با ۰تا۱۰۰ ضوابط طراحی کلینیک لاغری آشنا شوید!

همزمان با پیشرفت روش‌های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی، بسیاری از کلینیک‌های درمانی یا کلینیک‌های زیبایی تصمیم گرفتند از روش‌های جدیدی برای جذب مشتریان استفاده کنند. اگر نگاهی به کلینیک‌های درمانی که طی ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته تاسیس شده است داشته باشید، هیچ گونه جذابیت بصری یا خلاقیتی در دکوراسیون داخلی ساختمان‌های درمانی مشاهده نخواهید کرد.

امروزه شرکت‌های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی از جدیدترین مواد اولیه و روش‌های خلاقانه برای فضاسازی کلینیک‌های زیبایی استفاده می‌کنند. طراحی کلینیک زیبایی یکی از روش‌های افزایش جذابیت کلینیک و جذب مراجعه‌کنندگان بیشتر است. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره روش‌ها و ضوابط طراحی کلینیک لاغری و زیبایی به طور کامل صحبت کنیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

طراحی کلینیک لاغری چگونه انجام می ‌شود؟

طراحی کلینیک لاغری با کمک فضاسازی و نرم افزارهای طراحی دکوراسیون داخلی انجام می‌شود. زمانی که شما برای اجرای ضوابط طراحی کلینیک لاغری و زیبایی به شرکت‌های معماری مراجعه می‌کنید، باید تمامی تصورات ذهنی خود درباره کلینیک زیبایی را به صورت واضح برای کارشناسان و مهندسین معماری بیان کنید.

بعد از اینکه کارشناسان معماری از محل کلینیک زیبایی شما بازدید کردند، پلان کلینیک زیبایی باید طراحی شود. پلان کلینیک زیبایی، شامل مجموعه فضاها و طرح‌هایی است که در ذهن مهندسین معماری و طراحان دکوراسیون داخلی ایجاد می‌شود. فضاسازی کلینیک زیبایی شامل محلی برای ورود و خروج مراجعه کنندگان، اتاق انتظار، محل پذیرش، آبدارخانه رختکن، اتاق درمان، سرویس بهداشتی، اتاق استراحت، اتاق لیزر و موارد مانند این است.

طراحی کلینیک لاغری چگونه انجام می ‌شود

برخی از تجهیزات کلینیک لاغری و زیبایی که می توانید برای کلینیک خود تهیه کنید را  در این مقاله به شما معرفی کنیم.

پلان کلینیک زیبایی و لاغری

طراحی پلان کلینیک زیبایی و لاغری تصویر بهتری از کلینیک در اختیار مهندسین معماری قرار خواهد داد. پلان کلینیک زیبایی شامل چند بخش مختلف است. طراحان کلینیک می‌توانند با توجه به تجربه خود تعداد پلان‌ها را افزایش دهند در ادامه بخش‌های مختلف پلان کلینیک زیبایی را برای شما بیان می‌کنیم.

۱.ورودی و پذیرش

اولین بخش از پلان کلینیک لاغری و زیبایی، ورودی و پذیرش است. طراحی ورودی کلینیک زیبایی اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً درب ورودی باید به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر مراجعه‌کنندگان، برانکارد یا ویلچر نیز بتوانند به راحتی از درب رد شوند. از طرفی رفت و آمد مراجعه کنندگان نیز باید به راحتی انجام شود. یعنی درب ورودی باید گنجایش عبور حداقل دو الی سه نفر را داشته باشد.

طراحی بخش پذیرش نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. محل قرارگیری پیشخوان باید در نزدیکی اتاق‌های درمانی و اتاق پزشک باشد. بخش پذیرش، مرکز کلینیک زیبایی است. زیرا منشی باید در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند به تمامی بخش‌های کلینیک زیبایی دسترسی سریع داشته باشد. برای طراحی ورودی و پذیرش، می‌توان از روش‌های خلاقانه استفاده کرد. به عنوان مثال، استفاده از میزهای پیشخوان مدرن که به چراغ‌های نئونی مجهز هستند، می‌توانند توجه مراجعه کنندگان را در بدو ورود به خود جلب کند.

