چالش های پزشکان تازه کار و شروع رقابت در حوزه درمان

شروع کار درمان برای پزشکان تازه کار و جوان معمولا با چالش‌هایی همراه است که در صورت نداشتن تجربه یا دید کافی، ممکن است طبابت آنها را با مشکل مواجه کند. اینکه بخواهید در یک مرکز درمانی و در کنار دیگر همکاران فعالیت خود را شروع کنید و یا اینکه مطب شخصی خود را راه اندازی کنید، شما را با مشکلات مختلفی روبرو خواهد کرد.

برخی از این چالش‌ها نیاز به طی شدن یک مسیر مشخص قانونی یا عرفی دارد و برخی دیگر نیز، ممکن است کاملا شخصی و متفاوت با دیگر همکاران شما باشد. در این مقاله ۶ مورد از مهمترین چالش های شروع به کار پزشکان جوان، بررسی شده است.اعضای طبکس و عضو کلینیک پزشکی

۶ چالش پزشکان جوان برای شروع فعالیت در مطب شخصی

معمولا پس از فارغ التحصیلی از رشته‌های دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و یا دوره‌های تخصصی؛ این دغدغه در بسیاری از پزشکان وجود خواهد داشت که مطب شخصی خودشان را دایر کنند. یعنی به جای انجام کارهای پژوهشی و آکادمیک یا کار کردن در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی، خودشان به صورت شخصی به طبابت بپردازند. یا دست کم در کنار کار در مراکز درمانی بزرگتر، بخشی از زمان خود را صرف کسب درآمد به صورت شخصی بکنند.

در چنین شرایطی با چالش‌ها و مشکلات بسیاری دست به گریبان خواهند بود که بسته به رشته تخصصی، نوع خدمت درمانی مد نظر و یا شهر محل طبابت، این مشکلات فرق خواهد کرد. با این وجود مهمترین چالش‌های پیش رو، نخست دریافت پروانه طبابت، سپس تامین سرمایه لازم برای راه اندازی مطب و در نهایت جذب بیمار است.

دو مورد اول، یعنی پروانه و سرمایه، معمولا راهکارهای مشخصی دارد. بر اساس قوانین مشخص نظام پزشکی و همچنین معاونت درمان، کاملا مشخص است که شما در شهر و منطقه مورد تقاضا امکان دریافت پروانه طبابت را خواهید داشت یا خیر. برای جذب سرمایه نیز چند راهکار مشخص وجود دارد. اما مبهم‌ترین و پرچالش‌ترین بخش کار، جذب بیمار جدید برای یک پزشک تازه کار است. اینجا است که روش‌های بازاریابی مراکز درمانی و جذب بیمار به کمک شما خواهد آمد.مطب پزشک زیبایی

برخی از این چالش‌ها نیاز به طی شدن یک مسیر مشخص قانونی یا عرفی دارد و برخی دیگر نیز، ممکن است کاملا شخصی و متفاوت با دیگر همکاران شما باشد. در این مقاله ۶ مورد از مهمترین چالش های شروع به کار پزشکان جوان، بررسی شده است.

مزایای کار در کلینیک‌ها و مراکز درمانی

نخست باید مشخص کنید که چرا کلینیکی را انتخاب کرده اید؟ آیا توانمندی یا تخصص خاصی دارید که در آن شهر یا منطقه کم است؟ آیا از اساس با کار به صورت قراردادی در مراکز درمانی و در کنار دیگر همکاران، راحت نیستید؟ باید توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع، شروع به کار در یک کلینیک بزرگتر برای شما یک فرصت بسیار خوب خواهد بود.

در این مدت شما چند چیز بسیار مهم و ارزشمند به دست خواهید آورد که در راه اندازی مطب شخصی به شما کمک می‌کند:

  • تجربه شما در ارائه خدمات مختلف و کار با دستگاه‌ها و تجهیزات گوناگون، بالا می‌رود. چه بسا در این میان بتوانید اسم و رسمی برای خود به دست بیاورید و به نوعی فرایند برندینگ خود را از همین نقطه آغاز کنید.
  • در این شرایط شما می‌توانید بیماران وفاداری را به دست بیاورید که پس از راه اندازی مطب شخصی شما، ممکن است تمایل داشته باشند به مطب شما مراجعه کنند.
  • با مباحثی مانند مدیریت کلینیک، فرایندهای داخلی و آموزش یا شیوه نظارت بر پرسنل، به صورت عملی آشنا خواهید شد. این تجربه گران‌بها در آینده بسیار به شما کمک خواهد کرد.
  • امکان پس انداز سرمایه و یا پیگیری برای یافتن جذب سرمایه را خواهید داشت. ممکن است برای جذب سرمایه اولیه راه اندازی مطب، مدت زیادی را منتظر بمانید. در این مدت کار کردن در یک کلینیک دیگر به شما پشتوانه مالی و دلگرمی لازم را خواهد بخشید.
  • در نهایت پس از راه اندازی مطب جدید و تا پیش از شلوغ شدن مطب، شما یک محل دوم برای طبابت کردن و کسب درآمد خواهید داشت. در نتیجه با بیشتر شدن مراجعان مطب شخصی خود، می‌توانید اندک اندک ارتباط خود را با مرکز درمانی، کمرنگ‌تر کنید.

در هر صورت، پیش از اینکه خودتان اقدام کنید به تاسیس مطب یا کلینیک شخصی (مثلا راه اندازی کلینیک دندانپزشکی)، نیاز به یک فرصت کسب تجربه و برنامه ریزی دارید. باید در نظر داشته باشید که مدیریت و سر پا نگاه داشتن یک مجموعه درمانی، حتی به کوچکی یک مطب شخصی، بسیار سخت است. چالش‌های زیادی هم برای راه اندازی و هم اداره مطب برای بلند مدت، پیش روی شما خواهد بود. اگر فکر میکنید که برای روبرو شدن با این مشکلات آماده هستید، با ما در این مقاله همراه باشید.اعضای تیم طبکس

۶ چالش پزشکان جوان برای شروع فعالیت در مطب شخصی

معمولا پس از فارغ التحصیلی از رشته‌های دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و یا دوره‌های تخصصی؛ این دغدغه در بسیاری از پزشکان وجود خواهد داشت که مطب شخصی خودشان را دایر کنند. یعنی به جای انجام کارهای پژوهشی و آکادمیک یا کار کردن در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی، خودشان به صورت شخصی به طبابت بپردازند. یا دست کم در کنار کار در مراکز درمانی بزرگتر، بخشی از زمان خود را صرف کسب درآمد به صورت شخصی بکنند.

در چنین شرایطی با چالش‌ها و مشکلات بسیاری دست به گریبان خواهند بود که بسته به رشته تخصصی، نوع خدمت درمانی مد نظر و یا شهر محل طبابت، این مشکلات فرق خواهد کرد. با این وجود مهمترین چالش‌های پیش رو، نخست دریافت پروانه طبابت، سپس تامین سرمایه لازم برای راه اندازی مطب و در نهایت جذب بیمار برای کلینیک پزشکی است.

دو مورد اول، یعنی پروانه و سرمایه، معمولا راهکارهای مشخصی دارد. بر اساس قوانین مشخص نظام پزشکی و همچنین معاونت درمان، کاملا مشخص است که شما در شهر و منطقه مورد تقاضا امکان دریافت پروانه طبابت را خواهید داشت یا خیر. برای جذب سرمایه نیز چند راهکار مشخص وجود دارد. اما مبهم‌ترین و پرچالش‌ترین بخش کار، جذب بیمار جدید برای یک پزشک تازه کار است. اینجا است که روش‌های بازاریابی و جذب بیمار به کمک شما خواهد آمد.

