اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام

۴ راهکار کلی برای اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام

اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی، ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان دارد که نزدیک به ۲۵ میلیون نفر از این تعداد کاربران، ایرانی هستند. همین موضوع اینستاگرام را به بستری برای بازاریابی و تبلیغات تبدیل کرده است.
اما فراموش نکنید که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و قواعد خودش را دارد. اگر روش درست به‌کارگیری این ابزار محبوب را بدانید، هم‌ می‌توانید بیماران فعلی خود را بهتر حفظ کنید و هم مخاطبان جدیدی را جذب نمایید.

اینستاگرام به دلیل ماهیت تصویری خود، بستر مناسبی برای کمپین‌های اطلاع‌رسانی و ارائه داستان برند شما یا مرکز درمانیتان می‌باشد. این کار کمک می‌کند تا با بیماران در سطح شخصی‌تری ارتباط برقرار کنید و اعتماد بیشتری جلب نمایید؛ چرا که مخاطبان شما با محتوای دیداری، راحت‌تر و بهتر ارتباط برقرار می‌کنند.

۴ راهکار اساسی برای تولید محتوا در اینستاگرام:

۱. واضح و روراست باشید

در فضای اینستاگرام که از فضاهای دیجیتالی به شمار می‌آید، سرعت بسیار بالا است به همین دلیل لازم است برندها از انعطاف پذیری و انطباق پذیری مناسبی برخوردار باشند. ولی در این فضای شفاف از همه چیز مهم‌تر داشتن اصالت  اعتبار می‌باشد. در این فضا ارتباطات انسانی بسیار زیاد است و هیچ چیزی مخفی نمی‌ماند پس بهتر است بیماران خود را با ارائه مطالب پیچیده و غیر شفاف گیج نکنید. اگر می‌خواهید مطلب طنزی بیان کنید، لحن بیانتان دوستانه باشد؛ اگر محتوایتان جدی و علمی است، مستقیم سراغ اصل مطلب بروید و اگر میخواهید خدمات خود را معرفی کنید، فقط در مورد همان صحبت کنید تا مخاطب دقیقا بداند منظور شما چیست.
برای مثال یک پزشک یا مرکز درمانی، برای برندسازی خود می‌تواند به ترویج سلامت در جامعه، ارائه راهکارها و روش‌های درمانی و بیان نکات بهداشتی بپردازد. در این میان برند یا نام خود و مرکز درمانی خود را به خوبی در محتوا بگنجانید تا با کل پیامی که ارائه می‌دهید همخوانی داشته باشد. برای نمونه باید مخاطب با دیدن پیام تصویری شما، به خوبی درک کند که هدفتان ارائه یک روش درمانی خاص است (مثل ونیر کامپوزیت برای ترمیم دندان) که مرکز شما آن را ارائه می‌دهد و ونیری که شما استفاده می‌کنید چه ویژگی‌هایی دارد؛ نه اینکه بیمار با حجمی از اطلاعات پزشکی جسته و گریخته روبه‌رو شود و نداند نقش شما در آن میان چیست؟!

۲. مخاطبان هدف خود را بشناسید

بعد از مشخص کردن هدف لازم است که به طور دقیق مخاطبان خود را بشناسید. تعریف دقیق مخاطبان، برای ایجاد محتوایی عمیق‌تر و دقیق‌تر شما را یاری خواهد نمود. بعد از تعیین دقیق دامنه‌ی مخاطبان خود لازم است ویژگی‌های آن‌ها را ثبت کنید. این ویژگی‌ها شامل دغدغه‌ها و تمایلات آن‌ها است. برای مثال بدانید چه قشری از جامعه با چه سطح درآمدی مخاطب شما خواهند بود. بیمارانی که در اطراف مطب و یا کلینیک شما سکونت دارند در چه وضعیتی قرار دارند و آیا به خدمات شما نیاز دارند یا خیر؟ شما تا چه سطح قادر به خدمت رسانی به آن‌ها هستید؟ اولین بیماران و مراجعه کنندگان احتمالی همسایگان شما می‌توانند باشند که بسیاری از همکاران شما به آن‌ها بی توجه اند.

پس متمرکز و هدف‌دار پیامتان را ارائه دهید. برای مثال کمپین خود را پیرامون مادران باردار متمرکز کنید تا برای یک زایمان راحت و بدون استرس به بیمارستان شما مراجعه کنند. یا آخرین روش‌های ارتودنسی، هدف اصلی تبلیغات باشد و مخاطبان هدفتان را جوانانی قرار دهید که با کمک ارتودنسی نیاز به اصلاح طرح لبخندشان دارند.
هرچقدر روی یک موضوع ویژه تمرکز کنید و مخاطبان هدف خود را دقیق‌تر انتخاب کنید، بیماران راحت‌تر با شما ارتباط برقرار می‌کنند و پیام برند شما را بهتر درک می‌نمایند.

۳. یکپارچه باشید

منظور از یکپارچه بودن یکسان و بدون تغییر بودن نیست. به طور کلی یکپارچه سازی یعنی منسجم نمودن کانال‌های رسانه‌ای می‌‌باشد. می‌توانید از بسیاز از نرم افزارها به عنوان یک پنل پشتیبان برای یکپارچه سازی استفاده نمایید. در نگاهی دیگر متغیر باشید و مدام ذهن بیماران را در مورد برندتان درگیر نمایید. حتی برندهای برتر جهان مانند گوگل، در طول زمان عمر خود لوگوی ثابتی نداشتند. پس ثابت نباشید ولی تغییرات طوری باید باشد که همگی در جهت رسیدن به اهداف هم سو سازی شده باشد، این اصل مهم در یکپارچگی است. برای اینکه برند شما به خوبی معرفی شود، باید اهداف شما با ویژگی‌های درونی شما یا مرکز درمانی تحت مدیریتتان، همخوانی داشته باشد. برای شروع، رنگ سازمانی خود را مشخص کنید. به یک فرم مشخص در طراحی و شیوه بیان مطالب برسید و در پست‌ها و پیام‌های خود آن را رعایت کنید. بگذارید بیماران، برند شما را در یک نگاه بشناسند. اولین برخورد بیمار با شما، که تصویر ذهنی بیمار را از کلینیک و فعالیت شما می‌سازد عموما توسط لوگو و یا نام کلینیک شما صورت میگیرد. این نام باید طوری باشد که بیانگر حرفه و تخصص شما باشد و شما را معرفی کند.

۴. ارزش‌های درونی خود را بازتاب دهید

خدمات درمانی و پزشکی، به ذات خود اخلاق‌گرا و انسانی هستند. برندهای دارای اخلاق بر اساس ارزش‌ها هدایت می‌شوند. در پزشکی و فضای درمان اخلاق مداری مزیت اصلی و عامل اصلی تمایز محسوب می‌شود. پس سعی کنید در فضای مجازی نیز همین رویه را ادامه دهید. مردم می‌دانند برند‌های اخلاق مدار حتی اگر بیماران نیز پیگیری نکنند، به وعده‌های خود عمل خواهند نمود. با بیماران و مخاطبان خود ارتباط صمیمانه برقرار کنید؛ به نظرات مثبت یا منفی و پرسش‌ها، به‌خوبی پاسخ دهید؛ این یعنی همان جامعه پذیری! برندها با قدرت بالای جامعه پذیری از گفت و گو با مشتریان خود هراسی ندارند به صحبت‌ها و گفت و گوهای میان بیماران توجه دارند، در صورت نیاز به آن‌ها پاسخ و یا مشاوره می‌دهند و یا شکایت‌ها را بر طرف می‌کنند و از تمامی این بازخوردهای مشتریان به محتوای مورد نظر خود می‌رسند و سعی در تولید محتوایی می‌کنند که نظر مخاطب را جلب کند. این گونه است که می‌توانید به مخاطب نشان دهید که برای او ارزش قائلید و آن‌چه او می‌خواهد و نیاز دارد هستید. رویدادهای مرکز درمانی خود را همرسانی کنید و یا در مورد خدمات درمانی خود، آگاهی‌رسانی نمایید. اینگونه رفته‌رفته حلقه بیماران و مخاطبان مشتاق خود را گسترش خواهید داد.

 

مازیار پاکدامن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =