۲+۱۲ راه برای کاهش هزینههای تبلیغات و بازاریابی در حوزه درمان
میدانم نیمی از هزینههای تبلیغات من به هدر میرود اما نمیدانم کدام نیمه!
میدانم نیمی از هزینههای تبلیغات من به هدر میرود اما نمیدانم کدام نیمه! این جمله از John Wanamaker یکی از پیشگامان بازاریابی قرن بیستم است. درسی که میتوان از این جمله به ظاهر ساده گرفت این است که حتی یک ریال از هزینههای بازاریایی هم نباید به هدر برود. در شرایطی که هر روز از شمار بیماران مراکز درمانی کاسته میشود و از سوی دیگر هزینههای بازاریابی نیز افزایش مییابد؛ چطور میتوان بدون چشمپوشی از تبلیغات، هزینههای آن را کاهش داد؟
در این مقاله به راههای جلوگیری از به هدر رفتن بودجه بازاریابی و کاهش هزینههای تبلیغات در حوزه خدمات درمانی پرداختهایم. نخست ۱۲ روش معرفی شده است که به شما کمک میکند تا هزینههای تبلیغات خود را کاهش دهید. سپس ۲ پرسش کلیدی مطرح شده است که پاسخ به آنها در بهینهسازی هزینههای بازاریابی و تبلیغات مطب پزشکان بسیار اثرگذار خواهد بود.
۱۲ روش برای کاهش هزینههای تبلیغات و بازاریابی درمان
۱. یک استراتژی و برنامه متمرکز برای بازاریابی و تبلیغات داشته باشید
بدون استراتژی وارد فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات نشوید. بسیاری از افراد تنها نیمنگاهی به برنامهریزی در بازاریابی مراکز درمانی دارند. استدلال آنها این است که باید هرچه سریعتر به فعالیتهای بازاریابی جامه عمل پوشاند و نباید وقت را با برنامه و استراتژی به هدر داد. این رویکرد نهتنها اشتباه است بلکه میتواند بودجه بازاریابی شما را کاملا هدر بدهد.
میان انبوهی از ابزارهای تبلیغاتی و کانالهای اطلاعرسانی، نمیتوان چشمبسته، بدون برنامه و بهامید نتیجهبخش بودن یکی از آنها، تعدادی را گلچین کرد. همچنین نمیتوان بدون صرف هزینههای زیاد، همهی روشهای بازاریابی یا تبلیغاتی را یکجا بهکار گرفت: وبسایت، سئو، تبلیغات گوگل، شبکههای اجتماعی، نشریات، تبلیغات چاپی، بنرها و بیلبوردها، هدایای تبلیغاتی، تبلیغات دیجیتال، آگهینامههای محلی، بلاگ، روابط عمومی، همایش و کمپینهای اجتماعی، سامانههای وفادارسازی بیمار، بازاریابی داخلی، مدیریت تجربه بیماران و دهها ابزار بازاریابی و روش تبلیغاتی دیگر. میتوان این فهرست را همینطور ادامه داد.
با این همه راه حل چه باید کرد؟ کدام یک برای کلینیک یا مطب شما اثربخشتر خواهد بود؟ کدام یک هزینه کمتر و بازدهی بیشتری برای شما خواهد داشت؟ با کدام ابزار باید بازاریابی و تبلیغات یک مرکز درمانی را آغاز کرد؟
پاسخ این پرسشها در هدفگذاری، برنامهریزی و داشتن استراتژی بازاریابی خلاصه میشود! برای دستیابی به یک برنامه متمرکز و راهبردی، در ادامه چند گام اساسی را فهرست کردهایم:
- نخست باید یک برنامه جامع بازاریابی برای سال مالی خود داشته باشید. اهداف و چشماندازهای ۶ ماهه و یکساله خود را تعیین کنید. سپس مشخص کنید که برای رسیدن به هر هدف، چه میزان بودجه در نظر دارید.
