۱۰ گام اساسی در بازاریابی درمان

۱۰ گام اساسی بازاریابی موفق در حوزه خدمات درمانی

آموزش بازاریابی درمان به زبان ساده: برای شخص خود یا مرکز درمانی تحت مدیریتتان برنامه‌ریزی کنید. دریابید که چه چیزی شما را متفاوت می‌کند؟

 

۱. ارزیابی:
با کمک طرح‌های تجاری، نظرسنجی‌های رضایت بیماران، بررسی‌های حجمی، نظرسنجی‌های عمومی و تخصصی و هر گونه اطلاعات دیگری، جایگاه خود را در بازار مشخص کنید. شما باید پویایی و تغییرات بازار را همواره در نظر بگیرید، مانند: تغییرات فصلی، ایجاد همکاری‌های جدید میان گروه‌ها و مراکز درمانی و یا رخدادهای اجتماعی و سیاسی، مانند انتخابات.

۲. تجزیه و تحلیل تفضیلی:
با توجه به پیشینه و سطح تبلیغات دیگران، محصولات و خدمات نوینی که آنان ارائه می‌دهند و یا ممکن است به بازار عرضه کنند و همچنین با در نظر گرفتن ماهیت رقابتی بازار خود، پیرامون خود را بررسی کنید. مزیت رقابتی منحصربه‌فرد خودتان را بیابید. چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند؟

۳. دیدگاه و استراتژی خود را تعریف کنید:
می‌خواهید در ۳ تا ۵ سال آینده، شما یا مرکز درمانی شما، کجا باشد؟ از دانش بازاریابی انتظار دارید چگونه در رسیدن به این اهداف، شما را یاری کند؟
فهرستی از ابزارهایی که برای بازاریابی در اختیار دارید، آماده کنید و مشخص کنید که کدام یک برای محصول یا خدمت شما، بودجه شما، توانمندی‌های شما و همچنین برای بازاری که در آن حضور دارید، مناسب هستند.
برخی از این ابزارهای بازاریابی را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

  • شبکه‌سازی / فروش:
    بر همانجایی تمرکز کنید که بازارتان هست؛ شیوه‌های ارائه را بهبود دهید.
  • بازاریابی مستقیم:
    از نامه، تراکت، بروشور، کاتالوگ و دعوتنامه استفاده کنید.
  • تبلیغات:
    نشریات چاپی، خبرنامه‌ها، مجلات تخصصی و ویژه‌نامه‌ها را در نظر بگیرید؛ مانند نشریات داخلی انجمن‌ها و کنگره‌ها و یا نشریات خبری پرخواننده مانند مجلات ورزشی.
  • برنامه‌های آموزشی:
    با اجرای برنامه‌های آموزشی برای مشتریانتان، به آگاهی‌رسانی در مورد خدمات و محصولات خود بپردازید.
  • رسانه‌های رایگان:
    مقالاتی تخصصی برای رسانه‌های خبری بنویسید و تخصص خود را به عنوان یک پزشک و یا فعال در زمینه درمان، به جامعه معرفی کنید.
  • روابط عمومی:
    با در نظر گرفتن تخصص و خدماتتان، حامی و اسپانسر برنامه‌ها و رویدادهای مختلف شوید؛ جشن‌ها، گردهمایی‌ها و بزرگداشت‌ها را فراموش نکنید.
  • وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوظهور:
    این کانال‌ها تنها برای افراد جوان نیست؛ امروزه میزان جست‌وجوی گروه‌های سنی بالاتر در فضای مجازی در مورد سلامت و خدمات درمانی، رو به افزایش است.

۴. پشتیبانی و شور و شوق ایجاد کنید:
افراد کلیدی را در مجموعه یا مرکز درمانی خود شناسایی کنید؛ کسانی که با گفت‌وگو، نگارش مقاله و به اشتراک‌گذاری مطالب در رسانه‌ها و خبرنامه‌ها، به بازاریابی شما کمک خواهند کرد.

۵. بازار هدف خود را تقسیم‌بندی کنید:
جدا از اینکه مخاطبان هدف خود را در نظر می‌گیرید؛ از نگاه ناظر بیرونی، بیرون به درون مجموعه خود نیز بنگرید. نخست به کارمندان خود توجه کنید؛ اینکه آن‌ها هم می‌توانند مشتریان شما باشند و در نتیجه بهترین بازاریابان شما نیز باشند. سپس مشخص کنید که مراجعان چگونه جذب شما می‌شوند؟ آیا پزشکان و همکاران دیگر آنان را به شما ارجاع می‌دهند یا بدون واسطه شما را پیدا و انتخاب می‌کنند؟ فهرستی از مخاطبان هدف خود و راه‌های برقراری ارتباط با آنان را آماده کنید.

