روش های کاهش استرس بیمار در کلینیک زیبایی

مراکز مراقبت های بهداشتی مثل کلینیک های زیبایی می توانند منبع اصلی اضطراب باشند. اکثر مردم بیمارستان ها و سایر مراکز مراقبت های بهداشتی را با تجربیات منفی مرتبط می دانند و علاوه بر ارائه دهندگان خدمات درمانی، که این مراکز محل کار آنهاست، تقریباً هیچ کس نمی خواهد آنجا باشد! هرچند در مورد کلینیک های زیبایی مقدار اضطراب و استرس بیماران اغلب پایین تر است اما کاملاً صفر نیست و برای ارائه خدمات مناسب از سوی پزشکان و گرفتن نتایج بهتر بیماران؛ بهتر است راهکارهایی برای کاهش استرس بیمار در نظر گرفته شود.

بیماران ممکن است به دلایل مختلفی از استرس و اضطراب رنج ببرند که همیشه مربوط به درمان یا تشخیص بیماری آنها نیست، برای مثال برخی از افراد فقط با دیدن یک پزشک یا متخصص مراقبت‌ های بهداشتی یا ورود به بیمارستان و یا حتی یک کلینیک زیبایی می‌تواند دچار استرس و اضطراب شود.

در این بین به نظر می رسد که پزشک، جراح یا پرستاران نقش مهمی در کاهش اضطراب دارند و راهکارهایی  وجود دارند که می تواند به بیماران مضطرب کمک کند تا تجربه کلی بهتری داشته باشند. بنابراین لازم دیدیم تا در این مقاله در مورد راهکار های کاهش اضطراب بیمار صحبت کنیم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

بیماران و اضطراب ناشی از حضور در کلینیک زیبایی

استرس چیزی است که اکثر مردم به طور معمول با آن دست و پنجه نرم می کنند. در برخی موارد، این استرس خوب دیده می شود، زیرا انگیزه و انرژی را برای دستیابی به اهداف فراهم می کند. با این حال، استرس بدون درمان یا استرس در شرایط خاص مثل حضور بیمار در کلینیک زیبایی یا مراکز پزشکی، می ‌تواند منجر به مجموعه‌ای از عوارض جانبی شود که می‌تواند بر سلامت جسمی، عاطفی و روانی تأثیر بگذارد.

هنگامی که با بیماران صحبت می کنید، مهم است که تشخیص دهید چه چیزی باعث استرس آنها می شود. شناسایی علت اصلی استرس بیماران به شما کمک می کند تا آنها را در جهت درست مدیریت استرس هدایت کنید.

لرزش، تعریق، فشار خون همه و همه نشانه هایی از اضطراب و استرس بیمار است و جای تعجب نیست که بیمار مضطرب از مراجعه به پزشک اجتناب کند. وقتی بیمار از حضور در کلینیک زیبایی دچار استرس می شود، ممکن است سوالاتی را که از قبل می خواست بپرسد و همچنین جزئیات قرار را فراموش کند و این مسئله او را بیشتر از قبل گیج، تحقیر و ناامید کند.

کاهش اضطراب بیماران ناشی از حضور در کلینیک زیبایی

۸ راهکار برتر برای کاهش استرس بیمار

به عنوان یک پزشک، تلاش برای کاهش استرس بیمار ممکن است به معنای قرار ملاقات های اضافی، تماس های تلفنی و زمان اضافی صرف شده برای بررسی اطلاعات و رسیدگی به نگرانی های بیماران باشد، اما دانستن اینکه چگونه می توان بیمار را که این اضطراب را تجربه می کند آرام کرد، می تواند قرار ملاقات را برای همه افراد درگیر مفید تر و لذت بخش تر کند. در ادامه با برخی از بهترین راهکارهای کاهش اضطراب بیمار آشنا می شویم.

یکی از راهکارهای اساسی طراحی و در نظر گرفتن یک محیط مناسب برای کلینیک زیبایی است. می توانید با یک محیط مطب آرام، اضطراب بیماران را کاهش دهید. اغلب طراحی مناسب و اصولی برای کلینیک زیبایی نادیده گرفته می‌شود، اما محیط مطب و فرآیندهایی که قبل از مراجعه بیمار به پزشک اتفاق می ‌افتد، ممکن است باعث ایجاد یک آسایش شفابخش برای بیمار باشد.

برای مثال صندلی های اتاق انتظار که خیلی نزدیک به هم هستند، فضاهای پر سر و صدا که در آن مکالمات بین کارکنان و سایر بیماران به راحتی شنیده می شود و مدت طولانی منتظر ماندن به تنهایی در یک لباس بدون هیچ گونه مزاحمتی تنها تعدادی از دستور العمل های متعدد برای کاهش اضطراب بیمار هستند. زمانی که واقعا وارد اتاق می شوید، استرس می تواند بسیار زیاد شود و انجام معاینه ممکن است یک چالش باشد. محیط اداری خود را در نظر بگیرید و اینکه آیا می توانید هر یک از روش های زیر را انجام دهید یا خیر.

  1. یک پذیرایی گرم ارائه دهید

وقتی بیماران وارد می شوند، با لبخند از آنها استقبال کنید. کارمندان سرد، بدخلق و پرکار با یک میز پر از کاغذ های آشفته هیچ کاری برای آرام کردن بیمار مضطرب نمی کند.

  1. اتاق انتظار را دلپذیر و راحت کنید

نمایش آثار هنری آرام بخش، جذاب و شاد را در نظر بگیرید. اثاثیه تیره، قدیمی و کهنه باعث ایجاد عدم اعتماد به کیفیت خدمات و محصولات شما می شود و استرس بیمار را افزایش می دهد زیرا در این صورت بیمار حس بی اعتمادی و عدم رضایت از انتخاب خود را دارد.

راهکار برتر برای کاهش استرس بیمار

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله بهترین روش جذب بیمار در حوزه کاشت مو (۱۰۰% تضمینی) را پیشنهاد میدهیم.

  1. سرگرمی مناسب برای بیماران تهیه کنید

برنامه‌های خبری، اگرچه باعث حواس‌پرتی بیمار می شوند، اما به فضای درمانی کمک نمی ‌کنند و اغلب محتوای نامناسبی دارند. در عوض، ویدیو های آموزشی کوتاه سلامتی را پخش کنید. از طرف دیگر، می‌توانید موسیقی آرام و ملایمی را در پس‌زمینه پخش کنید تا باعث ایجاد فضایی آرام شوید.

  1. جدول زمانی مراجعه بیماران را مدیریت کنید

همیشه نمی توان زمان انتظار را کنترل کرد، اما به معطل نگه داشتن بیماران می تواند ناامیدی آنها را افزایش دهد، علاوه بر این رعایت نکردن زمان ملاقات می تواند باع ایجاد تشویش در ذهن بیماران شود.

  1. اضطراب را بشناسید

بسته به فرد و موقعیت، اضطراب می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال می تواند به صورت خشم، طعنه یا گوشه گیری ظاهر شود. پزشک می تواند در حین تکمیل ارزیابی اولیه یا با استفاده از مقیاس اضطراب مشابه مقیاس درد، اضطراب را ارزیابی کند. به دنبال علائم غیرکلامی در حالت چهره و زبان بدن بیمار باشید. به خاطر داشته باشید که برخی از علائم ممکن است چندان واضح نباشند، یا ممکن است بیمار احساس اضطراب را انکار کند. برخی از علائم رایج استرس عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات گوارشی
  • مشکل خواب
  • مشکل در مدیریت درد
  1. با بیمار صحبت کنید

با بیمار ارتباط برقرار کنید تا وی راحت سوال بپرسد و از این طریف به کاهش استرس بیمار کمک کنید. به آنها به عنوان یک شخص احترام و علاقه نشان دهید. تصور نکنید که هیچ سوالی وجود ندارد، حتی اگر آنها نپرسند. درک موقعیت می تواند به کاهش ناامیدی و استرس بیمار کمک کند.

  • به آنها و اعضای خانواده سلام کنید و خودتان را معرفی کنید.
  • تشخیصتان از بیماری یا مشکل بیمار را مرور کنید، از آنها بپرسید چه انتظاری دارند، و روند عمل یا درمان را با بیمار مرور کنید.
  • مراقبت های قبل و بعد از عمل یا درمان را توضیح دهید
  • روند کار را توضیح دهید.
  • از عبارات ساده برای جلوگیری از تصورات غلط و افزایش پذیرش بیمار استفاده کنید
  1. به خوبی گوش دهید

یکی از مهمترین مراحل گوش دادن به انتظارات و خواسته های بیمار است. این کار به بیمار این امکان را می دهد که در کلینیک شما احساس احترام و اطمینان بیشتری داشته باشد. قطعاً سرتان شلوغ است و بیماران بسیار زیادی دارید، اما وقتی با هر بیمار هستید، آنها باید احساس کنند که تنها بیمار شما هستند.

  • در نظر بگیرید که زبان بدن شما چگونه است
  • تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و تمام توجه خود را به آنها معطوف کنید
  • از ظاهر شدن بی‌علاقه، عجولانه و با حواس‌پرتی خودداری کنید
  • همدلی نشان دهید. فراموش نکنید که تجربه هر بیمار منحصر به فرد است و ممکن است به شرایط مشابه واکنش متفاوتی نشان دهد. توجه کنید که استرس و اضطراب از یک محیط و تجربه ناآشنا معمول است.
  1. از قضاوت بپرهیزید

با گفتن «هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد» سعی نکنید اضطراب آنها را به حداقل برسانید. در عوض، چیزی شبیه این بگویید: «بسیاری از مردم چنین احساسی دارند.»

  • به یاد داشته باشید که اطلاعات را کامل به اشتراک بگذارید و از نگرانی اعضای خانواده بیمار حمایت کنید.
  • جزوه ها و سایر اسناد را برای مرجع ارائه دهید.
  • اگر پاسخی ندارید، کسی را پیدا کنید که دارد.
  • به آنها اطلاع دهید که چه زمانی برمی گردید.
  • آنها را به سایر کارکنان معرفی کنید.
  • به جای اینکه به بیمار خود بگویید استراحت کند یا فوراً دارو ارائه دهید، تکنیک های آرام سازی را پیشنهاد کنید.
  • از خانواده بخواهید که بیرون بروند تا بیمار استراحت و به راحتی اتظاراتش را به اشتراک بگذارد.

در مقاله بیزینس پلن کلینیک زیبایی، اهمیت بیزینس پلن و ماهیت آن خواهید آموخت.

چگونه در حین ویزیت بیمار را آرام کنیم؟

حتی در یک محیط شفابخش و راحت مثل کلینیک زیبایی، برخی از بیماران همچنان نگران خواهند بود و دچار استرس می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، می توانید با انجام اقداماتی برای ایجاد آرامش بیشتر، اضطراب آنها را کاهش دهید. برخی از راه حل های دیگری که باعث کاهش استرس بیمار در حین فرایند معاینه می شود شامل موارد زیر است:

  1. با جدیت با بیمار صحبت کنید

قرار ملاقات را با پرسیدن و گوش دادن صمیمانه به نگرانی های آنها شروع کنید. اگر بیمار مضطرب احساس کند شنیده می شود، در توصیه های پزشکی شما اطمینان بیشتری خواهد داشت.

  1. پیش نمایش قرار ملاقات

یک نمای کلی از آنچه در طول بازدید اتفاق خواهد افتاد، از جمله آنچه که انجام خواهید داد و چرا، ارائه دهید. دانستن اینکه چه چیزی باید انتظار داشته باشد، می تواند به کاهش استرس بیمار کمک کند.

  1. مکالمه را ساده نگه دارید

از زبان قابل فهم و عاری از اصطلاحات ترسناک و تخصصی پزشکی استفاده کنید. روش ها، تست ها و حتی دلیل پرسیدن سوالات خاص را توضیح دهید. به عنوان مثال، بگویید: “در مورد سابقه پزشکی خانواده از شما سؤال می ‌پرسم. فکر می‌ کنم شما این شرایط را دارید، اما دادن این اطلاعات می‌ تواند به من کمک کند تا شما را به خوبی درمان کنم.”

  1. به نگرانی های بیمار رسیدگی کنید

اگر متوجه شدید کسی مضطرب است، بد نیست در مورد آن بپرسید. افراد مضطرب اغلب نگران نتایج فاجعه بار هستند. اگر از آنچه آنها می ترسند آگاه هستید، می توانید به آن رسیدگی کنید. سعی نکنید با انکار نادرست وجود پیامد های نامطلوب به آنها اطمینان دهید، بلکه در عوض بر ماهیت نادر رویداد های خاص تأکید کنید و به آنها اطمینان دهید که برای مدیریت سلامت آنها با یکدیگر همکاری خواهید کرد.

چگونه در حین ویزیت بیمار را آرام کنیم
  1. به بیمار روحیه دهید

شما می توانید این کار را با خوش برخورد بودن و در صورت لزوم استفاده از طنز انجام دهید. از آنها در مورد زندگی سوال بپرسید. لحظه ای را صرف شناختن آنها کنید، تا آنها احساس کنند که شما به آنها اهمیت می دهید. اگر می بینید که اضطراب بیمار در طول معاینه افزایش می یابد، از او سؤالاتی بپرسید تا حواس او را از ترس دور کنید.

  1. آرامش خود را حفظ کنید

اگر از قبل عجله دارید و استرس دارید، قبل از ورود به اتاق چند نفس عمیق به خود اختصاص دهید تا احساسات شما اضطراب بیمار را تشدید نکند.

  1. ابراز همدردی کنید

همدردی با ترس بیمار و عادی سازی این قبیل احساسات می تواند به آنها کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند. حتی اگر به طور مکرر با این وضعیت برخورد دارید و برایتان عادی شده است، باید این را در نظر داشته باشید که ممکن است برای آنها جدید و ترسناک باشد.

  1. طرح درمان را بنویسید

روند درمان را برایشان تهیه کنید و بنویسید؛ به این ترتیب، آنها می توانند بعداً به آن مراجعه کنند. یک بیمار مضطرب همچنین ممکن است از آوردن یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده در قرار ملاقات برای کمک به یادداشت برداری سود ببرد.

در آخر

یکی از مشکلات رایج بیماران هنگام ورود به مطب ها یا کلینیک های زیبایی و یا هنگام معاینه و برخورد با پزشک، احساس استرس و اضطراب است. احساس استرس بیماران می تواند علل زیادی داشته باشد اما ادامه پیدا کردن این احساس مخرب می تواند به ضرر بیمار و البته پزشک او باشد.

در این مطلب برای حل و کاهش استرس بیمار راهکارهایی را بررسی کردیم، استفاده از این راهبرد ها برای ایجاد رابطه با یک بیمار مضطرب می‌ تواند تا حدودی از ترس آن ‌ها از مراجعه به پزشک بکاهد. آنها ممکن است هرگز دوست نداشته باشند برای یک قرار ملاقات بیایند، اما اگر بتوان استرس کلی را کاهش داد، کیفیت مراقبت و نتایج مهاینه قطعاً بهبود می‌ یابد.

اگر به عنوان پزشک یا کادر درمان برای ارزیابی اضطراب بیمار وقت بگذارید و روش هایی برای آرامش وی ارائه دهید، بیمار شما می تواند تجربه کلی بهتری داشته باشد. اگر شما هم تجربه یا توصیه ای در این مورد دارید می توانید آن را به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button