۲.اتاق‌ های درمان

دومین بخش پلان کلینیک لاغری و زیبایی، اتاق‌های درمان هستند. مهم‌ترین مسئله هنگام ایجاد ضوابط طراحی کلینیک لاغری و زیبایی، تعیین تعداد اتاق‌ها و فضاسازی داخلی آنها است. بهتر است برای هر یک از خدمات زیبایی، اتاقی جداگانه در نظر گرفته شود. به‌ عنوان مثال، اتاق لیزر موهای زائد باید از اتاق کاشت مو جدا شود. بنابراین با توجه به تعداد خدمات، باید حداقل ۴ الی ۵ اتاق مجزا در کلینیک زیبایی طراحی شود.

‌ البته برای ساختمان‌هایی که ابعاد زیادی ندارند، استفاده از دو الی سه اتاق نیز کافی است. طراحی دکوراسیون داخلی اتاق‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. طراحی داخلی هر اتاق باید با متناسب با عملکردی که در آن اتاق انجام می‌شود، صورت بگیرد. به عنوان مثال، طراحی اتاق ماساژ باید به گونه‌ای انجام شود تا حس آرامش و مثبتی را به مراجعه‌کنندگان منتقل کنند. معمولاً در اتاق‌های ماساژ، فضایی برای روشن کردن عود یا شمع در نظر گرفته می‌شود.

همچنین تعداد چراغ‌های اتاق ماساژ کمتر از سایر اتاق‌های کلینیک زیبایی است. طراحی اتاق پاکسازی پوست نیز باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. به عنوان مثال، هنگام طراحی اتاق پاکسازی پوست، نباید چراغ‌ها روی سقف نصب شوند. زیرا در این حالت نور مستقیماً به چشمان مراجعه‌کننده برخورد می‌کند و باعث آزار مشتریان خواهد شد.

۳.بخش خدماتی 

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های پلان کلینیک زیبایی، بخش خدماتی است. بخش‌های خدماتی شامل آبدارخانه، رختکن و سرویس بهداشتی هستند. هنگام طراحی تمامی کلینیک‌های زیبایی و کلینیک‌های درمانی، این چند بخش باید در نظر گرفته شوند. طراحی هر یک از بخش‌های پلان کلینیک زیبایی اصول و قواعد خاص خود را دارد که در ادامه برای شما بیان می‌شود.

پلان کلینیک زیبایی و لاغری

ریز فضای کلینیک لاغری و زیبایی

بعد از اینکه پلان کلینیک لاغری و زیبایی طراحی شد، لازم است تمامی ریز فضاهای کلینیک لاغری و زیبایی مشخص شود.

۱.اتاق پزشک 

با توجه به اینکه حضور پزشک در کلینیک زیبایی الزامی است، بهتر است حتما اتاقی به عنوان اتاق پزشک طراحی شود. طراحی اتاق چند پزشک کار سختی نیست. فقط کافی است محلی برای نگهداری ابزار و لوازم پزشکی در نظر گرفته شود. متراژ اتاق باید به شکلی کاملاً استاندارد طراحی شود. به عنوان مثال، بهتر است حداقل سه یا چهار نفر از مراجعه کنندگان به راحتی در اتاق پزشک جای بگیرند. محل قرارگیری میز پزشک نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است میز در مجاورت درب ورودی یا در مقابل آن قرار بگیرد.

۲.اتاق انتظار 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کلینیک زیبایی، اتاق انتظار است. هنگام طراحی اتاق انتظار باید از جدیدترین روش‌های دکوراسیون داخلی و طرح‌های خلاقانه استفاده شود. زیرا اتاق انتظار، اولین جایی است که مراجعه کنندگان بعد از ورود به کلینیک زیبایی با آن برخورد می‌کنند. هنگام طراحی اتاق انتظار، بهتر است از یک تم رنگی مشخص استفاده شود. از دیوارهای اتاق انتظار گرفته تا سقف باید به بهترین شکل ممکن طراحی شود.

۳.رختکن و سرویس بهداشتی 

بهتر است فضایی به عنوان رختکن در کلینیک زیبایی در نظر گرفته شود. به خصوص کلینیک‌هایی که خدماتی مثل کاشت مو را ارائه می‌دهند، باید حتماً چنین فضاهایی را طراحی کنند. فرآیند کاشت مو گاهی اوقات بین ۴ و ۵ ساعت طول می‌کشد و نیاز است مراجعه کنندگان لباس خود را تعویض کنند. موقعیت رختکن در کلینیک زیبایی باید به گونه‌ای باشد که مراجعه کنندگان بتوانند بلافاصله بعد از خروج از اتاق کاشت مو وارد رختکن شوند. نباید فاصله چندانی بین اتاق‌های درمان و رختکن وجود داشته باشد.

یکی از بخش‌های مهم کلینیک زیبایی، سرویس بهداشتی است. بهتر است هنگام طراحی سرویس بهداشتی، از روش‌های جدید و خلاقانه استفاده شود. به عنوان مثال، آینه‌های چراغ دار نئونی که به تازگی در بسیاری از کشورهای خارجی در سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گزینه مناسبی برای افزایش جذابیت کلینیک زیبایی شما هستند. اگر قصد دارید از روش‌های جدید و خلاقانه برای طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک استفاده کنید، باید این زیبایی و جذابیت را در همه بخش‌های کلینیک به کار ببرید.

۴.آشپزخانه

طراحی بخشی با عنوان آبدارخانه و آشپزخانه در کلینیک زیبایی الزامی است. تمامی کارکنان نیاز به استراحت یا مصرف چای و نوشیدنی دارند. بنابراین، باید محلی برای برای نگهداری یخچال، گاز یا نصب شیر آب طراحی شود. متراژ آشپزخانه کلینیک زیبایی اهمیت چندانی ندارد. بهتر است آشپزخانه‌ای با ابعاد کم طراحی شود تا بتواند صرفاً نیازهای پرسنل و کارکنان کلینیک را برطرف سازد.

ریز فضای کلینیک لاغری و زیبایی

نکاتی برای طراحی کلینیک لاغری و زیبایی

برای اجرای ضوابط طراحی کلینیک لاغری و زیبایی، بهتر است برخی از نکات مهم در نظر بگیرید. این نکات می‌توانند بر زیباسازی و جذابیت فضای داخلی کلینیک زیبایی شما تاثیر گذار باشند. در ادامه این نکات مهم را برای شما بیان می‌کنیم:

  • روی فضاهای سازگار تمرکز کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به طراحی کلینیک زیبایی شما کمک می‌کند، این است که روی فضاهای سازگار تمرکز کنید. به عنوان مثال، مبلمان و وسایلی مثل قاب عکس، گلدان و مواردی مانند این در طراحی کلینیک‌های پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارند. همانطور که می‌دانید، مهم‌ترین ناحیه در کلینیک زیبایی اتاق انتظار است.

بنابراین نحوه چیدمان و انتخاب مبلمان کلینیک زیبایی، بر جذابیت دکوراسیون داخلی موثر است. اگر رنگ و مدل مبلمان مطابق با انتظارات اکثر مراجعه‌کنندگان انتخاب شود، احساس خوبی را به آنها منتقل خواهد کرد. در این حالت مراجعه‌کنندگان راحت‌تر با فضای داخلی کلینیک سازگاری پیدا می‌کنند. همچنین نحوه چیدمان مبلمان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، فرض کنید خانواده همراه با یکدیگر به کلینیک مراجعه کرده و منتظر هستند.

در این حالت باید چند مبل کنار یکدیگر قرار گرفته باشند. از طرفی برخی از افراد به صورت تنهایی به کلینیک زیبایی مراجعه می‌کنند و خواستار حفظ حریم خصوصی خود هستند، به همین دلیل بهتر است تعدادی از مبل‌های تک نفره با فاصله نسبت به مبلمان چند نفره قرار بگیرند.

  • از طرح‌ های بیوفیلیک استفاده کنید

طرح‌های بیوفیلیک طرح‌هایی هستند که می‌توانند تصاویری از محیط طبیعت را درون محیط‌های سرد و خشک منازل مسکونی و ساختمان‌های تجاری قرار دهند. ادغام عناصر دنیای طبیعی در طراحی کلینیک لاغری زیبایی، باعث انتقال آرامش و احساس خوب به مراجعه کنندگان می‌شود. همچنین طرح‌های بیوفیلیک می‌توانند فضا را بازتر نشان دهند.

برای اینکه احساس بهتری در کلینیک لاغری و زیبایی شما جریان داشته باشد، می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید. برای انجام این کار، تا جایی که ممکن است پنجره‌های کف تا سقف یا دیوارهای شیشه‌ای را مورد استفاده قرار دهید. به طور کلی، قرار گرفتن در معرض نور نه تنها بر انتقال احساس مثبت به مراجعه کنندگان موثر است، بلکه می‌تواند به کاهش سطح باکتری‌های موجود در کف زمین یا سایر بخش‌های کلینیک نیز کمک کند.

محیط‌های بسته و بدون نور و محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها و مواد آلوده هستند. به همین دلیل، معمولا طراحان معماری، ساختمان‌ها و کلینیک‌های زیبایی را به شکل کاملاً نورگیر می‌سازند. راه حل دیگر استفاده از گیاهان طبیعی است. گیاهان آپارتمانی می‌توانند سطح اکسیژن محیط داخلی کلینیک زیبایی را افزایش دهند و از آلوده شدن محیط جلوگیری کنند.

  • استفاده از رنگ‌ های مناسب

استفاده از رنگ‌های متناسب با فضای داخلی کلینیک، یکی دیگر از نکات مهم هنگام اجرای ضوابط طراحی کلینیک لاغری و زیبایی است. معمولا کلینیک‌های زیبایی و درمانی از رنگ‌های ساده و روشن مثل سفید یا آبی برای انتقال انرژی مثبت به مراجعه‌کنندگان استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه استفاده از این رنگ‌ها یک امر تکراری تبدیل شده است، پیشنهاد می‌شود شما هنگام انتخاب رنگ کمی خلاقیت خرج دهید. به عنوان مثال برخی از کلینیک‌های زیبایی از تم چوب یا تم تیره و روشن برای طراحی و فضاسازی داخلی استفاده می‌کنند.

در مقاله حداقل هزینه راه اندازی کلینیک زیبایی چقدر است؟ با هزینه راه اندازی کلینیک زیبایی آشنا شوید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره ضوابط طراحی کلینیک لاغری و زیبایی صحبت شد. طراحی ویژه کلینیک زیبایی با توجه به گسترش تعداد رقبا نسبت به سال‌های گذشته، امری الزامی است. امروزه طراحی و فضاسازی کلینیک زیبایی مهم‌ترین عامل در برندسازی و تبلیغات است. محیط مطلوب و دل انگیز توجه مشتریان شما را جلب خواهد کرد.

مشتریان می‌توانند دوستان و آشنایان خود را به سمت کلینیک شما جذب کنند. بنابراین با طراحی درست کلینیک زیبایی، دامنه مراجعه کنندگان افزایش خواهد یافت. بهتر است برای طراحی کلینیک از یک تیم با تجربه و حرفه‌ای کمک بگیرید. یک تیم حرفه‌ای می‌توانند از خلاقیت و هنر خود برای افزایش جذابیت کلینیک زیبایی استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button