از آن را نداشته باشد.

اگر تمایل دارید که فرآیند دریافت مجوز کلینیک با سرعت بسیار زیادی انجام شود، بهتر است شما کمتر درگیر مسائل قانونی شوید. به راحتی با مراجعه به یک موسسه قانونی می‌توانید این کار را انجام دهید.

موسسات حقوقی و مجوز کلینیک زیبایی

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل در رابطه با مدارک لازم برای مجوز کلینیک زیبایی و شرایط دریافت مجوز ثبت شد. اگر به دنبال روشی هستید که با کمک آن، به شکل کاملاً قانونی یک کلینیک زیبایی راه اندازی کنید و بدون هیچ مشکلی به فعالیت بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی برای دریافت مجوز موسسه یا کلینیک زیبایی اقدام کنید. مراحل دریافت مجوز بسیار ساده است و کافی است مدارک خود را از قبل آماده کنید. هنگام آماده کردن مدارک به تعداد شرکا و سهام هرکدام توجه کنید تا مشکلی به وجود نیاید.

سؤالات متداول مدارک لازم برای مجوز کلینیک زیبایی

شرایط دریافت مجوز کلینیک زیبایی سامل دو بخش پرسنل و ساختمان و تاسیسات می شود که به شرح زیر است:

  • دو نفر متخصص پوست و مو
  • یک نفر کارشناس پذیرش
  • یک نفر پرستار و مسئول اتاق الکترولیز
  • دو نفر پرستار یا بهیار زن و مرد
  • حداقل واحد هایی که یک کلینیک زیباییباید داشته باشد که شامل موارد زیر است:
  • مدیریت
  • پذیرش
  • حسابداری
  • اطاق اشعه درمانی
  • مرکز استرایلیزاسیون
  • اتاق الکترولیز بانوان
  • ۲ اتاق معاینه
  • اتاق نمونه برداری و جراحی های کوچک
  • اتاق انتظار
  • اتاق های رست پرسنل
  • رختکن
  • آبدارخانه
  • انبار
  • طراحی مناسب برای مسیر رفت وآمد بیماران و کارکنان
  • ابعاد مناسب رفت و آمد برای ورودی های کلینیک زیبایی
  • رعایت استاندارد لازم برای پله ها
  • نصب حفاظ برای پله ها و بالکن
  • نصب علایم راهنمای بیمار
  • وجود سیستم اطفاء حریق در کلینیک
  • رعایت مقررات و ضوابط ایمنی در تاسیسات برقی و تامین روشنایی کافی
  • برق اضطراری
  • سیستم تهویه

برای تاسیس کلینیک زیبایی، دریافت مجوز الزامی است و از شروط دریافت مجوز می توان اخذ پروانه ی خدمات زیبایی از نظام پزشکی و وزارت بهداشت را نام برد. برای اخذ پروانه خدمات در کلینیک زیبایی نیاز به مدرک پزشکی و تخصص است، هرچند برای این کار باید شما یک پزشک متخصص زیبایی باشید تا بتوانید این پروانه را دریافت کنید. بنابراین اگر شما پروانه ی طبابت پزشک عمومی نیز داشته باشید، می توانید این پروانه را اخذ کنید. با توجه به این قانون مدرک پرستاری برای دریافت مجوز و تاسیس کلینیک زیبایی به تنهایی کافی نیست و نیاز به اصل مدرک پزشکی است. هرچند باید ذکر شود که در شرایط دریافت مجوز کلینیک زیبایی به استخدام یک پرستار جهت اطاق الکترولیز و دو پرستار یا بهیار زن و مرد، اشاره شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button