با مشاوره راه اندازی کلینیک زیبایی از سرمایه خود استفاده بهینه کنید

راه اندازی یک کسب و کار نیاز به مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی دارد. امروزه مردم علاقه بسیار زیادی به استفاده از خدمات پوست یا مو پیدا کرده‌اند. به همین دلیل راه اندازی یک کلینیک زیبایی به خصوص برای بانوان یک کسب و کار پردرآمد خواهد بود. اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان یک کلینیک زیبایی با تمامی امکانات راه اندازی کرد و بهترین روش برای شروع تاسیس یک کلینیک زیبایی چیست؟ زمانی که به راه اندازی کلینیک زیبایی فکر می‌کنید، به احتمال زیاد سوالات متنوعی در ذهن شما شکل می‌گیرد.

این سوالات در رابطه با محل کلینیک، قوانین و مقررات راه اندازی کلینیک و مواردی مانند این هستند. ما در این مطلب قصد داریم به تمامی سوالات شما در رابطه با راه اندازی کلینیک پاسخ دهیم و با مشاوره راه اندازی کلینیک زیبایی به شما کمک کنیم تا کسب و کار خود را استارت بزنید. بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا از مطالب مفیدی که در این مطلب بیان می‌شود استفاده کنید.

فهرست عناوین مقاله:

در یک کلینیک زیبایی چه کارهایی انجام می شود؟

قبل از اینکه در رابطه با راه اندازی کلینیک زیبایی، مشاوره دریافت کنید، ابتدا باید بدانید که یک کلینیک زیبایی به طور کلی به چه فرآیندهایی می‌پردازد و محدوده فعالیت‌های کلینیک‌های زیبایی چیست. کلینیک زیبایی، محلی برای ارائۀ خدمات درمانی پوست و مو است. در یک کلینیک زیبایی فعالیت‌های مرتبط با درمان مشکلات پوستی، به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود.

  • از بین بردن لکه‌های پوستی و آسیب‌های حاصل از قرار گرفتن مقابل نور مستقیم خورشید به کمک دستگاه‌هایی که در کلینیک زیبایی وجود دارد، درمان می‌شود.
  • همینطور برطرف کردن جای جوش یا رنگدانه‌های پوستی نیز در کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود.
  • علاوه بر این، کلینیک زیبایی می‌تواند در رابطه با فرآیندهای زیباسازی صورت نیز فعالیت کند. به عنوان مثال تزریق ژل لب، ژل صورت یا بوتاکس، نمونه‌هایی از فعالیت‌های کلینیک زیبایی است.

اقدامات لازم در راه اندازی کلینیک زیبایی

توجه داشته باشید تا قبل از دریافت مجوز راه اندازی کلینیک زیبایی، شما فقط می‌توانید از روش‌های درمانی کم تهاجمی استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید به درآمد بالایی برسید و به شکل کاملاً قانونی فعالیت کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مجوز کلینیک زیبایی را دریافت کنید

۱.انجام تحقیقات بازار

برای راه اندازی کلینیک زیبایی، عجله نکنید و سعی کنید مرحله به مرحله قدم‌های لازم برای راه اندازی و تاسیس یک کلینیک زیبایی را بردارید. مهمترین کاری که باید قبل از هر اقدامی انجام دهید، تحقیق و جستجوی بازار هدف است. ممکن است شما ذهنیت خاصی درباره کلینیک زیبایی داشته باشید و بخواهید آنچه را که در ذهن دارید، هنگام طراحی کلینیک زیبایی، پیاده کنید.

  • قبل از هر اقدامی باید به خوبی تحقیق کنید تا ببینید که آیا ذهنیت شما قابلیت و شانس موفق شدن را دارد یا خیر. ابتدا باید بررسی کنید که مخاطبین هدف شما چه افرادی هستند. به عنوان مثال تمامی افرادی که مشکلات پوستی دارند یا تمامی افرادی که برای لیزر موهای زائد اقدام می‌کنند مخاطبین هدف شما هستند. ولی با توجه به وضعیت بازار که تعداد کلینیک‌های زیبایی در هر شهر تقریباً به حد اشباع رسیده است، آیا راه اندازی کلینیک زیبایی برای شما درآمدزا خواهد بود؟ هیچ مانعی برای ایده پردازی در این مرحله وجود ندارد.

