آیا سئو محلی در حوزه پزشکی مفید است؟

اگر به تازگی یک کلینیک یا مطب پزشکی راه اندازی کرده‌اید، قطعا به دنبال روش‌هایی برای افزایش درآمد و جذب بیماران و مراجعه کنندگان هستید. هجوم مداوم بیماران و مراجعه کنندگان به یک کلینیک درمانی یا مطب شخصی، موضوعی دور از ذهن نیست و با کمی تحقیق روی روش‌های بازاریابی یا سئو می‌توان به آن دست پیدا کرد. اما جذب بیماران و مراجعه کنندگان جدید، نباید تنها هدف پزشکان باشد.

هدف اصلی این است که این مراجعه کنندگان را متقاعد کنید که برای استفاده از خدمات درمانی همواره شما را انتخاب کنند. در واقع، بیماران و مراجعه کنندگان باید فکر کنند که کلینیک درمانی شما بهترین انتخاب برای درمان بیماری‌ها یا استفاده از خدمات مختلف پزشکی است. بهترین راه حل برای دست یافتن به این هدف، استفاده از سئو محلی است. در ادامه این مقاله قصد داریم به طور کامل بررسی کنیم سئو محلی چیست و چرا برای حوزه پزشکی مفید است.

سئو محلی چیست؟

افراد محلی که به دنبال یک پزشک یا کلینیک معتبر هستند، قطعاً روی گوگل حساب باز می‌کنند تا برای یافتن مراکز درمانی به آنها کمک کند. گوگل به تمامی بیماران و مراجعه کنندگان کمک می‌کند تا گزینه‌های موجود را کشف و ارزیابی کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت وب سایت و محتوای آنلاین مربوط به مطب یا مراکز درمانی، تاثیر بسیار زیادی برای جذب مراجعه کنندگان جدید خواهد داشت و یکی از ابزارهای ضروری برای توسعه فعالیت‌های پزشکی است.

اگر کمی با سئو و طراحی سایت آشنایی داشته باشید، احتمالاً در مرحله اول تصور می.کنید سئو محلی استراتژی‌هایی کاملاً مشابه سئو معمولی دارد. اما از همین ابتدا باید به شما بگوییم که تکنیک‌های سئو محلی کاملاً با استراتژی‌های استاندارد سئو معمولی متفاوت هستند.

سئو محلی چیست؟

تفاوت سئو محلی با سئو معمولی

بهینه سازی استاندارد موتورهای جستجو (SEO)، شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و شیوه‌های مشخص هستند که به شما در بهبود رتبه بندی گوگل کمک می‌کنند. سئوی محلی زیر شاخه‌ای از سئو معمولی است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا صفحه خود در گوگل را بر اساس عبارات جستجو مختص به مکان رتبه‌بندی کنند. به عنوان مثال، فرض کنید شما به تازگی یک مطب پوست مو در تهران راه اندازی کرده‌اید و به دنبال توسعه وب سایت خود بر اساس سئو محلی هستید.

در واقع، هدف این است که بر اساس عبارات جستجو محلی، رتبه بهتری نسبت به سایر رقبا در سراسر کشور داشته باشید. در این حالت، بیماران یا مراجعه‌کنندگان احتمالاً عبارت‌هایی مانند «متخصص پوست و مو در تهران» یا «متخصص تهران» را جستجو می‌کنند. برخی از افراد ممکن است عباراتی مانند «متخصص پوست در نزدیکی شهر من» را جستجو کند و به گوگل اجازه دهند که از اطلاعات موقعیت جغرافیایی آنها برای یافتن بهترین کلینیک پوست استفاده کند.

در نهایت، گوگل بر اساس جستجو این افراد، بهترین صفحه‌ها را مشخص می‌کند. با این تفاوت که در سئو معمولی، نام بهترین متخصص پوست و مو در سراسر کشور در رتبه‌های اول و دوم صفحه‌های گوگل قرار خواهد گرفت. اما در سئو محلی، نام متخصصین برتر پوست و مو که صرفاً در شهر تهران فعالیت دارند، در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرد.

مزایای سئو محلی برای پزشکان

اگر به آخرین باری که در حال انتخاب دکتر بوده‌اید فکر کنید، متوجه می‌شوید که تقریبا ۷۰ درصد بیماران و مراجعه کنندگان برای انتخاب بهترین پزشک ابتدا به سراغ گوگل می‌روند. در مرحله بعد ممکن است از دوستان و آشنایان خود بخواهند که یک پزشک مناسب به آنها معرفی کنند. بنابراین فرقی نمی‌کند که از چه روش.هایی برای تبلیغات مطب و کلینیک خود استفاده می‌کنید.

در هر حال سئو سایت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برای گسترش فعالیت‌ها و پیشی گرفتن از سایر رقبا باید به آن توجه کنید. در غیر این صورت، ممکن است نام پزشک دیگری به جز شما در رتبه اول و دوم صفحه.های گوگل قرار گرفته و به انتخاب برتر بیماران تبدیل شود. در ادامه، چند نمونه از مهم‌ترین مزایای استفاده از سئو محلی برای توسعه فعالیت پزشکان را بیان خواهیم کرد:

  • به حداکثر رساندن ترافیک سایت

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سئو محلی برای پزشکان، این است که ترافیک سایت پزشکی آن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. ترافیک سایت زمانی افزایش پیدا می‌کند که تعداد زیادی از کاربران به وب سایت مورد نظر مراجعه کرده و زمان قابل توجهی را در سایت سپری کنند. با توجه به اینکه تعداد پزشکان در سراسر کشور بسیار زیاد است، امکان ندارد که تمامی آن‌ها در رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیرند.

بنابراین، بهترین راه حل برای جلب توجه مراجعه کنندگان و افزایش ترافیک سایت، استفاده از سئو محلی است. به این ترتیب شما می.توانید به یکی از پزشکان برتر در منطقه خود تبدیل شوید. با این حال، ممکن است در شهر شما تعداد زیادی پزشکان معتبر دیگر نیز وجود داشته باشند.  مثلا اگر در شهر مورد نظر پزشک ۲۰ متخصص پوست و مو فعالیت می‌کنند، شما باید با کمک سئو محلی در میان ده پزشک اول در صفحات گوگل قرار بگیرید. در غیر این صورت، به صفحه‌های دوم و سوم منتقل شده و جایگاهی در میان بیماران یا مراجعه کنندگان نخواهید داشت.

برای اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای جامع اینستاگرام برای پزشکان را مطالعه کنید.

  • بیماران مناسب را به مطب خود جذب کنید

به ‌کمک سئو محلی، بیماران مناسبی به مطب یا کلینیک درمانی شما جذب می‌شوند. به صورت روزانه، تعدادی از بیماران بر اساس ارجاع سایر پزشکان یا از طریق آشنایان و دوستان خود به کلینیک یا مطب درمانی مراجعه می‌کنند. این دسته از افراد از شرایط ارائه خدمات درمانی اطلاعی ندارند. به عنوان مثال، از قیمت خدمات درمانی و نحوه انجام آن بی‌خبر هستند. بسیاری از آن‌ها بعد از مراجعه به کلینیک و مطب پزشکان، ابتدا شرایط را می‌سنجند. سپس بر اساس شرایط خود تصمیم می‌گیرند که خدمات درمانی را از کلینیک شما دریافت کنند یا مرکز دیگری را انتخاب کنند.

 با کمک سئو محلی، می‌توان بیماران و مراجعه کنندگان مناسبی را به سمت مطب هدایت کرد. افرادی که از طریق گوگل شما را پیدا می‌کنند، قطعاً از قبل اطلاعاتی مثل تعرفه خدمات یا نحوه انجام فعالیت‌های درمانی را می‌دانند. این دسته از افراد، معمولاً کلینیک یا مراکز درمانی دیگری را برای انجام خدمات پزشکی انتخاب نمی‌کنند. زیرا از قبل، شرایط کلینیک شما را با شرایط خود مقایسه کرده و تصمیم به استفاده از خدمات درمانی گرفته‌اند.

  • صرفه جویی در هزینه های تبلیغاتی

از دیگر مزایای استفاده از سئو محلی برای پزشکان، صرفه جویی در هزینه‌های تبلیغاتی است.  پزشکان و متخصصین راهی به جز تبلیغات ندارند! در غیر این صورت، نمی‌توانند حتی یک بیمار یا مراجعه کننده را به سمت مرکز درمانی خود جذب کنند. معمولاً پزشکان از روش‌های مختلفی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، ممکن است چند بیلبورد بزرگ شهری اجاره کنند یا کارت ویزیت خود را در مراکز مختلف مثل فروشگاه‌ها قرار دهند. این روش‌ها صرفا می‌توانند تعداد محدودی مراجعه کننده به سمت مرکز درمانی شما هدایت کنند. برای جذب مراجعه کنندگان بیشتر، باید از رسانه‌ها مثل وب سایت استفاده کرد. همچنین استفاده از سئو محلی بهترین راه حل برای افزایش تعداد مراجعه کنندگان مراکز درمانی است. جدا از این مسئله، پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد برای تبلیغات و انجام روش‌های گوناگون بازاریابی پزشکی به هیچ وجه به صرفه نیست.

بسیاری از روش‌های تبلیغاتی مثل اجاره بیلبورد‌های شهری و پخش کارت ویزیت، بازدهی چندانی برای پزشکان ندارند و تنها سرمایه اولیه آن‌ها را از بین می‌برند. بنابراین، برای تبلیغات باید کاملا حساب شده عمل کرد. همچنین باید از وب سایت، برای افزایش درآمد استفاده کرد. اگرچه طراحی وب سایت و نگهداری آن هزینه بسیار زیادی دارد، ولی در مقابل تعداد زیادی مراجعه کننده به صورت روزانه به سمت مراکز درمانی شما جذب می‌شوند.

صرفه جویی در هزینه های تبلیغاتی از مزایای سئو محلی برای پزشکان
  • ملاقات با رقبا

سئو محلی نشان می‌دهد که دقیقا با کدام پزشک  منطقه و شهر خود در رقابت هستید. به عنوان مثال، اگر در رتبه پنجم گوگل قرار دارید، می‌توانید ببینید که چه پزشکانی در رتبه ششم و رتبه چهارم قرار دارند. بنابراین سعی می‌کنید عملکرد خود را نسبت به پزشکی که در رتبه ششم قرار دارد بهبود ببخشید و در عین حال، از روش‌های مختلف برای رسیدن به سطح رتبه چهارم استفاده کنید. به این ترتیب، پزشکان برتر منطقه و شهر خود را شناسایی خواهید کرد.

این موضوع اطلاعات بسیار زیادی در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. زیرا می‌توانند نقاط قوت سایر رقبا را بررسی کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که یک پزشک به معتبرترین پزشک منطقه و شهر خود تبدیل می‌شود. در ادامه بخشی از این دلایل را برای شما بیان می‌کنیم:

ملاقات با رقبا از مزایای مزایای سئو محلی برای پزشکان

دلایل رشد صفحه سایر پزشکان

ممکن است پزشک مورد نظر و تجربه و سابقه طولانی در زمینه ارائه خدمات درمانی داشته باشد یا از بهترین تجهیزات و ابزارها برای درمان بیماری‌ها استفاده کند. گاهی اوقات ممکن است برخی از پزشکان به دلیل اخلاق پسندیده و مناسب خود به پزشکان برتر منطقه و شهر تبدیل شوند. برای داشتن ارتباط بهتر با بیماران مطالعه مقاله ۱۵ نکته طلایی فن بیان در حوزه پزشکی از دست ندهید.