- فهرستی از تمامی ابزارهای در دسترس و موثر برای بازاریابی و تبلیغات کلینیک یا مطب خود، تهیه کنید. میتوانید از مشاوران برندینگ و بازاریابی کمک بگیرید.
- تاریخ مناسبتهای مهم را مشخص کنید. برای هر یک برنامهای داشته باشید. هر چیزی را که ممکن است در راستای رسیدن به اهدافتان موثر باشد، فهرست کنید.
- حال بودجهبندی خود را انجام دهید. میتوانید در این مورد، مقاله بودجهبندی بازاریابی و تبلیغات مراکز درمانی را در همین وبسایت بخوانید. برای هر ابزار بازاریابی و تبلیغاتی، بودجه مناسبی را تخصیص دهید. همچنین ۱۰% از بودجه را برای هزینههای پیشبینی نشده کنار بگذارید.
- برای هر ابزار و کانال ارتباطی که انتخاب کردهاید، شیوههای پایش و سنجش اثربخشی آن را مشخص کنید. اگر نتوانید میزان موفقیت هر ابزار را اندازهگیری کنید، نمیتوانید هزینههای خود را مدیریت کنید.
- همچنین برای هر ابزار تبلیغاتی و اطلاعرسانی، یک دوره سنجش عملکرد تعیین کنید. اگر در پایان آن دوره، ابزار مورد نظر موفق عمل نکرد، برنامه خود را بازنویسی کنید.
- بسیاری از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی، نوعی سرمایهگذاری بهحساب میآیند. باید نرخ بازگشت سرمایه را برای هر روش مشخص کنید. برای مثال باید بدانید که اگر x تومان در یک ابزار اطلاعرسانی هزینه کنید، انتظار دارید چه مقدار بیمار را جذب کنید و در نهایت چه مقدار آورده مالی و یا کسب اعتبار برای شما خواهد داشت.
- بودجهی خیلی کم بههیچ عنوان تاثیر مثبتی نخواهد داشت. اگر به فعالیتهای بازاریابی بودجه ناکافی اختصاص دهید، کل هزینه، وقت و انرژی شما به هدر میرود. از همین رو سعی کنید تا منابع کافی برای اجرای استراتژیهای خود تخصیص دهید تا به یک بازگشت سرمایه خوب دست یابید. بودجه تبلیغات را به اندازه کافی در نظر بگیرید و برای اجرای آن نیز زمان کافی صرف کنید. در غیر این صورت بهتر است که اصلا شروع نکنید و آن مبلغ را در فعالیت دیگری سرمایهگذاری کنید.
تلاش کنید در طول سال مالی، به هدفگذاری و برنامه بازاریابی خود پایبند باشید. حتی اگر متوجه شدید که یک ابزار تبلیغاتی خلاف پیشبینیهای شما عمل میکند، دلسرد نشوید. بودجه روش ناکارآمد را نیز از برنامه خود حذف نکنید بلکه به یک ابزار موثرتر اختصاص دهید.
۲. پیرامون خود را خوب رصد کنید
نباید با چشمان بسته عمل کرد. پیش از هر فعالیت تبلیغاتی، حتما پیرامون خود را بررسی کنید. از وضعیت دیگر همکاران و مراکز درمانی باخبر باشید. باید بدانید که در هر حوزه تخصصی، همکاران شما چقدر برای تبلیغات و یا بازاریابی خدمات درمانی خود هزینه میکنند و از چه روشهای تبلیغاتی بهره میبرند. البته باید توجه داشته باشید که:
- این کار به معنی تقلید صرف نیست. دلیلی هم ندارد که هر کاری که دیگران میکنند، حتما درست و نتیجهبخش باشد اما شناخت محیط از میزان هزینهای که باید برای تبلیغات در نظر بگیرید، یک دید کلی ارائه میدهد.
- با این رویکرد، در مورد روشها و ابزارهای اطلاعرسانی نیز ایدههایی را کسب خواهید کرد. افزون بر این، دوبارهکاری یا اجرای روشهای کاهش مییابد و از هدر رفتن هزینههای تبلیغاتی جلوگیری میشود.
