راهکارهای اساسی اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام

اثر گذاری بیشتر در اینستاگرام به معنی ایجاد ارتباطات بیشتر با بیماران یا مراجعان بالقوه کلینیک درمانی یا زیبایی شما است. هرچه فعالیت‌های شما در بستر این شبکه اجتماعی بیشتر باشد و همچنین از روش‌های جذب مخاطب اصولی‌تری استفاده کنید، در نهایت میزان ورودی کلینیک یا مطب خود را افزایش خواهید داد.

اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی، ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان دارد که نزدیک به ۲۵ میلیون نفر از این تعداد کاربران، ایرانی هستند. همین موضوع اینستاگرام را به بستری برای بازاریابی و تبلیغات تبدیل کرده است.
اما فراموش نکنید که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و قواعد خودش را دارد. اگر روش درست به‌کارگیری این ابزار محبوب را بدانید، هم‌ می‌توانید بیماران فعلی خود را بهتر حفظ کنید و هم مخاطبان جدیدی را جذب نمایید.

مقاله راهنمای اینستاگرام برای پزشکان را از دست ندهید .

اینستاگرام به دلیل ماهیت تصویری خود، بستر مناسبی برای کمپین‌های اطلاع‌رسانی و ارائه داستان برند شما یا مرکز درمانیتان می‌باشد. این کار کمک می‌کند تا با بیماران در سطح شخصی‌تری ارتباط برقرار کنید و اعتماد بیشتری جلب نمایید؛ چرا که مخاطبان شما با محتوای دیداری، راحت‌تر و بهتر ارتباط برقرار می‌کنند.

از سوی دیگر با افزایش اثرگذاری در اینستاگرام، به برندینگ و تثبیت جایگاه خود در ذهن مخاطبان کمک خواهید کرد. اینستاگرام و یا شبکه‌های اجتماعی مانند آن، بهترین مکان برای برقراری ارتباط با دیگر گروه‌های هدف در جامعه است. هر نکته مثبت و هر خدمت درمانی یا زیبایی تاثیرگذاری را می‌توان به سادگی و با صرف کمترین هزینه به گوش و چشم میلیون‌ها نفر رساند.

با این وجود به همین میزان هم نکات منفی و تجربه‌های ناموفق نیز میان مردم منتشر خواهد شد. پس برای اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام باید از یک سری اصول و قواعد خاص و دقیق پیروی کنید تا به بهترین نتیجه برسید. در این مقاله با هم مهمترین نکات فعالیت در اینستاگرام را بررسی کرده ایم.

تعامل در اینستاگرام با عکس و ویدیو از کلینیک

راهکارهای اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام

برای افزایش تاثیر فعالیت‌های مطب یا کلینیک خود در اینستاگرام، به طور کلی دو دسته راهکار وجود دارد. برخی از آنها مستقیما با فعالیت پیج خود شما در ارتباط است و دسته دوم با کمک صفحات دیگر انجام خواهد شد. به بیان بهتر، هم خودتان باید با روش‌های مناسب، مخاطب خود را درگیر کنید و هم از دیگر صفحات با تعداد فالوئرهای بالا کمک بگیرید، مانند اینفلوئنسرها و بلاگرها.

این دو شیوه افزایش اثربخشی در اینستاگرام، مکمل هستند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند؛ هرچند داشتن یک صفحه فعال و استاندارد به افزایش توجه و جذب مخاطب توسط پروموت شدن، کمک کننده است. اگر صفحه شما برای جذب بیمار مناسب نباشد، هرچقدر هم توسط دیگران تبلیغ شوید، به جذب مناسبی منجر نخواهد شد.

پس نخست به بازتاب درست و جذاب فعالیت‌های درمانی یا زیبایی کلینیک خود بپردازید و بستر یک ارتباط موثر با بیماران را در اینستاگرام ایجاد کنید؛ سپس به دنبال پروموت شدن توسط دیگران باشید. چه بسا بسیاری از اینفلوئنسرها قبل از آغاز همکاری با شما، صفحه اینستاگرام مطب یا کلینیک شما را بررسی می‌کنند. چرا که می‌خواهند مطمئن شوند شما ارزش تبلیغ شدن برای فالوئرهای آنها را دارید یا خیر. نبود یک صفحه مناسب به معنی عدم همکاری با شما است؛ هر چقدر هم که در دنیای واقعی کیفیت خدمات شما بالا باشد.

مهمترین راهکارهای اجرایی افزایش اثر گذاری در اینستاگرام

برای داشتن یک صفحه فعال و افزایش میزان جذب بیمار در اینستاگرام، باید چند اصل کلی را در نظر داشته باشید:

  • بیشتر دیده شوید
  • بهتر و جذاب‌تر دیده شوید
  • تعامل داشته باشید

در بازاریابی پزشکی اگر این سه اصل را رعایت کنید، به صورت ارگانیک و بدون نیاز به تبلیغات نیز تا حدی جذب بیمار خواهید داشت. سپس می‌توانید با کمک تبلیغات و پروموت شدن، این جذب را چند برابر کنید.

مخاطبان به دنبال شناخت بیشتر کلینیک با عکس و ویدو هستند

بیشتر دیده شدن در اینستاگرام

در گام نخست باید یک تحلیل کامل و جامع از صفحه خود داشته باشید. برای این کار از ابزارهای تحلیلی خود اینستاگرام در کنار دیگر وب‌سایت‌های تحلیل پیج، کمک بگیرید. پس برای گام اول باید صفحه خود را به حالت عمومی و بیزینسی (کسب و کار) تغییر دهید. به این ترتیب به آمار اثرگذاری هر پست یا استوری خود دسترسی خواهید داشت و میزان رشد صفحه را می‌توانید اندازه‌گیری کنید.

پس از اینکه میزان فعالیت فعلی خودتان را بتوانید اندازه‌گیری کنید، وقت آن می‌رسد که اثرگذاری خود را در اینستاگرام افزایش دهید. حال باید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

هشتگ بزنید: استفاده از هشتگ‌های مناسب و مرتبط با پست‌ها، یکی از بهترین راه‌های بیشتر دیده شدن است. اگر از هشتگ استفاده نکنید، تنها فالوئرهای فعلی شما، پست‌تان را می‌بینند و با خدمات شما آشنا می‌شوند. وجود هشتگ شما را در جست و جوی بیماران بالقوه به آنها نمایش می‌دهد. حتی این هشتگ‌ها را در استوری‌های خود نیز به کار ببرید.

از تمام ابزارهای اینستاگرام استفاده کنید: پست، استوری، لایو، IGTV و هر ابزار دیگری که در اینستاگرام در دسترس شما قرار دارد، باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. حتی با ایجاد تعامل بیشتر و گاهی لایک کردن و کامنت گذاشتن برای پست‌های دیگر صفحات نیز می‌توانید به بیشتر دیده شدن صفحه خود کمک کنید.

برنامه تولید محتوای روزانه داشته باشید: هر روز تولید محتوا کنید و پست یا استوری بگذارید. به بیان دقیق‌تر ر هیچ ساعتی از شبانه روز نباید استوری شما خالی بماند. بهترین کار این است که هر چند ساعت یک بار، از فعالیت‌های داخلی کلینیک یا مطب خود، نمونه کارها و تجربه بیماران تان ویدیو و عکس تهیه کنید. در استوری کردن حساسیت نداشته باشید و در هر روز چند نوبت این کار را انجام دهید. بهتر است محتوای خود را یکجا استوری نکنید بلکه در صبح، ظهر، عصر و شب، استوری بگذارید تا در تمام ساعات شبانه روز، استوری‌های شما دیده شود.

از سوی دیگر پست‌های خود را با وسواس و دقت تهیه کنید و طبق یک برنامه مشخص و مرتب بارگذاری نمایید. برای مثال هر روز یا یک روز در میان این کار را بکنید اما نباید برنامه تولید محتوای شما خیلی نامنظم باشد. برای مثال این یک امتیاز منفی خواهد بود اگر در یک هفته چند پست داشته باشید و در هفته بعد هیچ محتوایی تولید نکنید.

در زمان مناسب نشر دهید: با توجه به داده‌های صفحه خود، ببینید که در چه ساعتی از شبانه‌روز مخاطبان صفحه شما فعالیت بیشتری در اینستاگرام دارند. محتوای خود را در همان زمان‌ها نشر دهید تا بازدید بیشتری داشته باشد.

اثرگذاری بیشتر در شبکه اینستاگرام پزشک و دندانپزشک

بهتر و جذاب‌تر دیده شدن در اینستاگرام

هرچه جذاب‌تر دیده شوید، کیفیت و اثرگذاری خدمات خود را بهتر نمایش خواهید داد. پس در تولید پست‌ها و یا نمایش هایلایت‌ها به خوبی عمل کنید. طراحی جذاب اما ساده و بدون اضافات؛ استفاده از روش‌های تولید محتوایی که بیماران را بیشتر درگیر کند و ارائه راهکارهای علمی و قابل اجرا برای درمان یا خدمات زیبایی، کلید بهتر دیده شدن در اینستاگرام است.

محتوایی با ارزش افزوده تولید کنید: وقت و انرژی مخاطبان خود را برای به نمایش در آوردن محتوای بی‌ثمر و بدون استفاده، هدر ندهید. متناسب با اطلاعاتی که در نظر دارید تا به مخاطب ارائه دهید، طراحی کنید. بگذارید نکات مهم و جذاب پست شما جلوی چشم مخاطب قرار بگیرد. از کپشن در کنار نمایش بصری محتوا، کمک بگیرید تا اطلاعات تکمیلی بیشتری را ارئه کنید.

از ویدیو و تصویر به یک میزان استفاده کنید: نباید تمام پست‌های شما به صورت تصاویر (قبل و بعد عمل) یا فقط به صورت ویدیو باشد. از هر دو شکل تولید محتوا بهره ببرید. برخی موارد با تصویر بهتر دیده می‌شوند، به ویژه تصاویر نمونه عمل و یا محتوایی که نیاز به تمرکز دارند. از سوی دیگر محتوای ویدیویی جذابیت بیشتری دارد و در لحظه، مخاطب بیشتری جذب خواهد کرد. پس در استفاده از هر کدام، تعادل را رعایت کنید.

متناسب با فضای اینستاگرم محتوا تولید کنید: هرچند شما در حال ارائه محتوای تخصصی پزشکی و دندانپزشکی هستید اما فراموش نکنید که مخاطب ما چرا به اینستاگرام آمده است. شبکه‌های اجتماعی در وحله نخست، محلی برای وقت گذراندن، ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران و در نهایت سرگرمی است. پس حتی مطالب علمی و تخصصی خود را نیز باید به شکلی برای مخاطب ارائه دهید که حوصله او سر نرود و جذابیت کافی را برای دنبال شدن، داشته باشد.

از محتوای تولید شده توسط بیماران و مخاطبان خودتان کمک بگیرید: یکی از راه‌های بسیار خوب در تولید محتوای جذاب، استفاده از تصاویر و ویدیوهایی است که مستقیما بیماران یا مراجعان شما را نمایش دهد و یا توسط خود آنها تهیه شده باشد. برای مثال ساخت یک ویدیو و نمایش تجربه مثبت و خوب بیمار از خدمات شما و نشان دادن افزایش کیفیت زندگی، برای دیگران بسیار جذاب است. همچنین نشان خواهید داد که خدمات درمانی شما کاملا اثربخش هستند و این کار، تاثیر شما را در اینستاگرام بسیار افزایش خواهد داد.

افزایش تعامل در اینستاگرام

فراموش نکنید که شما در یک شبکه اجتماعی پزشکان در حال فعالیت هستید. پس برای اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام باید حتما با مخاطبان خود ارتباط نزدیکی داشته باشید. در کنار حفظ خطوط قرمز و رعایت اخلاق حرفه‌ای، باید نقش خود را به عنوان یک پزشک یا متخصص به خوبی بازی کنید. مسئولیت اجتماعی را برعهده بگیرید که هدف آن ارتقاع سطح سلامت جامعه است. به این ترتیب جذابیت و اثرگذاری صفحه اینستاگرام کلینیک یا مطب خود را نیز بیشتر خواهید کرد.