آنچه را که در ذهن دارید روی کاغذ بنویسید و درصد عملی شدن آن را با تحقیق و جستجو پیدا کنید. به عنوان مثال اگرچه تعداد کلینیک‌های زیبایی در داخل کشور زیاد است، ولی اگر کسب و کار شما عملکرد متفاوتی داشته باشد، قطعاً به درآمد بسیار زیادی خواهید رسید.

  • تحقیقات بازار صرفاً شامل بررسی مخاطبین هدف و ایده‌های شخصی نمی‌شود. یکی از مهمترین مسائل در این مرحله، مربوط به هزینه‌های کلینیک زیبایی است که به طور کامل در قسمت‌های بعدی درباره آن توضیح خواهیم داد.

اطلاعات کاملی در رابطه با تجهیزات کلینیک زیبایی جمع آوری کنید و هزینه‌های هر کدام را تخمین بزنید تا دقیقا بدانید که چه مقدار سرمایه برای راه اندازی کلینیک زیبایی نیاز دارید. سعی کنید زمانی که بازار در وضعیت مساعد قرار دارد، برای راه اندازی کلینیک زیبایی اقدام کنید.

مساعد بودن وضعیت بازار و اقدام به راه اندازی کلینیک زیبایی

۲.انتخاب نام کلینیک

این مرحله در عین سرگرم کننده بودن، بسیار سخت و دشوار است. شاید تصور کنید که انتخاب نام کلینیک زیبایی، چندان کار سختی نیست. ولی اگر قوانین انتخاب نام برای کسب و کارهای تجاری را بدانید، متوجه می‌شوید که فرآیند نامگذاری کلینیک زیبایی شما، چندان هم کار ساده‌ای نخواهد بود.

  • در ابتدا سعی کنید علاوه بر توجه به قوانین، نامی را برای کلینیک زیبایی خود انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. چند اسم مختلف را انتخاب کنید و مطمئن باشید که با قوانین مربوط به نامگذاری کسب و کارهای تجاری همخوانی دارد.
  • بنابراین در انتخاب نام دقت کنید و اسمی را انتخاب کنید که پرستیژ بالایی داشته باشد. به چند کلمه مختلف فکر کنید و یک فهرست از کلماتی که به ذهنتان می‌رسد، روی کاغذ بنویسید. سعی کنید چند کلمه جدا از هم را با یکدیگر ترکیب کنید و نام‌های جدید و پر معنایی را ایجاد کنید.
  • همچنین نام اصلی یا نام مستعار شما برای راه اندازی کلینیک زیبایی، بسیار مناسب است.
  • نام شهر یا محل سکونت شما نیز مناسب خواهد بود.
  • یک نام به یادماندنی و منحصر به فرد انتخاب کنید. همچنین سعی کنید نام کسب و کارها یا کلینیک‌های زیبایی دیگر را کپی نکنید. چرا که قطعاً سازمان وزارت بهداشت آن را ثبت نخواهد کرد. علاوه بر این، شما باید بعد از دریافت مجوز برای ثبت برند اقدام کنید. بنابراین باید یک نام متفاوت پیدا کنید.
  • هنگام نامگذاری توجه کنید که این نام ممکن است به عنوان دامنه وب سایت مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین باید تلفظ و املای درستی داشته باشد.
تاثیر نام کلینیک زیبایی بر روی برند یا شرمت در آینده

۳.طرح کسب و کار کلینیک زیبایی

نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار، یکی از مهمترین اقداماتی است که باید هنگام راه اندازی کلینیک زیبایی به آن توجه کنید. در این طرح کسب و کار، اطلاعات دقیقی در رابطه با ساختمان کلینیک، عملکرد کلینیک و فعالیت‌هایی که در کلینیک زیبایی انجام می‌شود بیان خواهد شد.

