آشنایی کامل با طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی

سالن یا کلینیک زیبایی که طرح توجیهی نداشته باشد، مانند خانه‌ای است که بدون نقشه طراحی و ساخته شده است. اکثر افراد هنگام تاسیس و راه اندازی کلینیک پوست و زیبایی توجه چندانی به ایجاد طرح توجیهی ندارند. گاهی اوقات همین موضوع دلیل اصلی ورشکستگی سالن یا کلینیک‌های زیبایی است. ایجاد یک طرح کسب و کار ممکن است بسیار دلهره آور به نظر برسد.

بسیاری از صاحبان کسب و کار فکر می‌کنند که طرح توجیهی باید یک سند بزرگ و ۵۰ صفحه‌ای با جزئیات بسیار زیاد باشد. به همین دلیل طراحی و ایجاد آن را به تعویق می‌اندازند. طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی، خلاصه‌ای از نحوه عملکرد کلینیک شماست. این طرح توجیهی یک نقشه راه با اهداف و نقاط عطف است که در مجموع می‌تواند کلینیک شما را به موفقیت برساند.

دلیل اصلی نیاز به یک طرح توجیهی این است که شما می‌توانید با کمک آن کنترل کسب و کار خود را به دست بگیرید و تصمیمات درستی در میانه راه داشته باشید. یک برنامه خوب و از قبل طراحی شده به شما مسیر روشنی را نشان می‌دهد و باعث می‌شود که ضعف‌های کسب و کار خود را از بین ببرید. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل درباره طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی صحبت کنیم.

فهرست عناوین مقاله:

چرا باید طرح توجیهی کلینیک پوست و زیبایی آماده کرد؟

نوشتن و آماده سازی طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی دلایل مختلفی دارد. اما یکی از مهمترین دلیل‌ها برای نوشتن یک طرح کسب و کار این است که شما قادر خواهید بود به راحتی تمامی ایده‌ها و برنامه‌های عالی را از ذهن خود خارج کنید و روی کاغذ بنویسید.

بسیاری از هدف گذاری‌ها فقط در ذهن شما هستند و تا زمانی که روی کاغذ نوشته نشوند، عملی نخواهند شد. نوشتن طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی به شما کمک خواهد کرد تا چالش‌های احتمالی که ممکن است در میانه کار برای شما به وجود بیاید را پیش بینی کنید و تاکتیک‌هایی را برای مقابله با آنها ارائه دهید.

علت استفاده از طرح توجیهی کلینیک پوست

برای مطالعه بیشتر در خصوص راه اندازی کلینیک کاشت مو مقاله صفر تا صد بازاریابی کلینیک زیبایی و کاشت مو مطالعه فرمایید.

طرح توجیهی کلینیک پوست و زیبایی چیست؟

طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی در واقع یک سند رسمی و مکتوب است که اهداف تجاری شما از راه اندازی کلینیک زیبایی را توضیح می‌دهد. طرح توجیهی شما باید شامل اطلاعات کامل درباره اعضای تیم، محل کسب و کار و نحوه برنامه ریزی شما برای رسیدن به هدف‌ها باشد. همچنین شما باید در یک طرح توجیهی چشم‌انداز و پیش بینی خود از آینده را مطرح کنید.

مهمترین چیزی که باید در زمان نوشتن طرح توجیهی کلینیک زیبایی به یاد داشته باشید، این است که کاملا واقع بین باشید و بر اساس خیال پردازی طرح کسب و کار را بنویسید. اهدافی که شما در یک طرح کسب و کار کلینیک زیبایی بیان می‌کنید، نباید خیلی بلندپروازانه یا خیلی بدبینانه باشند. برای اینکه نگاه دقیقی به کسب و کار خود داشته باشید، باید درباره وضعیت بازار تحقیق کنید. نوشتن طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی شامل چند مرحله است که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

مراحل نوشتن طرح توجیهی کلینیک پوست و زیبایی

برای نوشتن طرح توجیهی باید دقت زیادی داشته باشید و به اندازه کافی زمان بگذارید. شاید مجبور شوید چندین بار طرح توجیهی خود را ویرایش و بازنگری کنید تا به نتیجه قابل قبولی برسید. مراحل نوشتن طرح توجیهی احداث کلینیک زیبایی موارد زیر هستند:

۱.جلد (صفحه مقدمه)

مهم نیست که طرح توجیهی کلینیک پوست و زیبایی چند صفحه دارد. آنچه که اهمیت دارد، این است که طرح توجیهی شما کامل و جامع باشد. به گونه‌ای که هر شخص دیگری با مطالعه آن اطلاعات دقیقی درباره کسب و کار شما به دست بیاورد. اولین صفحه‌ای که باید در نوشتن طرح توجیهی آماده کنید، صفحه جلد است. 