به کامنت‌ها پاسخ مناسب دهید: هر سوال، پیشنهاد، تعریف یا ایرادی را در کامنت‌ها به شکل مناسب پاسخ دهید. کسانی را که از شما حمایت می‌کنند ببینید و آنها را به فعالیت بیشتر تشویق کنید. سوالات و دغدغه‌ها را به طور کلی پاسخ دهید و بحث‌های تخصصی‌تر را به دایرکت ارجاع دهید. نیازی نیست تمام کامنت‌های منفی را پاک کنید. گاهی پاسخ دادن به این موارد، در روشن شدن ذهنیت دیگر مخاطبان موثر است.

از ابزار لایو کمک بگیرید: به صورت زنده با بیماران خود در ارتباط باشید. پاسخ سوالات ذهنی آنها را به صورت ویدیوهای لایو بدهید و این کار را مرتب تکرار کنید. بگذارید بیماران و مراجعان پیش از مراجعه به کلینیک یا مطب شما، یک بار با شما از دور آشنا شوند و تاثیر مثبت کاری که انجام می‌دهید را حس کنند. همین مسئولیت اجتماعی که در یک شبکه اجتماعی بر عهده گرفته‌اید، شما را به قلب و ذهن مخاطبان وارد خواهد کرد.

از مخاطبان خود بپرسید: گاهی تولید محتوا و ارائه راهکارهای پزشکی و درمانی با کمک و همراهی مخاطبان بهتر انجام می‌شود. در استوری‌ها از مخاطبان سوال بپرسید. نظرشان را در مورد خدمات خودتان و یا دغدغه‌های ذهنی آنها را نسبت به یک روش درمانی، جویا شوید. حتی از انها بخواهید که در زیر پست‌های شما سوالات خود را مطرح کنند. با پاسخ دادن به این سوالات، اثرگذاری خود را در اینستاگرام بیشتر خواهید کرد.

یک بیو اینستاگرام حرفه‌ای داشته باشید: علاوه بر نشانی و تلفن یا فهرست خدمات، باید در بیو صفحه اینستاگرام خود گزینه‌هایی مانند لینک لوکیشن، گزینه مستقیم تماس (CAll)، نشانی صفحه وب‌سایت و یا لینک پیغام مستقیم در واتساپ خود را قرار دهید. به این ترتیب شیوه‌های مختلف برقراری تماس و تعامل در فضای حقیقی را به ارتباط در بستر اینستاگرام اضافه کرده‌اید.

استفاده از دیگر صفحات برای اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام

وقتی که صفحه شما تمام المان‌ها و پارامترهای جذب مخاطب و برقرای تعامل را دارا بود؛ وقت آن رسیده تا جذب بیمار خود را افزایش دهید. اگر تنها به فکر اثرگذاری و جذب ارگانیک مخاطب هستید، باید زمان زیادی منتظر بمانید. در حالی که با کمک صفحات کسانی که مخاطبان زیادی دارند، این کار با سرعت زیادی انجام خواهد شد.

از اینفلوئنسرها و بلاگرها کمک بگیرید: این افراد در مدت زمان طولانی فعالیت خود، توانسته‌اند تعداد زیادی مخاطب و فالوئر جذب کنند که هر روز آنها را دنبال می‌کنند. معمولا اثرگذاری این افراد روی مخاطبان صفحه‌شان زیاد است و به خوبی می‌توانند شما را پروموت کنند. با یک برنامه ریزی درست و داشتن سناریو، به صورت معرفی حضوری در پیج این افراد، فالوئرهای آنها با شما آشنا می‌شوند و به واسطه آن فرد، به شما اعتماد می‌کنند و جذب می‌شوند.

از صفحات پر بازدید کمک بگیرید: یک راه دیگر اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام، تبلیغ کلینیک یا خدمت درمانی شما در صفحات پربازدید است. با کمک یک بنر یا ویدیو تبلیغاتی مناسب و جذاب، با کمترین هزینه، میلیون‌ها نفر را از خدمات خود مطلع کنید. اگر پیام شما به خوبی طراحی شده باشد و ویدیو یا بنر نیز جذابیت لازم را داشته باشد، تعداد زیادی مخاطب جذب خواهید کرد که در نهایت می‌توانند به بیماران کلینیک یا مطب شما تبدیل شوند.