همچنین تمامی استراتژی‌های بازاریابی و برنامه‌های استخدام پرسنل، میزان حقوق آنها و درآمد سالیانه در این طرح کسب و کار نوشته می‌شود. اطلاعاتی که شما در طرح کسب و کار می‌نویسید باید کاملاً درست باشد.

فواید نوشتن بیزنس پلن

  • نوشتن طرح کسب و کار یا بیزینس پلن به شما کمک می‌کند با برنامه ریزی بهتری فعالیت خود را آغاز کنید.
  • علاوه بر این، اگر روزی بخواهید با کسی شریک شوید یا سرمایه گذار پیدا کنید، دیگر نیازی نیست به صورت شفاهی درباره کلینیک خود توضیح دهید. کافی است که بیزینس پلن یا طرح کسب و کار خود را در اختیار او بگذارید تا با مطالعه آن تمامی اطلاعات کلینیک زیبایی شما را دریافت کند.

البته قبول داریم که نوشتن طرح کسب و کار، چندان کار راحتی نیست. برای نوشتن بیزینس پلن از افرادی که در زمینه بازاریابی یا مشاوره فعالیت می‌کنند کمک بگیرید. برخی از مراکز به صورت اختصاصی برای کسب و کارها بیزینس پلن تهیه می‌کنند. اگر می‌خواهید یک طرح کسب و کار بدون نقص بنویسید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این مراکز و موسسات معتبر کمک بگیرید.

۴.هزینه کلینیک زیبایی

تا زمانی که پیش‌بینی درستی از هزینه‌های کلینیک زیبایی نداشته باشید، به هیچ وجه نمی‌توانید برای راه اندازی کلینیک اقدام کنید. شما قبل از هر اقدامی باید تمامی هزینه‌ها را در نظر بگیرید.

هزینه خرید، اجاره یا طراحی کلینیک

اگر قصد دارید ساختمان کلینیک را به صورت خصوصی طراحی کرده و آن را بسازید، هزینه نهایی راه اندازی کلینیک زیبایی، چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

برخی افراد سعی می‌کنند برای شروع کار، یک مکان را اجاره کنند. البته اجاره کلینیک زیبایی برای افرادی که سرمایه اولیه زیادی ندارند، کاملاً عاقلانه است. ولی به شما پیشنهاد می‌کنیم که کمی تلاش کنید تا یک مکان را برای راه اندازی کلینیک زیبایی بخرید.‌ زمانی که یک مکان را خریداری کنید، راحت می‌توانید دکوراسیون داخلی آن را بنا بر سلیقه خود طراحی کنید و جذابیت داخلی ساختمان را چندین برابر افزایش دهید. ولی متاسفانه هنگام اجاره یک ساختمان، محدودیت‌های بسیار زیادی برای تغییر دکوراسیون داخلی خواهید داشت.

هزینه تجهیزات زیبایی کلینیک

علاوه بر هزینه خرید یا اجاره محل کلینیک زیبایی، باید هزینه تجهیزات زیبایی که داخل فضای کلینیک قرار می‌گیرد نیز محاسبه شود. این هزینه برای هر کلینیک متغیر است. بسته به خدماتی که شما در کلینیک زیبایی ارائه می‌دهید، تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات متفاوت خواهد بود.

بنابراین از قبل تصمیم بگیرید که قصد دارید چه خدماتی را در کلینیک ارائه دهید. سپس قیمت دستگاه‌ها و تجهیزات را پیدا کرده و یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا میانگینی از سرمایه اولیه لازم، برای راه اندازی کلینیک زیبایی را بدست آورید.

حقوق کارمندان

علاوه بر این، حقوق کارکنان نیز باید از قبل پیش‌بینی شود‌. پیش بینی حقوق کارکنان میزان سود و زیان سالیانه شما را مشخص خواهد کرد.