۶. سرمایه:
اکنون که ابزارهای مورد نیازتان و بهترین راه‌های رسیدن به مخاطبانتان را مشخص کرده‌اید، باید سرمایه‌ی مورد نیاز برای اجرای فرایند بازاریابی را مشخص کنید. قانون ۸۰/۲۰ می‌تواند به شما کمک کند: معمولا ۸۰% از درآمد شما را تنها ۲۰% از مشتریان شما، تامین خواهند کرد. روی گروه‌هایی از مخاطبان تمرکز کنید که بیشترین مراجعه را به شما دارند و یا احتمال می‌دهید کمپین تبلیغاتی شما بیشترین تاثیر را بر ان‌ها خواهد داشت. همچنین مشخص کنید که چه بخش‌هایی از کار را خودتان می‌توانید مدیریت و اجرا کنید و کدام بخش از کار بازاریابی را بهتر است برون‌سپاری کنید.

۷. از خودتان خلاقیت نشان دهید:
ایده‌های ذهنی خود را به کارهای خلاقانه‌ای تبدیل کنید که برنامه بازاریابی شما را پشتیبانی کند؛ همچنین همواره به استرانژی‌های خود توجه داشته باشید تا مفاهیم خلاقانه‌ای که ایجاد می‌کنید، به شما کمک کند تا به هدف نهایی خود برسید. اگر کار بازاریابی خود را برون‌سپاری کرده‌اید، باز هم هر ایده یا داده‌ای را که به‌دست می‌آورید، در اختیار مشاوران خود قرار دهید؛ همواره دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۸. یک آغاز خوب داشته باشید:
معرفی کمپین بازاریابی خود را از درون مجموعه آغاز کنید. نخست به پزشکان، کارمندان، نیروهای داوطلب، مدیران، اعضای هیئت مدیره و یا دیگر سهامداران مرکز درمانی، در مورد ایده بازاریابی خود بگویید. آنها اگر از طرح شما آگاه باشند، بهترین پشتیبانی را از آن خواهند کرد. و به عکس، اگر آنان از ایده بازاریابی شما و پیام نهفته در آن آگاه نباشند، تلاش شما با یک ضعف بزرگ همراه خواهد شد.

۹. آماده باشید، برنامه‌ بچینید و آغاز کنید:
زمان‌بندی، مهمترین بخش اجرای کار است. رونمایی از خدمت یا محصول خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در کوتاه مدت، بیشترین بازخورد را در پی داشته باشد. از آغاز کمپین تبلیغاتی خود در زمان‌های پرچالش که کمترین بازدید را خواهند داشت، خودداری کنید؛ مانند تعطیلات یا مناسبت‌هایی که کمترین مخاطب و بیننده را خواهید داشت. هنگامی که تاریخ مناسب را انتخاب کردید، به آن بچسبید و با دقت اجرایش کنید.

۱۰. اندازه‌گیری و ارزیابی:
هر زمانی که مقدور بود، حتی هنگام یک تماس تلفنی ساده، باید برای اندازه‌گیری و آمارگیری آماده باشید. شاید بخواهید یک بیمار جدید را پیگیری کنید، با تماس تلفنی، اطلاعاتی به‌دست بیاورید، و یا ارجاعات پزشکان، بازدیدهای وب‌سایت، میزان مراجعات بیماران و یا انجام خدمتی خاص و هر اطلاعات معنی‌دار دیگری را پیگیری کنید. همچنین باید اولویت‌های ذهنی مخاطبان و بیماران خود را ثبت کنید؛ چرا که در آینده می‌توانند اهمیت پیدا کنند و نیاز به اندازه‌گیری داشته باشند.

در پایان باید اشاره کرد که برای بازاریابی خود و یا مرکز درمانی خود، هر برنامه‌ای را که در پیش گرفته باشید، باید بخشی از فرهنگ سازمانی شما باشد. در واقع تا زمانی که مدیران ارشد یک سازمان، به یک برنامه بازاریابی باور نداشته باشند و از آن به صورت مالی و فکری حمایت نکنند، آن کمپین شانس موفقیت چندانی نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =