اهمیت پرسونال برندینگ در پزشکی | ۷ مرحله مدیکال برندینگ

برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) در حالت کلی به معنای معرفی کسب و کار و یا شخصیت ‌ها به بهترین شکل ممکن است.

پرسونال برندینگ برای پزشکان بسیار حائز اهمیت است و می تواند به پیشرفت کاری پزشکان کمک شایانی کند.از منظر بسیاری از بزرگان عرصه مارکتینگ، عامل اصلی در ایجاد یک برند قوی از پزشک (در هر تخصصی) این است که پزشک در حیطه یاد شده متخصص جلوه داده شود.

برندسازی پزشکی مزیتی برای رقابت با دیگر پزشکان است که باعث تمایز بین پزشک و سایر رقبا می شود. با مدیکال برندینگ می توان هنگامی که موقتا فعالیت پزشک متوقف شده است، همچنان در بازار رقابتی با سایر پزشکان باقی ماند.

از سه طریق: ۱.خود به خود ساخته شود. ۲- دیگران آن برند را برای پزشک بسازند. ۳- خود پزشک نسبت به ایجاد برند گام بردارد.

اهمیت پرسونال برندینگ در پزشکی بر فعالان این حوزه پوشیدن نیست.

برندینگ، خلق دنیایی زیبا برای خود و دیگران است. اینکه برای خود و دیگران دنیایی سراسر زیبایی و پر از شور و هیجان بسازید که هر شخصی علاقمند به حضور در دنیای شما یا همان برند شما باشد.

برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) در حالت کلی به معنای معرفی کسب و کار و یا شخصیت ‌ها به بهترین شکل ممکن است. به برندسازی که در حیطه درمان یا سلامت باشد، برندینگ پزشکی (مدیکال برندینگ) می گویند.

مدیکال برندینگ زیر مجموعه بازاریابی سلامت Health Marketing است که به غیر از خدمات درمانی و پزشکی، تجهیزات پزشکی را نیز شامل می شود. با این مقاله از TEBex با موضوع مشاور برندینگ پزشکی همراه باشید.

مهندس رضوی در حال توضیخ درباره ی اهمیت برندینگ پزشکان

دلایل اهمیت پرسونال برندینگ برای پزشکان

پرسونال برندینگ برای پزشکان بسیار حائز اهمیت است و می تواند به پیشرفت کاری پزشکان کمک شایانی کند. فارغ از تخصصی یا عمومی بودن پزشک و با وجود رقابت ‌های تخصصی بی شمار در عرصه درمان، شاخص بودن در هر مهارتی نمی تواند به تنهایی عاملی برای موفقیت باشد.

از منظر بسیاری از بزرگان عرصه مارکتینگ، عامل اصلی در ایجاد یک برند قوی از پزشک (در هر تخصصی) این است که پزشک در حیطه یاد شده متخصص جلوه داده شود. به گونه ای که دانش، تجربه و مهارت ارائه آن به بهترین شیوه نمایش داده شود. دلیل این امر این است که مشتریان/مخاطبان همواره برای دستیابی به پاسخ سوالات و حل مشکلات خود به دنبال با دانش ترین و متخصص ترین پزشک در آن زمینه هستند.

مدیکال برندینگ یکی از حوزه هایی است که در نظام پزشکی- سلامت مطرح شده است. برندینگ پزشکی  علاوه بر این که موجب رشد و توسعه کسب و کار و افزایش سوددهی می شود، در حوزه درمان و سلامت نیز موجب بهبود سلامت عمومی و اعتماد جامعه به نظام درمان خواهد شد. در واقع برند مجموعه ای از ذهنیت مراجعه کنندگان است که نوع نگاه درباره پزشک را شکل می دهد. در این نوشته به توضیحات بیشتری در خصوص برندسازی شخصی در حیطه درمان و پزشکی پرداخته می شود.

مراحل برندسازی شخصی پزشکان

  1. مشخص نمودن هدف های کوتاه مدت و بلند مدت
  2. پیدا کردن مزیت رقابتی با دیگر رقبا
  3. تمرکز روی نقاط قوت به منظور بهره مندی از فرصت های پیش رو
  4. برطرف کردن نقاط ضعف پس از شناسایی آن
  5. انتخاب طرحی مناسب برای برند
  6. ایجاد یا تقویت وب سایت پزشکی برای جذب مراجعینی که به صورت آنلاین به دنبال درمان هستند، برای رقابت با دیگر رقبا پایبندی به تعهداتی که در مدیکال برندینگ مطرح می شود. تمام برندهای معتبر دنیا نسبت به وعده های خود صادق هستند و به تمامی آن ها جامه عمل می پوشانند. وقتی بیماری پس از اولین مراجعه به پزشک می ‌بیند که پزشک به تمامی وعده‌ های تبلیغاتی خود عمل کرده و چه از نظر کیفیت درمان و چه از نظر کیفیت محیط کلینیک و برخورد پرسنل کلینیک، حس خوبی را دریافت می ‌کند قطعاً در آینده نیز به آن پزشک مراجعه خواهد کرد و با شور و شوق آن پزشک را به اطرافیان خود نیز معرفی می‌ کند.این نوع تبلیغات دهان ‌به ‌دهان در حوزه پزشکی به ‌صورت ویروسی پخش می‌ شوند و از همه مهم‌ تر اینکه رایگان هستند و بیشتر از هر تبلیغ دیگری تأثیرگذارند.
  7. با راه اندازی صفحه اینستاگرامی قوی با محتواهای جذاب (شامل نمونه کار، تجربه بیماران، ویدئوهای آموزشی و …) می توان راه ارتباطی قابل اعتمادی را برای مخاطبان ایجاد کرد که بخشی از این مخاطبان پتانسیل تبدیل به مراجعه کننده را خواهند داشت.
جلسات مهم در ارتباط با پروسنال برندینگ پزشکان

مزایای برندسازی شخصی برای پزشکان

برندسازی پزشکی مزیتی برای رقابت با دیگر پزشکان است که باعث تمایز بین پزشک و سایر رقبا می شود. با مدیکال برندینگ می توان هنگامی که موقتا فعالیت پزشک متوقف شده است، همچنان در بازار رقابتی با سایر پزشکان باقی ماند. از دیگر مزایای مدیکال برندینگ می توان موارد زیر را نام برد:

  • با استفاده از روش های پرسونال برندینگ، دیگر بیماران نیازی به پرس و جو درباره یافتن پزشک از دیگران را ندارند و همان طور که پزشک می خواهد می تواند به بیماران معرفی شود.
  • برندسازی موجب اعتماد بیماران به پزشک خود می شود. در کارهای درمانی اعتماد بیمار به پزشک بخش مهمی از کار درمان است.
  • برند پزشک، میزان شهرت پزشک را نشان می دهد.
  • برندسازی باعث بهتر دیده شدن پزشک در میان دیگر رقبا می شود.
  • مدیکال برندینگ شبکه ای از بیماران جدید را تولید می کند که این بیماران جدید می توانند بیمارانی جدید را نیز به پزشک معرفی کنند. تبلیغات دهان به دهان از پیامدهای مدیکال برندینگ خواهد بود.

 

برندسازی پزشکی یا مدیکال برندینگ ویژگی های خاص هر پزشک را به دیگران تاکید می کند و به جذب بیمار بیش تر و با کیفیت تر کمک می کند.

اهمیت پرسونال برندینگ در پزشکی

مارکتینگ پزشکان، عملکردی همه جانبه با هدف برطرف ساختن نیازهای مشتریان دارد، در حالی که برخی به علت ناآشنا بودن نسبت به مقوله ی بازاریابی، دید خوبی نسبت به آن ندارند و این نوع بازاریابی را مساوی با تبلیغات در نظر میگیرند، که این اشتباهی بزرگ است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که، برند یک پزشک از سه طریق ممکن است ساخته شود؛

۱- خود به خود ساخته شود.

۲- دیگران آن برند را برای پزشک بسازند.

۳- خود پزشک نسبت به ایجاد برند گام بردارد.

در بازاریابی دهان به دهان (Word-of-mouth Marketing)، تصورات و دیدگاه های بیماران قبلی به دیگران منتقل می شود. اما برندسازی شخصی فرصتی است که خود پزشک می تواند تصویر خود را به دیگران و دیگر همکاران عرضه کند. این مهم به وضوح اهمیت پرسونال برندینگ را برای پزشکان بیان می دارد.