پیش بینی حقوق کارکنان و میزان سود و زیان سالیانه

۵.مجوز کلینیک زیبایی

یکی از مهمترین مراحل در دریافت مشاوره راه اندازی کلینیک زیبایی، مشاوره در خصوص دریافت مجوز است. بهتر است فعالیت خود را بدون دریافت مجوز شروع نکنید. چرا که در صورت ایجاد مشکل، امکان پیگیری قانونی برای شما وجود نخواهد داشت. دریافت مجوز کلینیک زیبایی به طور میانگین از ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد. مهمترین مسئله برای دریافت مجوز شرایط اولیه است که از طرف سازمان وزارت بهداشت برای تمامی کلینیک‌های زیبایی تعیین شده است.

شرایط دریافت مجوز کلینیک زیبایی

  • طبق این شرایط، اگر شما یک متخصص پوست و مو یا یک پزشک عمومی باشید، به راحتی می‌توانید مجوز کلینیک زیبایی را دریافت کنید. اما اگر یک فرد عادی باشید، باید حتماً با همکاری یک متخصص پوست و مو یا دو نفر پزشک عمومی برای دریافت مجوز اقدام کنید. شما می‌توانید یک متخصص پوست و مو استخدام کنید یا به صورت شراکتی و قراردادی با او همکاری داشته باشید.
  • مسئله دیگری که هنگام دریافت مجوز به آن توجه می‌شود، تعداد اتاق‌ها و متراژ ساختمان است. به طور کلی ساختمان کلینیک زیبایی، باید حدود ۲۰۰ متر باشد و اتاق‌های کافی برای هر یک از خدمات زیبایی وجود داشته باشد.
  • پرسنل و کارکنان کلینیک باید از قبل استخدام شده باشند و مدارک مرتبط با فعالیت خود را ارائه داده باشند.
  • همچنین استاندارد بودن تجهیزات و دستگاه‌های داخل کلینیک به طور کامل بررسی می‌شود.

در صورتی که شرایط را دارا بودید، کافی است مدارک اولیه را آماده کنید و با همکاری موسسات حقوقی مجوز کلینیک زیبایی خود را دریافت کنید.

۶.بازاریابی و تبلیغات 

بعد از اینکه تمامی قدم‌های مربوط به راه اندازی کلینیک زیبایی را برداشتید، به مرحله بازاریابی و تبلیغات می‌رسید که مهمترین مرحله برای رشد و توسعه کسب و کار شماست. برای بازاریابی و تبلیغات می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید.

راه اندازی وسایت

به عنوان مثال راه اندازی یک وبسایت به شما کمک می‌کند جایگاه اجتماعی کسب و کار خود را بالا ببرید. با توجه به اینکه در زمینه زیبایی و درمان فعالیت می‌کنید، وبسایت شما باید جذابیت ظاهری بالایی داشته باشد و اطلاعات پزشکی مفیدی را به کاربران منتقل کند. قیمت خدمات و فعالیت‌های شما باید در وب سایت قرار بگیرد تا مراجعه کنندگان به طور کامل از عملکرد شما اطلاع پیدا کنند. همچنین جزئیات تماس و آدرس محل کار شما نیز باید در وبسایت درج شود. برای راه اندازی وبسایت از روش‌های مختلفی مثل استخدام طراح سایت یا همکاری با موسسات و شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان کمک گرفت.

رسانه های اجتماعی

در قدم بعدی از رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی استفاده کنید.

به عنوان مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام یا تلگرام نمونه‌هایی از رسانه‌های اجتماعی هستند که اکثر کاربران در آن فعالیت می‌کنند و بهترین بستر برای معرفی کلینیک‌های زیبایی خواهند بود.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل در رابطه با مشاوره راه اندازی کلینیک زیبایی صحبت شد. راه اندازی و احداث کلینیک زیبایی، فرآیند ساده‌ای نیست که بتوانید طی مدت زمان یک یا دو ماه، آن را انجام دهید. برای انجام این کار باید از مشاوران کسب و کار یا موسسات حقوقی کمک بگیرید.

زیرا علاوه بر مسائل مربوط به طراحی ساختمان یا استخدام پرسنل، فرآیندهای دیگر مثل دریافت مجوز نیز وجود دارد که قوانین خاص خود را دارد. بنابراین برای راه اندازی کلینیک زیبایی عجله نکنید و با صبر و حوصله تمامی مراحل را انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button