همیشه رضایت بیشتر مراجعه کنندگان در افزایش رتبه گوگل تاثیر گذار نیست. گاهی اوقات ممکن است پزشک مورد نظر از تکنیک‌های فوق حرفه‌ای برای رشد صفحه خود استفاده کرده باشد به عنوان مثال وبلاگ های با کیفیت و کاملا مطابق با استانداردهای سوم می توانند به افزایش رتبه گوگل تاثیر گذار باشند.

بنابراین قادر خواهید بود تمامی این عوامل را در سایر رقبا بررسی کنید و متوجه شوید که های پزشکانی که در رتبه های بالاتر از شما قرار دارند به چه علت به این جایگاه دست پیدا کرده‌اند در نتیجه شما نیز می توانید با افزودن برخی از ویژگی‌های مناسب به مراکز درمانی خود رضایت تعداد زیادی از مراجعه کنندگان خود را جذب کرده و به رتبه های برتر گوگل تبدیل شوید. با این حال این تنها روش برای کسب رتبه بهتر با استفاده از سئو محلی نیست. زیرا باید از تکنیک های تخصصی سئو نیز برای رشد صفحه گوگل استفاده کرد.

استراتژی مناسب برای استفاده از سئو محلی پزشکان

سئو سایت مانند یک بازی بسیار طولانی است بنابراین اگر می خواهید در این بازی برنده باشید باید صبر زیادی داشته و از تکنیک های خاصی استفاده کنید. در عصر امروز، یک پزشک باید برای افزایش ارزش و اعتبار فعالیت خود یک وبسایت راه اندازی کرده و از استراتژی سئو برای کسب رتبه بهترین در گوگل استفاده کند. البته حداقل چند ماه طول میکشد تا یک صفحه در گوگل به رتبه قابل توجهی برسد.

البته به تمامی پزشکان پیشنهاد می کنیم قبل از راه اندازی وب سایت به ثبت نام تجاری فکر کنند. زیرا هنگام تعیین دامنه سایت، معمولاً از نام تجاری کسب و کار استفاده می‌شود بنابراین ثبت برند از مهمترین مرحله قبل از طراحی سایت است. برخی استراتژی‌ها برای سئو محلی کلینیک زیبایی شامل موارد زیر هستند:

  • سایت خود را بر اساس جستجوهای محلی بهینه سازی کنید
  • کلمات کلیدی متناسب با مکان و منطقه فعالیت خود انتخاب کنید

محتوای وبسایت را صرفا بر اساس نیاز افراد بومی و محلی طراحی کنید و از تمرکز روی شهرهای مجاور خودداری کنید. به عنوان مثال، تهیه نقشه در ویسایت برای افراد بومی، رتبه وبسایت شما را در گوگل افزایش می‌دهد.

از فرم‌های نظرسنجی آنلاین برای کابران محلی استفاده کنید. این کار میزان رضایت مرکز درمانی را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره سئو محلی برای پزشکان و کلینیک‌های درمانی صحبت شد. با توجه به اینکه اکثر بیماران پزشک مورد اعتماد خود را از طریق جستجو در گوگل پیدا می‌کنند، بنابراین استفاده از سئو محلی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر توسعه فعالیت‌های پزشکان و جذب مراجعه کنندگان جدید داشته باشد. سئو محلی آدرس و اطلاعات کلینیک درمانی شما را صرفا بر اساس جستجو در منطقه به کاربران نشان می‌دهد. با توجه به اینکه باقی پزشکان منطقه شما نیز ممکن است از سئو محلی برای رشد وبسایت خود استفاده کنند، بنابراین استفاده از استراتژی‌های خاص برای افزایش رتبه در گوگل الزامی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button