این صفحه اهمیت بسیار زیادی هنگام نوشتن طرح توجیهی دارد. زمانی که شما طرح توجیهی کلینیک پوست و زیبایی را به شرکای تجاری یا سرمایه گذاران نشان می‌دهید، اولین صفحه‌ای که مشاهده می‌شود صفحه جلد است. در این صفحه نام و آدرس کلینیک خود را یادداشت کنید. همچنین نام صاحبان و اطلاعات تماس نیز باید در این صفحه درج شود. می‌توانید در صفحه‌های بعدی فهرستی از مطالب را بنویسید.

۲.خلاصه اجرایی

مرحله بعدی برای نوشتن طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی، خلاصه اجرایی است. در این مرحله شما می‌توانید محتوای طرح توجیهی خود را به شکل خلاصه بنویسید. بهتر است ابتدا یک پیشینه مختصر و کوتاه در مورد کلینیک زیبایی و اهداف خود درباره آینده بنویسید.

سپس چند مورد از چشم اندازها و هدف گذاری‌های خود را بیان کنید. توجه داشته باشید که خلاصه اجرایی کلینیک پوست و زیبایی معمولاً کمتر از یک صفحه است. اگر با نوشتن خلاصه اجرایی مشکل دارید، بهتر است صبر کنید تا طرح توجیهی به طور کامل نوشته شود. آن زمان می‌توانید به راحتی برگردید و این صفحه را با اطلاعات کامل و دقیق بنویسید

خلاصه اجرایی در طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی

۳.توضیحات کلینیک

در مرحله بعد، باید برخی مسائل را درباره کلینیک زیبایی خود شرح دهید. به عنوان مثال، باید اطلاعاتی درباره کلینیک زیبایی و تاریخچه راه اندازی و تاسیس آن یادداشت کنید. همچنین نوع خدماتی که در کلینیک زیبایی ارائه می‌دهید را به طور کامل نام برده و درباره آنها توضیح دهید. سپس بیان کنید که چه موردی کلینیک شما را نسبت به سایر کلینیک‌های زیبایی منحصر به فرد می‌کند.

نوشتن این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و باید با دقت انجام شود. همچنین باید توضیح دهید که چرا کلینیک شما نسبت به باقی رقبا متمایز است و کدام منطقه را برای تاسیس کلینیک انتخاب کرده‌اید. بهتر است در پایان یک پیش بینی کوچک داشته باشید و بیان کنید که چگونه به جامعه خدمت خواهید کرد و در پنج سال آینده به کجا خواهید رسید.

۴.بیانیه کسب و کار

هنگام نوشتن طرح توجیهی، بیانیه کسب و کار یکی از چالش‌برانگیزترین و مهمترین بخش‌هاست.  این قسمت به طور کامل نوع فعالیت و عملکرد شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. شما در این قسمت باید درباره عملکرد روزانه و رفتار خود با مشتریان بنویسید. همچنین نحوه استخدام و تعداد نیروهایی که در کلینیک پوست و زیبایی به آن نیاز دارید باید نوشته شود.

شما باید به طور کامل بنویسید که وظیفه هر یک از پرسنل چیست و شرایط کار آنها چگونه است. این بیانیه باعث می‌شود که افرادی که در کلینیک زیبایی استخدام می‌شوند، با مطالعه طرح توجیهی بتوانند اطلاعات دقیقی درباره وظایف و عملکرد خود به دست بیاورند و راحت‌تر با کار خود ارتباط بگیرند. چند نکته مهم در رابطه با استخدام تکنسین کاشت مو در  این مقاله بخوانید.

۵.تحلیل بازار

بدون تحلیل و ارزیابی وضعیت بازار، طرح توجیهی شما کامل نخواهد شد. در این مرحله شما باید نگاه عمیقی نسبت به بازار داشته و تحقیق کاملی درباره تعداد و نوع مشتریان، سایر رقبا و به طور کل، جامعه کلینیک زیبایی در داخل کشور داشته باشید.

  • اولین کاری که باید انجام دهید، جمعیت شناسی بازار است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بازار کلینیک‌های زیبایی داخل کشور، باید با اتاق بازرگانی تماس بگیرید یا با مراجعه به وب سایت اتاق بازرگانی اطلاعاتی درباره کلینیک‌های زیبایی و عملکرد آنها به دست بیاورید.
  • دومین کاری که باید انجام دهید، نگاه به عملکرد رقباست. شما باید در منطقه‌ای که قصد تاسیس کلینیک دارید، کلینیک های زیبایی دیگر را نیز بررسی کنید. بهتر است ابتدا کلینیک‌های زیبایی شهر خود را بررسی کنید و اطلاعات دقیقی درباره عملکرد آنها به دست آورید. بررسی رقبا تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد شما در کلینیک زیبایی خواهد داشت.

به عنوان مثال، شما متوجه خواهید شد که اکثر رقیبان از چه روش‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. در نتیجه دیگر نیازی نیست شما از روش‌های تبلیغاتی بیهوده که هیچ کارایی ندارد استفاده کنید. البته سعی کنید هنگام بررسی رقبا تا جایی که امکان دارد از کپی برداری و تقلید کردن خودداری کنید.

تحلیل بازار در طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی

۶.استراتژی بازاریابی

بررسی و ارزیابی بازار، اولین مرحله برای ورود به استراتژی بازاریابی است. تا زمانی که از تکنیک‌های بازاریابی استفاده نکنید، قادر نخواهید بود کلینیک زیبایی خود را به مردم معرفی کنید. فراموش نکنید تعداد کلینیک‌های زیبایی در هر شهر کم نیست و شما اولین نفر نیستید. بنابراین باید یک وجه متمایز نسبت به سایر رقبا داشته باشید تا باعث جذب مشتریان شوید. برای انجام بازاریابی می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید.

مثلا می‌توان از بازاریابی انسانی یا بازاریابی تلفنی استفاده کرد. گاهی اوقات نیز بازاریابی مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشنهاد ما به شما این است که برای کلینیک زیبایی تا جایی که می‌توانید از بازاریابی مجازی استفاده کنید. زیرا نسبت به سایر روش‌ها تاثیر بیشتری بر مشتریان دارد. ابتدا مشتریان منطقه خود را بررسی کنید.

اطلاعاتی مثل سن، جنسیت، درآمد، سبک زندگی، خواسته‌ها و نیازها را یادداشت کنید تا ببینید که اکثرا مشتریان کلینیک‌های زیبایی در چه محدوده سنی قرار دارند و به چه دلیلی به کلینیک مراجعه می‌کنند. بعد از این که متوجه شدید دلیل اصلی مشتریان برای مراجعه به کلینیک‌های زیبایی چیست، می‌توانید فعالیت اصلی خود را مشخص کنید.

مثلاً تعیین کنید که کلینیک شما بیشتر در چه محور درمانی فعالیت می‌کند. در مرحله بعد می‌توانید وارد شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام و تلگرام شوید یا با تاسیس وب سایت به جذب مشتریان بپردازید.

۷.برنامه مدیریتی

اگر شما صاحب کسب و کار هستید، حتما باید یک برنامه مدیریتی داشته باشید تا بتوانید مسئولیت هر یک از پرسنل را مشخص کرده و برای آنها حقوق و پاداش تعیین کنید. شما حتی قادر خواهید بود افرادی را به عنوان معاون تعیین کنید تا در زمانی که در کلینیک حضور ندارید، به جای شما فعالیت و نظارت را انجام دهند تا عملکرد کلینیک زیبایی مختل نشود.

نظارت بر کلینیک پوست و زیبایی کار بسیار ساده‌ای است و مانند شرکت‌های بسیار بزرگ، نیاز به حضور مدیر عامل یا تعدادی معاون نیست. بنابراین نیازی به استفاده از استراتژی‌های مدیریتی نیز نخواهد بود. ولی اگر علاقه دارید که فعالیت شما در کلینیک پوست و زیبایی بسیار منظم و عالی باشد، باید از استراتژی مدیریتی استفاده کنید.

برنامه مدیریتی در کلینیک پوست و زیبایی

۸.برنامه مالی

در نهایت باید یک برنامه مالی دقیق بنویسید. برنامه مالی می‌تواند به شما کمک کند تا موانع و مشکلات را پیش بینی کنید و میزان سود دهی خود را طی چند سال آینده محاسبه کنید. شما باید در این مرحله یک حد سود و ضرر مشخص کنید. بدیهی است که هدف شما رسیدن به حد سود است. در واقع می‌توان گفت برنامه مالی، از ورشکسته شدن شما جلوگیری می‌کند.

تا اینجا مقاله مراحل نوشتن بیزینس پلن به پایان رسید. اما برخی نکات مثل تعداد پرسنل و تجهیزات لازم و نوع خدماتی که در کلینیک زیبایی ارائه می‌شود، در ادامه بیان خواهد شد تا طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی شما دقیق‌تر نوشته شود.

تجهیزات لازم برای کلینیک پوست و زیبایی

تجهیزاتی که شما برای راه اندازی کلینیک زیبایی به آن نیاز دارید، بسیار متنوع هستند. شما می‌توانید بر اساس فعالیت و عملکرد خود تعدادی از دستگاه‌ها را خریداری کنید. نیازی به خریداری همه دستگاه‌ها نیست. در ادامه تجهیزات لازم برای کلینیک پوست و زیبایی را بیان می‌کنیم.

  • دستگاه لیزر موهای زائد
  • دستگاه اتوی صورت
  • دستگاه هایفو تراپی
  • میکرودروم
  • کربوکسی تراپی
  • دستگاه آراف
  • دستگاه کویتیشن
  • دستگاه میکرودرم
  • دستگاه هیدرودرمی
  • دستگاه ساکشن
  • دستگاه هیدروفیشیال
  • دستگاه Co2 فرکشنال
  • دستگاه مزوتراپی
  • دستگاه میکرونیدلینگ
  • دستگاه اوزون تراپی
  • دستگاه جوانسازی پوست

برای مطالعه بیشتر مقاله مهم ترین تجهیزات مورد نیاز کلینیک زیبایی جهت راه اندازی کلینیک مطالعه فرمایید.

تجهیزات لازم برای کلینیک پوست و زیبایی

پرسنل کلینیک پوست و زیبایی

اینکه چه افرادی در کلینیک پوست و زیبایی شما مشغول به کار می‌شوند، کاملا سلیقه‌ای و بر عهده خود شما است. ولی برخی از افراد مثل متخصص پوست یا اپراتور لیزر و کاشت مو باید حتماً در کلینیک زیبایی حضور داشته باشند. در ادامه پرسنل کلینیک پوست و زیبایی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • متخصص پوست و مو
  • مدیر داخلی کلینیک
  • متخصص کاشت و مو ابرو
  • اپراتو لیزر
  • پرسنل پذیرش و منشی
  • مسئول پاکسازی پوست
  • اپراتور میکرونیدلینگ
  • ادمین و عکاس
  • پرسنل خدماتی
  • مسئول خرید

انواع خدمات کلینیک پوست و زیبایی

در نهایت بهتر است بدانید که چه نوع خدماتی در کلینیک پوست و زیبایی ارائه می‌شود. خدمات کلینیک زیبایی با موسسه یا سالن زیبایی کاملاً متفاوت است. در سالن‌های زیبایی خدمات آرایشگری یا پیرایش انجام می‌شود، ولی در کلینیک‌های زیبایی فرآیند درمان پوست و مو انجام می‌گیرد. خدمات کلینیک پوست و زیبایی شامل موارد زیر هستند:

  • جوان ‌سازی پوست
  • هایفوتراپی
  • درمان مشکلات پوستی
  • لیزر موهای زائد
  • آراف فرکشنال
  • کربوکسی تراپی
  • تزریق بوتاکس، ژل، چربی

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره طرح توجیهی احداث کلینیک پوست و زیبایی صحبت شد. اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کنید و بعد از راه اندازی کلینیک زیبایی تعداد زیادی مشتری را جذب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ابتدا به دنبال نوشتن طرح توجیهی یا بیزینس پلن باشید.

این طرح توجیهی یک برنامه کامل و جامع درباره عملکرد شما در کلینیک زیبایی و آینده فعالیت شما است. در یک طرح توجیهی، شما نقاط ضعف و نقاط قوت را مشخص خواهید کرد و بر اساس آن به عملکرد خود جهت می‌دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button