زیر و بم مراحل گرفتن مجوز کاشت مو

کاشت مو یکی از خدمات و زیر شاخه‌های کلینیک‌ پوست و مو است. بنابراین شما برای دریافت مجوز کلینیک کاشت مو، ابتدا باید برای راه اندازی کلینیک پوست و مو اقدام کنید. بعد از راه اندازی کلینیک و دریافت مجوز، می‌توانید خدمات خود را به صورت تخصصی در زمینه کاشت مو ادامه دهید. البته لازم است هنگام دریافت مجوز، نوع فعالیت شما ذکر شود. مراحل دریافت مجوز کلینیک کاشت مو کاملا مشابه کلینیک‌های زیبایی است.

برای راه اندازی کلینیک کاشت مو، شما به پرسنل متخصص و باتجربه نیاز دارید. کوچکترین اشتباه هنگام برداشتن گرافت‌های مو یا پیوند زدن فولیکول‌ها، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به بدن شخص وارد کند. مانند سایر کلینیک‌های زیبایی، حضور پزشک در کلینیک کاشت مو الزامی است. اگر درباره نحوه دریافت مجوز کلینیک کاشت مو در ذهن شما سوالات و ابهاماتی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

فهرست عناوین مقاله:

چه خدماتی در کلینیک کاشت مو ارائه می‌ شود؟

شما در کلینیک کاشت مو می‌توانید علاوه بر فرآیند کاشت مو، از روش‌های دیگر درمان پوست و مو (مثل لیزر و پاکسازی) نیز استفاده کنید. ولی از آنجایی که فرآیند کاشت مو به تنهایی درآمد قابل توجهی دارد، اکثر کلینیک‌های کاشت مو ترجیح می‌دهند به صورت تخصصی در همین زمینه فعالیت کنند. در یک کلینیک کاشت مو، ابتدا پزشک دلیل و منشا اصلی ریزش مو را بررسی کرده و در ادامه راهکارهایی برای درمان ریزش مو ارائه می‌دهد.

در صورتی که این راهکارها بی فایده باشند، از روش‌های نوین کاشت مو برای پیوند فولیکول‌های مو استفاده می‌شود. زمانی که شما به کلینیک کاشت مو مراجعه می‌کنید، ابتدا آزمایشات مربوط به تغییرات هورمونی و مسائل ژنتیکی برای شما تجویز می‌شود. سپس پزشک رژیم غذایی و کمبود ویتامین‌ها در بدن شما را ارزیابی می‌کند.

صلاحدید پزشک و نیاز به پیوند مو

روش های ارائه شده برای کاشت مو در کلینیک های زیبایی

در ادامه، کلینیک کاشت مو قادر است از روش‌های زیر برای درمان ریزش مو استفاده کند:

۱.روش کاشت مویFUT

یکی از بهترین روش‌های کاشت مو، روش FUT است. این روش فولیکول های مو را به صورت نواری از ناحیه اهدا کننده خارج می‌کند. تکنسین کاشت مو باید تمامی فولیکول های مو را در زیر میکروسکوپ از پوست سر جدا کند. همین موضوع باعث می‌شود فرآیند کاشت مو در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود.

۲.روش کاشت مویFIT

این روش معمولا در مدت زمان طولانی انجام می‌شود. فولیکول‌های مو به صورت نواری برداشته نمی‌شوند. در این روش تکنسین فولیکو‌ل‌های مو را به صورت تار به تار از ناحیه بانک مو برمی‌دارد. دوره نقاهت این روش کمتر است.

۳.روش کاشت مویSUT

این روش یکی از جدیدترین راه‌های کاشت مو است. در این روش سعی می‌شود کمترین میزان زخم و آسیب روی سطح پوست باقی بماند. البته معمولا کاشت مو به روش SUT هزینه بالایی دارد.

۴.روش کاشت مویBHT

این روش برای افرادی که حجم موی کمی دارند کاملا مناسب است. اگر تعداد فولیکول‌ها در ناحیه بانک مو کافی نباشد، باید از موهای سایر نواحی بدن مثل ریش یا سینه برای پیوند به ناحیه طاس سر استفاده شود. هزینه این روش نیز تقریبا بالاست.

