۳ سوال مهم درباره‌ی چالش های بازگشایی کلینیک بعد از ویروس کرونا

یکی از موضوعاتی که احتمالا در کنار روش های کنترل شیوع ویروس کرونا ذهن بسیاری از مدیران و صاحبان مجموعه های مختلف رو درگیر کرده، چالش هایی هست که در زمان بازگشایی با اونها روبرو خواهیم بود و بهترِ در این زمان برای برخی از این چالش ها که قابل برنامه ریزی هستند، فکر کنیم.

در این پادکست ( مقاله ) قصد دارم به پاسخ ۳ سوال پرسیده شده از بین سوالاتی که در ارتباط با استوری روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه مطرح شد، بپردازم و در پادکست های بعدی به سایر سوالات پاسخ خواهیم داد.

سوال اول : به نظر شما شرایط بوجود اومده از نظر اقتصادی، تا چه مدت ادامه خواهد داشت ؟

به هر حال سال ۹۹ ، سالی هست که من به جای سال سخت به اون میگم سالی با شرایط پیچیده، چرا که ما با کاهش نسبی تقاضا روبرو هستیم ولی بسیاری از عرضه کنندگان ما ( همون ارائه دهندگان خدمات / بطور مثال کلینیک ها ) توانایی یا مهارت ارتباط با این شکل از تقاضا را بلد نیستند، در نتیجه برای بسیاری ممکنه سال سختی باشه و برای برخی سالی بهتر از سال های گذشته. این همواره ذات دوره های رکود اقتصادی هست که ” تعادل به هم میریزه ” و مهم این هست که آیا ما می تونیم با کنترل و مدیریت صحیح مجموعه در دوران رکود اقتصادی موفق عمل کنیم یا خیر.

ولی همانطور که در پادکست های قبلی اشاره کردیم، تمامی تحلیل ها نشون میده ما از الان به بعد با دو دوره زمانی روبرو هستیم :

  • دوره درگیری با ویروس کرونا که البته ما در جایگاه پاسخگویی در مورد مدت زمان اون نیستیم ولی طبق شنیده ها احتمالا تا اواخر خردادماه کشورما درگیر اون هست.
  • دوره بعد از ویروس کرونا که در این مورد تحلیل های اقتصادی نشون میده ما در بهترین حالت با یک رکود ۶ الی ۸ ماهه روبرو خواهیم بود.

در دوره درگیری با ویروس کرونا ما با دو پدیده ” کنترل هزینه کرد ” و ” عدم اطمینان ” از سوی مخاطب روبرو هستیم و بیشترین تصمیمی که در این زمان گرفته میشه ” به تعویق انداختنِ ” .

اما در دوره بعد از ویروس کرونا ما با پدیده ” رکود اقتصادی ” روبرو هستیم و مهمترین تغییری که در شیوه تصمیم گیری ها در اون زمان اتفاق میفته ” بررسی گزینه های بیشتر و اطمینان نسبت به همه چیز از جمله قیمت ” خواهد بود.

سوال اول : به نظر شما شرایط بوجود اومده از نظر اقتصادی، تا چه مدت ادامه خواهد داشت ؟

به هر حال سال ۹۹ ، سالی هست که من به جای سال سخت به اون میگم سالی با شرایط پیچیده، چرا که ما با کاهش نسبی تقاضا روبرو هستیم ولی بسیاری از عرضه کنندگان ما ( همون ارائه دهندگان خدمات / بطور مثال کلینیک ها ) توانایی یا مهارت ارتباط با این شکل از تقاضا را بلد نیستند، در نتیجه برای بسیاری ممکنه سال سختی باشه و برای برخی سالی بهتر از سال های گذشته. این همواره ذات دوره های رکود اقتصادی هست که ” تعادل به هم میریزه ” و مهم این هست که آیا ما می تونیم با کنترل و مدیریت صحیح مجموعه در دوران رکود اقتصادی موفق عمل کنیم یا خیر.

ولی همانطور که در پادکست های قبلی اشاره کردیم، تمامی تحلیل ها نشون میده ما از الان به بعد با دو دوره زمانی روبرو هستیم :

  • دوره درگیری با ویروس کرونا که البته ما در جایگاه پاسخگویی در مورد مدت زمان اون نیستیم ولی طبق شنیده ها احتمالا تا اواخر خردادماه کشورما درگیر اون هست.
  • دوره بعد از ویروس کرونا که در این مورد تحلیل های اقتصادی نشون میده ما در بهترین حالت با یک رکود ۶ الی ۸ ماهه روبرو خواهیم بود.

در دوره درگیری با ویروس کرونا ما با دو پدیده ” کنترل هزینه کرد ” و ” عدم اطمینان ” از سوی مخاطب روبرو هستیم و بیشترین تصمیمی که در این زمان گرفته میشه ” به تعویق انداختنِ ” .

اما در دوره بعد از ویروس کرونا ما با پدیده ” رکود اقتصادی ” روبرو هستیم و مهمترین تغییری که در شیوه تصمیم گیری ها در اون زمان اتفاق میفته ” بررسی گزینه های بیشتر و اطمینان نسبت به همه چیز از جمله قیمت ” خواهد بود.

سوال دوم : به نظر شما با اولین چالشی که در هفته های اول بازکردن کلینیک روبرو خواهیم بود، چی هست که بتونیم پیشگیری کنیم ؟

شما با ۳ چالش اصلی روبرو خواهید بود :

  • مهمترین چالش شما در چند روز و یا شاید چند هفته اول، افت ملموسِ تماس با تلفن های کلینیک و یا عدم مراجعه حضوری به کلینیک خواهد بود که ممکنه شما را به سمت تصمیمات عجولانه و یا تصمیمات هزینه بر بکشونه (هزینه هم از نظر مالی و هم از نظر صدمه به جایگاه برند شما در ذهن مخاطب).
  • چالش دومی که با اون روبرو خواهید بود، نحوه تخصیص کار برای پرسنل کلینیک هست که اگر برنامه ریزی درستی برای فعالیت پرسنل در بازه یک الی دو ماه اولیه نداشته باشید، ممکنه تصمیم به تعدیل برخی از این افراد بگیرید و یا از مدل های شیفت بندی کاری و … استفاده کنید که در نهایت تصمیم درستی نیست، چرا که در این زمان اتفاقا پرسنل هستند که بایستی به کلینیک کمک کنند برای بازگشت به شرایط قبل.
  • و چالش سوم افت جریان نقدینگی هست که در چند ماه اول فشار زیادی رو بر نحوه تصمیم گیری شما خواهد گذاشت و حتما بایستی یکبار تا قبل از بازگشایی، نحوه هزینه کرد کلینیک رو با تمامی جزئیات مرور کنید و از روش های مدیریت هزینه بتونید، فشار ناشی از کاهش جریان نقدینگی رو مدیریت کنید.

 سوال سوم  : آیا به نظر شما باید قیمت خدمات کلینیک رو کاهش بدیم ؟

همونطور که در یکی از پادکست های قبلی اشاره کردیم، یکی از پیامد های کاهش تقاضا و رکود اقتصادی، حساسیت بیش از اندازه مخاطب به موضوع قیمتِ ( حتی در طبقه اقصادی از جامعه که مشکل مالی ندارند )، یعنی افراد بطور ناخودآگاه انتظار یک همراهی رو دارند و این همراهی بیشتر در موضوعات قیمتی است. از طرفی حتی اگر ما هم تمایل به کاهش قیمت نداشته باشیم، در این دوره زمانی احتمالا بسیاری از کلینیک ها چنین رفتاری خواهند داشت.

اما نکته مهم اینکه ما به جای تصمیم به شدت اشتباه ” تخفیف دادن ” که یقینا آثار مالی بدی بر روی درآمد و هزینه کلینیک خواهد داشت، باید به سمت حذف هزینه های غیرضروری و کاهش هزینه حرکت کنیم تا بتونیم یک اندازه بگیریم قیمت رو تا حدی می تونیم کاهش بدیم بدون اینکه حاشیه سود کلینیک تغییری بکنه، طبق برآوردها همواره مجموعه ها بین ۱۰ تا ۲۰% هزینه کردهای جانبی و غیرموثری دارند که امکان کاهش و یا توقف چندماهه اونها رو دارند.

در نتیجه حتما بایستی یک پیش بینی برای انعطاف پذیر بودن در بحث قیمت رو داشته باشیم، ولی نه با ارائه تخفیف بدون پشتوانه کاهش هزینه.

در پادکست ( مقاله ) بعدی  به سایر سوالات پرسیده شده در مورد چالش های بازگشایی مجدد کلینیک خواهیم پرداخت. شما هم اگر سوالی در این زمینه دارید می تونید از طریق شماره واتس اپ TEBex و یا از طریق سایر راه های ارتباطی سوال خودتون رو مطرح بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button