برخی از این چالش‌ها نیاز به طی شدن یک مسیر مشخص قانونی یا عرفی دارد و برخی دیگر نیز، ممکن است کاملا شخصی و متفاوت با دیگر همکاران شما باشد. در این مقاله ۶ مورد از مهمترین چالش های شروع به کار پزشکان جوان، بررسی شده است.

چالش اول: دریافت پروانه طبابت از نظام پزشکی

نخست باید عضوی از سازمان نظام پزشکی باشید و کد نظام پزشکی داشته باشید. سپس برای دریافت پروانه اشتغال در مطب اقدام کنید. در چنین شرایطی پرداخت حق عضویت سالانه و به دست آوردن مقدار مشخصی امتیاز برای دریافت پروانه مطب، ضروری است. شیوه دریافت پروانه مطب را از طریق لینک زیر بررسی بفرمایید. برای دیدن لینک کلیک کنید.

با این وجود باید بدانید که دریافت پروانه مطب در تهران و شهرهای بزرگ نیاز به کسب بیش از ۳۶۰ امتیاز دارد و کار بسیار دشواری است. همچنین مواردی مانند تاهل خانم‌ها، سن پزشک و … بررسی خواهد شد.

چالش دوم:جذب سرمایه برای راه اندزای مطب

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است کل شرایط کاری شما را تغییر دهد. اگر بتوانید با سرمایه‌گذار یا شریکی کار خود را آغاز کنید که ریسک دایر کردن مطب یا کلینیک را بپذیرد، گام بلندی برداشته اید. در غیر این صورت باید به فکر تهیه منابع مالی راه اندازی مطب خود باشید.

چندان به وام‌های بانکی چشم نداشته باشید چرا که معمولا در قالب وام کمک به تجهیز مطب و به پزشکانی داده خواهد شد که مطب آنها دایر و فعال باشد. یعنی بانک‌ها معمولا این وام‌ها را زمانی اعطا می‌کنند که کارشناس بانک تایید کند پزشک از پس باز پرداخت اقساط وام برخواهد آمد. پس به دنبال جذب سرمایه از مسیرهای دیگر باشید.

چالش سوم:محل و ساختمان مطب یا کلینیک

پس از مشخص شدن شهر و منطقه مجاز برای طبابت، باید یک ساختمان مناسب برای مطب یا کلینیک خود پیدا کنید. این مرحله با چالش پنج یا همان بخش بازاریابی و جذب بیمار در ارتباط تنگاتنگ قرار دارد. یعنی بسته به اینکه در چه رشته تخصصی و با چه استراتژی قدم جلو گذاشته اید، محل مطب شما متفاوت خواهد بود.

اگر به صورت تخصصی فعالیت می‌کنید، به شکلی که نیاز به ارجاع بیمار توسط دیگر همکاران دارید، در مناطقی مطب خود را دایر کنید که دیگر همکاران پزشک حضور دارند. به این صورت، ارجاع بیمار نیز به شکل بهتری انجام خواهد شد. از سوی دیگر اگر خدماتی را ارائه می‌دهید که نیاز به همکاری با دیگر پزشکان ندارد، می‌توانید در مناطقی کلینیک یا مطب خود را دایر کنید که رفت و آمد بیماران راحت‌تر باشد اما پزشک دیگری در آن زمینه فعالیت نکند.

اندازه مطب، محل قرار گیری آن در ساختمان و مواردی از این دست، هم به تخصص شما و هم بودجه مالی شما بستگی دارد. برای مثال اگر با سالمندان بیشتر سر و کار دارید، بهتر است در طبقات پایین ساختمان قرار داشته باشید و حتما آسانسور نیز وجود داشته باشد.

چالش چهارم:تجهیزات و مبلمان داخلی مطب

شاید کمی ساده به نظر برسد ولی مبلمان و چیدمان داخلی مطب یا کلینیک، نقش بسیار بسیار مهمی در جذب اولیه مراجعان شما دارد. هرچقدر تجربه‌ی اولیه‌ای که بیمار از مراجعه اول خود به مطب شما به دست می‌آورد، دلپذیرتر باشد، احتمال مراجعه دوباره او بیشتر خواهد شد. مبلمان راحت، چینش مناسب، راحتی بیمار در اتاق انتظار و البته توجه به فرآیندهای بازاریابی داخلی، نکاتی است که باید در نظر داشته باشید.

همچنین در صورت انجام کار تخصصی، استفاده از تجهیزات مناسب، بسیار در جذب بیمار مهم است. برای مثال اگر خدمات پوست و مو ارائه می‌دهید، بسیار مهم است که از کدام برند دستگاه‌های خود را تهیه می‌کنید. چرا که در آینده به شما در تبلیغات مطب پزشکان و جذب بیمار بسیار کمک خواهد کرد.عکاسی از درمان بیمار دندانپزشکی

چالش پنجم:استخدام پرسنل مطب

یکی از بخش‌های بسیار دشوار و پر چالش، استخدام پرسنل مطب است. در این میان دو موضوع مهم باید در نظر گرفته شود:

اول اینکه جذب منشی، دستیار و نیروی پذیرش با تجربه کاری کافی را در نظر بگیرید تا بتواند به شما در آغاز فعالیت کمک کند. البته که حقوق و مزایای چنین افرادی قطعا بیشتر از افراد تازه کار خواهد بود اما این حسن را دارد که بسیاری از مباحث مدیریتی و آموزشی را برای شما تسهیل خواهد کرد.

دوم اینکه به قوانین اداره کار، نوع قرار داد همکاری و شرایط کاری مناسب پرسنل خود توجه کنید. از دست دادن نیروی کار و جذب نیروی جدید در شروع فعالیت مطب، روند کاری شما را با مشکلات جدی روبرو خواهد کرد.

چالش ششم و البته مهمترین چالش:جذب بیمار

در این بخش شما کاملا به یک برنامه ریزی مشخص و استراتژی جذب بیمار نیاز خواهید داشت. هرچه تجربه کاری شما کمتر باشد، برای بازاریابی و جذب بیمار نیاز به تلاش و سرمایه بیشتری دارید. اگر از بابت بودجه تبلیغات و بازاریابی توان بالایی ندارید، نیاز به برنامه‌هایی خواهید داشت که بهره وری بالاتری داشته باشند.

به این معنی که روش تبلیغاتی و پروموتی را انتخاب کنید که با کمترین هزینه، بیشترین جذب را به دنبال داشته باشد. در این مسیر حتما از کمک و همفکری کارشناسان بازاریابی و برندینگ بهره ببرید. ابزارهای تبلیغاتی و روش‌های مختلفی وجود دارد اما اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است نیاز به تجربه دارد. برای مثال باید به این سوال‌ها پاسخ داده شود که:

  • شیوه فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام باید چگونه باشد؟
  • آیا نیاز به وب‌سایت خواهید داشت؟
  • تبلیغات در فضای وب چگونه است؟
  • آیا روش‌های ارزان یا رایگان تبلیغات پزشکی وجود دارد؟
  • پیام تبلیغاتی خود را برای کدام بخش از مخاطبان هدف آماده کنید؟
  • چگونه باید با کمک تبلیغات، بیمار جذب کنید؟

یک متخصص حوزه تبلیغات و بازاریابی پزشکی با پاسخ دادن به پرسش‌هایی مانند این و مطالعه راهنمای اینستاگرام برای پزشکان، مسیر بازاریابی و جذب بیمار شما را تسهیل خواهد کرد. همچنین اجرای فرایندهای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ پزشکی نیاز به نیروهای آموزش دیده‌ای دارد که احتمالا شما در مطب خود آنها را استخدام نکرده‌اید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button