۵.کاشت مو به روش Micro FIT

کاشت مو به روش Micro FIT

در این روش از متد استخراج واحد فولیکولی استفاده می‌شود. تکنسین کاشت مو قادر است بدون تراشیدن موی سر، گرافت های مو را خارج کند. البته این روش برای افرادی مناسب است که حجم موی کافی در ناحیه بانک مو دارند.

کلینیک کاشت مو با مجوز وزارت بهداشت

تا زمانی که شرایط کلینیک کاشت مو برای ارائه خدمات به مردم فراهم نباشد، به هیچ وجه مجوز از طرف وزارت بهداشت برای شما صادر نخواهد شد. بهترین راهکار این است که ابتدا از تمامی شرایط دریافت مجوز کلینیک کاشت مو اطلاع پیدا کنید و سپس برای دریافت مجوز اقدام کنید.

قوانین وزارت بهداشت برای راه اندازی لاین کاشت مو در کلینیک زیبایی، بسیار گسترده و متنوع است. مثلاً نوع و شکل ساختمان یا تجهیزات و دستگاه‌ها هرکدام شرایط خاص خود را دارند. در ادامه شرایط دریافت مجوز کلینیک کاشت مو بر اساس قوانین وزارت بهداشت را برای شما بیان می‌کنیم.

۱.شرایط پرسنل برای دریافت مجوز کلینیک کاشت مو

همانطور که گفته شد، شما زمانی می‌توانید برای دریافت مجوز اقدام کنید که از قبل تمامی پرسنل و متخصصین به شکل کاملاً قانونی استخدام شده و با شما قرارداد کاری بسته باشند. تعداد افرادی که شما باید در کلینیک کاشت مو استخدام کنید، به نظر و سلیقه شما بستگی دارد. ممکن است کلینیک شما بسیار گسترده باشد و نیاز به تعداد زیادی پرسنل یا تکنسین کاشت مو داشته باشید. وزارت بهداشت حساسیتی روی تعداد کارکنان ندارد.

بلکه سِمَت و رتبه کارکنان اهمیت بیشتری برای وزارت بهداشت دارد. به عنوان مثال، حضور یک متخصص پوست و مو در کلینیک کاشت مو الزامی است. در صورتی که شما بدون همکاری با پزشک برای دریافت مجوز اقدام کنید؛ نه تنها مجوز برای شما صادر نخواهد شد، بلکه ممکن است کلینیک کاشت مو پلمپ شود. بنابراین قبل از هر اقدامی باید با یک متخصص پوست و مو یا دو نفر پزشک، برای راه اندازی کلینیک و دریافت مجوز همکاری کنید.

انواع همکاری با پزشکان برای دریافت مجوز کلینیک و لاین کاشت مو

این همکاری ممکن است به دو شکل صورت بگیرد که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم:

  • در روش اول شما می‌توانید به شکل قراردادی با پزشکان کار کنید. برای انجام این کار لازم است یک قرارداد قانونی بین شما و متخصص پوست و مو نوشته شود. در این قرارداد، میزان سهام هر یک از طرفین مشخص شده و سپس با همکاری یکدیگر به فعالیت خواهید پرداخت.
  • در روش دوم شما می‌توانید یک متخصص پوست و مو یا پزشک عمومی استخدام کنید. در این حالت میزان حقوق پزشک یا فعالیت‌هایی که باید توسط پزشک انجام گیرد، کاملاً بر عهده شماست و میزان حقوق ماهیانه نیز توسط خود شما تعیین می‌شود.

علاوه‌بر متخصص پوست و مو، لازم است حداقل یک نفر جهت پذیرش و نظارت تعیین شود. همچنین حضور یک نفر پرستار برای انجام فعالیت‌های مراقبتی الزامی است. در ادامه می‌توانید هر تعداد که لازم باشد تکنسین کاشت مو استخدام کنید. استخدام تکنسین کاشت مو خود مسئله مهم دیگری است که صحبت مفصل درباره آن، در این بحث نمی‌گنجد. تکنسین‌های کاشت مو معمولاً دارای مدرک پزشکی نیستند، ولی از طریق شرکت در دوره‌ها یا بر اساس تجربیات خود برای انجام کاشت مو داوطلب شده‌اند. این دسته از افراد باید کاملاً زیر نظر پزشک فعالیت خود را انجام دهند و در صورت بروز مشکل یا آسیب به شخص، پزشک متخصص را مطلع سازند.

۲.شرایط ساختمان و مکان کلینیک کاشت مو

دومین مسئله‌ای که باید برای دریافت مجوز کاشت مو به آن توجه کنید، شرایط ساختمان و مکان کلینیک کاشت مو است. چند روز بعد از ارسال درخواست مجوز کلینیک کاشت مو، افرادی برای بازرسی محل و مشاهده ساختمان به مکان کلینیک شما مراجعه خواهند کرد. این افراد مستقیما از طرف وزارت بهداشت وظیفه ارزیابی محل را دارند و ویژگی‌های ساختمان شما را با قوانین استاندارد مطابقت می‌دهند. این قوانین و استانداردها شامل موارد زیر هستند:

۱. شرایط ساختمان

اولین مسئله درباره شرایط ساختمان و مکان کلینیک، تعداد واحدهای داخل کلینیک کاشت مو است. اگر شما صرفا در زمینه کاشت مو فعالیت می‌کنید، نیازی به اتاق‌های مختلف مثل اتاق لیزر یا اتاق اشعه درمانی ندارید.

معمولا کلینیک‌های پوست و مو باید برای هر یک از خدمات خود یک واحد جداگانه در نظر بگیرند.

ولی این موضوع برای کلینیک کاشت مو صدق نمی‌کند. در کلینیک کاشت مو لازم است یک اتاق جهت مدیریت، یک اتاق جهت پذیرش، یک اتاق جهت حسابداری و تعدادی اتاق برای انجام کاشت مو در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است اتاق‌هایی با عنوان اتاق نمونه برداری، اتاق پرسنل، رختکن، آبدارخانه و انبار نیز طراحی شود.

۲.مسیر رفت و آمد

ساختمان باید به گونه‌ای طراحی شود که مردم برای عبور از میان راهروها مشکلی نداشته باشند و مسیر رفت و آمد بسیار راحت باشد.

۳.ورودی کلینیک

ورودی کلینیک کاشت مو و اتاق خواب باید ابعاد و اندازه کافی برای عبور برانکارد داشته باشد. اگر ساختمان شما دارای آسانسور است، باید ابعاد آسانسور را به گونه‌ای در نظر بگیرید که برانکارد درون آن جای بگیرد.

۴.استاندارد طول و عرض پله ها

بهتر است برای پله‌ها و بالکن حفاظ زده شود و طول و عرض پله‌ها استاندارد باشد تا بیماران یا مردم به راحتی رفت و آمد کنند.

۵. سیستم اطفای حریق و سیستم تهویه

بهتر است ساختمان شما دارای سیستم اطفای حریق و سیستم تهویه باشد. سیستم تهویه باید به صورت ۲۴ ساعته کار کند.

۶. دسترسی مناسب به شبکه برق

ساختمان باید دسترسی مناسبی به شبکه برق داشته باشد تا در زمان قطعی برق درون شهری، دستگاه و تجهیزات از کار نیافتند.

مدارک لازم برای دریافت مجوز کلینیک کاشت مو

برای دریافت مجوز کلینیک کاشت مو، لازم است مدارک زیر را از قبل آماده کنید و به سازمان وزارت بهداشت یا دبیرخانه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهر خود ارائه دهید:

  • لیست اسم‌های پیشنهادی برای مرکز لیزر و زیبایی
  • تقاضانامۀ کتبی مهر و امضاءشده
  • پروانه مطب متعلق به پزشک
  • دانشنامۀ پزشک مؤسسه زیبایی
  • گواهی عدم محکومیت انتظامی پزشک مذکور
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • کپی مدارک شناسایی
  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • سه قطعه عکس ۳ در ۴
  • اصل گواهی عدم اعتیاد
  • نامه تاییدیه نقشه
  • اصل سند ملکی شش دانگ یا اجاره نامه

روش‌ دریافت مجوز کلینیک کاشت مو

دریافت مجوز کلینیک کاشت مو مراحل قانونی خاص خود را دارد.

برخی افراد به علت عدم آگاهی از قوانین و پیچیدگی‌های دریافت مجوز، ترجیح می‌دهند ابتدا به موسسات حقوقی مراجعه کنند. موسسات حقوقی ابتدا شرایط کلینیک شما را بررسی می‌کنند. سپس شرایط کلینیک را با قوانین وزارت بهداشت مطابقت می‌دهند. در نهایت مقداری هزینه برای انجام مراحل قانونی از شما دریافت خواهند کرد. بعد از گذشت چند روز، مجوز کلینیک کاشت مو صادر خواهد شد.

اگر قصد ندارید به موسسات حقوقی مراجعه کنید، می‌توانید ابتدا به وبسایت صدور پروانه‌ها و مدیریت اطلاعات موسسات مراجعه کنید. این سامانه تحت نظر وزارت بهداشت بوده و در صورت وجود شرایط ذکر شده به شکل کاملاً قانونی برای متقاضیان، مجوز کلینیک کاشت مو صادر می ‌کند.

  1. ابتدا باید به وب سایت، behdasht.gov.ir مراجعه کنید.
  2. زمانی که وارد وب سایت شدید، به سمت پایین صفحه بروید.
  3. در پایین صفحه گزینه ثبت نام را می‌بینید که باید روی آن کلیک کنید.
  4. با کلیک روی گزینه ثبت نام، یک پنجره جدید برای شما باز می‌شود که پنجره پیش ثبت نام نامیده می‌شود. در این قسمت باید اطلاعاتی مثل کد ملی و نام خانوادگی وارد شود. سپس باید اطلاعات را ارسال کنید.
  5. اطلاعات شما توسط ثبت احوال بررسی شده و در نهایت یک حساب کاربری برای شما ایجاد می‌شود.
  6. بعد از آن باید وارد حساب کاربری خود شوید و کلمه عبور یا اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه را وارد کنید. همچنین لازم است ایمیل خود را وارد کنید تا یک کد برای شما ارسال شود. کد ارسال شده را در همان صفحه وارد کنید تا ثبت نام شما تکمیل شود.
  7. در مرحله بعد روی دریافت مجوز کلیک کنید و گزینه درخواست موافقت اصولی را انتخاب کنید. سپس استان و شهر خود را انتخاب کنید.
  8. در صفحه جدید دانشگاه علوم پزشکی شهر خود را انتخاب کرده و روی ثبت درخواست جدید کلیک کنید. بعد از مطالعه قوانین، گزینه شرایط فوق را می‌پذیرم را انتخاب کنید.
  9. در مرحله بعد وارد صفحه‌ای می‌شوید که فقط نیاز به پر کردن فرم و وارد کردن اطلاعات موسسه یا اطلاعات پزشکی دارد. سعی کنید تمامی صفحات را با دقت کامل پر کنید و اطلاعات درستی وارد کنید تا مجوز کلینیک کاشت مو شما به سرعت صادر شود.

استعلام مجوز کلینیک کاشت مو

کلاهبرداری بسیاری از افراد طی چند سال گذشته باعث شده است روش‌هایی برای استعلام مجوز کلینیک کاشت مو طراحی و اجرا شود. اگر شما صاحب کلینیک کاشت مو هستید و برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اید، باید حدود ۲۰ روز تا دو ماه صبر کنید تا مراحل قانونی به طور کامل سپری شده و مجوز برای شما ارسال شود. همچنین می‌توانید به وبسایتی که در آن ثبت نام کرده‌اید مراجعه کرده و استعلام بگیرید.

اما اگر قصد دارید از معتبر بودن مجوز سایر کلینیک‌های کاشت مو مطمئن شوید، ابتدا باید به سایت انجمن متخصصین پوست مراجعه کنید. در ادامه باید نام و نام خانوادگی مسئول فنی کلینیک را در وب سایت مورد نظر پیدا کنید. همچنین در همین وبسایت بخشی به نام کلینیک‌های تخصصی پوست و مو مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارد که با کمک آن می‌توان نام کلینیک کاشت مو را پیدا کرد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مجوز کاشت مو و شرایط دریافت مجوز کلینیک‌های کاشت مو صحبت شد. قوانین وزارت بهداشت بسیار ساده هستند و شما به راحتی با مراجعه به وبسایتی که در این مطلب معرفی شد، می‌توانید اطلاعات کسب و کار خود را وارد کرده و به راحتی مجوز دریافت کنید.

فقط لازم است قبل از دریافت مجوز، شرایط راه اندازی کلینیک کاشت مو را مطالعه کنید. فرآیند دریافت مجوز کلینیک کاشت مو با کمک موسسات حقوقی نیز انجام می‌شود. در این حالت دیگر شما درگیر مراحل قانونی نخواهید بود و به راحتی بعد گذشت چند روز مجوز را دریافت خواهید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button