- همچنین میتوانید بسترهای تبلیغاتی و کانالهای اطلاعرسانی را که کمتر کسی در آن حضور دارد، شناسایی کنید. به این ترتیب با صرف هزینه کمتر، بیشتر دیده خواهید شد. برای مثال در شرایطی که همه روی اینستاگرام متمرکز شدهاند، شاید شما در توئیتر بهتر بتوانید پیام خود را به گوش بیماران بالقوه خود برسانید؟!
۳. چارچوب طراحی مشخص و ثابتی داشته باشید
پیام برند خود را همواره در چارچوب مشخصی ارائه دهید. تبلیغات شما باید از یک طراحی ثابت و هدفمند پیروی کند. این کار در کاهش هزینههای طراحی شما بسیار موثر است. درواقع نباید برای هر تبلیغ جدیدی، کل فرایند طراحی گرافیکی را دوباره طی کرد. موارد زیر برای رسیدن به یک چارچوب ثابت، راهگشا خواهند بود:
- نخست باید یک تیم مشاوره طراحی و یا یک گرافیست با تجربه پیدا کنید. تیم طراحی شما باید تجربه کار در زمینه خدمات درمانی را داشته باشد؛ چرا که باید حساسیتهای خاص این حوزه را درک کند.
- سپس یک برندبوک (Brand Book) یا کتابچه برند تهیه کنید. برندبوک به شما کمک میکند تا بدانید برای هر تبلیغ، در هر ابزار اطلاعرسانی از چه چارچوب گرافیکی بهره ببرید. مزیت اصلی داشتن برندبوک این است که حتی اگر طراح خود را تغییر دهید، همچنان المانهای گرافیکی و چارچوب طراحی خود را حفظ کردهاید و هزینههای طراحی آینده را کاهش دادهاید.
یک هارد درایو اکسترنال تهیه کنید. تمام محتوای و المانهای گرافیکی مانند لوگو، بروشور، ست اداری، فایلهای اصلی گرافیکی، تصاویر و فیلمهای خام و تدوین شده و هر آنچه که جزو داراییهای دیجیتال شما بهحساب میآید را در آن ذخیره کنید. این مجموعه در آینده به شما کمک خواهد کرد تا از هزینههای بازطراحی جلوگیری کنید.
۴. هزینه هر تبلیغ را جداگانه کاهش دهید
در پی روشهایی باشید که هزینه تک تک تبلیغات را جداگانه کم کند. در ادامه چند مثال از این شیوههای کاهش آمده است:
- ابزارهای اطلاعرسانی و تبلیغاتی چاپی مرکز درمانی خود را مدیریت کنید. برای نمونه، در بسیاری مواقع چاپ افست با تیراژ بالا به صرفهتر از چاپ دیجیتال با تیراژ پایین خواهد بود! با حذف بخشهای غیرضروری، اندازه فرم چاپی را کوچکتر و گرماژ کار را پایینتر انتخاب کنید. با سادهسازی طرحهای چاپی از جمله انتخاب شکل خط برش صاف بهجای خمیده، تعداد خط تای کمتر و منگنه ساده بهجای لوپ، هزینه تبلیغات چاپی خود را کاهش دهید.
- نقش بازاریابی داخلی و بهرهگیری از فضای مرکز درمانی خود را جدی بگیرید. برای مثال گاهی نصب یک تابلو مناسب برای درگاه ساختمان مرکز درمانی، موثرتر از ابزارهای چاپی خواهد بود. از پوسترهای داخلی، کاتالوگها و مانیتورهای درون ساختمان بهخوبی برای تبلیغات بهره بگیرید. تمام بار تبلیغات را بر دوش کانالهای اطلاعرسانی دیگر و محیط خارجی نگذارید.