 

در نهایت باید به این نکته دقت داشته باشید که تمامی ابزارها و روش‌های گفته شده، در کنار هم می‌توانند اثرگذاری شما را در اینستاگرام افزایش دهند. کل فرایند مانند یک زنجیره ارتباط و جذب عمل می‌کند که یک سر آن در گوشی یا تبلت مخاطب شما و سر دیگر آن در کلینیک و میز منشی یا تخت عمل جراحی شما قرار دارد. هر کدام از این حلقه‌ها به درستی کار نکند، فرایند اثرگذاری و جذب بیمار در اینستاگرام به خوبی پیش نخواهد رفت.

اگر برای مدیریت و اجرای این فرایند و یا آموزش انجام آن نیاز به کمک و راهنمایی بیشتر دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۴ راهکار اساسی برای تولید محتوا در اینستاگرام:

۱. واضح و روراست باشید
در فضای اینستاگرام که از فضاهای دیجیتالی به شمار می‌آید، سرعت بسیار بالا است به همین دلیل لازم است برندها از انعطاف پذیری و انطباق پذیری مناسبی برخوردار باشند. ولی در این فضای شفاف از همه چیز مهم‌تر داشتن اصالت اعتبار می‌باشد. در این فضا ارتباطات انسانی بسیار زیاد است و هیچ چیزی مخفی نمی‌ماند پس بهتر است بیماران خود را با ارائه مطالب پیچیده و غیر شفاف گیج نکنید. اگر می‌خواهید مطلب طنزی بیان کنید، لحن بیانتان دوستانه باشد؛ اگر محتوایتان جدی و علمی است، مستقیم سراغ اصل مطلب بروید و اگر میخواهید خدمات خود را معرفی کنید، فقط در مورد همان صحبت کنید تا مخاطب دقیقا بداند منظور شما چیست.
برای مثال یک پزشک یا مرکز درمانی، برای برندسازی خود می‌تواند به ترویج سلامت در جامعه، ارائه راهکارها و روش‌های درمانی و بیان نکات بهداشتی بپردازد. در این میان برند یا نام خود و مرکز درمانی خود را به خوبی در محتوا بگنجانید تا با کل پیامی که ارائه می‌دهید همخوانی داشته باشد. برای نمونه باید مخاطب با دیدن پیام تصویری شما، به خوبی درک کند که هدفتان ارائه یک روش درمانی خاص است (مثل ونیر کامپوزیت برای ترمیم دندان) که مرکز شما آن را ارائه می‌دهد و ونیری که شما استفاده می‌کنید چه ویژگی‌هایی دارد؛ نه اینکه بیمار با حجمی از اطلاعات پزشکی جسته و گریخته روبه‌رو شود و نداند نقش شما در آن میان چیست؟!

۲. مخاطبان هدف خود را بشناسید
بعد از مشخص کردن هدف لازم است که به طور دقیق مخاطبان خود را بشناسید. تعریف دقیق مخاطبان، برای ایجاد محتوایی عمیق‌تر و دقیق‌تر شما را یاری خواهد نمود. بعد از تعیین دقیق دامنه‌ی مخاطبان خود لازم است ویژگی‌های آن‌ها را ثبت کنید. این ویژگی‌ها شامل دغدغه‌ها و تمایلات آن‌ها است. برای مثال بدانید چه قشری از جامعه با چه سطح درآمدی مخاطب شما خواهند بود. بیمارانی که در اطراف مطب و یا کلینیک شما سکونت دارند در چه وضعیتی قرار دارند و آیا به خدمات شما نیاز دارند یا خیر؟ شما تا چه سطح قادر به خدمت رسانی به آن‌ها هستید؟ اولین بیماران و مراجعه کنندگان احتمالی همسایگان شما می‌توانند باشند که بسیاری از همکاران شما به آن‌ها بی توجه اند.
پس متمرکز و هدف‌دار پیامتان را ارائه دهید. برای مثال کمپین خود را پیرامون مادران باردار متمرکز کنید تا برای یک زایمان راحت و بدون استرس به بیمارستان شما مراجعه کنند. یا آخرین روش‌های ارتودنسی، هدف اصلی تبلیغات باشد و مخاطبان هدفتان را جوانانی قرار دهید که با کمک ارتودنسی نیاز به اصلاح طرح لبخندشان دارند.
هرچقدر روی یک موضوع ویژه تمرکز کنید و مخاطبان هدف خود را دقیق‌تر انتخاب کنید، بیماران راحت‌تر با شما ارتباط برقرار می‌کنند و پیام برند شما را بهتر درک می‌نمایند.

۳. یکپارچه باشید
منظور از یکپارچه بودن یکسان و بدون تغییر بودن نیست. به طور کلی یکپارچه سازی یعنی منسجم نمودن کانال‌های رسانه‌ای می‌‌باشد. می‌توانید از بسیاز از نرم افزارها به عنوان یک پنل پشتیبان برای یکپارچه سازی استفاده نمایید. در نگاهی دیگر متغیر باشید و مدام ذهن بیماران را در مورد برندتان درگیر نمایید. حتی برندهای برتر جهان مانند گوگل، در طول زمان عمر خود لوگوی ثابتی نداشتند. پس ثابت نباشید ولی تغییرات طوری باید باشد که همگی در جهت رسیدن به اهداف هم سو سازی شده باشد، این اصل مهم در یکپارچگی است. برای اینکه برند شما به خوبی معرفی شود، باید اهداف شما با ویژگی‌های درونی شما یا مرکز درمانی تحت مدیریتتان، همخوانی داشته باشد. برای شروع، رنگ سازمانی خود را مشخص کنید. به یک فرم مشخص در طراحی و شیوه بیان مطالب برسید و در پست‌ها و پیام‌های خود آن را رعایت کنید. بگذارید بیماران، برند شما را در یک نگاه بشناسند. اولین برخورد بیمار با شما، که تصویر ذهنی بیمار را از کلینیک و فعالیت شما می‌سازد عموما توسط لوگو و یا نام کلینیک شما صورت میگیرد. این نام باید طوری باشد که بیانگر حرفه و تخصص شما باشد و شما را معرفی کند.

۴. ارزش‌های درونی خود را بازتاب دهید
خدمات درمانی و پزشکی، به ذات خود اخلاق‌گرا و انسانی هستند. برندهای دارای اخلاق بر اساس ارزش‌ها هدایت می‌شوند. در پزشکی و فضای درمان اخلاق مداری مزیت اصلی و عامل اصلی تمایز محسوب می‌شود. پس سعی کنید در فضای مجازی نیز همین رویه را ادامه دهید. مردم می‌دانند برند‌های اخلاق مدار حتی اگر بیماران نیز پیگیری نکنند، به وعده‌های خود عمل خواهند نمود. با بیماران و مخاطبان خود ارتباط صمیمانه برقرار کنید؛ به نظرات مثبت یا منفی و پرسش‌ها، به‌خوبی پاسخ دهید؛ این یعنی همان جامعه پذیری! برندها با قدرت بالای جامعه پذیری از گفت و گو با مشتریان خود هراسی ندارند به صحبت‌ها و گفت و گوهای میان بیماران توجه دارند، در صورت نیاز به آن‌ها پاسخ و یا مشاوره می‌دهند و یا شکایت‌ها را بر طرف می‌کنند و از تمامی این بازخوردهای مشتریان به محتوای مورد نظر خود می‌رسند و سعی در تولید محتوایی می‌کنند که نظر مخاطب را جلب کند. این گونه است که می‌توانید به مخاطب نشان دهید که برای او ارزش قائلید و آن‌چه او می‌خواهد و نیاز دارد هستید. رویدادهای مرکز درمانی خود را همرسانی کنید و یا در مورد خدمات درمانی خود، آگاهی‌رسانی نمایید. اینگونه رفته‌رفته حلقه بیماران و مخاطبان مشتاق خود را گسترش خواهید داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button