مدیکال برندینگ می تواند تصویری خاص از مهارت و تخصص پزشک را به دیگران ارائه دهد.

برندسازی شخصی برای پزشکان

توانایی، تخصص و مهارت پزشک به تنهایی نمی تواند در زمینه های تخصصی گوناگون به افزایش سوددهی و کامیابی در کسب و کار راه گشا باشد، بلکه بیماران و پزشکان دیگر نیز باید در چند و چون توانمندی و تخصص پزشک قرار بگیرند. در نتیجه مدیکال برندینگ عنصری بسیار مهم و کلیدی برای پزشکان به شمار می رود.

نکته قابل تامل که باید به آن اشراف داشت این است که بهره مندی از شیوه های برندسازی شخصی مستلزم گذران مدت زمانی نسبتا طولانی و صرف هزینه خواهد بود. از این رو تعداد بی شماری از پزشکان به دلایلی همچون حجم کاری بالا و عدم قبول هزینه های اولیه مدیکال برندینگ، به سمت آن سوق داده نمی شوند.

بهترین راه کار برای حل مساله یاد شده، استفاده از شرکت های برندینگ در حوزه پزشکی و درمان به عنوان مشاور کلینیک یا مطب خواهد بود است.

برندسازی برای مشتریان (بیماران)

باید نشان داد که دانش این کار را به بهترین نحو دارید و در عین حال آن را به بهترین شیوه برای مراجعین خود ارائه می‌ کنید. روش نشان دادن این موضوع ارائه محتوای مناسب و درخور است که به آن بازاریابی از طریق محتوا (Content Marketing) گفته می شود. یعنی باید از طریق تولید محتوای مناسب به مخاطبان، متخصص بودن در آن زمینه را اثبات کرد.

این محتوا می‌تواند به صورت متن، عکس، صوت یا فیلم هایی باشد که در رسانه های خود (وب سایت، اینستاگرام، سمینارها، همایش ها و …) ارائه می‌کنید. در علم مارکتینگ چون محتواهای تولیدی پزشک است که دیدگاه مخاطبان نسبت به مخاطبان و در ادامه برند پزشک را بسازد، محتوای پزشک می تواند پادشاه وی باشد.

در واقع در مدیکال برندینگ بیمار باید با دیدن نوشته ها و فیلم های پزشک که در آن اطلاعاتی در حیطه تخصص کاری خود (روش درمان، عوارض درمان، روش کنترل مشکلات احتمالی و …) به بیمار داده می شود، به پزشک اعتماد کند. همچنین انتشار محتوایی که در آن رضایت بیمار به وضوح مشخص است می تواند از عوامل تاثیرگذار باشد.

توضیح اهمیت پرونال برندینگ پزشکان توسط مهندس رضوی

مدیکال برندینگ برای پزشکان

می توان اظهار کرد که دیجیتال مارکتینگ برای عرصه پزشکی- سلامت تا حدودی علمی نوپا است. هدف مشاورین بازاریابی معرفی و شناساندن یک خدمت به گونه ای جذاب برای مشتری‌ است که تمام نیازهای افراد متناسب با سطح درآمد و سبک زندگیشان را پوشش دهد. نکته با اهمیت در این حوزه این است که برای انتخاب چنین شرکت های مشاوره ای برای پرسونال برندینگ پزشکان باید فاکتورهای مهم زیر را در نظر گرفته شود:

  • مسلط بودن چنین شرکت هایی بر چگونگی برندسازی شخصی در پزشکی و سلامت (مدیکال برندینگ)
  • تسلط مشاورین بر حوزه بازاریابی پزشکی و درمان
  • استفاده از کارآمدترین روش های پرسونال برندینگ
  • به کار گیری نوین ترین شیوه های برندسازی شخصی
  • شخصی سازی تبلیغات هر پزشک با توجه به مزیت های رقابتی کلینیک یا پزشکان کلینیک
  • پیگیری تبلیغات تا به نتیجه رسیدن آن (مراجعه بیمار به مطب و دریافت خدمت)

قبل از برگزیدن شرکت های مشاوره ای نیاز است که سابقه و نمونه کارهای پیشین آن ها با دقت فراوان بررسی شود تا بتوان با اطمینان خاطر بالا برندینگ کلینیک و اعتبار حرفه ای را به افرادی لایق و کاربلد سپرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button