- برای آن دسته از پیامهای اطلاعرسانی و تبلیغاتی که بهطور مرتب در یک کانال یا بستر مشخص تکرار میشوند، قراردادهای بلند مدت ۶ ماهه یا یک ساله ارزانتر ببندید. اگر برنامهریزی مشخصی برای تبلیغات داشته باشید، اینجا به کارتان خواهد آمد.
۵. با دیگر همکاران خود، بهاشتراک تبلیغ کنید
برخی از مراکز درمانی به یکدیگر وابستهاند، مانند دندانپزشکیها و مراکز تصویربرداری یا کلینیکهای زیبایی و داروخانهها. این فرصت مناسبی است که در برخی از جنبههای بازاریابی و تبلیغات، یک همکاری میان این مراکز بهوجود بیاید. البته در کشور ما چنین چیزی چندان معمول نیست اما برای پیشگام بودن باید ساختارهای ذهنی را تغییر داد. برای مثال یک کمپین اجتماعی در زمینه بهداشت دهان و دندان که با حمایت یک کلینیک دندانپزشکی و مرکز تصویربرداری همکارش برگزار شود، میتواند ارزش برندینگ و تبلیغاتی مناسبی برای هر دو مرکز داشته باشد.
۶. در پی فرصتهای تبلیغاتی هدفمند باشید
تلاش کنید که هزینههای تبلیغات خود را هدفمند و برای گروه ویژهای از بیماران صرف کنید. برای مثال اگر شما یک کلینیک زیبایی را مدیریت میکنید، میتوانید در نمایشگاههای بهداشت عمومی و یا گردهماییهای مربوط به زنان و خانواده حضور پیدا کنید. به این ترتیب در یک بازه زمانی کوتاه به تعداد زیادی از بیماران بالقوه دسترسی خواهید داشت. گاهی تنها یک میز کانتر و پخش بروشور و کاتالوگ، کافی و اثرگذار خواهد بود. همیشه نیازی به اجاره غرفههای گرانقیمت نیست.
۷. تبلیغاتی با میزان دسترسی کمتر و بسامد بیشتر داشته باشید
میزان اثربخشی یک کمپین آگاهیرسانی یا تبلیغاتی با دو پارامتر سنجیده میشود: دسترسی و بسامد. دسترسی (Reach) یعنی چه تعداد مخاطب، تبلیغ شما را دیدهاند. بسامد (Frequency) یعنی هر مخاطب شما، چند بار تبلیغ شما را دیده است. معمولا هزینه بیشتر کمک میکند تا تبلیغ شما به دست بیماران بیشتری برسد یا سطح دسترسی آن افزایش یابد. از سوی دیگر نوع تبلیغ، محتوای پیام و کانال و بستر اطلاعرسانی میتواند در افزایش بسامد یک تبلیغ موثر باشد. یعنی به گونهای پیام شما به دست مخاطب برسد که دفعات بیشتری آن را ببیند. برای کاهش هزینه تبلیغ بهتر است از شیوههایی بهره ببرید که دسترسی مخاطبان را کاهش اما دفعات دیده شدن توسط هر فرد را افزایش میدهد. این کار احتمال دیده شدن تبلیغ شما توسط گروه محدودی از بیماران بالقوه را بیشتر میکند.
یک مثال ساده و پرکاربرد از چنین تبلیغی، تقویم است که در طول سال به دفعات توسط بیمار بالقوه شما دیده خواهد شد. این روش احتمال مراجعه به شما را افزایش خواهد داد. نکته بسیار مهم، شیوه اجرای چنین روشی است تا احتمال رسیدن تبلیغ به دست بیماران بالقوه را افزایش دهد.
۸. در رسانهها، خدمت درمانی و دانش پزشکی خود را معرفی کنید
روابط عمومی و رسانه، در اساس یک روش موثر و کم هزینه است که پیام شما را به تعداد زیادی از مخاطبان میرساند. روزنامهها، خبرگزاریها و نشریات تخصصی یا عمومی، بهترین کانالهای اطلاعرسانی در مورد یک روش درمانی یا خدمت پزشکی هستند. با صرف هزینهای به مراتب کمتر از یک تبلیغ، میتوانید مقالهای با موضوع یکی از خدمات درمانی خود را در یک رسانه عمومی یا نشریه درمان و سلامت، منتشر کنید. این کار پیام شما را به گوش مخاطب میرساند، برای شما کسب اعتبار میکند و آگاهی از برند شما را افزایش میدهد.
۹. با کمک نیروهای داخلی خود، تبلیغات کلامی انجام دهید
تبلیغات کلامی یا دهان به دهان، در حوزه درمان بسیار اثربخش است. میتوانید از کارکنان مرکز درمانی خود برای این شیوه تبلیغاتی کمک بگیرید. برای هر ارجاع بیمار، یک امتیاز یا درصد مشخص کنید. به این ترتیب نیروهای داخلی خود را به بازاریابان خود بدل خواهید کرد. البته در اجرای این روش باید دقت و حساسیت داشته باشید تا به مسئولیت اصلی کارکنان، خللی وارد نکند. اگر این راهکار را بهخوبی مدیریت و اجرا کنید، بازده بسیار خوبی خواهد داشت.
۱۰. نگرش خود را نسبت به رسانههای اجتماعی بهبود بخشید
بسیاری از پزشکان و مدیران مراکز درمانی، دیدگاه درستی نسبت به رسانههای اجتماعی ندارند. آنان یا بهطور کل با این بسترهای ارتباطی بیگانه هستند و حضور کمرنگی در آن دارند و یا تنها به چشم یک ابزار تبلیغاتی به آن نگاه میکنند. کم نیستند کلینیکها و مراکز درمانی که صفحات آنها در رسانههای اجتماعی تنها از تصاویر قبل و بعد از عمل پر شده است و یا پیوسته پیامهای تبلیغاتی تکراری و کم بازده را منتشر میکنند. توصیه ما به شما این است که نگرش و شیوه تعامل خود را با رسانههای اجتماعی همچون اینستاگرام، بهبود دهید. شبکههای اجتماعی میتواند هزینههای تبلیغات شما را کاهش و میزان جذب بیمار شما را افزایش دهد؛ اگر از آن بهدرستی استفاده شود:
- رسانههای اجتماعی، بستری برای تعامل افراد و شکلدهی روابط انسانی هستند، نه کانالهای صرفا تبلیغاتی. از آنها برای افزایش روابط عمومی، شبکهسازی و ارتباط بهتر و نزدیکتر با بیماران خود بهره ببرید.
- قواعد استفاده از این ابزارهای ارتباطی را بیاموزید و بهکار بگیرید. برای مثال هشتگگذاری درست و هدفمند، خودداری از انجام فعالیتهایی که در فهرست سیاه این شبکهها قرار داده شوید، استفاده از آمار و اطلاعاتی که این شبکهها در اختیار شما قرار میدهند، بهکارگیری ابزارهای درون برنامهای و افزایش اثربخشی محتوا، نمونههایی از نکاتی هستند که باید با آن آشنا باشید.
برای اینکه در مورد بازاریابی شبکههای اجتماعی بیشتر بدانید، دو مقاله بازاریابی دیجیتال در حوزه خدمات درمانی و بازاریابی دیجیتال درمان در حال تغییر است را در همین وبسایت بخوانید.
۱۱. بلاگ و مقالات کاربردی بنویسید
برای پزشکان و متخصصان حوزه درمان، این یک فرصت بینظیر است. چرا که تنها آنها هستند که نسبت به دانش پزشکی آگاهی کامل دارند. پیرامون خود را بررسی کنید: برای مثال در فضای مجازی و یا شبکههای اجتماعی در مورد روشهای درمانی کمی جستوجو کنید. در یک مکان عمومی به صحبتهای دیگران در مورد بیماریها و روشهای درمان آن گوش فرا دهید. حتی برای آزمایش، از اطرافیان و نزدیکان خود در مورد باورهای بهداشتی و اطلاعات پزشکی چند سوال ساده بپرسید. خواهید دانست که جامعه پر از اطلاعات ضد و نقیض است. بسیاری از دادههای درست و علمی با شایعات و باورهای نادرست در هم آمیخته شدهاند. شما به عنوان کسی که دانش پزشکی و صلاحیت انتقال آن را به دیگران دارید، میتوانید دست به کار شوید:
- بلاگها یا مقالات در فضای مجازی، میتواند عطش بیماران را برای دستیابی به اطلاعات درست پزشکی، فرو بنشاند.
- بلاگها کمک میکند تا در فضای مجازی، ارتباطات بیشتری با بیماران خود برقرار کنید و به برندینگ شخصی پزشکان یا مراکز درمانی بسیار کمک میکند.
- بلاگنویسی و تولید محتوای سودمند یکی از بهترین و اثربخشترین راههای سئو است. با این کار میتوانید هزینههای سئو وبسایت خود را نیز کاهش دهید.
- تنها به این اکتفا نکنید که تیم تولید محتوای شما، با کپی کاری و یا ترجمه مطالب خارجی، برای مدیریت فضای مجازی شما محتوا آماده کند. خودتان بهعنوان یک پزشک و متخصص درمان، مطالب دست اول تولید کنید. حتی اگر برای نوشتن آمادگی ندارید، پادکست تهیه کنید. همچنین میتوانید صدای خود را ضبط کنید؛ سپس از شخص دیگری بخواهید که آن را برای شما به محتوای متنی تبدیل کند.
۱۲. صدای بیماران خود را بشنوید
چقدر به نظرات بیماران خود توجه میکنید؟ آیا خواست بیماران شما در ارائه یک خدمت درمانی، هزینههای جانبی و یا حتی شیوه معرفی و تبلیغ آن، اثرگذار است؟ شما باید همیشه از بیماران در مورد خودتان بپرسید. نظرات و کامنتهای آنان را در فضای مجازی دنبال کنید؛ بهویژه آن نظراتی که برای پیامهای اطلاعرسانی و تبلیغاتی شما گذاشته میشود. با این رویکرد، در محتوای تبلیغاتی خود بازنگری کنید تا اثربخشی آن بیشتر شود. نیازی نیست که دوباره از صفر همه چیز را طراحی کنید.
همچنین بیماران شما میتوانند بازاریابان شما نیز باشند. تبلیغات دهان به دهانی که بیماران انجام میدهند، یکی از ارزانترین و در عین حال موثرترین روشهای اطلاعرسانی و بازاریابی خواهد بود. با بهکارگیری استراتژیهای حفظ بیمار و وفادارسازی، هزینههای تبلیغاتی خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید. فراموش نکنید که همیشه هزینه جذب بیمار جدید، چند برابر هزینه نگهداشت بیمار فعلی است. در این زمینه توصیه میکنیم مقاله قدرت بازاریابی دهان به دهان را در همین وبسایت بخوانید.
دو پرسش طلایی برای تبلیغات موفق کلینیک یا مطب شما
۱.خُب که چه؟
خب که چه؟ همین سوال خیلی ساده و محاورهای میتواند میلیونها تومان از هزینههای تبلیغاتی شما را کاهش دهد و بازگشت بیشتر سرمایه را برای شما به همراه داشته باشد. فرض کنید که میخواهید یک کمپین تبلیغاتی برای کلینیک درمانی خود انجام دهید. بالطبع هر تبلیغی باید حاوی پیام مهمی باشد. همین پیام قرار است که کلینیک شما را به دیگران معرفی کند. حال از خود بپرسید: خُب که چه؟ آیا این تبلیغ ارزش متمایزی را به بیماران بازگو میکند؟
به عنوان مثال تصمیم گرفتهاید که دستگاههای پزشکی و تجهیزات درمانی پیشرفته و جدید خودتان را در تبلیغات نشان دهید. حال در گام نخست از خودتان بپرسید: خب که چه؟ آیا برای بیماران مهم است که کلینیک درمانی شما چه تجهیزاتی دارد؟ آیا آنها به قیمت گران این تجهیزات اهمیت میدهند؟ اصلا آیا بیماران تفاوت میان دستگاهها و تجهیزات مختلف را درک میکنند؟ و آیا میدانند که کارایی این تجهیزات به چه صورت است؟ با توجه به این پرسشها، به نظر نمیرسد که تنها نام بردن از یک دستگاه یا مدل آن، برای جلب نظر بیماران کافی باشد.
حال اگر همین تبلیغ، پیام شما را جور دیگری نشان دهد، چه؟ برای نمونه به بیماران خود بگویید که چگونه این تجهیزات میتواند نیاز آنها را برطرف نماید. یا نشان دهید که چطور تجهیزات شما در کیفیت روند درمان آنها نقش خواهد داشت. از داستانگویی دیجیتال و بیان تجربه بیماران نیز میتوانید بهره ببرید. شاید در نگاه کلی، هر دو شیوهی بیان، یک پیام را برساند اما باید مطمئن شد که بیمار نیز برداشت مورد نظر شما را بهدست خواهد آورد.
اینجا است که سوال «خُب که چه» به کمک شما میآید تا نقطه تمایز خود را مشخص کنید. چنین سوال مهمی قطعا در شروع و پایان تبلیغات کلینیک یا مطب شما، کمک بزرگی خواهد کرد و به شیوه بیان پیام تبلیغاتی شما جهت خواهد داد.
۲.برای چه کسی؟
مخاطبان هدف خود را بشناسید. پولی که برای بیماران بالقوه شما خرج نشود، یک سرمایهگذاری بدون بازگشت است! باید بدانید که برای چه کسی پیام تبلیغاتی میفرستید. در این صورت میزان هزینه، نوع محتوا، چارچوب طراحی و شیوه ارسال پیام شما مشخص خواهد بود. نکاتی که در ادامه آمده است، به شما در شناسایی و دستهبندی مخاطبان هدف کمک خواهد کرد:
- مخاطبان هدف خود را با توجه به نوع خدمت درمانی، سن، جنسیت، جایگاه اجتماعی، محل زندگی و حتی میزان هزینهای که میپردازند، دستهبندی کنید. برای هر دسته، بهترین و اثربخشترین بسترهای تبلیغاتی را مشخص نمایید. سپس برای هر دسته پیام جداگانهای را آماده کنید. برای مثال از تفاوت نسلهای مختلف آگاه شوید. نسل خاموش، نسل انفجار جمعیت، نسل X و نسل هزاره، هر کدام شیوهها و عادتهای خاص خودشان را در تعامل با پزشکان و مراکز درمانی دارند.
- از اطلاعات قدیمی و پروندههای پزشکی کلینیک یا مطب خود بهره ببرید. صدها پرونده پزشکی که حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند، شاید گوشهای از مطب یا کلینیک شما خاک میخورند. تنها یک منشی مسلط به مجموعه آفیس و نرمافزار اکسل میتواند این برگههای کاغذ را به دادههایی با ارزش، تبدیل کند. آنگاه نوبت تجزیه و تحلیل آماری است. نتایج این کار در برنامهریزیهای بعدی شما برای کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی، نقش اساسی خواهد داشت. در این کار حتما از کمک مشاوران برندینگ و بازاریابی بهرهمند شوید.
- حوزه فعالیت بازاریابی و تبلیغات خود را مشخص کنید. یک مطب کوچک در یکی از محلههای تهران، نیازی به تبلیغاتی در سطح ملی ندارد! از سوی دیگر گاهی با مراکز درمانی بسیار مجهزی روبهرو میشویم که تنها تا چند خیابان بالاتر یا پایینتر از محیط فعالیت خود، شناخته شدهاند! نخست بدانید که برای چه کسانی باید تبلیغ کنید؛ سپس بودجه آن را مشخص کنید. حتی شاید مخاطب هدف شما جایی در خارج از مرزهای ایران زندگی میکند! آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید؟